AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Jeg er sammen med en som befinner seg langt ute på høyresiden politisk, kort sagt oppfatter jeg han som rasistisk. Han ga ikke uttrykk for dette da vi ble sammen, da var det såvidt jeg fikk høre fra en kamerat av han at han stemte FrP. Noen ting han har sagt: "Alle innvandrere bør sendes tilbake dit de kom fra", "det burde vært skuddpremie på alle muslimer", "alle muslimer ønsker å innføre sharia lov i Norge", "alle muslimer retter seg 100% etter alt som står i koranen", "det var bra at Breivik tok affære". Han kaller mørkhudete for aper og brunsvidde negre, muslimer kaller han for muslinger. Han mener at full ytringsfrihet (og oppfordringer til vold) burde gjelde for høyreekstreme som Breivik og Eivind Berge, men ikke for muslimer som Ubaydullah Hussain og Arfan Bhatti. Han har også sterke meninger når det gjelder trygdeordninger, kort sagt har han sagt at alle som ikke har svært tungtveiende fysiske grunner for å ikke arbeide burde nektes enhver form for trygd. Han er lei av at skattepengene hans brukes til slikt avskum. Han er ufaglært, men tjener det samme som kollegaer med høyskole/universitetsutdanning. Jeg skjønner ikke at han må bruke så mye tid og krefter på å irritere seg over skatten han betaler, istedenfor å sette pris på at han har et godt liv materielt og god råd. Da jeg påpekte at han selv har flere slektninger som kommer inn under kategorien uføretrygdet men med mange fritidsinteresser og frivillige ulønnete jobber, ble han svært sint. Når jeg har trukket fram ting som menneskerettigheter og menneskeverd rister han på hodet og sammenligner dette med metafysikk, han sier at dette har ingenting å gjøre med lovgivning og regelverk. Jeg prøver å nyansere bildet litt og si at folk er forskjellige. At ja, det finnes innvandrere som ikke er så snille, og ja, det finnes "trygdesnyltere" som kunne ha jobbet, men at ingenting tilsier at forholdene er like svart/hvitt som han skildrer. Når det gjelder alle disse "terroristmuslimene" som bor i Norge, så har jeg minnet han på at den eneste store terroraksjonen som har skjedd på norsk jord ble utført av en nordmann. Jeg har trukket fram at mange innvandrere tar høyere utdanning, for eksempel har undersøkelser vist at er det svært mange pakistanere som tar utdanning som lege og ingeniør. Undersøkelser har vist at andregenerasjons innvandrere tilpasser seg mye bedre enn førstegenerasjons innvandrere, spesielt med tanke på arbeid og utdanning. Når det gjelder mennesker på uføretrygd opplever ihvertfall jeg at samfunnet ikke gjør nok for å tilrettelegge, for eksempel for folk som sliter psykisk, eventuelt de som har fysiske funksjonshemminger. Han bryr seg ikke uansett hva jeg sier... Synes han kommer med nye tåpelige utsagn nesten daglig, han har også overført disse holdningene til sønnen sin. Han vet godt at jeg ikke støtter disse ekstreme meningene og kunne i det minste ha holdt de for seg selv. Selv er jeg vel helt moderat politisk, er egentlig ikke så veldig politisk engasjert. Jeg tar aldri initiativ til å diskutere disse tingene, det er han som til stadighet kommer med kommentarer og rasistiske utsagn. Noen gode sider har han jo, men jeg føler at dette i seg selv er en "deal-breaker", da det kommer helt på kant med mine verdier. Han har også andre meninger og oppfatninger som har gjort forholdet vanskelig, men skal ikke gå inn på de nå. Hva ville andre gjort i min situasjon? Anonym poster: 5411dc63765b888d52f0107162441f39
Chloe- Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 (endret) Jeg hadde gått. Jeg ville aldri kompromissert mine egne verdier, jeg ville aldri taklet å høre på dette, jeg ville vært flau på han sine vegne, og jeg har lært av erfaring at man ikke bør satse på et håp om å kunne forandre en annen person. Dessuten er det faktum at han er så fordomsfull, og har et så unyansert bilde av verden, et stort rødt flagg: Dette trangsynet vil trolig vise seg på andre temaer også. Så ja, jeg hadde gått. Uten å se meg tilbake. Endret 4. februar 2013 av Chloe- 9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Støtter han 100% når det gjelder uførepensjon. Anonym poster: 9cad3629dc51ec998b38b7cb2f796021 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Hadde jeg kjent han ville jeg sendt bekymringmeldig til barneværnet når han støtter massemord. Anonym poster: b0bd2b5b46ee6d04924977cfc50e72bd 3
Gjest RompeRusk Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 Jeg ville gått. Ligger selv på høyresiden politisk, men dette hadde vært alt for ekstremt for min smak! 3
Gjest BettyBoop Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 Jeg er sammen med en som befinner seg langt ute på høyresiden politisk, kort sagt oppfatter jeg han som rasistisk. Han ga ikke uttrykk for dette da vi ble sammen, da var det såvidt jeg fikk høre fra en kamerat av han at han stemte FrP. Noen ting han har sagt: "Alle innvandrere bør sendes tilbake dit de kom fra", "det burde vært skuddpremie på alle muslimer", "alle muslimer ønsker å innføre sharia lov i Norge", "alle muslimer retter seg 100% etter alt som står i koranen", "det var bra at Breivik tok affære". Han kaller mørkhudete for aper og brunsvidde negre, muslimer kaller han for muslinger. Han mener at full ytringsfrihet (og oppfordringer til vold) burde gjelde for høyreekstreme som Breivik og Eivind Berge, men ikke for muslimer som Ubaydullah Hussain og Arfan Bhatti. Han har også sterke meninger når det gjelder trygdeordninger, kort sagt har han sagt at alle som ikke har svært tungtveiende fysiske grunner for å ikke arbeide burde nektes enhver form for trygd. Han er lei av at skattepengene hans brukes til slikt avskum. Han er ufaglært, men tjener det samme som kollegaer med høyskole/universitetsutdanning. Jeg skjønner ikke at han må bruke så mye tid og krefter på å irritere seg over skatten han betaler, istedenfor å sette pris på at han har et godt liv materielt og god råd. Da jeg påpekte at han selv har flere slektninger som kommer inn under kategorien uføretrygdet men med mange fritidsinteresser og frivillige ulønnete jobber, ble han svært sint. Når jeg har trukket fram ting som menneskerettigheter og menneskeverd rister han på hodet og sammenligner dette med metafysikk, han sier at dette har ingenting å gjøre med lovgivning og regelverk. Jeg prøver å nyansere bildet litt og si at folk er forskjellige. At ja, det finnes innvandrere som ikke er så snille, og ja, det finnes "trygdesnyltere" som kunne ha jobbet, men at ingenting tilsier at forholdene er like svart/hvitt som han skildrer. Når det gjelder alle disse "terroristmuslimene" som bor i Norge, så har jeg minnet han på at den eneste store terroraksjonen som har skjedd på norsk jord ble utført av en nordmann. Jeg har trukket fram at mange innvandrere tar høyere utdanning, for eksempel har undersøkelser vist at er det svært mange pakistanere som tar utdanning som lege og ingeniør. Undersøkelser har vist at andregenerasjons innvandrere tilpasser seg mye bedre enn førstegenerasjons innvandrere, spesielt med tanke på arbeid og utdanning. Når det gjelder mennesker på uføretrygd opplever ihvertfall jeg at samfunnet ikke gjør nok for å tilrettelegge, for eksempel for folk som sliter psykisk, eventuelt de som har fysiske funksjonshemminger. Han bryr seg ikke uansett hva jeg sier... Synes han kommer med nye tåpelige utsagn nesten daglig, han har også overført disse holdningene til sønnen sin. Han vet godt at jeg ikke støtter disse ekstreme meningene og kunne i det minste ha holdt de for seg selv. Selv er jeg vel helt moderat politisk, er egentlig ikke så veldig politisk engasjert. Jeg tar aldri initiativ til å diskutere disse tingene, det er han som til stadighet kommer med kommentarer og rasistiske utsagn. Noen gode sider har han jo, men jeg føler at dette i seg selv er en "deal-breaker", da det kommer helt på kant med mine verdier. Han har også andre meninger og oppfatninger som har gjort forholdet vanskelig, men skal ikke gå inn på de nå. Hva ville andre gjort i min situasjon? Anonym poster: 5411dc63765b888d52f0107162441f39 hadde tatt med meg kiden og bedt han dra til helvete 1
Raven Emerald Skrevet 4. februar 2013 #7 Skrevet 4. februar 2013 Hadde dumpet ham som om han var en rødglødende kullbit. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #8 Skrevet 4. februar 2013 hadde tatt med meg kiden og bedt han dra til helvete Sønnen er ikke deres fellesbarn. Anonym poster: 882ad718b8b54ce8ddfd0110a62368cf 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #9 Skrevet 4. februar 2013 Kan han ikke få lov til å ha egne meninger da? Er ganske enig med han selv, jeg... Hvis du syns det er så fælt så får du jo bare gå da! Og hvilke verdier han lærer sønnen sin har da ingen andre noe med! Anonym poster: c236f5827b6ec3355f0c37d02e29f48d 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. februar 2013 #10 Skrevet 4. februar 2013 Jeg selv er skeptisk til nye mennesker uten at det påvirker meg veldig i hverdagen, men det der er jo ekstremt. Jeg var sammen med en sånn, men merket holdningene var for sterke for min del, så gjorde det slutt. Var ikke bare derfor, men det gikk jo ikke ann å diskutere med han. Han hadde i tillegg imot homofile og lesbiske, så jeg spurte hva han hadde gjort om vi fikk unge og han/hun var det. Da sa han "Da hadde jeg aldri snakket med ungen igjen og gått fra deg om du hadde støttet han/hun" Det var da jeg for alvor begynte å revurdere forholdet vårt. Synes du skal gjøre det samme. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #11 Skrevet 4. februar 2013 Kan han ikke få lov til å ha egne meninger da? Er ganske enig med han selv, jeg... Hvis du syns det er så fælt så får du jo bare gå da! Og hvilke verdier han lærer sønnen sin har da ingen andre noe med! Anonym poster: c236f5827b6ec3355f0c37d02e29f48d Hvis meninger reflekterer rasisme, hat, oppfordring til mord,støtte av en mann som har tatt liv av flere norske barn/unge osv, så er det ikke kvaliteter kvinner flest ser etter i en kjæreste. Det er noe annet enn å "få lov" Anonym poster: 6641028cbdf8b263c6f66270b23de457 5
S4 Active Skrevet 4. februar 2013 #12 Skrevet 4. februar 2013 Uttalelsen om at "det var bra at Breivik tok affære", er alene nok til at du burde styre unna ham. Når alt det andre kommer i tillegg, ser jeg ikke hva du nøler med, om man sammenligner med hvilke politikk- og verdisyn du selv har. Du burde forresten fortelle ham at FrP kanskje ikke er partiet for ham, da så godt som ingen av meningene hans samsvarer med partiprogrammet deres. 5
RoH Skrevet 4. februar 2013 #13 Skrevet 4. februar 2013 Og hvilke verdier han lærer sønnen sin har da ingen andre noe med! Anonym poster: c236f5827b6ec3355f0c37d02e29f48d Det er vel ikke helt sant. 3
Thorn Skrevet 4. februar 2013 #14 Skrevet 4. februar 2013 Jeg kjente en fyr med slike meninger en gang, holdningene hans gjorde meg helt kvalm. Også er det merkelig hvor opptatt slike folk er av å prakke på andre folk meningene sine! Ville aldri hatt et forhold til en slik mann. 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. februar 2013 #15 Skrevet 4. februar 2013 Kan han ikke få lov til å ha egne meninger da? Er ganske enig med han selv, jeg... Hvis du syns det er så fælt så får du jo bare gå da! Og hvilke verdier han lærer sønnen sin har da ingen andre noe med! Anonym poster: c236f5827b6ec3355f0c37d02e29f48d Men meningene er ganske på kanten når man mener at det var rett av en mann å skyte rundt på ungdommer i et parti. Vi vet jo at man kan skifte mening om parti når man blir eldre, disse barna var tenåringer. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #16 Skrevet 4. februar 2013 Du burde forresten fortelle ham at FrP kanskje ikke er partiet for ham, da så godt som ingen av meningene hans samsvarer med partiprogrammet deres. TS her. Ja han har sluttet å stemme FrP nå, da han mener de ligger alt for langt på venstresiden for han. Anonym poster: 5411dc63765b888d52f0107162441f39
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #17 Skrevet 4. februar 2013 Jeg tror ikke på denne skrøpehistorien. Men det er vel SVs taktikk i år? Gå i strupen på høyresidens politikk Anonym poster: 772359bba70c65b3cc1b1e36db179708
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #18 Skrevet 4. februar 2013 Jeg tror ikke på denne skrøpehistorien. Men det er vel SVs taktikk i år? Gå i strupen på høyresidens politikk Anonym poster: 772359bba70c65b3cc1b1e36db179708 TS her. Skrøpehistorie? Jeg har aldri sagt at han er representativ for FrP eller Høyre eller noe annet parti. Jeg er ikke ute etter å "ta" noen av disse partiene, dette er en tråd om samliv og relasjoner. Anonym poster: 5411dc63765b888d52f0107162441f39 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #19 Skrevet 4. februar 2013 TS her. Skrøpehistorie? Jeg har aldri sagt at han er representativ for FrP eller Høyre eller noe annet parti. Jeg er ikke ute etter å "ta" noen av disse partiene, dette er en tråd om samliv og relasjoner. Anonym poster: 5411dc63765b888d52f0107162441f39 Han stemte jo FrP fikk du høre fra en kamerat. Anonym poster: 772359bba70c65b3cc1b1e36db179708
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2013 #20 Skrevet 4. februar 2013 Han stemte jo FrP fikk du høre fra en kamerat. TS her. Poenget var at kjæresten min gikk aldri inn i politiske diskusjoner før vi ble sammen. Jeg ble litt overrasket da jeg fikk høre at han stemte FrP, siden han ikke hadde fortalt det selv. Nå har han sluttet å stemme siden han ikke føler at noen partier passer for han. Det hadde ikke plaget meg om han stemte FrP (jeg ble fint sammen med han selv om jeg hadde denne informasjonen), det som jeg opplever som vanskelig er disse ytringene som jeg opplever som hatefulle og rasistiske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå