AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 jeg var hos legen i dag pga hodepine og det ble målt 83 i blodtrykk, men ingen protein i urinen. Jeg har ligget på rundt 80 i undertrykk før. Legen sa jeg skulle komme tilbake på torsdag og at det mest sannsynlig bare var litt forhøyet pga at jeg har sovet dårlig og at jeg hadde litt høy puls, MEN jeg er jo livredd for at det er sv.f. Noen som har opplevd bittelitt forhøyet blodtrykk en gang, for så at det er fint nestegang, eller er dette sv.f? må høre deres erfaring for å forhåpentligvis roe meg ned! Anonym poster: 0d820a4e2465f4819bd25c66f14c1d96
Gjest Magdalene Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 83 kontra 80 i undertrykket til vanlig er da ingen ringe p bli bekymret for. Det er jo vanlig at det varierer litt. Hva var overtrykket da?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Undertrykket kan jo til og med være 85, jeg er gravid og har undertrykk 86, så jeg må til oppfølging. Som brukeren over, overtrykket? Hvis jordmor/gynekolog synes det er risiko så får du oppfølging. Anonym poster: 01b11e18e2fe28385b44af96a8385544
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Det er absolutt ikke noe å bekymre seg for. Det går jo litt opp og ned det. Jeg ligger myyye høyere enn det, for å si det sånn... Hvor langt er du på vei? Anonym poster: 17a6fc243268a3a55188f80b0bb23097
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 80 eller 83 i undertrykk spiller ingen rolle. Men det kan jo være lurt å følge det opp litt uansett. Sannsynligvis vil du være litt stresset hver gang de måler trykket fremover fordi du er redd for at det skal være høyt, og da blir det høyt Anonym poster: 7fe7b9bbc959981e52943d940bd10064
ablaze Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 Blodtrykket regnes som høyt dersom det overstiger 140/90 (kan være kun over- eller undertrykk også). Du trenger ikke stresse med svangerskapsforgiftning ihvertfall, for du har enda normalt blodtrykk. Flott at legen vil følge opp med en ny måling. Hvor langt er du på vei? Det skal også nevnes at mange får høyere blodtrykk når de går gravide selv om det ikke betyr noe for graviditeten. Til sammenligning så ble jeg sendt til føden for sjekk da BT var oppi 160/110. Mitt høyeste BT var 190/120 og jeg hadde sv.f.
Hymy Skrevet 4. februar 2013 #7 Skrevet 4. februar 2013 Altså, du har ikke mildt/moderat forhøyet blodtrykk før undertrykket ligger på 90 og over, så jeg ville tatt det helt med ro. Jeg har fra midten av svangerskapet målt rundt 90 i undertrykk hver gang og må nå måle daglig hjemme da jeg forrige uke målte 110 i undertrykk hos legen. Stabilt undertrykk på 105 er grensa for å få blodtrykksmedisin for gravide. Jeg måler nå hjemme mellom 94 og 107 i undertrykk daglig, men har ikke proteiner i urinen. Jeg sliter også litt med hodepine. De snakker ikke om svangerskapsforgiftning hos meg så lenge urinen er ren. Ro ned Du ligger godt innenfor normalen.
SmallTalk Skrevet 4. februar 2013 #8 Skrevet 4. februar 2013 Hvor langt er du på vei, egentlig? 83 i undertrykk er ikke noe å tenke på, men det er fint at legen din følger opp. Jeg sier meg enig med Ablaze i at dette ikke er noe å bekymre seg for. Det er verre når man passerer 160/110 og har proteiner i urinen. Da skal varsellampene begynne å ringe kraftig, men når du ikke har undertrykk på 90 en gang og ingen proteiner, da tror jeg du kan ta det med ro.
Samantha Skrevet 4. februar 2013 #9 Skrevet 4. februar 2013 Flott at legen føl med, men er einig med dei andre i at du ikkje treng å bekymre deg foreløbig. Eg hadde 138/93 (pluss minus) den siste mnd. Har i tillegg to søstre som har hatt sv,forgiftning (eller begynnande), så då ville legen passe ekstra godt på. Fikk ordre om å ligge så mykje eg kunne og var til legen en gong i veka for å følge med. Gikk heilt fint. Ingen sv.forgiftning! Men som sagt: bra han/ho føl med, men det kan høyres ut som legen har skremt deg litt? Rart å dramatisere sånn når trykket ikkje er spesielt høgt, syns eg.
Sunshower Skrevet 4. februar 2013 #10 Skrevet 4. februar 2013 Da jeg var på første kontroll hos jordmor var jeg nokså stessa, og blodtrykket mitt var på 130/90. Hun synes det var litt høyt, og ville gjerne at jeg skulle kontakte fastlegen for å være på den sikre siden. Var hos legen dagen etter, og da var det 120/80. Det lå det på nesten hele svangerskapet. Jeg fikk derimot svangerskapsforgiftning helt mot slutten og da var blodtrykket mitt 155/110 (hadde også proteiner i urinen)...
Susa Skrevet 4. februar 2013 #11 Skrevet 4. februar 2013 Jeg ble sendt til sjekk på føden i uke 33 med blodtrykk på 150/100, men hadde ingen proteiner i urinen, men vondt i huet. Hadde ikke svangerskapsforgiftning, men måtte ta det ganske så med ro resten av svangerskapet, og da roet blodtrykket seg noe og. Var til sjekk hos jordmor 2-3 ganger i uka.
Mohair Skrevet 4. februar 2013 #12 Skrevet 4. februar 2013 Omtrent halvparten av de som får forhøyet BT, altså over 140/90, utvikler svnegeskapsforgiftning. Du som har så lavt undertrykk trenger jo ikke være bekymret enda, men fint at du har en lege som er obs på blodtrykket ditt, da.
Papirfly Skrevet 4. februar 2013 #13 Skrevet 4. februar 2013 Jeg hadde forhøyet blodtrykk under hele svangerskapet. Fikk vite at mange gravide opplever dette, men det er jo lurt å være litt ekstra oppmerksom. Var inne til kontroll hver 4. uke og sjekket blodtrykket for å passe på at det holdt seg stabilt selv om det var litt høyt.
Gjest Amber Rose Skrevet 4. februar 2013 #14 Skrevet 4. februar 2013 Hæ? Hadde du først 80 i undertrykk, så 83 i undertrykk? Synes det skilte veldig lite i såfall. Jeg har hatt så mye forskjell som 89-60 og hverken lege eller jordmor har sagt noe på det.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #15 Skrevet 5. februar 2013 jeg har ligger på 75-80, og nå var det 83 og 84 på to målinger. Overtrykket var normalt! Jeg er 33 uker, og tenker jo på sv.f, men godt at dere nå har klart å roe meg ned. Dere sier det samme som legen min, men alltid godt å få tilbakemelding her inne også ts Anonym poster: 0d820a4e2465f4819bd25c66f14c1d96
ViljaH Skrevet 5. februar 2013 #16 Skrevet 5. februar 2013 (endret) Altså, du har ikke mildt/moderat forhøyet blodtrykk før undertrykket ligger på 90 og over, så jeg ville tatt det helt med ro. Jeg har fra midten av svangerskapet målt rundt 90 i undertrykk hver gang og må nå måle daglig hjemme da jeg forrige uke målte 110 i undertrykk hos legen. Stabilt undertrykk på 105 er grensa for å få blodtrykksmedisin for gravide. Jeg måler nå hjemme mellom 94 og 107 i undertrykk daglig, men har ikke proteiner i urinen. Jeg sliter også litt med hodepine. De snakker ikke om svangerskapsforgiftning hos meg så lenge urinen er ren . Ro ned Du ligger godt innenfor normalen. Jeg fikk akutt svangerskapsforgiftning med høyt blodtrykk og ren urin. Denne sykdommen har variasjoner i symptomer, hele bildet er ikke helt kartlagt. Ellers enig i at TS ikke trenger å bli veldig bekymret nå. Jeg lå på 140/90 i noen dager, topp på 150/100. Gikk da til fastlegen hver dag for kontroll av urin og blodtrykk, han ringte et par ganger til føden og konfererte, spurte også om de ønsket å ta over oppfølging. De sa de kom til å gjøre samme som ham så bare fortsett. Den grønne journalen er laget mer eller mindre for å oppdage svf, så alle leger er veldig obs på dette. Endret 5. februar 2013 av ViljaH
Hymy Skrevet 5. februar 2013 #17 Skrevet 5. februar 2013 Jeg fikk akutt svangerskapsforgiftning med høyt blodtrykk og ren urin. Denne sykdommen har variasjoner i symptomer, hele bildet er ikke helt kartlagt. Ellers enig i at TS ikke trenger å bli veldig bekymret nå. Jeg lå på 140/90 i noen dager, topp på 150/100. Gikk da til fastlegen hver dag for kontroll av urin og blodtrykk, han ringte et par ganger til føden og konfererte, spurte også om de ønsket å ta over oppfølging. De sa de kom til å gjøre samme som ham så bare fortsett. Den grønne journalen er laget mer eller mindre for å oppdage svf, så alle leger er veldig obs på dette. Sorry TS, nå kupper jeg tråden litt!! Skummelt :omg: Hvordan oppdaget de svf hos deg da? Hvilke andre symptomer hadde du? Syns det er skummelt med svf. Jeg ligger nærmere 100 i undertrykk og har gjort det et par uker nå, overtrykket har variert fra 120-150. SIste uken har jeg målt mellom 94 og 109 i undertrykk, de fleste målingene fra 99 og oppover. Overtrykket har på det laveste vært 121 (en gang...) og på det høyeste 151. Ligger for det meste mellom 136 og 146. Jeg har en lege som ikke er veldig oppegående og har spesielt mye peiling på graviditet, så om jeg bør stille større krav til han er det greit å vite om det. Jeg har bare fått beskjed om å lage oversikt over målingene mine og komme innom 1 gang i uka å måle hos legen. Skal til jordmor på mandag, da får jeg nok bedre oppfølging.
Tirius Skrevet 5. februar 2013 #18 Skrevet 5. februar 2013 Jeg hadde litt høyt blodtrykk i går og måtte inn igjen for sjekk senere på dagen. Både legen og sykehuset sa at de ville ha det under 90 så var de fornøyde. Så det der høres jo absolutt ikke ut som noe å bli bekymret over.
Mohair Skrevet 5. februar 2013 #19 Skrevet 5. februar 2013 Skal til jordmor på mandag, da får jeg nok bedre oppfølging. Ring jordmor og be om en time før helgen. Jeg gikk fra 0 proteiner til +1 på noen dager, og så til +2 en eller to dager etterpå. Håper du slipper unna med bare forhøyet BT!
Hymy Skrevet 5. februar 2013 #20 Skrevet 5. februar 2013 Ring jordmor og be om en time før helgen. Jeg gikk fra 0 proteiner til +1 på noen dager, og så til +2 en eller to dager etterpå. Håper du slipper unna med bare forhøyet BT! Jordmor er ikke tilbake på jobb før mandag nemlig, så må nesten forholde meg til legen denne uka. Har sykepleiermamma som passer på meg fra andre siden av landet, så på hennes oppfordring har jeg kjøpt meg urinsticks og tester meg selv jevnlig (annenhver/hver tredje dag). Derfor har jeg også kjøpt meg blodtrykksapparat... Stoler virkelig ikke på legen min Håper også jeg slipper unna med forhøyet BT, er ikke interessert i mer tull
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå