Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har lest den? Hva handler den om? Har hørt så mye positivt om den så må nesten forhøre meg litt, hehe. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det, likte den svært godt :) Les den selv, og husk å se litt mellom linjene og ikke bare les nøyaktig det som står der. Ganske mye bra og skarpt der.

Skrevet

Jeg leste den for noen år siden, og likte den veldig godt da. Det er ikke tjukke boka heller, så skulle den ikke falle helt i smak er det ikke et problem å komme seg gjennom den ganske fort allikevel. Anbefales absolutt! :-)

Skrevet

kommunisme, kammeraderi, korrupsjon og hvordan det slår ut i praksis. anbefales

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingenting annet å lese for øyeblikket, så da blir det så jeg leser denne! :)

Mon tro man kan få leid den på biblioteket?

Skrevet

De har den garantert på biblioteket, med mindre den er utlånt selvfølgelig. Kos deg med lesingen, det er en virkelig god bok.

Skrevet

Åpenbart. Anbefales.

Skrevet

Det omhandler sovjetunionen i form av dyr på en gård.

Anonym poster: c406a3c6b7a78ccda24412afc7b2f2a1

Skrevet

kommunisme, kammeraderi, korrupsjon og hvordan det slår ut i praksis. anbefales

Stalinisme, ikke kommunisme. George Orwell sa selv at boken er kritikk av Stalin, og hvordan den russiske revolusjonen feilet fordi ambisiøse ledere tok makten, istedet for et egalitært samfunn, som er utgangspunktet til dyrene i Animal Farm.

Anonym poster: 2eaeb898563507fec1c6e51e32eb68a3

• Liker 2
Skrevet

Stalinisme, ikke kommunisme. George Orwell sa selv at boken er kritikk av Stalin, og hvordan den russiske revolusjonen feilet fordi ambisiøse ledere tok makten, istedet for et egalitært samfunn, som er utgangspunktet til dyrene i Animal Farm.

Poenget hans er vel at ethvert system basert på marxisme vil feile til slutt da det ikke tar for seg realitetene i hva som driver mennesker.

Gjest test123
Skrevet

boka er på 100 sider eller noe så burde kunnel leses selv for en som ikke liker å lese.

Skrevet

Poenget hans er vel at ethvert system basert på marxisme vil feile til slutt da det ikke tar for seg realitetene i hva som driver mennesker.

Langt ifra. Poenget til Orwell var å belyse hvordan sosialisme ødelegges når en diktator korrumperer ideologien, dette forklarer han veldig klart og tydelig i forordet til Animal Farm, og det er ganske åpenbart når man leser boka. Orwell var sosialist selv, og svært bekymret for hvordan den britiske sosialismen ble skadet av stalinismen, fordi folk ble ute av stand til å skilne mellom marxistisk ideologi og stalinistisk diktatur, og at folk faktisk trodde at Sovjet var sosialistisk under Stalin.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...