Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurte på om det er noen der ute som har erfaringer med disse skolene?

Jeg har søkt på Latin-Amerikalinja på Åsane, og Fred og Solidaritet, Latin-Amerika på Bømlo. Jeg kom inn på begge, og sliter med å finne ut hvilken av dem jeg skal velge.

Med Åsane drar man til Mexico og Cuba, noe som er veldig fristende, i tillegg til at de har valgfaget Backpacker Bali. Her fokuserer de mer på selve landene, på kulturen, på mat, litteratur, dans, historie...

Med Bømlo drar man til Guatemala. I tillegg har de en skoletur til Kina. Her fokuserer de mer på fred og solidaritet, og det å hjelpe folk.

Jeg sliter litt, noen som kan hjelpe? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner folk på Bømlo og de sier i alle fall det er fett!

Hadde jeg valgt selv ville det nok blitt Åsane. En tur til Cuba er ikke noe man får hver dag. Her et det et totalt samfunnssystem og en stat som har valgt sin egen retning, og det er ikke noe man ser hver dag.

Skrevet

Hadde jeg valgt selv ville det nok blitt Åsane. En tur til Cuba er ikke noe man får hver dag. Her et det et totalt samfunnssystem og en stat som har valgt sin egen retning, og det er ikke noe man ser hver dag.

Tusen takk for svar! Jeg er helt enig! Turene på Åsane frister egentlig mest. Men det som får meg til å stoppe og tenke, er at jeg ikke bør velge skole ut fra reisemål, men ut fra om jeg kommer til å trives der. Om du skjønner :)

Skrevet

Jeg har gått på Åsane, og kan absolutt anbefale. Selv om det er en del år siden da!

Anonym poster: 15d7182588f5155f243771c4049247a7

Skrevet

Misunner deg noe helt sykt.

Anonym poster: 0fdda85753a30eec87c033af75280da9

Skrevet

Åsane ligger jo mer sentralt til enn Bømlo, med nærheten til Bergen (selv om det er et stykke). Det positive med det er jo at du kan oppleve det "urbane" lettere hvis du ønsker det. Samtidig kan det være en fordel hvis det ikke er altfor mye annet å finne på i nærheten av folkehøgskolen, siden det gjør at folk er mer på skolen og det blir mer sosialt.

Anonym poster: 8cbaf96b0080ba9a4b9f8282a95c3bdb

Skrevet

Uansett hvilken skole du velger, så kommer du nok til å ha det fint. Det er litt hva du legger opp til selv også:) Jeg søkte på 5 folkehøgskoler og kom inn på alle (trodde det skulle være vanskeligere å komme inn :P) Jeg valgte den jeg gjorde pga valgfagene.

Hva er det du interesserer deg mest for?

Selv gikk jeg på en folkehøgskole som ikke var sentral i det hele tatt. Den lå langt uti bygda.. Vil anbefale det egentlig, da blir man en mer sammensveisa gjeng. Men om dere reiser mye så har vel det lite å si uansett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på Bømlo, og hadde et fantastisk år! Nydelig natur med flotte turmuligheter, bra miljø og dyktige lærere :) Nå gikk ikke jeg på Latin-Amerika-linja, men de som gikk der hadde en kjempefin Guatemala-tur med fokus på både fred- og solidaritet (bl.a. besøk til barnehjem etc.), og generell historie, kultur osv. Turen til Kina var også en stor opplevelse med mange inntrykk som jeg ikke ville vært foruten. Bømlo ligger jo litt i "ingenmannsland", men på den måten ble det også et mer sammensveiset miljø. I stedet for at alle dro hit og dit etter skoletid fant vi på ting sammen på skolen. Det er også et uformelt og avslappa miljø med mulighet for å "komme som man er", prøve ut forskjellige ting uten å være redd for å feile. Det satte i alle fall jeg veldig stor pris på, og jeg vokste veldig på mange opplevelser der.

MEN når sant skal være sagt, så tror jeg også Åsane er en bra folkehøgskole! Hadde selv noen bekjente fra vgs som gikk der (møtte dem på flyet til Bergen iblant), og har inntrykk av at også de trivdes på skolen. Så jeg tror du vil få et fint år uansett hvilken skole du velger :)

Anonym poster: e93c82023eb070fef94dc9098050d55a

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar dere! Hjelper virkelig.

Bømlo høres veldig koselig ut, fordi man er litt isolert, og det blir dannet et samhold på skolen.

Men det gjør det vel også på Åsane. Og der bor man nærmere Bergen, som gjør det enklere å dra til byen og sånn. Men man kommer seg vel til byen fra Bømlo også? :)

Når det gjelder valgfag, var det mange flere valgfag jeg likte på fredagen, enn på torsdagen (bare Fredsfestival her egentlig) på Bømlo, men flere falt i smak på Åsane. Likevel, så er det jo greit hvis jeg får det valgfaget. Noen som har erfaringer med valgfag på Bømlo og Åsane? Noen som er spesielt spennende?

Skrevet

At Åsane FHS heter nettopp "Åsane" synes jeg er litt morsomt, den ligger på Hylkje, og ikke i Åsane. (Ta det fra en som kommer fra Åsane). Da jeg var yngre var jeg ofte på leir på Åsane FHS, og selve skolen er ganske grei. Etter man har gått opp i veien går det busser forbi veldig ofte som går inn til sentrum, så det er veldig greit. Prøv å tenk litt på hvordan det er med transport; du skal tross alt frem og tilbake fra alle slags ferier dere har. Bømlo er litt lenger ute i hogg, men tviler ikke på at det også er en god skole.

Følg magefølelsen din, du. Du kan få en flott år, eller du kan få et kjipt år. Kjipt å høre det, men sant. Det handler mye om om hvilke mennesker du havner sammen med, ikke så mye hvor dere er.

Skrevet

Jeg har ikke kjennskap til noen, men folk fra Bømlo var innom høyskolen på Stord når vi hadde høyskoledager der og bidro til programmet der. Fin gjeng iallfall og tenker det er positivt at de samarbeider med høyere utdanning.

Skrevet

Ja, det som er viktigst for meg er at det er et godt miljø og folk jeg trives med. En koselig skole. Tror nok jeg hadde trivdes på begge skolene jeg :)

Jeg er fortsatt veldig usikker da. Så om folk har noe mer å si om skolene, både negative og positive, hadde det vært veldig hjelpsomt :) Selv om jeg har fått mye hjelp allerede da! Er bare så ubesluttsom :)

Skrevet

At Åsane FHS heter nettopp "Åsane" synes jeg er litt morsomt, den ligger på Hylkje, og ikke i Åsane. (Ta det fra en som kommer fra Åsane). Da jeg var yngre var jeg ofte på leir på Åsane FHS, og selve skolen er ganske grei. Etter man har gått opp i veien går det busser forbi veldig ofte som går inn til sentrum, så det er veldig greit. Prøv å tenk litt på hvordan det er med transport; du skal tross alt frem og tilbake fra alle slags ferier dere har. Bømlo er litt lenger ute i hogg, men tviler ikke på at det også er en god skole.

Følg magefølelsen din, du. Du kan få en flott år, eller du kan få et kjipt år. Kjipt å høre det, men sant. Det handler mye om om hvilke mennesker du havner sammen med, ikke så mye hvor dere er.

Opp i veien? Du må jo nesten ha med matpakke på den turen!! Dessuten går det ikke buss ofte! Ta det fra en som kommer fra Hylkje!! Du har hordvik bussen som går 1 gang i timen, og kanskje får du være med knarvik bussen om den ikke er full eller kjører kun med avstigning!

Skrevet

Opp i veien? Du må jo nesten ha med matpakke på den turen!! Dessuten går det ikke buss ofte! Ta det fra en som kommer fra Hylkje!! Du har hordvik bussen som går 1 gang i timen, og kanskje får du være med knarvik bussen om den ikke er full eller kjører kun med avstigning!

Haha, om man må ha med matpakke er man ikke særlig vant med litt fysisk aktivitet! Det er da ikke langt, spesielt ikke når man går på FHS, da har man all tid i hele verden. Stopper ikke Knarvikbussene der lenger, sier du? Mmhmm, merkelig, og ikke bra, vi fikk alltid "være med" da vi var yngre i alle fall.

Mer sentralt enn BØMLO er det uansett.

Skrevet

Jeg kommer meg vel inn til byen på en eller annen måte uansett, tenker jeg :)

Jeg har veldig vanskelig for å bestemme meg fortsatt. Hører så mye bra om Bømlo, at det er så bra miljø og koselig der, men er ikke like mange valgfag jeg vil ha der. Åsane har jeg også hørt mye bra om, men de har gym og man har ikke eget bad. Men ser egentlig at jeg bare prøver å optimalisere, og at det blir bra uansett.

Er det noen der ute som har angret på hvilken fhs der har valgt, eller som var redde de kom til å angre, men ikke gjorde det likevel? :)

Skrevet

Jeg gikk på Karmøy FHS(rett ved Haugesund), og vi dro på besøk til Bømlo FHS en helg. Det er veldig koslig der, og mye natur. Det er ikke noe urbant liv om det er det du er ute etter. Men det går jo buss og båt til Bergen og Haugesund og Stavanger, så du kommer deg jo rundt.

Åsane FHS vet jeg ingenting om. Eneste jeg vet er at det er koslig i Bergen og koslig på Åsane. Det er kort tur fra Åsane til Bergen.

Du burde absolutt velge det du virkelig vil fremfor å tenke på hvor du kommer hen. Du kommer til å få det fint uansett om det er dette du vil.

Jeg trivdes ikke på FHS, men jeg holdt ut året. Følte det var vanskelig å komme innpå folk og havne utenfor. Jeg, som var så sosial og hadde mange venner da jeg gikk på vgs, ble plutselig helt asosial og venneløs på fhs ... Jeg var nok uheldig. :(

Anonym poster: 3dab02ce4fb16417b816fb3c979cd47f

Skrevet

Du hadde nok trivdes godt på begge skolene, men du bør heller tenke på hva du vil med linja. Er du mest intressert i å lære om landene og kulturen eller om solidaritet og å hjelpe andre? Får dere mulighet til å lære spansk?

Skrevet

Men på den andre siden er det enklere og vanligere å dra til Cuba enn til Guatemala.

Anonym poster: fcf8d0a9aa947583025e327d2404fd08

Skrevet

Stord har vennskapsby i Guatemala et sted. Det er mye prosjekter rundt om i området som går på Guatemala. Det kan også være en fordel med tanke på ekskursjoner her hjemme.

Skrevet

Hei! Nå har jeg landet på en beslutning.

Det ble Bømlo på meg neste år!

Grunnen til at jeg valgte dette var:

- Det er så mange som snakker så positivt om skolen. De sier at det er et godt miljø. Og at det at skolen ligger for seg selv, gjør miljøet mer sammensveiset.

- Vi reiser til Guatemala, noe som ikke er fullt så vanlig som Mexico og Cuba. Turen virker også helt fantastisk, jeg har lest gjennom mange reisedagbøker, og de gjør så mye spennende.

- Mens Åsanes Latin-Amerikalinje ville gitt meg mye ny kunnskap om kulturen, maten, dansen, språket, gir Bømlo meg noe mer. Jeg får utfordret meg selv, gjennom å gjøre ting jeg aldri har gjort før. Jeg får også hjulpet andre. Jeg er sikker på at man sitter igjen med en god følelse etter å ha sett at man faktisk har gjort en aldri så liten forskjell.

- Hvert rom har sitt eget bad!

- Kina-tur. Kina er et land jeg har hatt lyst til å dra til lenge. Jeg har også veldig lyst til å dra til Bali, men jeg kan alltids dra dit senere, ikke sant?

- De arrangerer egen Fredsfestival, noe som virker veldig spennende.

- Bømlo skal være veldig vakkert.

- De har ikke faget Gymnastikk (hehe)

- Mens jeg fant flere valgfag på Åsane som fristet, har jeg også funnet flere på Bømlo, så jeg vet det kommer til å gå bra.

Jeg gleder meg! Tror dette blir et godt, annerledes og utviklende år.

Tusen takk folkens for all hjelp. Det hjelper mye å høre andres meninger.

Stine :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...