AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Jeg er i det siste blitt skikkelig plaget av halsbrann og av og til sure oppstøt. Halsbrannen er såpass ille at jeg blir kvalm og matlysten forsvinner. Jeg innser at kosthold har mye å si her og det første som ryker ut er kaffe. Gikk en stund over til pulverkaffe og etter det ble jeg plaget av dette selv om jeg etterhvert gikk tilbake til filterkaffe. Vet dere hva mer jeg bør skygge unna for å ikke trigge plagene ennå mer? Og evt noe som er effektivt mot dette? Anonym poster: 04c6943f7fc613787988ec45545f43e3
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Jeg tror egentlig ikke at pulverkaffe er (særlig?) snillere mot magen enn filterkaffe. Ei heller presskannekaffe, for den del. Forskjellen er vel bare den at man bare trenger kokende vann og ikke "spesialutstyr"? pH-verdi og sånt er vel fortsatt ganske likt? Så det kan være derfor du fortsatt er plaget. Utenom kaffe er bl.a. sterkt krydret eller sur mat/drikke typiske syndere. Taco, kebabsaus, sitrusfrukter og saft/juice av disse, brus(kull_syre_), syrlige bær og frukter ... Spesielt på allerede tom mage. Magen min er f.eks. lite glad for tacorester eller bærsmoothie til frokost. Alkohol kan også føre til sur mage. I tillegg kan hyppigheten av måltidene ha noe å si. Det er ikke bare for å holde/redusere vekta man bør spise lite og ofte framfor få og store måltider, magesyren holder seg også oftere på et jevnt nivå. Overvekt er en annen faktor. Trange bukser/belter er heller ikke alltid gunstig. Når plagen først er oppstått, føler mange at melk eller lignende basisk mat hjelper en liten stund. Mange gravide sverger til lovehearts. Det finnes også diverse preparater på apoteket, alt etter hvor ofte og mye du er plaget.
Gjest Surrehodet Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Jeg skal vokte meg vel for å stille diagnoser her på nettet, men du burde kanskje ta en tur til legen. Mulig du har spiserørsbetennelse, og da kan det lett kureres med en 14 dagers pillekur. Det er ikke bra å drikke Cola og spise Love Hearts for å nøytralisere over lang tid.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Det bør sjekkes hos lege. Var på kurs med Røde Kors for kort tid siden og han sa at han alltid blir obs når folk får halsbrann fordi det kan indikere begynnende hjerteinfarkt. Ikke for å skremme, men vær på vakt. Anonym poster: 8d940217147011216280a54a1d278e8d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 Takk for svar alle sammen. Jeg er ikke overvektig men har noen kilo ekstra som har kommet snikende etter fylte 40. Jeg spiser 1-2 måltider pr dag og kunne med stor fordel vært mere aktiv. Ja, også røyker jeg. Har redusert kraftig etter at halsbrannen kom, suget etter røyk er blitt vesentlig mindre. Jeg elsker krydret mat så det er også noe jeg bør unngå. Dette med infarkt som AB #4 nevner skremmer meg. Skal få meg en legetime for å få dette sjekket. Anonym poster: 04c6943f7fc613787988ec45545f43e3
Gjest Anonym Skrevet 6. februar 2013 #6 Skrevet 6. februar 2013 Jeg er bare 23 år, og jeg har slitt med halsbrann siden jeg gikk på ungdomsskolen. De siste årene har jeg hatt det flere ganger i uka, da jeg gikk til legen med det gjorde de ingenting, hun synes det bare var rart.. Noen her som vet noe om det? Det blir verre av visse ting som allerede er nevnt her, så prøver å unngå det, men jeg har det uansett. Det kommer hvis jeg bøyer meg lenge, trener styrke trening o.l
Gjest Surrehodet Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 Det kan være noe med lukkemuskelen i magesekken, derfor bør du be legen om å henvise til Gastroskopi. Det er så kjedelig å gå med slik ubehag i lange perioder når det enkelt kan fikses.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå