Gå til innhold

Informatikk utdanning - jobb muligheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på om informatikk utdanning gir bra jobb muligheter? Ønsker et yrke jeg er ganske sikret både jobb og ok lønn. Hvilke jobber er det vanlig å begynne i etter endt informatikk master? Noen som vet litt om det? :-)

Anonym poster: 0b354723aaa79e22e2945ab42dfa64d3

Skrevet

Veldig få. Ihvertfall om du viser at du ikke kan orddelingsregler i søknaden...

Anonym poster: f637d573c952b3cb06efaec0afafac82

• Liker 4
Skrevet

Per i dag så er det skrikende mangel etter IT-kompetanse, så jobbmulighetene er veldig bra. Lønnen er helt grei, du begynner vel gjerne på 450 000-500 000 i lønn. Etter en informatikk-master så har du veldig mange muligheter innenfor IT. Du kan for eksempel jobbe med utvikling og programmering, drift av datasystemer, som IT-prosjektleder (kanskje greit å ha arbeidet et par år først), testleder og IT-rådgiver.

Anonym poster: 3512b9317d176b90a3a1f99fb6a72ab7

Skrevet

Har ikke en informatikk master, men en master i informasjonsvitenskap. Ulikt fokus, men ender ofte opp i samme type jobb (i mitt tilfelle systemutvikler). Er ferdig med masteren i Juni, men har allerede fått jobb med grunnlønn på 470 000 + bonus på ca. 10% av lønnen. Endte opp med 2 jobbtilbud (det andre var på 435 000 i grunnlønn, med mulighet for å jobbe mye overtid og få bonus), og får fortsatt epost om jeg er interessert i å komme på jobbintervju. Jeg har gode karakterer, men ikke toppkarakterer.

Det er stor mangel på IT, og er nok noe du ikke får problem med å få jobb innen. De fleste av medstudentene mine fikk også jobb før endt studie. Har en kompis som ikke har fått jobb enda, men det er fordi han er lat og ikke gidder å søke.

Anonym poster: 995c2cb48963c2f72ee3720962d795ef

Skrevet

Sambo har master i informatikk og tjener 1million i året, pluss bonus. I tillegg så sier han at det egentlig er for lite.

Kjør på:)

Anonym poster: a42ecd9b6be6a05a0959ed03bdbd8f88

Skrevet

Ja, du har gode muligheter til å få deg jobb etter informatikkutdannelse. Det er periodevis mangel på IT folk, og du skal nok ha greit mulighet til å få en fot innenfor. Lønna er som regel ok til veldig bra, og mulighetene mange innenfor mange segmenter.

Imidlertid bør du tenke gjennom hva slags arbeidsdager du ønsker deg. Under studiet er det lite fokus på hva slags hverdag du vil ha i jobb, og mange blir overrasket. Mange av stillingene innenfor informatikkfeltet innebærer lange arbeidsdager, hyppige tidsfrister og mye stress. Veldig mange av mine venner med en slik bakgrunn jobber sjelden mindre enn 11 timer i snitt, i perioder ennå mer, flere jobber også mye i helgene. Det er også veldig stort krav til å hele tiden oppdatere seg selv når det gjelder kunnskap som tekniske ferdigheter, metodikk osv. Det er ikke gitt at bedriften du jobber i gir deg tid eller anledning til å gjøre dette, svært mange forventer at du gjør dette selv. Dermed kommer dette på toppen av allerede lange arbeidsdager. Jeg syntes heller ikke lønna er så god for mange, når folk snakker om all overtiden som gjerne er innbakt.

Totalt sett er jeg greit fornøyd med informatikkutdannelse. Men jeg tviler nok på at jeg hadde valgt det igjen dersom jeg hadde visst litt mer om hvordan hverdagen ble etter endt utdannelse, for min del vurderer jeg omskolering. All jobbinga er rett og slett ikke verdt det.

Anonym poster: 25e7fe12489e7a2cbda40314b7e3546b

Skrevet

Tusen takk for svar. Ekstremt lange arbeidsdager er jeg nok ikke veldig interessert i, da jeg er jente og vil ha barn etterhvert. Men i noen år kan det jo gå fint. Tenker at det må kunne finnes noen felt hvor man har 8-10 timers arbeidsdager også? Har også en bachelor i språk, så har andre føtter å stå på og muligheter til å bli lærer i 3 fag med kun ett år ekstra utdanning. Ønsker derimot helst å ha en mer utfordrende jobb, og studiet til informatikk høres veldig interessant ut.

Anonym poster: 4fd549be74b0bfaa3eee3effe59c8e92

Skrevet

Det er nok mulig å finne bedrifter der man kan bruke en informatikkanvendelse og fortsatt ha normale dager også, men det er kanskje mer uvanlig enn vanlig i denne bransjen. Etter min erfaring er (mye) overtid det normale, ikke noe som bare skjer på utvalgte tider av året eller i pressperioder.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller gått for dataingeniør eller siv.ing. innen data. Litt tøffere studie muligens, men man har så mye mer valgmuligheter etterpå. Jeg opplever også disse som ennå mer attraktive på jobbmarkedet enn informatikere.

Skrevet

Tror arbeidstid og press kommer veldig an på hva slags jobb du får og hvor du jobber (offentlig vs. privat). Selv har jeg jobbet en del år med drift av IT-systemer, det var stort sett 8-16 jobbing med normalt tempo (rolig i perioder, litt stress i perioder). Har lyst til å prøve meg som programmerer også etterhvert, når jeg er ferdig med master. Har hørt at det kan være litt stress med tidsfrister der, men liker godt å programmere så håper jeg kan få stort faglig utbytte av det. Jeg har tenkt at hvis jeg har en høy-stress jobb når jeg får eventuelle unger, så skal jeg tilbake til drift av IT-systemer en periode.

Anonym poster: 3512b9317d176b90a3a1f99fb6a72ab7

Skrevet

Det skrives "i hvert fall".

Anonym poster: e033402963013f857ec1fa30783db682

• Liker 9
Skrevet

Noen flere som har noen tanker eller erfaringer? :-)

Anonym poster: 4fd549be74b0bfaa3eee3effe59c8e92

Skrevet

Jeg er AB oppe som har tatt informasjonsvitenskap. Vil si at som andre skriver her så er nok overtidsarbeid noe man gjerne støter på, men det er heller ikke umulig å få en jobb som programmerer som ikke legger opp til vanvittige mengder overtid. Den jobben jeg endte opp med å ta gav klar beskjed om at det kunne bli overtid opp mot viktige deadlines, men at det er i hovedsak 8-16 man arbeider hos de. Dette fordi de følger Agil metodikk, hvor en av praksisene er "ikke over 40 timer i uken", fordi mange programmerere har en tendens til å bli litt oppslukt og ender opp med å jobbe seg i hjel, og kan dermed ende opp med stygge feil. Så det finnes bedrifter der ute som ikke er belager seg på overtid.

Når det er sagt, på det andre jobbtilbudet jeg fikk stod det så fint "du får anslagsvis xxxkr i lønn. Vi har da regnet med 120 timer overtid", noe som selvsagt er ypperlig for veldig mange nyutdannede programmerere som ønsker å jobbe mye. Det var det dog ikke for min del :P

Har også fått inntrykk av at det er veldig vanlig med fleksitid og at man tilpasser arbeidet for småbarnsforeldre. Som kvinner er vi jo også ganske ettertraktet innen IT, så en del bedrifter prøver ofte å ta spesielle hensyn som "trengs" for å tiltrekke seg kvinner.

Samtidig er det mange ulike roller man kan ende opp med å ha etter informatikk, og en konsulent som jobber direkte med kundene har gjerne mindre krav til overtid enn hva en programmerer har. Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått :)

Skrevet

Jeg er AB oppe som har tatt informasjonsvitenskap. Vil si at som andre skriver her så er nok overtidsarbeid noe man gjerne støter på, men det er heller ikke umulig å få en jobb som programmerer som ikke legger opp til vanvittige mengder overtid. Den jobben jeg endte opp med å ta gav klar beskjed om at det kunne bli overtid opp mot viktige deadlines, men at det er i hovedsak 8-16 man arbeider hos de. Dette fordi de følger Agil metodikk, hvor en av praksisene er "ikke over 40 timer i uken", fordi mange programmerere har en tendens til å bli litt oppslukt og ender opp med å jobbe seg i hjel, og kan dermed ende opp med stygge feil. Så det finnes bedrifter der ute som ikke er belager seg på overtid.

Når det er sagt, på det andre jobbtilbudet jeg fikk stod det så fint "du får anslagsvis xxxkr i lønn. Vi har da regnet med 120 timer overtid", noe som selvsagt er ypperlig for veldig mange nyutdannede programmerere som ønsker å jobbe mye. Det var det dog ikke for min del :P

Har også fått inntrykk av at det er veldig vanlig med fleksitid og at man tilpasser arbeidet for småbarnsforeldre. Som kvinner er vi jo også ganske ettertraktet innen IT, så en del bedrifter prøver ofte å ta spesielle hensyn som "trengs" for å tiltrekke seg kvinner.

Samtidig er det mange ulike roller man kan ende opp med å ha etter informatikk, og en konsulent som jobber direkte med kundene har gjerne mindre krav til overtid enn hva en programmerer har. Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått :)

Var jeg som skrev om overtid tidligere i tråden. Joda, man kan finne jobber som ikke er så utpreget av mye overtid, men man må være litt bevisst på det. Det er fryktelig lett å havne inn i en jobb der man raskt gjerne jobber 600-1000! overtidstimer i året. Da begynner det å bli veldig mye, og jeg kjenner flere som er i den situasjonen. Ikke bra.

De jobbtilbudene du fikk ser jo helt fair ut, jeg ville ansett de som uproblematiske, også der det inkluderes 120 timers overtid. Da har man jo kontraktsfestet 120 timer ekstra innbakt i lønnen. Ville absolutt ikke ha blitt skremt av det, 120 timer i løpet av et år er tross alt ikke mye overtid og ikke umulig på noen måte. Problemet er de bedriftene som _ikke_ inkluderer noen øvre grense eller der man gjerne har såkalt "uavhengig" stilling. Det har blitt litt bedre, men fortsatt syndes det mye mot dette. Det er nok formelt også lovstridig, men jeg vet mange arbeidsgivere forsøker å omgå dette så godt de kan.

Gjest Sitrondrops
Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men har spørsmål i lignende bane. Hvordan er jobbmulighetene og ca. lønnen hvis man har en bachelor i informatikk?

Det er vel en del forskjellige ting man kan jobbe som etter endt utdanning, og ikke "bare" programmerer?

Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men har spørsmål i lignende bane. Hvordan er jobbmulighetene og ca. lønnen hvis man har en bachelor i informatikk?

Det er vel en del forskjellige ting man kan jobbe som etter endt utdanning, og ikke "bare" programmerer?

Usikker på lønnen og jobbmulighetene, er nok litt lavere enn med master, men tror fortsatt det er ganske bra.

Dersom man går informatikk er det ofte hovedvekt på programmering, men man kan fint gjøre andre ting også! Når det er sagt, så er da kanskje Informasjonsteknologi (IKT) eller eventuelt Informasjonsvitenskap (tror de bare tilbyr dette på UiB) mer rettet mot de andre type rollene man kan ha. Noen eksempler er interaksjonsdesigner, informasjonsarkitekt, kundekonsulent og prosjektleder. De fleste bedrifter har vel litt forskjellige typer navn på rollene, og mange har litt ansvar her og litt ansvar der.

Annonse
Skrevet

Har ikke en informatikk master, men en master i informasjonsvitenskap. Ulikt fokus, men ender ofte opp i samme type jobb (i mitt tilfelle systemutvikler). Er ferdig med masteren i Juni, men har allerede fått jobb med grunnlønn på 470 000 + bonus på ca. 10% av lønnen. Endte opp med 2 jobbtilbud (det andre var på 435 000 i grunnlønn, med mulighet for å jobbe mye overtid og få bonus), og får fortsatt epost om jeg er interessert i å komme på jobbintervju. Jeg har gode karakterer, men ikke toppkarakterer.

Det er stor mangel på IT, og er nok noe du ikke får problem med å få jobb innen. De fleste av medstudentene mine fikk også jobb før endt studie. Har en kompis som ikke har fått jobb enda, men det er fordi han er lat og ikke gidder å søke.

Et spørsmål til deg...

Jeg er snart ferdig med bachelor i informasjonsvitenskap. Hva tror du om jobbmulighetene med "bare" en bachelor?

Anonym poster: f8a8334af73963563b24f4b7da8cccfb

Skrevet

Bør vel være greie ennå, selv om startlønna nok blir litt lavere enn med master. Men det kommer jo helt an på erfaring, karakternivå og hva slags fag du har i bacheloren. Man bør nok ha en del tekniske fag som programmeringsfag for å få jobb som det.

I tillegg er dette en bransje der det man lærer seg siden av kan telle ganske mye. Høres litt enkelt ut, men er du god får du jobb, det er så enkelt som det. Og det gjelder også noen av de som ikke har noen formell utdannelse. Men du må vise at du har levert i form av prosjekter, tidligere jobber, portefølje med utviklingsprosjekter e.l. - spesielt uten utdannelse - og at du fortsatt kan levere på høyt nivå. Man bør også være fleksibel med tanke på arbeidstid da mange av stillingene i en god del av bedriftene fordrer at man kan jobbe ganske mye utover normal arbeidstid.

Skrevet

Var jeg som skrev om overtid tidligere i tråden. Joda, man kan finne jobber som ikke er så utpreget av mye overtid, men man må være litt bevisst på det. Det er fryktelig lett å havne inn i en jobb der man raskt gjerne jobber 600-1000! overtidstimer i året. Da begynner det å bli veldig mye, og jeg kjenner flere som er i den situasjonen. Ikke bra.

De jobbtilbudene du fikk ser jo helt fair ut, jeg ville ansett de som uproblematiske, også der det inkluderes 120 timers overtid. Da har man jo kontraktsfestet 120 timer ekstra innbakt i lønnen. Ville absolutt ikke ha blitt skremt av det, 120 timer i løpet av et år er tross alt ikke mye overtid og ikke umulig på noen måte. Problemet er de bedriftene som _ikke_ inkluderer noen øvre grense eller der man gjerne har såkalt "uavhengig" stilling. Det har blitt litt bedre, men fortsatt syndes det mye mot dette. Det er nok formelt også lovstridig, men jeg vet mange arbeidsgivere forsøker å omgå dette så godt de kan.

Greit å vite! For min del så det ganske suspekt ut ettersom denne bedriften visste hvor mye jeg hadde fått tilbud om fra den andre bedriften, og at de først kom opp i samme lønn (akkurat litt bedre) når de hadde regnet med 120 timer overtid :P

Skrevet

Et spørsmål til deg...

Jeg er snart ferdig med bachelor i informasjonsvitenskap. Hva tror du om jobbmulighetene med "bare" en bachelor?

Anonym poster: f8a8334af73963563b24f4b7da8cccfb

Det er nok fint mulig å få jobb med "bare" en bachelor i informasjonsvitenskap også. Det vanskeligste der er gjerne at mange bedrifter ikke vet hva vi gjør på informasjonsvitenskap, så må man kanskje hevde seg litt ekstra enn det de må på informatikk eller IKT. Og selvsagt informere om hva som skiller infovitere fra informatikere. Typisk eksempel jeg opplevde var hos nesten hver bedrift på karrieredag, da jeg presenterte meg som student i informasjonsvitenskap, og fikk svar "da passer nok ikke dette for deg, vi driver nemlig med systemutvikling og programmering. Sånne IT-ting!".... De ble raskt litt mer interesserte når jeg fortalte hvilke typer fag vi hadde :)

Når vi begynte på master var det faktisk ganske få fra infovit som begynte der, så med mindre alle de andre etter bachelor begynte på ny utdanning, så har nok en del av de fått jobb! Dette skal jeg selvsagt ikke si sikkert. Selv vet jeg nok bare om 1 som tok jobb etter bachelor (de jeg kjente begynte alle på master), og om jeg ikke husker feil fikk han en lønn rundt 350-380k i året? Dette skal jeg da heller ikke si noe sikkert om ettersom det er en stund siden og jeg ikke husker helt.

Ellers ville jeg bare anbefalt deg å ta kontakt med ulike bedrifter og presentere ikke bare deg selv, men også studiet ditt, og spørre generelt om de hadde vært interessert i noen med bachelorgrad. Det skaffer deg jo bare nettverk om ikke annet :)

Skrevet (endret)

Morsomt at du viser at du selv ikke kan reglene. Det heter "i hvert fall".

Ah, ser nå andre har påpekt det tidligere.

Endret av Leifern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...