Gå til innhold

Pomeranian

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med erfaringer fra dem? Vurderer og kjøpe meg en fordi jeg elsker dyr og syns dem er veldig fine. Jeg jobber jo endel som mange andre så hunden må jo være litt alene. Vil gjerne høre tips og råd.

Anonym poster: 5d70c6e4d460e0a32c234e99deb8a5b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er fine hunder, men de krever endel stell med pelsen, i tillegg til at de er disponerte for visse sykdommer.

Men, ikke for å være ekkel. Hvis du elsker dyr, hvorfor adopterer du ikke istedenfor? Ved å kjøpe fra oppdretter bidrar du til en ganske stygg industri, som har ødelagt mange, flotte hunderaser. Adopter fra utlandet eller fra FOD-gården.

Hvis du ikke har muligheten til å ta deg fri et par uker når du får deg en valp, bør du vurdere en voksen hund. Du kan ikke skaffe deg en valp på fredag for så å gå tilbake til full jobb mandag. Dette sier jeg altså ikke for å være ekkel, kun for å opplyse.

En hund kommer uansett til å bli din aller, aller beste venn - det er det ingen tvil om :)

Skrevet

Jeg har en pomeranian, kjøpt hos oppdretter og det er den beste hunden jeg vet om.

Råder deg å ikke skaffe deg en via finn, det må du ikke finne på å gjøre, kun fra en oppdretter.

Jeg kjøpte min for 2 år siden, og når vi fikk han som valp, så var mannnen min hjemme en uke sammen med han. Han lærte seg veldig fort å ikke gjøre fra seg inne, vi brukte kun 2 uker på det og han ble avvent.

Han har mye pels, så jeg grer han en gang i uka, det holder for han. Bader han 2 ganger i året og klipper han kun en gang om sommeren, hvis det er veldig varmt. De skal ha mye pels og skal være velstelt. Har faktisk lagt ut bilde av min pomeranian her på forumet under " vis oss bilde av ditt kjæledyr".

Vår pomeranian er en rolig og avslappende hund, kan bli med ut på turer men ikke lange turer, blir fort sliten. Vær obs på at den typer rase er en varselhund, de kan bjeffe mye. Hvis noen ringer på døra hos meg så bjeffer han et par ganger, de bare er sånn.

Velger du deg en pomeranian, så får du en kosete og snill hund, som blir din aller beste venn. :)

Anonym poster: daef9a0e626884dcd2fc8ebf9db9dd13

Skrevet

Jeg har selv Pomeranian, og den letteste fella å tråkke i er at det blir din bortskjemte "baby"(Jeg gikk i fella) der de må være rundt deg mye og krever å få litt av middagen din. :-)

For meg er pelsstellet null problem. De røyter ikke, og det er bare til å ta noen minutter daglig for at det ikke skal bli flokete pels - spesielt bak ørene/nakken og rundt baken.

Kjøpte hun hos en oppdretter knappe 20 minutter fra oss, og Bella er den beste hunden i verden.

Pomeranian rasen kan bruke alt fra en knapp uke til måneder på å bli husrene.

Siden det er en miniatyrrase må du regne med en del bjeffing, men det kan roes ned med trening.

Hunden min kan lett gå tur i flere timer, men det er ikke nødvendig.

Du må passe på at hunden/valpen kommer fra en seriøs oppdretter, helst registrert i NKK

Du bør sette av tid til å trene/sosialisere hvis du skal ha valp.

Anbefaler deg å se denne filmen, her oppsummerer de det meste av rasen:

Skrevet

Ved å kjøpe fra oppdretter bidrar du til en ganske stygg industri, som har ødelagt mange, flotte hunderaser.

Er enig i alt du sier bortsett fra dette. Når man skal kjøpe hun bør man gjøre såpass god research at man velger en oppdretter som driver sunn og fornuftig avl. At hundene er søte og virker snille er liksom ikke godt nok. Det er utrolig viktig å støtte de oppdretterene som gjør en god jobb, for hvis alle adopterer eller kjøper "stakkars blandingsvalper som var et uhell fra eiers side" så mister vi til slutt alle de flotte rasene vi har. Så ja, jeg er for adopsjon. Men jeg er også for å støtte godt oppdrett. Dette er ekstra viktig for oss med slike populære miniatyrraser!

TS - jeg har inge erfaring med rasen, men lykke til med å finne hunden som passer for deg - uansett rase eller alder :)

Skrevet

Den versjonen som er litt større er bedre, (enbart min mening) og ingen småhundtemperament på den.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Den versjonen som er litt større er bedre, (enbart min mening) og ingen småhundtemperament på den.

Kleinspitz? Mittelspitz?

Spisshund er spisshund - bjeffing og "småhundtemperament" finner du uansett.

Skrevet

Kleinspitz? Mittelspitz?

Spisshund er spisshund - bjeffing og "småhundtemperament" finner du uansett.

KleinSpitz ja, (jeg ville gått for Keeshound) og ikke enig med at spisshunder flest har "småhundtemperament".

Gjest Badebuksa
Skrevet

KleinSpitz ja, (jeg ville gått for Keeshound) og ikke enig med at spisshunder flest har "småhundtemperament".

Enig eller ikke, sånn er det. Men din definisjon er nok noe annerledes enn meg.

For meg er de møkkabikkjer som bjeffer på det meste. Det er småhundtemperament.

ÅH så glad jeg er for at jeg ikke valgte spisshund. Selvom de er veeeeldig pene utseendemessig.

Skrevet

Enig eller ikke, sånn er det. Men din definisjon er nok noe annerledes enn meg.

For meg er de møkkabikkjer som bjeffer på det meste. Det er småhundtemperament.

ÅH så glad jeg er for at jeg ikke valgte spisshund. Selvom de er veeeeldig pene utseendemessig.

Hva slags hund har du da?

Gjest Badebuksa
Skrevet

Hva slags hund har du da?

En som verken røyter, bjeffer eller lukter noe som helst.
Skrevet

???
Skrevet

Jah, særlig!

Anonym poster: daef9a0e626884dcd2fc8ebf9db9dd13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...