Gå til innhold

Aloe vera plante, vedlikehold, bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg en aloe vera plante på plantasjen, stor og fin til halv pris, c 50kr. Jeg vet at man kan kutte den av og bruke på sår, solbrenthet, brannskader osv, men hva mer duger den til, og hvordan best holde den ved like?

Anonym poster: ba4f65e0c75daadff24bb7d3b35fdf79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke aloe vera som fuktighetskrem, særlig på veldig tørr hud, utenom det er det de tingene du har nevnt og man kan visstnok lage te av dem også, men det aner jeg ikke hvordan man gjør.

Mine aloer har blitt veldig fine ved at jeg har glemt dem i perioder.

Jeg vanner dem når jeg husker det, alt i fra et par ganger i uka til annenhver uke, ikke mer enn en deciliter per gang. Jeg fikk tre stiklinger, måtte potte dem om fordi de vokste seg ganske store og fine, gav en til svigermor og har fortsatt to igjen. Den ene har blitt fire ganger så stor som da jeg fikk dem og den har laget enda en stikling. oO

Ikke gi dem for mye vann, ha dem stående i en vinduskarm som får lys, mine står på kjøkkenet og får direkte sollys fra ca klokken tre-fire til solen går ned. De må heller ikke stå for kaldt, da de kan få frostskader.

Gjest Allergikeren
Skrevet

Våre også har blitt veldig fine etter at jeg sluttet å være flink til å vanne. :P En periode ble de brune hver gang jeg vannet dem(en gang i uka), og nå når de får vann en gang innimellom, har det blitt tre-fire stiklinger! :o

Den skal visst være en sånn "vidunderplante" som kan brukes til utrolig mye, men akkurat nå kommer jeg ikke på noe annet enn det som er nevnt her. Hvis du har en kjerringrådbok eller noe, blir aloe vera sikkert nevnt mange steder.

Skrevet

Tusen takk for tips og råd, har blitt glad i min plante, må få den til å overleve lengst mulig:)

Anonym poster: 0a8c4e2f80994664c926a49201a1d336

Skrevet

Den skal visst også være litt sånn at om du driter fullstendig i den og glemmer den for en god stund, så blomstrer den kanskje, men jeg har ikke tatt sjansen på å glemme den for lenge. :fnise:

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg hatt planten min siden jeg startet tråden, vannet den èn gang, og da råtnet de nederste bladene, og jeg vannet ikke mye en gang. Nå som den har det knusttørt og ikke har fått vann på lenge, spirer den og gror som bare juling! Har brukt den på alt fra sår, brannsår, kviser, og influensa. Elsker min aloe vera plante, men den liker ikke vann! :)

Ts

Anonym poster: 0a8c4e2f80994664c926a49201a1d336

Gjest Mariah
Skrevet

Ja, har samme erfaring; vann minst mulig. Elsker også planten, synes den er fin og stor, og den er perfekt å bruke når det oppstår kriser (skjærte meg forleden, og effekten av bladene er ikke oppskrytt.:))

Skrevet

Har samme greia med mine, de gror som bare det når jeg driter langt faen i dem. :fnise:

Vanner dem med ca en deciliter vann hver gang jeg husker det, som er noe mellom annenhver uke og en eller to ganger i måneden og bladene har blitt skikkelig tykke og flotte.

Mine står i potter med hull i bunnen, slik at overskuddsvannet siver ut i skålen under og blir sugd opp igjen om de trenger det.

Skrevet

det finnes over 200 forskjellig typer aloe vera planter, ikke alle er like virkningsfulle.

gelen inni planten er fin å bruke om du har et lite sår/kutt, innsektstikk, brent deg litt, solbrent. jeg bruker gelen til å barbere meg (da ikke fra gelen i plante men fra tube som jeg kjøper). Da unngår jeg å kjenne de små kuttene som jeg alltid får og huden blir fuktig og fin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...