AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #1 Skrevet 3. februar 2013 Hei! Trenger et objektivt syn på denne problemstillingen, så jeg prøver meg her.. Min bror skal konfirmere seg til høsten, og jeg har utrolig lyst til å gi han noe annet enn en iPad, iPhone, data, duppeditt som blir ødelagt eller uinteressant etter et par år.. Derfor tenkte jeg og kjæresten å gi han en reise i gave. Vi har lyst til å ta han med til London, da hverken jeg eller lillebror har vært der før. Problemet er bare at mamma ikke lar meg ta med lillebror på reise. Jeg fyller 23 år i år, kjæresten min 22. Jeg studerer, drikker nesten aldri, har drevet med dop og aldri gjort noe klandreverdig utover hva som kan anses "normalt" for en tenåring. Det verste jeg har gjort er vel å holde noen "hjemme alene-fester" og løyet om at jeg sov hos venninner, da jeg egentlig sov over hos gutter. Alt dette skjedde selvfølgelig da jeg var i 16-17 års alderen, og jeg føler at mamma henger litt igjen i dette + at hun er litt for overbeskyttende ovenfor min lillebror. Jeg synes det er utrolig leit at mamma skal sette en "stopper" for mine planer, i og med at jeg vet at broren min kommer til å bli veldig glad for dette! Så, spørsmålet mitt er.. Er det urimelig av mamma å ikke la oss ta med lillebror på tur i gave? Eller får jeg bare la det ligge, og gi han en ting? Dette ble langt, takk til de som gidder å lese Anonym poster: 914008cceeb7f90d45647fa194a95f7c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #2 Skrevet 3. februar 2013 Han er (snart) 15 år. Kan dere gi han en gave som er litt frem i tid og vente til han blir litt eldre? Anonym poster: 0ca469e14e852e4b706cd42ad9508df4
lulle Skrevet 3. februar 2013 #3 Skrevet 3. februar 2013 Regner med du mente at du aldri har drevet med dop? Ja jeg synes moren din er helt urimelig. Hva er hennes argumenter? 4
Daraya Skrevet 3. februar 2013 #4 Skrevet 3. februar 2013 Hvis du er en ansvarlig ung kvinne, noe jeg går ut fra og din mor vet dette burde hun la dere reise. Jeg syns en slik opplevelse er mye bedre enn en ting som bare blir ødelagt (som du skriver selv). Turen kommer lillebror til å huske, kanskje dere kan besøke en konsert eller fotballkamp? 5
Gjest kingbed Skrevet 3. februar 2013 #5 Skrevet 3. februar 2013 jeg syns det virker ganske urimelig 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #6 Skrevet 3. februar 2013 Han er (snart) 15 år. Kan dere gi han en gave som er litt frem i tid og vente til han blir litt eldre? Anonym poster: 0ca469e14e852e4b706cd42ad9508df4 Han har fylt 15 allerede (født tidlig på året). Jeg synes det er kjedelig å overraske med en ferie tur 2,5 år etter konfirmasjonen, hvis han må være 18 for at dette skal gjennomføres. Regner med du mente at du aldri har drevet med dop? Ja jeg synes moren din er helt urimelig. Hva er hennes argumenter? Mente aldri ja! Hehe. Hennes argumenter er ingen andre enn at broren min ikke er myndig. Det er det eneste hun sier når jeg tar det opp. Hvis du er en ansvarlig ung kvinne, noe jeg går ut fra og din mor vet dette burde hun la dere reise. Jeg syns en slik opplevelse er mye bedre enn en ting som bare blir ødelagt (som du skriver selv). Turen kommer lillebror til å huske, kanskje dere kan besøke en konsert eller fotballkamp? Ja, vi har allerede snakket om at vi vil ta han med på PL kamp (kjæresten er fotball fan!) Vil også legge til at hun lot meg dra på ferie med ei venninne til Bulgaria, det året jeg fylte 17. Og jeg vil tørre påstå at det er mer "risikabelt" enn å la lillebror bli med meg og kjæresten til London. -TS Anonym poster: 914008cceeb7f90d45647fa194a95f7c 1
Gjest Reza08 Skrevet 3. februar 2013 #7 Skrevet 3. februar 2013 Din mors trangsynthet synes jeg høres helt idiotisk ut. Hvis hun ikke klarer å komme med noe bedre, burde hun seriøst gå inn i seg selv. Hun er urimelig. Broren din vil helt sikkert synes at ideen var god, og da gir du han samtidig en opplevelse for livet. Ta han med og drit i moren din.
Tibbie Skrevet 3. februar 2013 #8 Skrevet 3. februar 2013 Vell, jeg vet ikke så mye om deg og din kjæreste. Men om dere er selvstendige mennesker som klarer dere bra, så høres dere fornuftige nok ut for meg. Det er mulig hun er en smule overbeskyttende, men hun kjenner dere tre bedre enn de fleste her. Hva om hun blir med? Hun og en venninne/kjæresten?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #9 Skrevet 3. februar 2013 ut i fra det du skriver her så virker moren din nokså urimelig, men det er jo uansett hun som bestemmer om lillebror kan dra til London eller ikke. Ville prøvd å diskutere det men henne noen ganger til (det er jo en stund til konfirmasjonen enda), hvis hun er helt steil så dropper du det og gir han heller en tur til 18 års dagen... (hilsen en hønemor) Anonym poster: 8c828120a41cdb90d8d267efa26cb99e 1
Tibbie Skrevet 3. februar 2013 #10 Skrevet 3. februar 2013 Ta han med og drit i moren din. Siden han ikke er myndig, og hun er hans verge, er nok dette umulig... 1
Gjest Reza08 Skrevet 3. februar 2013 #11 Skrevet 3. februar 2013 Siden han ikke er myndig, og hun er hans verge, er nok dette umulig... Blir kanskje et spørsmål om regler her ja, men han er voksen om kort tid, og en tur med storesøster til London høres ut som en bra start. Han klarer helt sikkert å ta vare på seg selv.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #12 Skrevet 3. februar 2013 Vell, jeg vet ikke så mye om deg og din kjæreste. Men om dere er selvstendige mennesker som klarer dere bra, så høres dere fornuftige nok ut for meg. Det er mulig hun er en smule overbeskyttende, men hun kjenner dere tre bedre enn de fleste her. Hva om hun blir med? Hun og en venninne/kjæresten? Jeg vet ikke helt hva jeg kan si om oss, bortsett fra at vi begge er fornuftige mennesker. Og mamma liker kjæresten min, så det er ikke det det står på. Som sagt, hennes eneste grunn er at broren min ikke er myndig enda! For meg er litt av poenget å dra uten mamma og pappa, at bare vi gjør noe sammen. Hun har allerede sagt at det er greit hvis de får være med, men det vil da ikke jeg. Forøvrig synes pappa dette er helt greit, så det er altså bare mamma det står på. -TS Anonym poster: 914008cceeb7f90d45647fa194a95f7c 2
Gjesten Skrevet 3. februar 2013 #13 Skrevet 3. februar 2013 Hva med å lage et slags utkast til en plan for reisen? Altså at du planlegger sånn ca hva dere kommer til å gjøre, f.eks. fotballkamp ene dagen, konsert en dag, teater eller hva annet dere skal gjøre, slik at moren din vet hva dere skal foreta dere. Kanskje hun godtar det lettere da?
Marsipan Skrevet 3. februar 2013 #14 Skrevet 3. februar 2013 Jeg vet ikke helt hva jeg kan si om oss, bortsett fra at vi begge er fornuftige mennesker. Og mamma liker kjæresten min, så det er ikke det det står på. Som sagt, hennes eneste grunn er at broren min ikke er myndig enda! For meg er litt av poenget å dra uten mamma og pappa, at bare vi gjør noe sammen. Hun har allerede sagt at det er greit hvis de får være med, men det vil da ikke jeg. Forøvrig synes pappa dette er helt greit, så det er altså bare mamma det står på. -TS Anonym poster: 914008cceeb7f90d45647fa194a95f7c Hvorfor veier din mors stemme tyngre enn din fars? Det er jo helt tydelig at hun ikke har andre gode grunner enn sitt eget kontrollbehov. Jeg tror jammen jeg bare hadde latt være å diskutere det noe mer, gitt lillebror turen i gave på konformasjonsdagen, og så latt det være opp til henne om hun ville ta fra ham gleden. Litt ufin fremgangsmåte, men noen ganger er det tydeligvis helt nødvendig! 5
Wildy Skrevet 3. februar 2013 #15 Skrevet 3. februar 2013 Hmmm... jeg lot min 14-åring reise halve jorden rundt; alene, for å besøke en venninne og hennes familie i fjorten dager.Skifte av fly i Oslo og Amsterdam begge veier ( ja, jeg var "litt" nervøs mens transport-etappene stod på....).Jenta hadde en kjempetur, virkelig et minne for livet. Om jeg hadde latt voksen storesøster m\kjæreste ta med lillebror\søster til London? Ja! Ta en prat med moren din igjen; legg fram plan for turen, dette er jo en knallbra gave! Evt uansett gi turen i gave, og om mor setter sg på bakbena; vent til han blir atten med å dra. 2
lulle Skrevet 4. februar 2013 #16 Skrevet 4. februar 2013 Spør moren din hva som skal til for at broren din får reise? Hvis ikke ville jeg fortsatt gitt turen og tatt ham med når han ble 17 evt. 18. For meg høres det ut som moren din har et kontrollbehov. Do er tross alt voksen og kunne strengt tatt hatt barn selv.....
Gjest Blondie65 Skrevet 4. februar 2013 #17 Skrevet 4. februar 2013 Her ville jeg bedt far gjøre jobben. Hva snakker vi om her? En 3 dagers tur med fotball og shopping? Hvor overbeskyttende går det an å bli? London er en fantastisk by å besøke, og det vil bli en opplevelse for livet for konfirmanten. Kanskje det hjelper å lage en plan - men uansett ville jeg brukt din far her for å få dette til. En tur i gave til konfirmasjonen er null verdt dersom han må vente til han blir 18 for å få oppleve den.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #18 Skrevet 4. februar 2013 Tusen takk for alle svar! Fikk mamma til å lese denne tråden i dag. Hun syntes det var morsomt, men virket samtidig som hun tok det til seg. Hun er enig i at det er en fin gave, og når vi snakket om det i dag, så sa hun ikke bastant nei Som noen her påpekte, så er det jo fortsatt en stund til, så jeg tror og håper at hun går med på det til slutt! Anonym poster: 914008cceeb7f90d45647fa194a95f7c 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå