AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #1 Skrevet 3. februar 2013 Ja, da var det slutt på Osloeventyret for vår del. Har ingen mulighet til å fortsette hverken på leie eller kjøpsmarkedet her inne. Har heldigvis en jobb som finnes overalt, men jobber redusert. Er redd for å ende opp ensom, selv om jeg takler ensomhet bra. Ønsker å finne et sted der en lett kommer i kontakt med andre, et sted med åpenhet. Og det bør være billig, langt billigere enn hovedstaden. Eksempelvis blir Drammen, Lillestrøm, Ski og lignende plasser for dyre, da jeg ønsker å kunne leve litt. Reise. Det er lenge siden jeg hadde slike muligheter. Er enslig forelder uten nettverk av betydning. Familie bor spredt over hele landet, dermed betyr det mindre hvor på kartet vi ender opp. Men området rundt Oslofjorden må det nok bli. Har ikke lenger småbarn, så plassen trenger ikke være veldig barnevennlig. Er vant til å bo midt i byen, og tror vi ønsker en by nå også. Vi er jo egentlig bymennesker. Men fordi alt uansett blir så smått sammenlignet med Oslo, er jeg åpen for alle forslag. Forslag og erfaringer fra hyggelige steder med åpenhet (både mennesker imellom og åpenhet for det å være utenfor A4 normen), sjel, kultur og billige bopriser? Hilsen rådvill kvinne som trenger deres innspill og hjelp! Anonym poster: edf5221cb8c0028ecfc5b856e509872f
frkharepus Skrevet 3. februar 2013 #2 Skrevet 3. februar 2013 Vet ikke så mye om sjelen og kulturen, men når det gjelder lave boligpriser, så må vel Sigdal være et relativt opplagt sted...
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #3 Skrevet 3. februar 2013 Nå vet jeg ikke hvor Sigdal ligger, men glemte vel å poengtere at det helst bør være en by og hvis ikke; En sentral, mindre plass. Dvs. nært en by. Tror ikke jeg holder ut ellers... men takk for svar! TS Anonym poster: 003f00697110d9d586adada92bcfd1d7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #4 Skrevet 3. februar 2013 Hva med Tønsberg, Sandefjord eller Larvik? Eller noe i Østfold (Moss f.eks.), eller Telemark - Skien, Porsgrunn. Anonym poster: eb74488fad249a9d6f0a6c7435976dc7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #5 Skrevet 3. februar 2013 Sarpsborg har litt alternativt miljø samtidig som prisene er blant de billigeste i Østfoldet. Bortsett fra Halden, men det er den mest a4 jantelov byen i Østfold. Anonym poster: 3d44703dc1fd202e0bbf878fa541619d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #6 Skrevet 3. februar 2013 Hvis du liker å reise kan det kanskje være en idé å bosette seg i nærheten av flyplassene Rygge (Moss) eller Torp (Sandefjord). Anonym poster: 437f90af0c877bf4b84742b8c1f3976a
elinpelin Skrevet 3. februar 2013 #7 Skrevet 3. februar 2013 Har akkurat sjekket litt rundt Eidsvoll og omegn siden jeg har bodd her oppe lenge. Billigst er nede i Eidsvoll (sundet), Mogreina, Nes (nærmere Jessheim som jo har fått bystatus, men blitt relativt dyrt), Råholt er blitt litt dyrere, men kanskje ikke i forhold til hva du er vant til. Det er de plassene jeg kjenner til. Hvor lett det er å komme i kontakt med folk her vet jeg ikke, for jeg er skikkelig dårlig på det generellt.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #8 Skrevet 3. februar 2013 Tenkte selv hovedsaklig på byene i Østfold og Vestfold. Akershus er jo så dyrt. Skal jeg først nedover, velger jeg like gjerne de billigere byene, så sant det er et godt miljø med godt tilbud. Ser at Moss begynner å bli dyr den også. Fortell gjerne litt om miljø, kultur og folkeferd Lurer litt på disse byene; Fredrikstad, Holmestrand, Horten, Tønsberg, Sandefjord, Halden....... (men hører nå at Halden er veldig A4?) Tusen takk for svar TS Anonym poster: 003f00697110d9d586adada92bcfd1d7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #9 Skrevet 4. februar 2013 Takk, Elinpelin. Eidsvoll kjenner jeg dårlig til, men skal kikke litt. Tenkte først og fremst på byene nedover langs fjorden jeg da, men er åpen for å kikke litt på innlandet. Er veldig spent på å høre fra noen som kjenner til kystbyene og stedene rundt dem... TS Anonym poster: edf5221cb8c0028ecfc5b856e509872f
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #10 Skrevet 4. februar 2013 Hamar, Gjøvik, Lillehammer og omegn er trivelige småbyer med godt innlandsklima. Tar halvannen time med toget fra Hamar til Oslo. Om man kommer i kontakt med er helt opp til en selv. Anonym poster: 7bf625f360e5f967d12975b7325fad1c 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #11 Skrevet 4. februar 2013 Du vil bo billig, men det må være by? Ja, lykke til sier jeg. Passe lite realistisk... Anonym poster: 93da3776ce4b32612c54192e9ffc1b54 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #12 Skrevet 4. februar 2013 Sjekk ut Nedre Eiker og Øvre Eiker. Nærhet til Drammen og Kongsberg. Timeekspressen som går døgnet rundt fra Kongsberg og til Oslo i tillegg til lokale busser. Tog fra Oslo, Drammen og til Kongsberg. Boligprisene er en del lavere enn for Drammen. Sjekk ut Hokksund, Solbergelva/Krokstadelva/Mjøndalen og Geithus. Hønefoss er også et alternativ. Har ekspressbuss til Oslo. Sande i Vestfold ligger mot grensa til Drammen. Landlig, men kort vei til Drammen. Holmestrand kan også være aktuelt. Anonym poster: 198e2d955bd008a9ee98b65596586e7c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #13 Skrevet 4. februar 2013 Du etterspør en kombinasjon som ikke så lett lar seg oppfylle. Der det er ganske godt utbygd med intrastruktur, butikker og fritidstilbud, vil jo gjerne mange andre bo også og da øker prisene pga etterspørsel. Der det er billig, er steder ikke fullt så mange ønsker å bo, nettopp pga manglende tilbud og avstand til "sivilisasjonen". Det er billig oppover mot Årnes/Nes, eller utenfor Drammen. Anonym poster: 685656259d51f60da982dd0ef828729e
Wolfmoon Skrevet 4. februar 2013 #14 Skrevet 4. februar 2013 Billig kommer jo an på øyet som ser. Som Osloborger tenker jeg at man i mange av innlandsbyene kan finne billig bolig, fordi jeg sammenligner med Oslo. Kvadratmeterprisen er vesentlig lavere sentralt på Gjøvik sammenlignet med Oslo f.eks.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #15 Skrevet 4. februar 2013 Ja, det er vel kanskje en urealistisk kombinasjon...... men nå har jeg sjekket litt rundt, og boligprisene i søndre Østfold og Vestfold minus Tønsberg er billige (etter mitt syn). Billigere enn småsteder i Akershus. Da tenker jeg at det heller er nærhet til Oslo enn størrelsen på byene/tilbud innen kultur o.l. som trekker opp prisene. Det jeg ønsker er vel litt inside info om de ulike plassene. Takk til dere som har svart meg TS Anonym poster: 003f00697110d9d586adada92bcfd1d7
Oliven Skrevet 4. februar 2013 #16 Skrevet 4. februar 2013 Nå får du min mening om Vestfoldbyene. Jeg ville ikke bodd i Holmestrand, liten by, lite som skjer. Det er også få butikker og byen er veldig delt med litt handel nede i byen, litt på kleivbrottet og litt oppå fjellet. Sandefjord har alltid hatt litt sånt pent og ordentlig stempel på seg, tipper litt som Halden kanskje. Horten og Tønsberg er greie byer. Og siden du syns boligprisene i Tønsberg blir for høye sitter du igjen med Horten. Mye studenter også i de to byene. Det er klart at Tønsberg er en større by enn Horten og har mer å by på, men bussforbindelsene mellom disse to byene er også bra. www.vkt.no Selv har jeg valgt å bosette meg i Tønsberg for det er den byen jeg liker best
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #17 Skrevet 4. februar 2013 Siden du vurderer Østfold eller Vestfold: Generelt er Østfold billigere. Holmestrand er vel den billigste byen i Vestfold. Ikke så stor by, og har dårlig rykte (jeg vil si det er ufortjent, sentrum er kanskje ikke så mye å skryte av, men oppe på fjellet, der de fleste bor, er det fint). Veldig mange eiendommer som har nydelig utsikt uten at man nødvendigvis må betale skjorta for å få det. Det er kort vei til både Horten, Tønsberg og Drammen. Sarpsborg er jo en ganske stor by, de har "alt", og har ca samme prisnivå som f.eks Holmestrand (kanskje litt billigere og). Har bodd der litt, og de er jo kjent for å være harry og ha en voldsom patriotisme, men jeg syns det var fint å bo der. Hyggelige mennesker. Kort vei til Sverige er jo et pluss hvis man skal spare penger. Moss og Fredrikstad er dyrere enn Sarpsborg. Halden har jeg ikke mye erfaring med. Indre Østfold er jo kanskje noe å vurdere, hvis du skal bo enda billigere? Om du vil bo i Moss så ville jeg sjekket Våler. Kort vei til Moss (om du bor i "sentrum" er det bare 10-15 min til Moss, er også boligområder som er enda nærmere), og boligprisene er noe helt annet. Har ikke så mye erfaring med Askim/Mysen men det er jo rimeligere enn de store byene, men ikke akkurat noe storby Anonym poster: b080ceaba3d3c8577b27788c0e33d3b5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #18 Skrevet 4. februar 2013 Kan du flytte litt ut av byene for å bo mer landlig? Jeg kjøpte et 150 kvm hus i Stokke i Vestfold til en lavere pris enn jeg kjøpe et 64 kvm stort oppussingsobjekt i utkant-Oslo. Forbindelsene til Tønsberg var ganske gode, tog 1-2 ganger i timen på hverdager tok 10 min, og det gikk også buss. Det er et par år siden, akkurat nå kan det hende man må satse på buss fordi man skulle ruste opp Vestfoldbanen. Når den er ferdig vil jeg tro forbindelsene til Oslo også er ganske gode. Anonym poster: faf749ee4a361f68205aea05477bece4
Gjest chariot Skrevet 4. februar 2013 #19 Skrevet 4. februar 2013 Anbefaler Moss og Halden Moss er jo midt i smørøyet. Kort vei til Oslo med bil, ekspressbuss eller tog. Kort vei til Rygge flyplass og straka vegen til svenskehandel på E6'en. Som andre nevner her, er Våler veldig fint. Litt landlig og med rimeligere boligpriser. Jeløya er perfekt for koselige utflukter, med kunstgallerier, skoger og strender Halden er den vakreste byen jeg noen gang har sett Du har brostein i gatene, restaurerte gamle hus, Fredriksten festning. En god del studenter her grunnet høyskolen. Mange flotte amerikanske biler og grensetreff i august hvert år
ladamafia Skrevet 4. februar 2013 #20 Skrevet 4. februar 2013 tenker at hønefoss kan få en alvorlig prisvekst om noen år, om politikerne får ut fingern og får bygget ringeriksbanen. gamble litt, kjøp nå, selg etter at banen er bygget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå