Gå til innhold

Innføre brus, godteri og junk food til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig poenget med det? Selv har jeg ei datter på ett år og jeg har ingen planer om å gi henne godteri, brus eller junk food. Skal ikke nekte henne det når hun blir eldre, men jeg skal lengst mulig forhindre henne det og ikke kjøpe det selv.

Andre har kalt meg ei dårlig mor for det. Jeg har sett barn på ett to år drikke cola av tåteflaske, jeg har opplevd 3-4-åringer spørre om brus og godteri når de er på besøk og forventet at de får. Hvorfor gir man godteri til barna sine før de vet hva det er?

Det er jo så utrolig godt, men usunt, så er det ikke best å bare la vær lengst mulig da? Hadde nesten vært det beste om mine barn ikke liker det. I motseting til meg som hadde badet i cola og vasket meg i sjokolade om jeg fikk muligheten.

Anonym poster: 878c7237d12d00a684a503b4c70cb0c7

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt vanskelig å hindre det når man er i bursdag f.eks, vi har stor familie med bursdager ganske så ofte. Syns det er viktigere å lære barna at godteri hører til helger og spesielle anledninger.

Anonym poster: 8e3699f13c12824634a964b7d51e94c0

• Liker 3
Skrevet

fordi livet består ikke bare av å være sunn?

Anonym poster: a178c65e0d33e5db06cee7b347e3e763

• Liker 10
Gjest Magdalene
Skrevet

Ofte tror jeg nok det er andre enn barne som introduserer barne for godteri før foreldrene har planer om det.

I min krets virker det hvertfall som besteforeldre er en stor pådriver på å gi ungene godteri og is først.. Før ungen selv aner hva det er...

• Liker 1
Skrevet

Ofte tror jeg nok det er andre enn barne som introduserer barne for godteri før foreldrene har planer om det.

I min krets virker det hvertfall som besteforeldre er en stor pådriver på å gi ungene godteri og is først.. Før ungen selv aner hva det er...

Enig. Her var det besteforeldrene som maset om å få gi først - helt fra fødselen av! Veldig irriterendes.

Anonym poster: fa482d446b29864a77155d5139ca23d9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er enig med deg, TS. Jeg er ikke hysterisk motstander mot at barnet skal få i seg noe usunt, men når barnet er for lite til å be om det selv, og for lite til å vite hva det går glipp av, ser jeg virkelig ikke poenget med å lære han/hun det. Og resultet hittil er at jeg har en tre og et halvt-åring som omtrent ikke spiser godteri. Han liker ikke sjokolade, og det meste annet er uinteressant. Det meste han har spist på en gang er 5 seigmenn, som vi kjøper inn kanskje en gang i halvåret (bl.a for å pynte delfiakaka i jula).

Han får litt brus og sjokolademelk hos besteforeldrene, men han spør ikke etter det hjemme, for han vet at vi ikke har det uansett. Han får også is hvis det er en spesiell anledning. Og han får boller, som han er så glad i at vi har måtte sette begrensning på det. Derfor spiser han (ikke hver helg, men nesten) én til to rosinboller som helgekos. Mer enn det kan jeg ikke se at han skal ha behov for. Med en far som drakk seg svært overvektig på flere liter cola om dagen i tenårene, har kraftig insulinresistens og mye diabetes i nær familie er det siste jeg vil å lære opp barnet til å utvikle et avhengighetsforhold til sukker.

(Og bare for å nevne det, så har jeg sittet og foret ungen med sjokoladepudding og vaniljesaus i hele dag. Han har veldig store mandler i utgangspunktet, og med halsbetennelse er det da lite eller ingenting som går ned. Så etter beskjed fra lege spiller det da ikke noen rolle hva han spiser, så lenge han får i seg noe. ;) )

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er enig med deg, TS. Jeg er ikke hysterisk motstander mot at barnet skal få i seg noe usunt, men når barnet er for lite til å be om det selv, og for lite til å vite hva det går glipp av, ser jeg virkelig ikke poenget med å lære han/hun det. Og resultet hittil er at jeg har en tre og et halvt-åring som omtrent ikke spiser godteri. Han liker ikke sjokolade, og det meste annet er uinteressant. Det meste han har spist på en gang er 5 seigmenn, som vi kjøper inn kanskje en gang i halvåret (bl.a for å pynte delfiakaka i jula).

Han får litt brus og sjokolademelk hos besteforeldrene, men han spør ikke etter det hjemme, for han vet at vi ikke har det uansett. Han får også is hvis det er en spesiell anledning. Og han får boller, som han er så glad i at vi har måtte sette begrensning på det. Derfor spiser han (ikke hver helg, men nesten) én til to rosinboller som helgekos. Mer enn det kan jeg ikke se at han skal ha behov for. Med en far som drakk seg svært overvektig på flere liter cola om dagen i tenårene, har kraftig insulinresistens og mye diabetes i nær familie er det siste jeg vil å lære opp barnet til å utvikle et avhengighetsforhold til sukker.

(Og bare for å nevne det, så har jeg sittet og foret ungen med sjokoladepudding og vaniljesaus i hele dag. Han har veldig store mandler i utgangspunktet, og med halsbetennelse er det da lite eller ingenting som går ned. Så etter beskjed fra lege spiller det da ikke noen rolle hva han spiser, så lenge han får i seg noe. ;) )

Han liker ikke sjokolade, men sjokoladepudding er det eneste han vil spise når ikke noe annet går ned? Noe som skurrer..

Anonym poster: c40e79ef797c05470bdd5c7a5d957c40

• Liker 2
Skrevet

Helt enig! De fleste sykdommene man får i dag, kommer jo nettopp av en usunn livsstil og usunn mat. Selv fikk jeg bare godtri og brus i helgene da jeg var liten. Først fikk jeg og broren min kun en skål hver med godtri som foreldrene våre hadde plukket ut - mer fikk vi ikke. Da vi ble eldre ble det gjerne en skål på deling som sto på bordet. Jeg er veldig glad for at jeg ikke ble oppvokst med brud til middagsbordet og dessert hver dag. Kommer ikke til å ha totalt forbud mot det når jeg selv får barn, men kommer IKKE til å gi det til de før de er store nok, og da kun i moderate mengder og etter ordentlig mat. Vi kan ikke bestemme over dem for alltid, men kan hvertfall gi dem en god start og lære dem gode vaner :)

• Liker 2
Skrevet

Han liker ikke sjokolade, men sjokoladepudding er det eneste han vil spise når ikke noe annet går ned? Noe som skurrer..

Ikke nødvendigvis. Min 3-åring elsker sjokolade, men spiser ikke sjokoladepudding. Annen konsistens. Så at man liker det ene betyr ikke automatisk at man liker det andre.

Anonym poster: fa482d446b29864a77155d5139ca23d9

• Liker 4
Skrevet

Det handler ikke om å være hysterisk, eller at meningen med livet er å være 110% sunn hele tiden!!

Selv tenkte jeg det samme som deg, men plutselig som ennå i første fasen av introduseringen av fast føde, ga svigerfar babyen min sjokolade! (Vi var på butikken en tur.) Jeg sa ifra at dette var ikke greit, men de lo det bort. Da vi dro hjem fikk barnet skikkelig vondt i magen, og var dårlig i magen hele den dagen og neste dag. Ikke moro.

Når barnet ble eldre, så hadde vi barnet hos de en helg. Bleiene de neste dagene var grusomme, men det var ikke det verste- jeg fant ut at de hadde foret ungen med masse masse sukker, og nå måtte vi tilvenne ungen til "å like" melk igjen. Ikke hadde de pusset tennene heller. Foreldrene mine er ikke bedre, men der turde jeg smelle fra når de ikke respekterte det først.

Lørdagsgodt og ekstra kos når de er på besøk er jo for meg greit, men som frokost, mellommåltid, hele tiden de er borte.. Er ikke greit.

Hvorfor respekterer ikke andre mennesker, spesielt familie, dette? Jeg (jeg skriver jeg, men mannen er faktisk enda strengere enn meg på dette) sitter nå her med en 2 åring som jeg helst vil holde unna familie utenom lørdager, for de begrenser jo virkelig ikke inntaket. Vel, nå har jeg ikke skrevet masse masse om flere tilfeller om hvorfor jeg nesten tipper over ift dette, men jeg er så enig med TS.

Bursdager, lørdager og høytider er unntaket, men selv da bør alt være med måte. Og det er ikke strengt med tanke på hvor stor forskjell det er på "alt med måte" mot en stor overdrivelse i inntak.

Anonym poster: 831aa8ff07d06ba3c863ad1f018cc65a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Enig i at det er litt rart, men jo da, han liker sjokolademelk, kakao og sjokoladepudding, men ikke ren sjokolade. Tror kanskje han synes at en hel sjokoladebit smaker sterkere enn når det er i andre former. Eller så kan det som nevnt være konsistensen.

For meg er det også omvendt, jeg elsker sjokolade, men liker ikke sjokoladepudding. For meg er det konsistensen som gjør det.

Endret av Alice i Eventyrland
Skrevet

Hvorfor det? Jeg personlig elsker både sjokoladepudding og sjokolade, men jeg syns ikke akkurat det smaker så veldig likt.

Anonym poster: 8e3699f13c12824634a964b7d51e94c0

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage, og der opplevde jeg at de barna som var mest "grådig" når vi for eksempel feiret bursdager eller sommerfest, var de som ikke fikk noe godteri eller lignende hjemme.

Anonym poster: 7f13663c1edb76aa97ef3d0bddd90d90

Gjest Sunheart
Skrevet (endret)

Gir man aldri ungen tilgang til godteri som barn, vil den være mer tilbøyelig for å fråtse når den blir voksen.. Og kan få et matproblem. Men for mye tilgang er heller ikke bra. En fin balansegang er fint :)

Endret av Sunheart
  • Liker 1
Skrevet

Gir man aldri ungen tilgang til godteri som barn, vil den være mer tilbøyelig for å fråtse når den blir voksen.. Og kan få et matproblem. Men for mye tilgang er heller ikke bra. En fin balansegang er fint :)

Nettopp:)

Og det å vente litt, innføre litt og litt, uten at det blir alt på én gang- for det er ikke til å unngå for resten av barndommen :)

Anonym poster: 831aa8ff07d06ba3c863ad1f018cc65a

Skrevet

"Han liker ikke sjokolade, men sjokoladepudding er det eneste han vil spise når ikke noe annet går ned? Noe som skurrer..

Hvorfor det? Jeg som voksen er veeeldig glad i sjokolade, men er ikke stor fan av sjokoladepudding. D

Skrevet

Helt enig. :-)

Her får han for det meste kun sunn mat i ukedagene, og så lenge det ikke er noe spesielt så får han ikke en hel masse snop i helgen heller. Men han får kake, is, bolle etc. Hvis vi er i selskap, eller kanskje hvis han kjeder seg når vi er på shopping. ;-) ellers så har vi fruktstunder i helgen også, og han koser seg minst like mye som når han får kake. ;-)

Derimot er jeg ganske restriktiv på drikke. Med få unntak så går det i vann eller melk. Dette fordi jeg har observert at mange barn av venner nesten bare drikker saft og juice. Det er kanskje bare to uker siden han smakte juice for første gang, og saft har han kun fått to tre ganger. Synes det er viktig at barn er vant til at når man er tørst så drikker man vann. :-)

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med deg jeg TS. Eldste min fikk snop for første gang på julaften da hun var 2. Ellers hadde hun selvsagt fått smake litt kake, kjeks osv i bursdager og slikt fra 1 år, men sjeldent.

Brus får hun ikke den dag idag. Hun er nå 4.. Hun har aldri fått det, og spør ikke etter det heller...hun er storfornøyd med saft. Utsetter det så lenge jeg kan...

Det er værre med andremann... Der klarer man ikke utsette like lenge.

Skrevet

Helt enig med deg jeg TS. Eldste min fikk snop for første gang på julaften da hun var 2. Ellers hadde hun selvsagt fått smake litt kake, kjeks osv i bursdager og slikt fra 1 år, men sjeldent.

Brus får hun ikke den dag idag. Hun er nå 4.. Hun har aldri fått det, og spør ikke etter det heller...hun er storfornøyd med saft. Utsetter det så lenge jeg kan...

Det er værre med andremann... Der klarer man ikke utsette like lenge.

Men hvorfor er saft så mye bedre enn brus? Det er jo akkurat like mye sukker...

• Liker 4
Skrevet

Men hvorfor er saft så mye bedre enn brus? Det er jo akkurat like mye sukker...

Føler ikke det er like mye sukker i saft? Tar jo bare en ørliten mengde saft og blander med vann? Mulig jeg tar feil altså...

Jeg er ikke spesielt glad i brus selv, syns det blir altfor søtt, så jeg har liksom alltid vært veldig streng spesielt på brus. Og jeg ser ikke problemet med at hun ikke får så lenge hun ikke vil ha selv heller. Men saft liker hun godt, og får det til "best". :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...