AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #1 Skrevet 3. februar 2013 Treåringen vår skal snart til sin første sjekk hos tannpleier. Noen som vil fortelle hvordan dette foregår? Og evt hvordan vi kan forberede treåringen på hva som skal skje? Anonym poster: b8b03d68e53246fee676ab336e0c07ed
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #2 Skrevet 3. februar 2013 Med oss gikk dette veldig fint. Tannpleieren var en veldig barnevennlig og hyggelig dame. Det var også en "assistent" der (litt eldre) som bare smilte og hjalp til. Tannpleieren lot barnet mitt få holde i et eget speil når hun skulle se i munnen på barnet. Ungen min fikk trykke på redskapene som skulle bli brukt på forhånd, samt trykke på vasken for å få vannet til å komme ut til glasset. Angående forberedelse til din unge kan du kanskje si at "når vi kommer til tannlegen, skal denne få se hvor flinke vi har vært med å pusse tennene dine".. Eller noe i den duren. Anonym poster: 6b721456d32e7da2a4d31fc4ed3d5415
Gjest Pia Skrevet 3. februar 2013 #3 Skrevet 3. februar 2013 Vil bare tipse om at det ikke er lurt å si "det er ikke farlig". Det er bare sånt foreldre sier når det er noe mange ER redd for....
charactouy Skrevet 3. februar 2013 #4 Skrevet 3. februar 2013 Min mor fortalte nylig hvordan hun forberedte meg - hun fortalte det nøyaktig som det var. Jeg skulle gape, tannlegen skulle se inn i munnen min, kanskje pirke litt, det kunne være ubehagelig osv. Tannlegen spurte om han fikk se tennene mine, og jeg gapte som om jeg aldri skulle gjort annet. Fortell ungene sannheten, på deres nivå, hva forventes av dem, hva kan de forvente - alltid. 1
Mafalda Skrevet 3. februar 2013 #5 Skrevet 3. februar 2013 Første besøk hos tannpleier er vel så godt som alltid udramatisk, for det skjer ikke noe skummelt, farlig eller vondt i det hele tatt. Det er en veldig forsiktig, udramatisk sjekk som foretas av tannpleiere som er vant til barn. Så det er vel i grunnen bare å forberede barnet på at det kommer til å skje, og ellers ikke styre så mye med det. Min yngste syntes stolen var skikkelig morsom, og tok hele turen som en spennende utflukt Hvis det er hull eller andre problemer, vil dere bli innkalt til en ny time senere. Og da kan det kanskje være mer å forberede seg på... 1
Leanne Skrevet 3. februar 2013 #6 Skrevet 3. februar 2013 Lån boka Emma hos tannlegen eller lillesøster hos tannlegen før dere drar dit. Så har barnet sett tannlegestolen, at tannlegen har munnbind, sett utstyret etc. Ser også at det går bra for både Emma og lillesøster hos tannlegen
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #7 Skrevet 3. februar 2013 Her var det mange fine tips! Tusen takk. Anonym poster: 080b926d73e0b07cd5872333b400b35f
Gjest Unknown Skrevet 4. februar 2013 #8 Skrevet 4. februar 2013 Her nektet frøkena å gape opp Tror vi også må kjøpe en bok om tannlegen til neste gang 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #9 Skrevet 4. februar 2013 Her nektet frøkena å gape opp Tror vi også må kjøpe en bok om tannlegen til neste gang Hahaha, ja det er det jeg frykter her også! Hva skjer da egentlig? Anonym poster: 080b926d73e0b07cd5872333b400b35f
Gjest Unknown Skrevet 4. februar 2013 #10 Skrevet 4. februar 2013 Det var ingen problem. Tannlegen forklarte hva han skulle gjøre neste gang (skulle få ny time om noen mnd) og så fikk hun velge seg en premie
Tussi! Skrevet 4. februar 2013 #11 Skrevet 4. februar 2013 Det verste for vår, var når ryggen på stolen gikk ned. Ellers gikk det kjempebra, så tannppleieten slet litt med å se inn i munnen hennes mens vesla satt.
Gjest *kokos* Skrevet 4. februar 2013 #12 Skrevet 4. februar 2013 Det hele var over på 5 min hos oss. Tannlegen telte tennene hans med pekefingeren, og sjekket sikkert samtidig at de så friske ut. Ingen speil eller instrumenter.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #13 Skrevet 5. februar 2013 Det var ingen problem. Tannlegen forklarte hva han skulle gjøre neste gang (skulle få ny time om noen mnd) og så fikk hun velge seg en premie Vår 3 åring nektet også å gape, og hun fikk ny time om et halvt år. Men jeg var veldig bestemt på at hun ikke skulle få premie. Hun hadde jo ikke akkurat gjort seg fortjent til det. Anonym poster: f685b6a1a3415370f276436884e2cf7b
LukaFrost Skrevet 5. februar 2013 #14 Skrevet 5. februar 2013 Hvorfor ikke ta med barna på deres egen tannlegetime for å vise hvordan det foregår?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå