AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #1 Skrevet 3. februar 2013 VI har en hund som kommer fra en familie med 3 hunder. Hunden vår har altså levd i en flokk frem til den var 5 mnd gammel. Når vi går tur osv nå blir den veldig stresset. Det er ikke nervøsitet eller aggressivitet, men den blir så glad og ivrig at alt blir mye, både lyd og trekking mot den andre. Samtidig logrer den som bare det, så det er glede og lyst til å hilse som gjør det. Vi har prøvd det meste for å lære av det her. Vi har prøvd å få den til å sitte på plass når andre hunder går forbi og rose når den er rolig. Men dess nærmere den andre hunden kommer dess ivrigere blir vår. Vi har også prøvd å gå i motsatt vei av den andre hunden slik at vi går bort men det har heller ikke vært effektivt. Og da har vi tenkt at kanskje hunden hadde klart å overse andre hunder ute på tur dersom vi hadde hatt en til, slik at det å møte flere ikke var noen big deal? Den har jo vokst opp i en liten flokk og jeg tenker at det kan være positivt for den å få en liten "flokk" igjen. Noen innspill? Anonym poster: cd9f0d27a3d97a2cdb809e404a1fd607
emilja Skrevet 3. februar 2013 #2 Skrevet 3. februar 2013 Før dere skaffer dere en hund til burde dere sosialisere hunden deres med andre hunder. vist dere har venner eller familier med hund kan dere la de leke sammen å se hvordan det går. prøv med både tispe og hann hund. kanskje er det nok, eller så kan dere vurdere ut i fra den situasjonen om dere vil ha en til eller ikke Min hund var også glad i å springe bort til andre hunder men jeg trente med at hun måtte sitte å se meg inn i øynene (mens jeg holdt en godbit i hånden slik at hun så den) helt til den andre hunden hadde gått forbi og da fikk hun godbiten. det måtte noen treninger til men det funka til slutt. Jeg start denne "øyenkontakt treningen" inne med at jeg la en godbit på gulvet, å hun måtte få øyenkontakt med meg før jeg sa værsegod å hun fikk ta den.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #3 Skrevet 3. februar 2013 Hei og takk for svar Den er i kontakt med andre hunder flere ganger i uka gjennom arrangement gjennom hundeklubben og på utstillingstreninger. Det er minst 3 ganger i uka vi er i kontakt med andre hunder, ofte opp til 12 stykker på en gang. Det er det som gjør at jeg ikke helt forstår hva jeg skal gjøre på hverken ene eller andre måten når det blir slik når vi går tur. Den er rett og slett bare så veldig glad for å møte andre hunder at den blir helt gal. Anonym poster: cd9f0d27a3d97a2cdb809e404a1fd607
Sugerøret Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Det finnes oversosialisering.Hvor hunden( valpen) får hilse på alle hunder den møter .Det skaper et forventningspress,så hvis den plutselig ikke får lov lengre,kan den utagere. Kontakttrening høres ikke dumt ut.Men allier deg med noen ,slik at avstanden mellom din og den andres hund kan "justeres" .Om din hund reagerer på den andre,er den for nærme. Tror kanskje Kindermetoden kan hjelpe. Søk opp på nett
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 VI har en hund som kommer fra en familie med 3 hunder. Hunden vår har altså levd i en flokk frem til den var 5 mnd gammel. Når vi går tur osv nå blir den veldig stresset. Det er ikke nervøsitet eller aggressivitet, men den blir så glad og ivrig at alt blir mye, både lyd og trekking mot den andre. Samtidig logrer den som bare det, så det er glede og lyst til å hilse som gjør det. Vi har prøvd det meste for å lære av det her. Vi har prøvd å få den til å sitte på plass når andre hunder går forbi og rose når den er rolig. Men dess nærmere den andre hunden kommer dess ivrigere blir vår. Vi har også prøvd å gå i motsatt vei av den andre hunden slik at vi går bort men det har heller ikke vært effektivt. Og da har vi tenkt at kanskje hunden hadde klart å overse andre hunder ute på tur dersom vi hadde hatt en til, slik at det å møte flere ikke var noen big deal? Den har jo vokst opp i en liten flokk og jeg tenker at det kan være positivt for den å få en liten "flokk" igjen. Noen innspill? Anonym poster: cd9f0d27a3d97a2cdb809e404a1fd607 Forstår jeg deg rett om hunden er 5 mnd nå? Du har jo en valp. Du må lære dette. Anbefaler deg kurs. Der får den sosialissert seg også. treff andre hunder i lek i hveragen er veldig viktig Anonym poster: a7dd0c96156ebb88969502284c9967e1
BunnyBlue Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 Jeg hadde en slik valp, og her hadde "kindereggmetoden" god effekt. Den brukes også på redde hunder, og har i bunn og grunn samme prinsipp som eksponeringsterapi for mennesker med angst. Frøkna mi var dog ikke redd, bare veldig, veldig glad;) Få med deg en venn eller to med hunder, og start med å stå så nær de andre hundene som mulig uten at hunden din girer seg opp. Belønn den masse hver gang den ser på deg, slik at den lærer seg at det lønner seg å være oppmerksom på deg fremfor alt annet. Når han mestrer det godt, flytter dere dere bittelitt nærmere de andre. Sånn fortsetter dere til han klarer å passere andre hunder så nært du måtte ønske. Å få han til å sitte mens andre hunder passerer kan gjøre det lettere å få kontakt, men desverre er det mange som tolker dette som en invitasjon til å slippe sine bikkjer bort til din. Gul sløyfe eller en "Ikke forstyrr, vi trener"-vest på hunden kan være lurt om du opplever det samme:) Husk at treningen tar tid, ikke mist motet! Jeg synes det gikk lettere da jeg konsekvent ikke lot hunden min hilse på alle hundene vi møtte på tur, hun blir så stresset at det ikke er noen god sosialisering for henne. Hun har derimot veldig mye glede i en fast gruppe hunder som hun alltid får hilse ordentlig på, og leke med når vi møtes på tur. Etterhvert ga forventningene til å hilse på fremmede hunder seg. Kanskje dette kan være noe for dere? Legger ved link med nærmere innføring i øvelsen, håper det er til hjelp! http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=226
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 Hei alle sammen. Takk for gode tips. Kindermetoden skal testes ut Du misforstår nok, hunden er voksen, men frem til vi fikk den når den var 5 mnd så vokste den opp sammen med flere andre hunder. Anonym poster: cd9f0d27a3d97a2cdb809e404a1fd607
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå