Gå til innhold

Positiv test rugedag 11 - kan jeg tro på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er vårt første ivf-forsøk og jeg har, tror jeg, testet positivt!

I løpet av ettermiddagen og kvelden har jeg tatt tre graviditetstester (en strimmel fra billigtester, en CB Pluss og en CB digital med ukesindikator) som alle viser det samme: Jeg er gravid! Resultatet fra CB digital er "Gravid 1-2".

Men jeg er bare på rugedag 11 i dag (inkl. innsettingsdagen) og nå tenker jeg at: Tenk om det fortsatt er eggløsningssprøyta (ovitrelle) som sitter i? Jeg satte den søndag kveld for to uker siden. Det står i pakningsvedlegget at den kan gi falsk positiv test i inntil 10 dager, så nå når det er 14 dager siden, kan jeg da stole på testene? Er jeg virkelig, etter flere års prøving og null positive tester, faktisk gravid?

Og er det noen som vet hvor stor sjanse det er for kjemisk graviditet eller spontanabort ved ivf? Jeg klarer ikke å slappe av og tro at dette kommer til å gå bra, jeg hadde egentlig gitt opp tanken på å bli gravid noensinne...

Anonym poster: 2424dab634a40874181407fae43516eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok en test mandagen, men fikk beskjed om å teste torsdagen. Jeg fikk positiv på mandagen, med en gang :) Så det er mulig ;) GRATULERER :klemmer:

Ang det andre du lurer på, vet jeg ingenting om.. Men du får jo heldigvis UL i uke 7. Det er jo ikke så lenge til, så da vil du jo få bekreftet at det er noe der :) Men jeg trur at om det er kjemisk så vil den vell ikke være så lenge som til uke 7.

Sa er like sannsynligt og ha, om det er IVF eller klart det på egenhånd, desverre. Men her er det bare å håpe at spiren holer seg der inne :klemmer:

Skrevet

Det er mer normalt enn uormalt å teste positivt tidlig. Den store majoriteten vil få en positiv test 10-12 dpo, eller rugedag 9-10 (gitt to dager mellom uthenting og innsettelse).

Man frarådes likevel å teste så tidlig ved prøverørsforsøk, da kjemiske graviiteter er veldig vanlige og kan føre til en ekstra belastning (like greit å aldri vite). Men akkurat nå tilsier all sannsynlighet at dette går bra. Gratulerer :)

Skrevet

Jeg har testet igjennom hele perioden og hos meg var eggløsningssprøyta helt ute på rugedag 5.

Du produserer nok hcg alene nå ja :)

Anonym poster: 72fc6173fd60102b07e823c0d6297f5c

Skrevet

Jeg har lest at dersom man har positiv så er det positiv. Er den negativ kan den likevel være postitiv. Så ja du kan nok tro på det.

Anonym poster: e447340c46995797cafbc2cadb7a0d3b

Skrevet

TS her.

Tusen takk for svar!

Men jeg tror dessverre at dette ender dårlig...Begynte å spotte lysrosa og brunt i dag, så nå er nok mensen på vei. Tok en ny billigtest når jeg kom hjem fra jobb, og den var klart positiv; streken var sterkere enn i går og veldig tydelig rosa og fin. Så jeg skjønner egentig ingenting: Burde ikke testen vært svakere i dag dersom dette er en kjemisk graviditet?

Det blir nok en ny test i morgen tidlig og en legetime i løpet av dagen for å måle hcg-nivået i blodet. Jeg har vært i full jobb siden innsetting, men merker at det var utrolig tungt å fortsette arbeidsdagen etter å ha merket den rosa/brune spottingen i dag. Jeg er lærer, så det er ikke akkurat slik at jeg kan gjemme meg bort på et kontor. Dere andre som har opplevd kjemiske graviditeter og/eller blødninger tidlig i svangerskapet, hva gjør dere? Klarer dere å gå på jobb likevel? Lurer på om jeg skal be om en sykemelding et par dager, til jeg vet hvordan dette ender...

Skrevet

Det er også veldig, veldig vanlig med blødninger i forbindelse med ivf. Se an hcg-nivået. :)

Skrevet

Enda et godt eksempel på at man bør vente til testdag med å teste. Det skaper bare mer (usunt) stress å teste tidlig, da man blir mer usikker på svaret.

Jeg valgte å gå i full jobb selv da jeg stresset med kanskje-positive tester etter forsøk. Er det en ting man virkelig blir sprø av er det å gå hjemme. Men nå kan ikke akkurat jobben min sammenlignes med en lærerjobb, og hva som er riktig for deg vet bare du.

Skrevet

TS igjen.

Spottingen avtok i løpet av dagen i går, og i dag er det bare så vidt antydning til brune rester som kommer ut. Hadde skikkelig mensenfølelse i går og var helt sikker på at i løpet av natten ville jeg begynne å blø skikkelig. Men det skjedde heldigvis ikke, og jeg har ikke noen menssmerter i dag (kun murringer). Tok ny CB Pluss i dag tidlig, og streken kom med en gang og er mye tydeligere enn på søndag.

Så då skal jeg ringe fertilitetsklinikken og fastlegen i dag. Jeg vil be om ny resept på lutinus samt blodprøve for å måle hcg. Har fortsatt ikke helt tro på at dette går bra, men er litt mer optimistisk i dag enn i går...

Skrevet

TS igjen.

Spottingen avtok i løpet av dagen i går, og i dag er det bare så vidt antydning til brune rester som kommer ut. Hadde skikkelig mensenfølelse i går og var helt sikker på at i løpet av natten ville jeg begynne å blø skikkelig. Men det skjedde heldigvis ikke, og jeg har ikke noen menssmerter i dag (kun murringer). Tok ny CB Pluss i dag tidlig, og streken kom med en gang og er mye tydeligere enn på søndag.

Så då skal jeg ringe fertilitetsklinikken og fastlegen i dag. Jeg vil be om ny resept på lutinus samt blodprøve for å måle hcg. Har fortsatt ikke helt tro på at dette går bra, men er litt mer optimistisk i dag enn i går...

Du er GRAVID! :) EL-sprøyten er ute rugedag 11! Spotting og små blødninger er helt vanlig etter IVF-forsøk selv om man er gravid! Og jeg selv har aldri følt at mensen skulle komme så mye som når jeg ble gravid.. Hadde både mensmurringer og direkte menssmerter.. Nå er jeg 5 uker på vei etter 4 IVF-forsøk.

Anonym poster: 5c094cad3bfa43d2645b4420b82246de

Skrevet

Oppdatering:

Har ikke spottet noe siden tidlig i går morges, og da var det kun små brune rester som kom. Etter det har utfloden vært hvit som vanlig. Jeg var hos fastlegen i går og fikk tatt en blodprøve for å måle hcg-nivået. Jeg skal ta ny blodprøve i morgen for å se an stigningen. Tok også urintest hos legen, og til tross for at jeg hadde drukket en del i forkant og det kun var 1,5 - 2 timer siden forrige toalettbesøk, ble testen der også positiv. Fikk resept på en pakke til med lutinus (skulle egentlig ha sluttet med dem ved testdato, som er i dag), så skal jeg ta en hver morgen og kveld.

Så nå krysser jeg fingrene og håper alt jeg har at jeg slipper mer spotting og at hcg-nivået stiger som det skal. I løpet av de 2,5 årene vi har prøvd å bli gravide, har jeg sett for meg så mange ganger hvordan det ville bli å teste positivt for første gang. I mitt hode begynte jeg å tro at det aldri ville skje, men at dersom det skjedde, ville jeg føle en overveldende glede. Men jeg klarer ikke å glede meg. Jeg er så redd for at det skal gå galt. Nå føler jeg at jeg tar en dag om gangen, og det vil jeg nok gjøre leeeenge, dersom alt fortsetter å gå bra.

TS

Skrevet

Jeg har ikke klart å juble helt enda heller, men har hatt tre hcg-målinger med gode tall og så er det ultralyd om få uker. Etter det (hvis det går bra) håper jeg at jeg klarer bare å nyte det. Lykke til med testene!!

Anonym poster: 5c094cad3bfa43d2645b4420b82246de

Skrevet

Gratulerer. :)

Tror det er ganske så vanlig med murringer og spotting etter ivf, jeg hadde det ihvertfall. Jeg skjønner det er vanskelig, men prøv å senke skuldrene litt nå, slå deg til ro med at det snart er tid for UL. Inntil det motsatte er bevist så sitter spiren, for å si det slik :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...