Gå til innhold

Utdrikkingslag til brud, trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er invintert i utrikkingslaget til min svigerinne, som skal være om noen knappe uker.

Det skal koste ca 500 kr, og består kort og godt i at vi skal sende bruden på spa, mens vi jentene (10-12 stk) er i et eget område og drikket et glass musserende. Etterpå skal vi ut og spise middag med vin, og dette betaler vi for selv (det kommer altså i tillegg til de 500,- vi allerede har betalt).

Jeg har helt ærlig ikke så veldig lyst. Ikke kjenner jeg noen andre enn bruden, og ikke føler jeg at jeg får noe igjen for de 500 kr jeg betaler for utdrikkningslaget heller.

Jeg forstår at vi skal gjøre stas på bruden og alt det der, men jeg føler det blir litt feil å betale for noe kun en person får glede av (den potten vi alle betaler 500,- til, skal gå til å dekke spa, mat, drikke og div. annet for bruden)

I tillegg til 500kr, kommer jo eventuelle klær (kleskode foreløbig uklar), middag, alkohol til mat og på byen, transport (som ikke blir en ubetydelig sum da dette er et stykke unna), muligens overnatting, m.m.

Og så kommer jo selve bryllupet like etterpå, hvor jeg igjen har utgifter til klær/sko/tilbehør, gave, transport og overnatting.

jeg har veldig lyst til å melde avbud, men samtidig føler jeg meg veldig kjip ovenfor bruden. Jeg har aldri vært i utdrikkingslag før, er dette vanlig?

Hvor mye er vanlig å betale og hva pleier man å gjøre?

- Margrete T.

Anonym poster: e0efdd396f765d54b860d00f2c59bcf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

i et utdrikningslag syns jeg ikke alle skal betale for at bruden skal på spa! det kan heller brud og forlover ta ved siden av!

så jeg skjønner godt du har lyst å melde avbud :)

i et utdrikningslag syns jeg man skal inkludere alle, slik at alle får være med på alt!

Endret av lisha
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg er bare redd for å såre bruden. Er dette en vanlig ting å gjøre i utdrikkingsfester?

- Margrete T.

Skrevet

For det første synes jeg du skal gjøre akkurat det du selv vil! :laugh:

Personlig har jeg ikke noe i mot å betale for at bruden får litt special treatment, massasje, sminking el lign., men det bør jo skje noe for resten av gjengen samtidig da. (Jeg har mer problemer med å betale for forlover også - da synes jeg de bør gjøre dette på egen hånd og forlovers regning). Jeg har selv vært på spa i utdrikningslag og da fikk bruden behandling mens vi andre hadde tilgang til svømmebasseng, boblebad etc. Mat og drikke synes jeg det er selvsagt at man spanderer på bruden.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig har jeg ikke noe i mot å betale for brudens mat/drikke, som nevnt, jeg forstår at utdrikkningslaget er for å gjøre stas på brura.

Det er bare konseptet med at bruden skal gjøre noe helt annet enn resten av av oss, jeg stusser på. Da kunne vi jo likegodt bare spleiset på et gavekort og sendt det i posten (satt på spissen).

Jeg har aldri vært med på utdrikkingslag før så jeg ville vite hva som er normalt og ikke.

- Margrete T.

• Liker 3
Skrevet

Kun vært i ett utdrikningslag, og prisen var vel rundt det samme tror jeg. Dagen forløp som følgende:

"Champagnefrokost" hos en av jentene. Alle tok med litt mat/pålegg etc. Pengene dekket litt cava for folket.

Transport til SPA, hvor brud og forlover fikk massasje og ansiktsbehandling mens resten hadde tilgang til eget rom med boblebad og lite basseng. Pluss litt mer cava.

Tilbake til frokostjentas leilighet, åpne pakker og skifte. Kostyme til bruden, så ut i gatene og drikke litt mer, og til slutt drikke enda litt mer.

Var greit å betale når dagen besto av mer enn bare SPA, og her betalte forloveren sin egen behandling, mens vi andre betalte for bruden. Synes det var helt greit, behandlingen var på 45 eller 60 minutter, hvis jeg husker rett.

Anonym poster: 2aadc008b2fd0a599b470b8701154435

• Liker 1
Skrevet

Det der hadde jeg ikke giddet å bli med på. Betale 500 kr for at brud og forlover skal meske seg på spa? Nei, om forlover absolutt vil sende bruden på spa, så er det faktisk en kostnad forloveren må ta selv. Man kan finne på mye artig for 500 kr per person. Og siden du ikke kjenenr noen, heller, og du ikke skal være sammen med bruden noe særlig, så vil du sitte der ganske ensom og utenfor.

Dropp det, og bruk heller mer energi på selve bryllupet.

Anonym poster: dd1c29c5c46755f0ffa4da068cc7950e

• Liker 4
Skrevet

Det der hadde jeg ikke giddet å bli med på. Betale 500 kr for at brud og forlover skal meske seg på spa? Nei, om forlover absolutt vil sende bruden på spa, så er det faktisk en kostnad forloveren må ta selv. Man kan finne på mye artig for 500 kr per person. Og siden du ikke kjenenr noen, heller, og du ikke skal være sammen med bruden noe særlig, så vil du sitte der ganske ensom og utenfor.

Dropp det, og bruk heller mer energi på selve bryllupet.

Anonym poster: dd1c29c5c46755f0ffa4da068cc7950e

det står da ikke noe sted at hun skal betale for forloveren også...?

Anonym poster: 303618b834d211ace35b3aabcd223127

• Liker 1
Skrevet

Dette er da helt vanlig. TS, du er usedvanlig sær. Voks opp!

Anonym poster: 5903e590c5f3f391edda9983266b75b7

Skrevet

Dette er da helt vanlig. TS, du er usedvanlig sær. Voks opp!

Javel? Hva er det jeg har skrevet som gjør meg usedvanlig sær? :klo:

Til dere andre:

Jeg vet ikke om de 500, også skal dekke forloverens spa. Jeg turte ikke spørre så mye i frykt forå virke gjerring og kjip. Jeg kjenner jo ingen av disse damene så jeg vet ikke hvordan de er på slikt.

- Margrete T.

Skrevet

Javel? Hva er det jeg har skrevet som gjør meg usedvanlig sær? :klo:

Til dere andre:

Jeg vet ikke om de 500, også skal dekke forloverens spa. Jeg turte ikke spørre så mye i frykt forå virke gjerring og kjip. Jeg kjenner jo ingen av disse damene så jeg vet ikke hvordan de er på slikt.

- Margrete T.

Det er helt vanlig at man betaler for at bruden får spabehandling. Dette skal bli din svigerrinne, derfor er du ekstra sær. Du trenger å vokse opp fordi du bruker det faktum at du kun kjenner bruden som unnskyldning. Det er ingen unnskyldning med mindre du har så sterk sosial angst at du ikke greier å gå på butikken.

Skrevet

Synes det var rimelig mye med 500,- kun for spa. Kjenner ei som var forlover, og de var på spa. Men usikker på hvordan de gjorde det - mulig forloveren betalte det selv, eller at resten spleiset på det. Grunnen til at det ble spa, var fordi bruden selv ville det, og det gjør saken litt annerledes synes jeg. Det viktigste er selvfølgelig at bruden har en fin dag, men det koster ikke 5000-6000 å være på spa. Skjønner deg godt, og ville trolig følt det samme selv.

Likevel, er jeg også litt enig med forrige post; det skal bli svigerinnen din :) Jeg var i utdrikningslag til min svigerinne, der jeg var 8-10 år yngre enn alle andre der. De kjente hverandre selvsagt veldig godt, men vi er jo voksne nok til å inkludere alle!

Du burde høre med forloveren om alt skal gå til spa for henne og bruden, eller hva som er planen. I utdrikningslaget jeg var på ble planen endret i siste liten, fordi noen synes det ble for dyrt. :)

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg godt, jeg hadde også stusset på å bli med. Så kjedelig for dere da, som bare må sitte der å vente! Mye kjekkere hvis alle finner på noe kjekt sammen :)

Skrevet

Kronglete greie, men hvor mange skal være med og hvem skal på SPA? Hvis det blir 10stk som skal betale 500kr så blir det ei råd med spa, alkohyler og mat for alle sammen.

Skrevet

Kronglete greie, men hvor mange skal være med og hvem skal på SPA? Hvis det blir 10stk som skal betale 500kr så blir det ei råd med spa, alkohyler og mat for alle sammen.

Totalt på udrikkingslaget skal det 10-12 damer med, pluss bruden. Så max 13 stk. inkl. brud.

Kun bruden og forloveden skal på spa. Resten av oss skal vente på dem med et glass musserende.

De 500,- hver av oss betaler skal ikke gå til alle, KUN brudens spa, mat og alkohol (jeg vet ikke om forloveden skal betale for seg selv, så jeg holder meg til at vi kun betaler for bruden).

I tillegg til å betale 500,- i "brudepotten" betaler vi for all mat, drikke, transport og eventuelle andre aktiviteter (i prakis 500,-+helaften på byen).

Det må sies at hun skal ikke bli min svigerinne, hun ER det allerede. Hun er min manns søster (det er jeg som har giftet meg inn i hennes familie).

Jeg har snakket med forloveren om planen for dagen, og de 500,- vi alle betaler skal gå til bruden, de skal ikke dekke noe for oss andre.

- Margrete T.

Skrevet

Det må sies at hun skal ikke bli min svigerinne, hun ER det allerede. Hun er min manns søster (det er jeg som har giftet meg inn i hennes familie).

Jeg har snakket med forloveren om planen for dagen, og de 500,- vi alle betaler skal gå til bruden, de skal ikke dekke noe for oss andre.

- Margrete T.

Ok.

Jeg kan ikke si hva du skal gjøre, men for meg så hadde det her blitt for dyrt og for tamt. Jeg ville meldt avbud og heller lagt i ekstra i gaven. Men, nå er jeg så gammel at jeg ikke helt gidder å bruke verken penger på en hel dag med idioti og fyll, jeg vil heller gjøre noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Totalt på udrikkingslaget skal det 10-12 damer med, pluss bruden. Så max 13 stk. inkl. brud.

- Margrete T.

På hvilken måte skulle dette gjøre noe forskjell?

• Liker 1
Skrevet

På hvilken måte skulle dette gjøre noe forskjell?

Noen la veldig fokus på at hun var min kommende svigerinne. Jeg ville rette opp i det.

I mitt hode er det også litt forskjell. Om min bror skulle giftet seg, hadde jeg følt det som en litt mer "velkommen i familien"-gest i bli med på utdrikkingslaget til bruden (som da ville vært min kommende svigerinne).

På samme måte hadde jeg selv som kommende brud, følt det gjevere om søsteren til min kommende mann var med på utdrikkingslaget, enn om kona til broren min var med.

Jeg ser det er veldig delte meninger om dette. Noen forstår min side godt, andre mener jeg er sær og vanskelig. Det er tydeligvis ikke noe fasitsvar på dette.

- Margrete T.

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg kan ikke forstå at de 500 dere betaler kun skal dekke utgifter for bruden. Det høres veldig merkelig ut. Jeg syns det høres ut som det blir en sabla dyr dag på alle sammen, for å si det sånn. Personlig ville jeg nok antakelig meldt avbud, og heller lagt 500 ekstra i bryllupsgaven eventuelt ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...