Gå til innhold

Er rik men sier at jeg *ikke arbeider med noe" da ....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mann 30+

Vel som titelen sier er "rik" i økonomisk betydning men har for tiden ikke noe jeg arbeider med. Ganske enkelt for at jeg må ha en annen motivasjon enn den økonomiske. Uansett jeg hater å utheve min situasjon ettersom det da blir på feil "premisser".

Når det kommer opp hva jeg driver med så sier jeg som regel noe sånn som

"...nei går litt rundt for tiden å lurer på hva jeg skal satse på.". Så kommer oppfølgning spørsmål om jeg er arbeidsledig, og det er jeg jo. Men alt blir deretter tolket negativt igrunnen.

Får aldri noen spørsmål som går inn på hva som gjør at en mann i min alder er i den situasjonen eller hvordan det hele ligger an.

Kan jeg ikke forvente annet eller er det bare enormt med forhåndsdømming ?

Lurer på hvordan jeg skal forholde meg til omgivelsene uten å bli paranoid, rundt det å tro at de bare vil ha noe med meg å gjøre for pengene sin skyld.

Kan ikke bare finne på noe heller ...det blir jo bare ødeleggende og idiotisk i det lengre. :vetikke:

Anonym poster: 2dcc53dc6cdae8b18bbb8a515861aec7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok bare en sjanse du må ta dette her. For min del hadde det vært mer turn on med noen som leter etter den riktige jobben de brenner for, enn pengene i seg selv.

Jeg hadde nok sagt noe alà "jeg har muligheten til å finne drømmejobben, så jeg utnytter sjansen."

• Liker 3
Skrevet

I dagens samfunn er det dersverre slik at det første vi spør noen om er hva de jobber med. Som om det forteller mer om personen enn noe annet. Vi vektlegger status mer enn personlighet og det synes jeg er veldig trist. Samtidig så er det noe med det å være arbeidsledig som setter en person i negativt lys. Ingen vil være sammen med noen som ikke har ønske om å bidra til samfunnet eller jobbe, og når noen er arbeidsledig dømmer vi dem som late.

Hvis du sier at du leter etter drømmejobben og har økonomi til å bruke tiden du trenger for å finne den, så skal du se at du får mange damer etter deg ;) Samtidig er det kanskje viktig for deg å finne ei som ikke vil ha deg pga pengene dine kan jeg tenke meg. Men vil du ha de damene som vil ha deg for den du er?

• Liker 2
Skrevet

Jeg er faktisk i nesten samme situasjon! Litt yngre enn deg, og kanskje ikke "rik" (har noen 100k + hus og bil uten lån), men ikke lenger noen jobb.

Har du hatt jobb tidligere? Hvordan ble du rik? (jobben? arvet? lotto?)

Personlig har jeg valgt å dra en hvit løgn om at jeg fortsatt jobber "litt" med det jeg gjorde tidligere (jobben jeg ble "rik" gjennom).

Anonym poster: 95104f76d3eee78db22febb6aae476df

Skrevet

Det å ville date noen som har en jobb, har ikke nødvendigvis med materialisme å gjøre.

For meg har det noe med energinivå å gjøre. Jeg står opp tidlig på hverdagene, jeg jobber hardt og jeg er derfor sliten på kvelden. Orker ikke da å date en som vil spise middag kl 21 og fint kan være våken til 02. Det sliter meg helt ut!

Anonym poster: 330f4c8b3d7e43d36d17e71b9003439f

• Liker 7
Skrevet

Men hva bruker du dagene til? Du kan vel ikkg ebruke hele dagen på å tenke på hva du vil gjøre?

Anonym poster: 4a280249b0d130569a888f1b367ea46a

Skrevet

Det er da ikke nødvendigvis forhåndsdømming. Du sier at du ikke gjør noe. For mange er det lite attraktivt, selv om du kan forsørge deg selv. Når man ikke jobber har man jo tid og energi til overs. Du må jo bruke det på noe annet enn å sitte i sofaen og tenke på hva du vil gjøre med pengene dine?

Anonym poster: a0d8d26ddda90a7e24f1bee5b6cc44cd

• Liker 4
Skrevet

Hadde jeg møtt deg hadde Jeg nok ikke syntes det var negativt om du ikke jobbet (hadde ikke brydd meg om du hadde god eller dårlig økonomi), men hadde syntes det var bra om du hadde mål i livet og hadde lyst å bruke tiden på noe meningsfullt for deg (ikke sløve dag ut og dag inn i sofaen/foran pcen)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med siste anonyme her. Uansett om du har penger til å ikke jobbe, så er det faktisk lite attraktivt med en som velger å ikke jobbe eller studere for den saks skyld. For hva gjør du hele dagene?

Jeg traff faktisk en som hadde arvet mye penger, og derfor hadde gått flere år uten å gjøre noe. Jeg visste da at han hadde penger til å forsørge seg selv, men det var ikke noen turn on likevel...

Anonym poster: c5ba08c9db3b92730cd12fed6c2c4aef

• Liker 2
Gjest Svampebob1
Skrevet

Kan jeg ikke forvente annet eller er det bare enormt med forhåndsdømming ?

Anonym poster: 2dcc53dc6cdae8b18bbb8a515861aec7

Det virker til å være utrolig mye av dette i dagens samfunn.

Eneste tipset jeg har å gi er at du ikke lar andre få sjansen til å forhåndsdømme deg. La dette være en greie som du kan prate med om når du føler deg trygg på den andre.

Slik jeg forstår deg, så kan du kalle deg selv for en investor. Du er med andre ord ikke arbeidsledig i og med at du leter etter noe å investere i. Det er jo en jobb i seg selv ;-). Så om du får spørsmålet tidlig, så ville jeg ha gitt det svaret. Om du er mellom prosjektene er ekstra informasjon som andre ikke trenger å få vite før man blir nærmere kjent.

• Liker 2
Skrevet

Vel, fyrer som ikke jobber er uattraktiv i mine øyne. Uansett hvor mye penger de har.

• Liker 1
Skrevet

Vel, fyrer som ikke jobber er uattraktiv i mine øyne. Uansett hvor mye penger de har.

Så du ville ikke vært sammen med en fyr som dyrket hobbyene sine, reiste mye og brukte tiden sin på å utforske ting vi andre som jobber ikke har tid til?

• Liker 1
Skrevet

Så du ville ikke vært sammen med en fyr som dyrket hobbyene sine, reiste mye og brukte tiden sin på å utforske ting vi andre som jobber ikke har tid til?

Da hadde jeg blitt grønn av misunnelse (selv om jeg selvsagt unner andre en slik tilværelse), så det kunne hvertfall ikke jeg.. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg blitt grønn av misunnelse (selv om jeg selvsagt unner andre en slik tilværelse), så det kunne hvertfall ikke jeg.. :fnise:

helt enig i den faktisk hehe.. da måtte man hatt drømmejobben selv i såfall.. eller han hadde nok penger til at begge kunne bedrive tiden på den måten.. *drømme drømme*

• Liker 1
Skrevet

Jeg er faktisk i nesten samme situasjon! Litt yngre enn deg, og kanskje ikke "rik" (har noen 100k + hus og bil uten lån), men ikke lenger noen jobb.

Har du hatt jobb tidligere? Hvordan ble du rik? (jobben? arvet? lotto?)

Personlig har jeg valgt å dra en hvit løgn om at jeg fortsatt jobber "litt" med det jeg gjorde tidligere (jobben jeg ble "rik" gjennom).

Anonym poster: 95104f76d3eee78db22febb6aae476df

Hvordan skal du leve resten av livet på noen hundretusen?

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke det, fordi det sier noe om verdier jeg ikke ønsker at min partner skal ha. Om hele livet er fritid, blir fritiden meningsløs. Han kunne vært så rik som helst, han hadde fremdeles vært uaktuell som partner for meg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke det, fordi det sier noe om verdier jeg ikke ønsker at min partner skal ha. Om hele livet er fritid, blir fritiden meningsløs. Han kunne vært så rik som helst, han hadde fremdeles vært uaktuell som partner for meg.

Virkelig? Hva med de som jobber med hobbyen sin da? Der er jo fritiden en jobb? Dette har da ingenting med verdier å gjøre, men med inntekt eller ikke inntekt av noe man elsker å bruke tiden sin på. En person som har nok penger til at han ikke trenger å ta betalt for det han gjør 8 timer hver dag er da ikke noe dårligere menneske enn en som tar betalt for å gjøre det samme??

• Liker 2
Skrevet

Virkelig? Hva med de som jobber med hobbyen sin da? Der er jo fritiden en jobb? Dette har da ingenting med verdier å gjøre, men med inntekt eller ikke inntekt av noe man elsker å bruke tiden sin på. En person som har nok penger til at han ikke trenger å ta betalt for det han gjør 8 timer hver dag er da ikke noe dårligere menneske enn en som tar betalt for å gjøre det samme??

"Da er jo fritiden en jobb" - nettopp!

Man kan jobbe, og si man jobber, selv om man er ulønnet. Krevende hobbyer, profesjonell idrettsutøvelse og veldedig arbeid bør kunne gå under dette. Jeg kjenner en som "jobber med hest" på fulltid. Såvidt meg bekjent jobber han beinhardt, selv om det er både hobby og ulønnet.

• Liker 4
Gjest Lille-pus
Skrevet

I dagens samfunn er det dersverre slik at det første vi spør noen om er hva de jobber med. Som om det forteller mer om personen enn noe annet. Vi vektlegger status mer enn personlighet og det synes jeg er veldig trist. Samtidig så er det noe med det å være arbeidsledig som setter en person i negativt lys. Ingen vil være sammen med noen som ikke har ønske om å bidra til samfunnet eller jobbe, og når noen er arbeidsledig dømmer vi dem som late.

Hvis du sier at du leter etter drømmejobben og har økonomi til å bruke tiden du trenger for å finne den, så skal du se at du får mange damer etter deg ;) Samtidig er det kanskje viktig for deg å finne ei som ikke vil ha deg pga pengene dine kan jeg tenke meg. Men vil du ha de damene som vil ha deg for den du er?

Hva folk jobber med, ikke hvem de jobber for, er som regel en fin innfallsvinkel til å forstå dette menensket litt bedre utifra fagområde.

For mange er det egentlig den eneste grunnen til at man spør om hva de jobber med.

For meg er det ikke et automatisk sammenfall mellom å være arbeidsledig og det å ikke ønske å bidra.

Det kan være uendelig mange grunner til at et menneske der og da er utenfor arbeidslivet.

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i 'vi' begrepet som umiddelbart dømmer den som akkurat da er utenfor arbeidslivet som 'lat'.

De fleste ønsker jo av hele sitt hjerte å være i jobb, enten de har blitt overtallige i sin gamle jobb eller det er andre årsaker til at de der og da ikke er eller kan være i arbeid.

De unntakene som ikke ønsker å jobbe til tross for at de har mulighetene, helsen, kunnskapen..... jeg tror ikke jeg har møtt noen av dem ennå.. :klo:

Jeg går nok i et annet og lukket miljø tror jeg....

• Liker 4
Gjest Svampebob1
Skrevet

Hahaha! Morsomt! :-D

Så når det du holdt på med på fritiden blir til jobb, så blir jobben meningsløs fordi hele livet er fritid? ;-)

Og fritiden man ellers ville ha hatt er jobb, men også fritid?

Eller mener du å si at fritiden blir meningsløs fordi man trives så godt på jobben?

Må man mistrives på jobb for at ikke fritiden skal bli meningsløs? ;-)

Vet du at når man har en hobby og dette utvikler seg til å bli jobb, så må man finne andre ting å koble av med i stedet. Man har like mye behov for fritid og avkobling, men man er også mye mer engasjert for det man jobber med. Det er også noe man blir sliten av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...