Gå til innhold

Bør jeg spise etter trening selv om jeg ikke føler meg sulten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter med samme spørsmål som jeg ofte gjør de dagene jeg har mulighet til å sove lenge og trener på kvelden.

Jeg skal spise 2000 kcal pr dag ved lite eller ingen mosjon i følge en bmr kalkulator. Altså bør jeg vel spise 1500 pr dag da jeg prøver å gå ned noen kilo....

Greia er bare den at da jeg sto opp altfor sent i dag (igjen) har jeg ikke rukket mange nok måltider og har dermed spist 1250 kcal i dag, og trent bort ca 800.

Har lest her tidligere at man ikke bør gå noe mer enn de 500 i minus hver dag. Men hvorfor det? Vil jeg ikke bare gå raskere ned i vekt? Føles veldig dumt å trene for å gå ned i vekt, men så trener jeg "for mye" så jeg må spise noe med masse kcal i for å komme meg høyt nok i kcal pr dag.

Kan jeg evt "spare" disse kcal som det har blitt for lite til neste helg og frotse med god samvittighet da, slik at det sammenlagt blir 3500kcal minus i løpet av uka?

Hva gjør jeg nå? Bør jeg spise? Kan jeg evt bare spise et lite måltid? Vil det påvirke meg i morra hvis jeg ikke spiser eller hvorfor er det negativt?

Vel.... ble veldig mye spørsmål her nå, men tror dere skjønner hva jeg mener....

Anonym poster: d59c64c8a7e3319cbfb19c882ec29797

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du skal spise etter trening. Kroppen trenger påfyll, selvom du ikke føler sult.

Anonym poster: b3ef5117c9961c309ed9ae547e9d794b

Skrevet

Du skal ikke spise for lite, fordi kroppen går i "sparemodus" og du blir bare utslitt.

Du kan jo ta deg en banan om du ikke er sulten?

Anonym poster: 91076296c28522d96affec5394fcebca

Skrevet

Jeg lever etter prinsippet at du er ikke ferdig trent før du har spist. Og da mener jeg ikke noe svært nødvendigvis, men alt ettersom hvor lenge siden siste måltid og hva/ hvor lenge du Jar trent. Men som regel blir det umiddelbart etter dusjen noen nøtter og noen skjeer yoghurt i hvert fall

Skrevet

Det som vil påvirke deg er at kroppen starter å tære på musklene dine siden du ikke gir kroppen nok næring. I lengden, om du underspise ofte, så vil du mest sannsynlig ikke har særlig overskudd til å trene, føle deg sliten og slapp. Uten næring til musklene så vil du heller ikke klare å få en stram og definert kropp, men en skjevfordeling mellom fett og muskler så du fort kan se tynnfeit ut.

Spis nok mat ;)

Skrevet

Nei det trenger du ikke. Alt handler om hvordan du selv føler det. Hvis du ikke blir trøtt og slapp etter trening uten å spise, er det ikke akkurat livsnødvendig.....

Er klar over at jeg banner i kirka nå, men det driter jeg i. Jeg har rent aktivt hele mitt liv og har relativt god greie på trening og kosthold. Jeg spiser som regel etter trening, men mange ganger gjør jeg det ikke, rett og slett fordi jeg ikke har apetitt hver gang.

Når man ser på de utrolig sprikende "ekspertråd", så skjønner man at trening og kosthold ikke er en nøyaktig vitenskap. Det er jo til tider kraftig munnhuggeri mellom de selvutnevnte ekspertene her til lands. Ikke minst debatten om proteintilskudd..... Det i seg selv bør være et kraftig signal om at trening er veldig individuelt.

Mitt råd til deg er at du gjør det som får deg selv til å føle deg bra. Hvis du sliter med å spise etter trening, og ikke blir slapp i kroppen, så gjør du intet galt i å la være.

Anonym poster: e91cb9b5e649ee31ac84c02fa8b2545d

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser kun når jeg føler meg sulten - aldri ellers - men jeg drikker mye vann. Når jeg trener i helgene så lager vi middag like etter - men når jeg trener på kvelden så er det ikke alltid det er mat som frister mest.

Så lurer jeg jo litt på hva du trener som forbrenner 800 kalorier? Det hørtes utrolig mye ut.

Skrevet

Jeg har rent aktivt hele mitt liv og har relativt god greie på trening og kosthold.

Nuvel.

Jeg er ikke den som løper rett i matskapet etter trening, men TS sier jo at totalinntaket blir for lite når hun trener. Og 800 kaloriers trening er enten ganske intensivt eller lenge. Kroppen trenger påfyll. Hvis dette er et engangstilfelle er det overhodet ingen krise, men hvis hun trener 3 ganger i uka og forbrenner 800 kalorier og ikke fyller på vil det over lengre tid være ufordelaktig.

Anonym poster: b9702de716b3dd72a9d46618160a1645

Skrevet

Jeg spiser når jeg er sulten. Lever også på kaloriunderskudd for tiden og har ganske effektive treningsøkter 4-5 ganger i uken. Prøver å spise 3 riskaker og en proteinshake etter trening, men er ikke alltid jeg rekker eller er sulten nok. De dagene jeg står opp sent og ikke rekker gjennom alle 4 måltidene jeg skal ha på en dag slår jeg de litt sammen og spiser mer kalorier på de måltidene jeg rekker, men ikke helt nok :)

Dette funker for meg, har mer energi enn noen gang :) Så fortsett som du har gjort du om du fortsatt ser resultater og har energi, om det stangnerer burde du kanskje revurdere litt :)

Skrevet

Skjønner meg ikke på dere som ikke er sultne etter trening jeg.. Selv kunne jeg trødd i meg en halv gris og ei hel ku etter trening liksom, uansett tid på døgnet. Det første jeg gjør etter en dusj er å saumfare skapene etter noe å hive innpå som om jeg ikke hadde fått mat på ei uke.

Nå er det sjelden jeg har noe jeg har lyst på akkurat der og da, så da sluker jeg i meg en atkinsbar eller noe lignende før jeg kjører på butikken.

Men som andre sier her, hiv i deg en banan eller noe etter trening da, så spiser du "skikkelig" når du er sulten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...