Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi tenkte at vi skulle arrangere en mentorfest, gjennom sosialhumanistene, som er et livssynsnøytralt alternativ til dåp og navnefest. Vi er veldig fornøyde med at det finnes alternativ, siden vi var litt bekymret en stund for at det ikke var noe offisielt å markere hennes navn med, som også var nøytralt. Det jeg lurer på nå er rett og slett om det er noen andre her som har gjort det samme, som kan dele litt erfaringer? Hvor gammel var barnet o.l.

Jeg kjenner litt på at det hadde vært enklere med dåp eller navnefest, da disse alternativene er de mest vanlige, og det veit alle sammen hvordan går for seg..

Anonym poster: 1c4ff123f0f9cf3edda0553c571b93ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner litt på at det hadde vært enklere med dåp eller navnefest, da disse alternativene er de mest vanlige, og det veit alle sammen hvordan går for seg..

Velg dåp eller navnefest da, eller drit i hele greia. Alle disse påfunnene som er kommet i senere tid for å erstatte dåpen som et "navnegivningsalternativ" syns jeg er helt høl i huet.

Anonym poster: 75ec18596b3293c8ffb565207608d5cc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Etter det jeg har forstått så er en Mentorfest helt i samme gate som humanistisk Navnefest. Mentorfest er til ære for barnet og dets mentor, navnefest er mest til ære for barnet men her kan du jo også ha en mentor/fadder/vitne.

Vi hadde navnefest og synes det var kjempefint! Bra det finnes alternativer da ikke alle er kristne i dette landet! ;)

Uansett...Gutten vår var 6mnd da vi hadde navnefest. Var på en kortfattet og koselig seremoni i kulturhuset der alle barna fikk utdelt navnetavle. Etterpå samlet vi oss hjemme hos oss og koste oss med mat, kaffe og kaker. Gutten fikk masse fine gaver også.

Endret av ara
Gjest Badebuksa
Skrevet

Men hvorfor skal man feire at ungen fikk et navn? Holder det ikke med å feire bursdagen den dagen ungen er født?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal man ha dåpsfest? Holder det ikke å gå i kirka og få vann i hodet og hjem igjen uten noe mer styr?

Navnefest har man selvfølgelig av samme grunn som dåp, bare uten det religiøse.

• Liker 3
Gjest Badebuksa
Skrevet

Hvorfor skal man ha dåpsfest? Holder det ikke å gå i kirka og få vann i hodet og hjem igjen uten noe mer styr?

Navnefest har man selvfølgelig av samme grunn som dåp, bare uten det religiøse.

Ja, hvorfor det? Kanskje fordi folk møter opp i kjerka og forventer å få kaker etterpå? Og kaffe? Ikke vet jeg! Ikke noen vits i det. Holder med selve dåpen, som jo er en religiøs seremoni.
Skrevet

Vi skal ha navnefest for småen, men ikke i regi av human-etisk forbund. Vi samler bare nærmeste familie og spiser og koser oss, tar bilder og håndavstøpning av småen som eneste smårituelle handling. Vi syns det er en fin tradisjon å markere nytt liv (ikke nødvendigvis det at han har fått navn), men vi er verken kristne eller humanetikere, derfor lager vi vår egen greie. Mentorfest har jeg aldri hørt om en gang...

Skrevet

Er det ikke koselig å markere dagen med familien da? :)

Skrevet

Er det ikke koselig å markere dagen med familien da? :)

Selvfølgelig er det det. Svaret mitt var til hvorfor man skulle ha navnefest. Navnefest er akkurat like betydningsfullt og koselig som en dåpsfest, derfor har man en navnefest. Hvis ikke man skal ha en navnefest, er det heller ingen logikk i å ha dåpsfest etter kirkegreiene.

Jeg synes det er kjempefint med navnefest. JA til å markere fødselen og navnet med en familiesammenkomst for oss ikke-religiøse også. Det er jo faktisk ett år til ungen er ett år, så er jo koselig å gjøre noe før den tid.

Vi kommer nok til å gjøre det i regi av Human-Etisk, evt. kjøre vår egen greie. Likte tradisjonen med håndavstøpning.

Skrevet

Selvfølgelig er det det. Svaret mitt var til hvorfor man skulle ha navnefest. Navnefest er akkurat like betydningsfullt og koselig som en dåpsfest, derfor har man en navnefest. Hvis ikke man skal ha en navnefest, er det heller ingen logikk i å ha dåpsfest etter kirkegreiene.

Jeg synes det er kjempefint med navnefest. JA til å markere fødselen og navnet med en familiesammenkomst for oss ikke-religiøse også. Det er jo faktisk ett år til ungen er ett år, så er jo koselig å gjøre noe før den tid.

Vi kommer nok til å gjøre det i regi av Human-Etisk, evt. kjøre vår egen greie. Likte tradisjonen med håndavstøpning.

Ja. Enig :)

Gjest LostCase
Skrevet

Hvorfor ha mentorfest når man kan ha navnefest? Har aldri hørt om mentorfest så skjønner ikke helt forskjellen på de to.

Vi hadde navnefest til våre to barn. Han ene i regi av human etisk forbund og han andre lagde vi navnefest for helt selv. Veldig koselig og mye mer personlig enn en barnedåp (syntes nå jeg, da....)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...