Gå til innhold

Barnefar nektet å avlevere barnet etter endt samvær, hva gjør jeg da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag opplevde jeg noe jeg har vært kjempe redd for lenge, barnefar nektet å levere barnet tilbake til meg etter samværshelga.

Jeg reagerte med redsel og frustrasjon og truet spontant med å kontakte politiet.. Han gav seg fortsatt ikke, men etterhvert ringte jeg hans mor og spurte pent, uten å nevne krangelen, om hun kunne møte meg på halvveien med barnet, noe som ordnet seg.

Normalt så kjører og henter jeg barnet nesten helt til fars hjem (10 minutter unna), men noen ganger har jeg ikke muligheten til det, og da har jeg foreslått at han kan kjøre barnet til ett sted en halvtime fra mitt hjem de få gangene det skjer, det var i bunn og grunn det han nektet først å gjøre i dag, selv om han visste at jeg ikke hadde mulighet til å komme helt bort å hente på så kort varsel. (vi bor ca 2 timer unna hverandre).

Men spørsmålet mitt er hva kan jeg gjøre i slike situasjoner om det skulle skje igjen? Føler meg litt råtten som utnyttet eks-svigermor i denne situasjonen, og er redd for at det kan føre til krangel mellom mor og sønn om det skulle skje igjen.

Anonym poster: 2e64e29b0bff8a53819bf5bce9e47287

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kjører du barnet til far, er ikke det hans oppgave?

• Liker 4
Skrevet

Inngå en avtale at barnet alltid skal hentes av den som skal ha samvær, så må han hente barnet hos deg neste gang, så slipper du all kjøringen. Og da kan du nekte å gi han barnet om han ikke henter, så vet han hvordan det føles.

Så lenge dere har en skriftlig avtale så kan du kanskje innvolvere politiet om han nekter å gi deg barnet, men jeg vet ikke, har ikke barn selv.

Anonym poster: 8da01c73b63a1f799562a0405e36aaca

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kjører du barnet til far, er ikke det hans oppgave?

Jo, det er egentlig det, men siden vi har hatt ett veldig godt forhold, så har vi vært enige om å dele på kjøringen, nå i senere tid har jeg levert barnet sammen med ei veninne og hennes barn som møter sin far så nærme "min" bf.. Hvis du forstod. Men etter dagens hendelse kjenner jeg at jeg vurderer å gå over på at han må ta hele kjøringen, men det vet jeg også kommer til å føre til mer konflikter noe jeg ikke vil.

Skrevet

Inngå en avtale at barnet alltid skal hentes av den som skal ha samvær, så må han hente barnet hos deg neste gang, så slipper du all kjøringen. Og da kan du nekte å gi han barnet om han ikke henter, så vet han hvordan det føles.

Så lenge dere har en skriftlig avtale så kan du kanskje innvolvere politiet om han nekter å gi deg barnet, men jeg vet ikke, har ikke barn selv.

Anonym poster: 8da01c73b63a1f799562a0405e36aaca

Takk for tips, det var ingen dum ide!

Vi har ikke noen skriftlig avtale, siden forholdet oss i mellom egentlig har vært ganske bra helt til for kort tid siden, men dette skal ordnes i morgen. Alt skal på papiret nå!

Skrevet

Har du samværskontrakt? Hvis ungen ikke blir lvert i hennhold til den, så er det faktisk politiet som må hente ungen. Du kan ikke, dem kan. Men, da må du ha bevis på at ungen skal til deg på det gitte tidspunkt.

• Liker 6
Skrevet

Har du samværskontrakt? Hvis ungen ikke blir lvert i hennhold til den, så er det faktisk politiet som må hente ungen. Du kan ikke, dem kan. Men, da må du ha bevis på at ungen skal til deg på det gitte tidspunkt.

Nei, vi har ikke noe skriftlig pga alt har vært så rosenrødt helt til for kort tid siden.. Men dette skal selvfølgelig endres, nå skal alt svart på hvitt!

Hva inngår i en samværskontrakt om du vet det? Er det så nøye som klokkeslett, og er det på en måte en plan over helger og dager han skal ha samværet? Har ikke helt oversikten her..

Skrevet

I dag opplevde jeg noe jeg har vært kjempe redd for lenge, barnefar nektet å levere barnet tilbake til meg etter samværshelga.

Jeg reagerte med redsel og frustrasjon og truet spontant med å kontakte politiet.. Han gav seg fortsatt ikke, men etterhvert ringte jeg hans mor og spurte pent, uten å nevne krangelen, om hun kunne møte meg på halvveien med barnet, noe som ordnet seg.

Normalt så kjører og henter jeg barnet nesten helt til fars hjem (10 minutter unna), men noen ganger har jeg ikke muligheten til det, og da har jeg foreslått at han kan kjøre barnet til ett sted en halvtime fra mitt hjem de få gangene det skjer, det var i bunn og grunn det han nektet først å gjøre i dag, selv om han visste at jeg ikke hadde mulighet til å komme helt bort å hente på så kort varsel. (vi bor ca 2 timer unna hverandre).

Men spørsmålet mitt er hva kan jeg gjøre i slike situasjoner om det skulle skje igjen? Føler meg litt råtten som utnyttet eks-svigermor i denne situasjonen, og er redd for at det kan føre til krangel mellom mor og sønn om det skulle skje igjen.

Hadde inngått avtale om at han henter til samvær og du henter hjem igjen. Da deler dere på det og du vet du får barnet hjem.

Og ja- politiet må tilkalles om du skulle bli nekter å gå barn tilbake etter endt samvær. Sørg for å få alt skriftlig.

Skrevet

Hadde inngått avtale om at han henter til samvær og du henter hjem igjen. Da deler dere på det og du vet du får barnet hjem.

Og ja- politiet må tilkalles om du skulle bli nekter å gå barn tilbake etter endt samvær. Sørg for å få alt skriftlig.

Så sant!

Ok, følte meg ganske dum når bf bare lo av meg når jeg nevnte politiet, men jeg hadde jo meldinger på mobilen som beviste at han nektet dette, og også hva avtalen egentlig var, så kunne nok ha gjennomført det også. Men veldig glad for at eks-svigermor reddet situasjonen i dag!

Skrevet

Hvis ting begynner å utarte i negativ retning, så bør hver minste detalj ned på papir.

Samvær fra fredag kl 18.00 til søndag kl 18, i partallsuker, samværsforelder henter fredag, bostedsforelder henter søndag. Ferier deles med 2 uker til far, vekselvis tidlig/sent, jul deles annenhvert år, jul regnes fra 23.12 kl 18- 25.12 kl 20 osvosv

Prøv å tenk på alt som skal deles, også utgifter, bosted, ferier som sagt, husk å tenke flere år fram i tid, blir noe annerledes hvis hun begynner på skole osv

Skrevet

Hvis ting begynner å utarte i negativ retning, så bør hver minste detalj ned på papir.

Samvær fra fredag kl 18.00 til søndag kl 18, i partallsuker, samværsforelder henter fredag, bostedsforelder henter søndag. Ferier deles med 2 uker til far, vekselvis tidlig/sent, jul deles annenhvert år, jul regnes fra 23.12 kl 18- 25.12 kl 20 osvosv

Prøv å tenk på alt som skal deles, også utgifter, bosted, ferier som sagt, husk å tenke flere år fram i tid, blir noe annerledes hvis hun begynner på skole osv

Ok, tusen takk! Litt greit å vite hva jeg har i vente når jeg oppsøker familiekontoret i morgen. Må nok sette opp for 1,5 år nå da, også sette opp en ny når barnet begynner på skolen ja.

Skrevet

Eller du kan få med evnt ventede endringer allerede nå.

Skrevet

Eller du kan få med evnt ventede endringer allerede nå.

Ja, selvfølgelig :) Takk!

Skrevet

Barnefar kan jo ikke nekte dette! Jeg hadde sagt klart og tydelig ifra om at sånt IKKE er akseptabelt, noe det ser ut til at du har gjort. Og hvorfor i alle dager leverer bestemor barnet? Regner med far har bil og lappen, siden du til vanligvis leverer bittelitt unna hjemmet hans. Er jo helt tydelig at han ikke har prøvd å få til noe her. siden ikke bestemor visste noe om situasjonen da du spurte henne. Høres ut som han er svært lite samarbeidsvillig og vanskelig, nesten bare for å være det!

Skrevet

Barnefar kan jo ikke nekte dette! Jeg hadde sagt klart og tydelig ifra om at sånt IKKE er akseptabelt, noe det ser ut til at du har gjort. Og hvorfor i alle dager leverer bestemor barnet? Regner med far har bil og lappen, siden du til vanligvis leverer bittelitt unna hjemmet hans. Er jo helt tydelig at han ikke har prøvd å få til noe her. siden ikke bestemor visste noe om situasjonen da du spurte henne. Høres ut som han er svært lite samarbeidsvillig og vanskelig, nesten bare for å være det!

Han fikk klar beskjed om at det ikke var akseptabelt ja, men hva som når inn er jeg i tvil om, kanskje å koble inn politiet hadde vært det eneste riktige, for at han skulle forstå, men da måtte ihvertfall jeg fått være med de utsendte for å hente barnet, med tanke på tryggheten til barnet.

Han tar som regel buss når jeg leverer nære hjemmet hans, men han har lappen og kan alltid disponere morens bil når det er snakk om bringing og henting av barnet, det er aldri ett problem. Jeg er nok enig med deg i at han nok var vanskelig for å være vanskelig..

Skrevet

Nei, bf har ingen muligheter til å nekte dette, og det fikk han nok også klar beskjed om også, bla. mtp trusselen din om å kontakte politiet. Men problemet er at denne faren tydeligvis ikke har forstått hvilke alvorlig handling han faktisk gjorde, om dette hadde blitt anmeldt, kunne det gått under barne -bortføringssaker, noe som er meget straffbart. Og da hadde han ihvertfall ikke fått sett barnet noe. Hadde dette vært meg som satt som mor i saken hadde jeg nok tatt kontakt med politiet, og ikke svigermor, bla. fordi da hadde kanskje sjansen for at bf skulle forstå alvorlighetsgraden i hendelsen, og også for å , som TS nevner, skjerme mor/sønn forholdet mellom bf og svigermor.

Skrevet

Han fikk klar beskjed om at det ikke var akseptabelt ja, men hva som når inn er jeg i tvil om, kanskje å koble inn politiet hadde vært det eneste riktige, for at han skulle forstå, men da måtte ihvertfall jeg fått være med de utsendte for å hente barnet, med tanke på tryggheten til barnet.

Han tar som regel buss når jeg leverer nære hjemmet hans, men han har lappen og kan alltid disponere morens bil når det er snakk om bringing og henting av barnet, det er aldri ett problem. Jeg er nok enig med deg i at han nok var vanskelig for å være vanskelig..

Dersom barnefar ikke leverer barnet til rett tid, er dette kidnapping, og en åpenbar politisak. Transporten av barnet er helt og holdent hans ansvar. Dersom det kun dreier seg om et par minutters forsinkelse, kan han muligens slippe unna, men utover dette, bør han tiltales og straffes med fengsel for kidnapping når slikt skjer. Dersom det kun dreier seg om en litt forsinket buss, kan han under tvil slippe tiltale om han er for sein. Det er likevel hans plikt å være tidsnok ute, uansett hvordan kollektivtrafikken måtte svikte.

Kidnapping av egne barn er alvorlig kriminalitet.

Skrevet

Her var mye rart. Politiet kan ikke gjøre noe her. Det er en muntlig avtale om dere henter begge . Den er like bindene som en skriftlig . Skal den ene stå for transport hele tiden skal den andre betale transport kostnader etter billigste sats. Dette etter samme fordeling som bidrag . Det skal også dekkes eksempel bussbill.forfølgeperson.Det er samværsforelder som skal organisere. Siden det faktisk praktiseres en ordning og bostedsforelder ikke kan følge denne er det bostedsforelder som må løse dette . Eksempel få andre til å hente etter avtalen . Så TS du har nok skapt probl.selv når du ikke følger avtalen . Politiet kan ikke gjøre noe her annet enn å kontakte barneværn og hente barnet. Altså kommer barneværn og henter barnet for en mor som ikke følger avtalen. Det må slå tilbake på mor. TS her har far ikke gjort noe feil. Skulle barn bli hentet ut og forklaring blir at mor skulle hente og ikke kunne må jeg si far får medhold

Skrevet

Til gjest over her. Jo politiet kan gjøre noe. Hvis mor i denne saken hadde ringt politiet, hadde de kommet og hentet barnet og kjørt det til mor. Hvordan kan du i det hele tatt argumentere for at det er greit å nekte å levere barnet? Når du ser at alle over her er uenig med deg? Da er det jo kanskje du som tar feil?

Nå har såklart ikke jeg eller noen andre her alle fakta på bordet, men det er ALDRI greit å holde tilbake ett barn på denne måten.

Skrevet

Her var mye rart. Politiet kan ikke gjøre noe her. Det er en muntlig avtale om dere henter begge . Den er like bindene som en skriftlig . Skal den ene stå for transport hele tiden skal den andre betale transport kostnader etter billigste sats. Dette etter samme fordeling som bidrag . Det skal også dekkes eksempel bussbill.forfølgeperson.Det er samværsforelder som skal organisere. Siden det faktisk praktiseres en ordning og bostedsforelder ikke kan følge denne er det bostedsforelder som må løse dette . Eksempel få andre til å hente etter avtalen . Så TS du har nok skapt probl.selv når du ikke følger avtalen . Politiet kan ikke gjøre noe her annet enn å kontakte barneværn og hente barnet. Altså kommer barneværn og henter barnet for en mor som ikke følger avtalen. Det må slå tilbake på mor. TS her har far ikke gjort noe feil. Skulle barn bli hentet ut og forklaring blir at mor skulle hente og ikke kunne må jeg si far får medhold

Jeg fikk beskjed om at meldingene på mobilen var gyldig nok som bevis på avtalen som var gjort med at far skulle bringe barnet til stedet en halvtime unna mitt hjem, men de anbefalte selvfølgelig at jeg fikk ordne det uten deres innblandelse, noe jeg var helt enig i, derfor ringte jeg eks-svigermor.

Ordningen er satt opp slik at vi skulle møtes så nærme hans hjem de gangene jeg kunne følge venninnen min, de få søndagene dette ikke var mulig(hver 3. samværshelg) så skulle vi møtes nærmere mitt hjem, så det er ikke jeg som har brutt noen avtale, jeg har bare vært for snill med tanke på deling på kjøring. BV blir nok også kontaktet i slike situasjoner ja, fordi politiet kan kun bistå dem, men de leverer barnet da hjem til bostedsforelder. Men dette er jo som sagt en løsning jeg ikke ønsket fordi jeg ikke hadde lov å være med å hente barnet da, og da visste jeg barnet hadde blitt redd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...