Gå til innhold

Erfaringer med Naproxen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jente på snart 30. Jeg har ekstreme menssmerter ca ett døgn før mensen, som varer 30 - 60 minutter (med ekstreme mener jeg; ikke-klare-å-gjøre-noe-som-helst, kaldsvetting, smertene bygger seg fort opp, og kommer i store tak).. Det kommer ca 4-5 ganger i året. Blir noe kvalm resten av perioden når disse smertene slår til. Ellers, resten av periodene har jeg moderate menssmerter som jeg ikke trenger noe smertestillende for - slik de har vært siden jeg fikk mensen for første gang for 15 år siden.

Kan Naproxen hjelpe mot dette når det ikke varer lenger? Andre tips? Prevensjon er ikke aktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naproxen er det eneste som hjelper for meg når jeg har skikkelig menssmerter. Jeg har besvimt av smertene, og før jeg begynte på p-piller hendte det jeg ikke kom meg opp av senga i det hele tatt. Så jeg vil anbefale Naproxen, så absolutt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjellig fra person til person. Jeg synes de hjelper ganske raskt, men det må du nok nesten prøve og finne ut av selv.

Hva legger du forøvrig i "kort nok"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene varer jo "bare" i ca 30 - 60 min. Så dersom det er lenger virketid enn dette - så er det ikke så mye vits? Med mindre de kan lindre litt på kvalme i ettertid da (men kvalmen er bare noe irritende, ikke så gale at jeg har lyst til å spy)...

I tillegg så har jeg alltid smertene om natten, og jeg våkner av dem. Da skjer ting fort - og har det gått for lang tid er jeg ikke i stand til å putte inn noe eller drikke vann før smertene har gitt seg.

Forresten - takk for svar.

Har alltid i god tro tenkt at jeg ikke skulle få mer plager enn småsmerter som jeg har hatt fra første mens - men der tok jeg grunndig feil:p

Så gode svar hjelper virkelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg rekker å ta Naproxen før jeg merker at smertene setter inn for fullt. Jeg vil si det kanskje tar en 10-15 minutters tid før de virker på meg? Har i grunn ikke tatt tiden, men som deg kommer smertene ganske plutselig for så å avta. Da ligger jeg bare i senga og venter på at virkningen skal inntreffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naproxen er det eneste som tar smertene hos meg og. Tar 2stk første dag når smertene kommer (men starter det forsiktig tar jeg det da så jeg skal slippe at det bygger seg helt opp) også tar jeg en etter behov etter det. Er verdt et forsøk iallefall. Er som vanlig smertestillende at det tar litt tid før de funker, men ikke så lang tid som en time. Er ikke skadelig å prøve det, om det ikke er noe for deg så er det jo bare å kutte ut.

Ellers har jeg hørt at akupunktur kan hjelpe mot menssmerter, du må da gå til en som er god på dette og har holdt på med det en stund. Ppiller hjalp meg tidligere, men orker ikke proppe kroppen full av hormoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30- 60 minutter er jo veldig forbigående, tror du skal lete lenge for å finne smertestillende som virker raskt nok, med mindre du tar dem intravenøst.

Jeg er som Yvonne, får helt drøye mensensmerter hvor jeg svimer av og spyr, og er sengeliggende i 1-2 dager med konstante og økende smerter som føles som om noen lager hakkebiff av livmoren min. Stort sett ligger jeg bare og venter på at smertene skal bli så ille at jeg svimer av og sovner, så det forhåpentligvis er litt lettere når jeg våkner opp igjen.

Jeg våkner også opp med smertene og morgenen, men pleier å ta en naproxen før jeg går og legger meg om kvelden før jeg forventer å få menstruasjon. Kanskje du kan prøve det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naproxen bruker ca 30 på å virke. På tom mage virker de litt fortere. Hvis du har spist mye kan de bruke opp mot 60 min på å virke. Og de virker ikke mot kvalme.

Du må nesten bare prøve deg fram.

Ekstreme menssmerter bør sjekkes ut av en gynekolog. Jeg får sterke smertestillende på resept, Napoxen virker ikke på meg. Snakk med legen din.

Anonym poster: cde315528ef3aca084234ff4bb12592c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Naproxen under mensen ja. Fungerer ikke sånn supergodt på meg, men det gjør det litt bedre i en kortere periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naproxen redder meg under mens. Jeg har kraftige smerter, kaldsvetter, kaster opp og får migrenesmerter om jeg ikke tar dem tidsnok. Det er riktig som sagt over at de ikke direkte hjelper mot kvalme, men når man er kvalm og kaster opp i forbindelse med messmerter er det ofte de kraftige smertene som gjør det. Så på den måten hjelper de også mot kvalmen.

Det er best om jeg tar de før smertene tar skikkelig tak, så jeg er litt føre var og tar to piller samme dag som tempen min faller før mens, eller i det jeg kjenner at smertene kommer sigende. Våkner jeg på natten av kraftige smerter tar det 10-15 minutter før de tar den værste brodden av smertene, etter 30 minutter har de full effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naproxen bruker ca 30 på å virke. På tom mage virker de litt fortere. Hvis du har spist mye kan de bruke opp mot 60 min på å virke. Og de virker ikke mot kvalme.

Du må nesten bare prøve deg fram.

Ekstreme menssmerter bør sjekkes ut av en gynekolog. Jeg får sterke smertestillende på resept, Napoxen virker ikke på meg. Snakk med legen din.

Anonym poster: cde315528ef3aca084234ff4bb12592c

Jeg tok det opp mot legen min, hun mente at Naproxen kunne være løsningen. Burde jeg kanskje ikke slå meg til ro med dette - og be om mer utredning? Standard GU med celleprøve er tatt - det var VONDT denne gangen i motsetning til tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ekstremt sterke menssmerter, men Naproxen virker ikke på meg, jeg blir bare dårlig av dem. Må heller ta flere ibux enn det som er anbefalt. Nå tåler jeg ikke det spesielt godt lenger heller etter spiserørsbetennelse, så da blir det pinex og en god dose ibux gel på magen.

Anonym poster: 84bd9cecd42c3515116101c340a253de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Valiumsjunkie

Cataflam? Hva er det?

Naproxen er jo en pille som tas oralt, piller fungerer jo først etter minimum 15-30 min, jeg har merket det etter 15 min, men da på andre typer piller. Smertestillende kicker ikke inn for fullt etter først en time hos meg, og jeg bruker kun Naproxen, føler at Ibux ikke har samme effekt, og så har jo Ibux kortere virkningstid og, mens Naproxen går for å ha dobbelt så lang virkningstid. Jeg pleier å ta to stk Naproxen.

Hvis du tar smertestillende rektalt kan det fungere kjappere, tipper jeg. (via rumpen) Du får snakke med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har veldig regelmessig mensken, så kan du jo prøve å bare ta et par Naproxen den dagen du vet du kommer til å få vondt?

For meg har det i hvert fall funket bra å ta det i forkant, når smertene såvidt kommer kriblende, da kommer de aldri igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cataflam? Hva er det?

Naproxen er jo en pille som tas oralt, piller fungerer jo først etter minimum 15-30 min, jeg har merket det etter 15 min, men da på andre typer piller. Smertestillende kicker ikke inn for fullt etter først en time hos meg, og jeg bruker kun Naproxen, føler at Ibux ikke har samme effekt, og så har jo Ibux kortere virkningstid og, mens Naproxen går for å ha dobbelt så lang virkningstid. Jeg pleier å ta to stk Naproxen.

Hvis du tar smertestillende rektalt kan det fungere kjappere, tipper jeg. (via rumpen) Du får snakke med legen din.

Cataflam er reseptpliktig smertestillende spesielt for sterke menstruasjonssmerter og migrene.

De eneste tablettene som har fungert på mine smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...