Green Lady Skrevet 3. februar 2013 #1 Skrevet 3. februar 2013 Jeg har sett på en brukt dressursal med flair-system. Selger sa at Løwenborg har kunnskap og utstyr for å "stoppe om"/justere salen med luft. Det er også der salen ble kjøpt i sin tid. Er det noen som har erfaring med Løwenborg som saltilpasser? Jeg har prøvd å google, men jeg finner ikke noe som tilsier at han har en slik utdannelse. Er derfor litt skektisk, da det med sal ikke er bare-bare.
Fossefall Skrevet 3. februar 2013 #2 Skrevet 3. februar 2013 Hva med Fossum salmakeri til tilpassing istede? Harald der har vi god erfaring med, men har ingen sal med flair da. Flair kan vel fjernes og legges i ? Kun vanlig tilpassing og omstoppning som jeg har fått gjort.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. februar 2013 #3 Skrevet 3. februar 2013 Både bra og ikke bra fra Løwenborg. Han er satans flink om du skal kjøpe ny og dyr sal, men ellers litt sånn bladibla om han ikke kommer til å tjene fett med penger på deg. Min oppfatning i hvert fall. Men han kan sine saker, så om man henger litt over han og er litt demanding så bør det vel gå greit. Fossum er så ymse. Der kommer det også ann på dagsformen virker det som. Jeg har opplevd helt rævva tilpassing av de, men også veldig god.
mrs. Devil Skrevet 3. februar 2013 #4 Skrevet 3. februar 2013 Hvilke type sal er det siden den har flair? Løwenborg er som det sies over her veldig nøye dersom det skal kjøpes ny sal, eller eventuell sal er kjøpt hos de fra før. Flair er faktisk relativt lett å tilpasse selv dersom du har litt kunnskap om sal og tilpassing, så det er også mulig å leie/kjøpe pmpesett og gjøre de selv. Hvis je ikke husker helt feil var det Marco fra fossum som tilpasset sal med flair til en venninnes hest og det gikk veldig fint. Har selv brukt Marco til å justere mine saler når det har vært behov og er veldig fornøyd så langt. Fossum selv er veldig humørsyk så der kan en enten være veldig heldig eller veldig uheldig, og Harald har jeg hørt mer negativt om enn positivt men han er sikkert flink han også. Men hadde jeg ikke kunnet en del selv når det gjelder tilpassing av sal hadde jeg brukt Kari Anne Strømmen igjen, hun fant saler til min gammle ponni uten store problemer og han hadde vanskelig rygg med veldig høye skuldre, høy manke, litt salrygget på grunn av alderen (27år) og jeg vet at hun er nøye og tar seg tid.
Green Lady Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2013 Takk for svar, alle sammen. Det er en Windsor Elite, som i sin tid er kjøpt hos Løwenborg. Det ble også der Flair-systemet ble montert. Men hvis Fossum har utstyr til dette, så skal jeg ringe de også og høre. Jeg har noe peil på saltilpassing, men ikke nok til at jeg ikke vil få sal og hest sjekket av salmaker
mrs. Devil Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 Mener de skal ha utstyr til det:) Det første du må tenke på med windsor elite er at de ofte er smale i kanalen, så med mindre du har en smal fullblods eller noe sånt ville jeg sjekket det veldig nøye først
Green Lady Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2013 Kanalen er sjekket, jeg får plass til fire fingre langs nedover hele Men ellers takk for tips.
Gjest Gaea Skrevet 5. februar 2013 #8 Skrevet 5. februar 2013 Har hørt både positive og negative ting om alle saltilpassere i området, jeg. Fant for lenge siden ut at det er lurt å opparbeide seg litt kunnskap selv, så merker man i hvert fall som regel om saltilpasseren er helt på jordet. Om det er noen på stallen med kunnskap om saltilpassing er det greit å be dem se over også. Selv har jeg forøvrig fått en veltilpasset sal fra Fossum, men de har også gjort mye feil da jeg skulle stoppe om den ene salen min. Kari Anne har jeg kjøpt en flott sal fra, og hun har også solgt min venninne to saler som passet godt - men også solgt en sal som lå totalt feil fra dag èn (endte i langvarig kiropraktorbehandlig for hesten gitt), og prøvd å selge en sal med lav klaring over manken (da eieren satte seg opp trykket den nedpå da hun red, men det mente hun gikk greit...). Blandede erfaringer altså. Nå sverger jeg til bøyelig lærbom og bomvissel jeg kan forandre på fem minutter selv.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. februar 2013 #9 Skrevet 5. februar 2013 Å tilpasse sal, er en diger dose kunnskap og en liten dose flaks Det er vanskelig. Har selv vært på flere saltilpassingskurs, men allikevel er dette noen ganger helt håpløst (og andre ganger easy peacy)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå