AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 jeg og min lille familie kjøpte et hus for ganske nøyaktig ett år siden. før vi flyttet hit bodde det en eldre mann her som har bodd her siden tidenes morgen har vi blitt fortalt.. denne mannen m/fam og min nåværende nabo m/fam, de også ganske godt voksne mennesker i pensjonistalder, hadde visstnok er veldig bra forhold og var på besøk hos hverandre titt og ofte. når vi først flyttet hit histe vi høflig på naboene og vi ble bedt over på kaffe. men sånn utover det hadde vi ikke noe interesse av å ha noe bredere kontakt med de. vi er unge mennesker og de gamle. selvfølgelig hilser vi pent på de når vi ser de og om de skulle komme på døra og spørre om å få låne sukker skal de naturligvis få. men, barnebarnet til den forrige huseieren her hadde tydeligvis glemt å få tilbake nøkkelen naboene hadde til huset vårt, hvilket resulterte i at de en gang mens vi var borte LÅSTE SEG INN her for "det hadde de fått lov til i alle år mens ****** levde". hvordan vi fikk greie på det? jo, vi var borte en helg og posten lå på stuebordet vårt når vi kom hjem. Jeg forstår jo at det var ment godt men jeg syntes ikke noe om at de bare låser seg inn i et hus som er vårt for å gjøre en hyggelig gest. det ble vår og mannen min har en sånn gressklipper som man kjører. naboen hadde da kommer bort til han og sagt at de og gamlingen som bodde i vårt hus før delte på en gressklipper som stod i uthuset mellom eiendommene våre. mannen min hadde da sagt på en hyggelig måte at han ikke trengte å dele gressklipper fordi han hadde egen, og da hadde naboen visst blitt veldig furt. hallo, hva er problemet? da har han jo en gressklipper fullstendig til egen disposisjon uten at andre låner den! trengte jo ikke ble sur for det. men vi tror kanskje han ble sur fordi han da måtte stå for utgifter til bensin/olje selv. det som derimot er det verste med naboene er at de faktisk går gjennom søpla vår fordi de mener vi ikke kildesorterer nøye nok!! og dette her er ikke tull. jeg mener selv jeg er ganske flink til å kildesortere, ingen av venninnene mine gidder kildesortere i det hele tatt. her i hjemmet vårt kildesorterer vi plast, restavfall og matavfall. i går kom naboen med en søppelpose som tilhørte oss, han hadde ÅPNET den og sagt at melkekartonene skal resirkuleres. akkurat der og da ble jeg så paff at jeg ikke fikk sagt stort men nå i ettertid er jeg ganske forbanna. det er ganske tydelig at naboene er misfornøyd med å ha oss som naboer men det er trossalt VI som eier huset nå. selv om jeg jo har forstått at de helst skulle hatt han som bodde der før oss tilbake, begynner å bli lei .. er nesten sånn at jeg kvier meg til å bruke mitt eget uteareal og kose meg ute med ungene og hunden fordi de hele tiden sitter på terassen sin som har direkte utsyn mot min hage. der sitter de og visker og tisker med de fisefine vennene sine. jeg har bestemt meg for å si fra til de om at det med at de går gjennom søpla vår IKKE er greit. dette her er pensjonister som tydeligvis har alt for lite å drive med i livene sine. saken er den at jeg helst ikke vil gjøre vårt naboforhold enda verre, så hvordan sier jeg fra på en vennlig og grei måte?er litt rådvill her nå.. Anonym poster: c9423c8b2e74a7e29f0aeda9d20e6e07
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 For det første er det anbefalt å bytte lås når man kjøper nytt bosted, nettopp for å unngå at nøkler som har kommet på avveie skal bli brukt, slik som dere har opplevd. For det andre er dere unge, men fortsatt voksne. Voksne folk kan si til andre voksne folk når de syns at ting blir litt for voldsomt. "Vi forstår at dere hadde et spesielt forhold til tidligere huseier. Vi er veldig glade for å ha dere som naboer, men vi har et annerledes syn på naboer enn dere." Også forklarer dere at dere ikke ønsker å bli passet på av dem, at naboer ikke er familie nr 2 i deres øyne osv. Anonym poster: 8762dcb0a95de0eb1ea469b19dcbf0c7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Du kan bli flinkere til å kildesortere da man faktisk skal sortere papir for seg. MEN naboene deres har jo ingen rett til å gå gjennom søppeldunken deres uansett. Kanskje dere kan be dem over på en kopp kaffe der dere forteller dem at de går over noen grenser. Dere har ikke samme personlighet som den som bodde der før dere hadde, og det må de jo bare respektere. Mennesker er jo ulike. Siden dere eier (?) huset deres må dere jo kunne kreve å få reservenøkkelen tilbake fra dem også. Så må dere jo forklare at dere ikke ønsker å ha en så tett kontakt med de som det den forrige ønsket. Det beste er om dere kan være ærlige og tydelige. Anonym poster: 76cae36e6581b6a80a1e1372971a13eb 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Synes de høres gærne ut. Kanskje kontakte politiet? Mtp at de har låst seg inn og går gjennom deres ting. Anonym poster: 474efc5f85b601826877dd2b6e478e8d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 For det første: lær deg å skrive ordentlig! Anonym poster: 489cad17f0424c7af4ebaf93cca74933
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå