Gå til innhold

Ulønnet permisjon og rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av en annen tråd lurer jeg på om jeg er den eneste som reagerer litt på dette, eller om andre er enig med meg.

Slik det er i dag, er det veldig mange som ser seg nødt til å ta noen mnd/opptil 1 år ulønnet permisjon fordi man ikke får bhg når foreldrepermisjonen er brukt opp.

Spessielt foreldre med barn født på høsten må offte gå lenge ulønnet.

Da misster man ikke bare verdifull inntekt, men også rettigheter ved sykdom.

Og hva da hvis uhellet er ute, og man blir alvorlig syk/skadet?

Er det riktig at man skal misste disse vedifulle rettighetene, når man egentlig ville ha jobbet, men ikke får bhg plass og dermed er nødt å være hjemme??

Anonym poster: 1f5e71697252c9e40909fa228eb3f129

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel forsikring privat?? Jeg var hjemme et år ekstra, mitt beste år! Lite penger men rik på gode følelser og opplevelser.

Anonym poster: 7a0ac9368ac954ce79755a72064d92fb

• Liker 3
Skrevet

Er det riktig å få barn om man ikke har en god plan for hvordan man skal løse det praktiske for ulike scenarier, hvorav ett er år barnet kan finne på å komme på høsten?

Anonym poster: ba060898530976321cc8b73cbe3d5db0

• Liker 4
Skrevet

Er det riktig å få barn om man ikke har en god plan for hvordan man skal løse det praktiske for ulike scenarier, hvorav ett er år barnet kan finne på å komme på høsten?

Anonym poster: ba060898530976321cc8b73cbe3d5db0

Tror du alle kan planlegge hvilken måned de blir gravide?

Anonym poster: 649a746481909f9f7f75d4ecd50342df

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er det riktig at du mister rettigheter til sykepenger når du har ulønnet permisjon. Det gjelder om du har ulønnet permisjon i ett år eller i noen måneder. Derfor er det jo aldri lurt å ta ulønnet permisjon. Slike rettigheter får man jo bare hvis man jobber og betaler skatt. Dessuten opptjener du rettigheter igjen hvis du jobber i fire uker. Da har du rett til sykepenger igjen som alle andre!

Det finnes jo dagmamma man kan ha barnet hos. Jeg har termin 8 september, barnet er planlagt og ser ikke mørkt på det i det hele tatt. Sånne ting løser seg alltid :)

Anonym poster: f7be99c314ddbb2b90e29859092ba180

• Liker 2
Skrevet

Temaet ts tar opp er høyst relevant. Dette er grov forskjelsbehandling og viser hvor ubrukelige AP er.

De kom med en garanti de ikke greide å oppfylle, og endret forutsetningene slik at de liksom greide det..

Er på ingen måte riktig at man skal måtte gå ulønnet uten bhg plass bare fordi barnet er født etter 1. Sep.

Denne idiotiske bestemmelsen har ført til at folk tar abort, til at det blir kaos på fødestuene og at vi får grov forskjellsbehandling..

Tips: Ny regjering

Skrevet

Temaet ts tar opp er høyst relevant. Dette er grov forskjelsbehandling og viser hvor ubrukelige AP er.

De kom med en garanti de ikke greide å oppfylle, og endret forutsetningene slik at de liksom greide det..

:roll:

Hvordan tror du vi klarte oss før i tiden, da ingen hadde rett på barnehageplass uansett?

I følge din logikk skulle ingen fått barn i det hele tatt da, siden alt er så umulig.

VI har ansvar sjøl, og med en liten dose planlegging og kreativitet så ordner det meste seg. Og folk får barnehageplass utenom hovedopptaket også- faktisk.

Jeg synes også det har blitt mer trøbbel etter 1. september-regelen, men det får være måte på krisemaksimering og "huff, staten tvangsaborterer meg fordi jeg ikke får barnehageplass akkurat når jeg vil".

Anonym poster: 346d15c93488b5c3bb177e870e67fb7f

• Liker 4
Skrevet

Faktum er at det har aldri vært så mange barnehageplasser som nå, det har vært en stor utbygging de fleste steder de siste årene. Garanti om barnehageplass gjorde at en del fikk rett på barnehageplass, men faktum er jo at selv uten denne garantien ville ikke alle fått plass! Det er jo ikke nok barnehageplasser i forhold til behovet og derfor har de gjort det sånn at det er de som fyller 1 år innen 1.september som får RETT på plass... Hvorvidt det er rett å kalle det full barnehagedekning blir en annen sak, men det har alltid vært sånn at man ikke kunne være sikker på å få barnheageplass.. Heldigvis for oss som nå har små barn ER det en garanti på plass som sikrer at barnet senest får en plass innen det er 2 år - og det er tross alt bedre enn det var i tidligere år da man kunne gå i åresvis uten plass... I tillegg er barnehagene blitt mye billigere siden maxpris ble innført... Tror mange som har små barn i dag har liten kunnskap om hvordan det faktisk var tidligere da det var mye vanskeligere og dyrere å få plass..... Spør foreldrene deres så kan nok de fortelle om 3-4 års ventetid på plass samt myyyye dyrere priser....

At man mister rettigheter i ulønnet permisjon er jo en kjent sak, hvordan skulle man differensiert mellom de som velger å gå hjemme og de som ikke får plass? Rettighetene til f.eks sykepenger opparbeides gjennom arbeid og det er da faktisk fult mulig å jobbe litt selv om man ikke har barnehageplass.. Man kan jobbe helger og kvelder og dermed beholde en tilknytning til arbeidslivet som gjør at man fortsatt har en del rettigheter.. Det gjelder å planlegge frem i tid og gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon..

Anonym poster: 2db252a2a3a3d2655f22f45c88a102b6

• Liker 1
Skrevet

Hjelper ikke så himla mye at man opparbeider seg rett på sykepenger etter fire uker hvis man faktisk er syk... Hvordan skal man liksom klare seg på jobb i fire lange uker da?

Anonym poster: b7bf9e597fc397528f72a91c10d20fed

Skrevet

Det kryr av folk som kan ta på seg dagmamma oppdrag. Det finnes mange som er hjemmeværende med egne barn, pensjonister og studenter tar gjerne dagmamma oppdrag.

Får du ikke barnehageplass er det da enkelt å finne dagmamma.

Anonym poster: 4c6385dd1a1694aa0ed9f83450b2c6a3

Skrevet

Det kryr av folk som kan ta på seg dagmamma oppdrag. Det finnes mange som er hjemmeværende med egne barn, pensjonister og studenter tar gjerne dagmamma oppdrag.

Får du ikke barnehageplass er det da enkelt å finne dagmamma.

Anonym poster: 4c6385dd1a1694aa0ed9f83450b2c6a3

Lurer veldig på hvorfor folk tror det er "bare bare" å skaffe dagmamma???

Jeg har vært i kontakt med 3 profesjonelle dagmammaformiddlere i Oslo, og ingen av dem hadde noen ledig.... Jeg har annonsert flere steder på nett, samt hengt opp lapper på helsestasjon, nærbutikk og åpen bhg i håp om å finne en dagmamma, men 0! respons.

Det er nemlig VELDIG mange ferre dagmammaer nå enn for noen få år siden...

Så jeg tipper veldig mange ender opp med å gå hjemme selv, fordi det ikke finnes dagmammer nok, og noen må jo passe ungene mens man venter på bhg plass.

Så jeg mener at så lenge man har søkt om plass, men ikke fått og derfor må gå hjemme. burde man ikke misste disse rettighetene...

Hvilke forsikkringer ville å så fall dekke opp for dette??

• Liker 2
Skrevet

Idiot! Hvorfor i all verden skal du har rett på slike trygdeytelser hvis du ikke jobber og betaler skatt til fellesskapet??? Jeg gidder ikke å sponse deg for at du skal være hjemmeværende!

Anonym poster: f7be99c314ddbb2b90e29859092ba180

• Liker 4
Skrevet

Har dere ikke hørt om KONTANTSTØTTEN eller? Den er på hele 5000 kr nå, fra barnet er 13 mnd til 18 mnd. Når barnet er 18 mnd går den ned til 3303 kr.

Anonym poster: 9a86d92e93ce337ef62daafb7d811537

• Liker 1
Skrevet

I en ideell verden skulle det vært full utelse for den jobben man gjør for å bringe samfunnet videre. Det er latterlig at det skal være nærmest gratis å produsere fremtidens arbeidskraft.

Men slik er dessverre ikke verden for oss vanlig dødelige..

• Liker 2
Skrevet

- Man kan lage et enkeltmannsforetak og være dagmamma for andre barn som ikke har barnehageplass.

- Man kan ha permisjon fra vanlige jobben sin og ta jobb på andre tidspunkt på døgnet enn partner.

- Begge foreldrene kan ta 50% ulønnet permisjon hver.

Anonym poster: 4ea6aa915844ebd6f457f0744279496c

• Liker 2
Skrevet

Når man er i ulønnet permisjon, så er man uten lønn, og ingen lønn = ingen penger.

Dette er isåfall noe man burde tatt høyde for før man tok ulønnet permisjon.

• Liker 1
Skrevet

Hallo KONTANTSTØTTEN!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hallo KONTANTSTØTTEN!!!!!!!!!!!!!!!!

Hva har kontantstøttet med dette å gjøre??

Man får ikke noen rettigheter ved alvorlig sykdom av den grunn...

Jeg skjønner jo greia med at man ikke skatter når man ikke jobber, men synes det er dumt at man misster alle rettigheter hvis man må gå hjemme utover permisjonen fordi det er umulig å få bhg plass.

Er noe helt annet med folk som velger å gå hjemme i årevis fordi det koselig....

Skrevet

Hva har kontantstøttet med dette å gjøre??

Man får ikke noen rettigheter ved alvorlig sykdom av den grunn...

Jeg skjønner jo greia med at man ikke skatter når man ikke jobber, men synes det er dumt at man misster alle rettigheter hvis man må gå hjemme utover permisjonen fordi det er umulig å få bhg plass.

Er noe helt annet med folk som velger å gå hjemme i årevis fordi det koselig....

Men premisset ditt er jo helt galt. Man "må" ikke gå hjemme etter permisjon bare fordi man ikke får barnehageplass, dette har jo folk opplevd både før i tiden og nå, og man får det til å gå rundt hvis man vil. Det ble skissert flere løsninger i innlegg #16, for eksempel. For folk med skiftarbeid kan man forsøke å få vakter når den andre forelderen ikke er på jobb. Begge foreldre kan gå noe ned i stilling. Man kan ta ut gradert permisjon og løse en del av problemet på den måten. Man kan kanskje få hjelp av besteforeldre noe av tiden, kanskje kan man i en overgangsperiode få hjemmekontor. Kanskje må en av foreldrene bytte jobb hvis de har arbeidstider som krever for mye tilpasning for familien. Det er en relativt kort periode, og snur man alle (merk, alle, ikke bare de mest behagelige) stener vil de aller, aller fleste komme seg greit gjennom tiden uten barnehageplass uten å måtte ta full permisjon fra jobben.

Utover det, så er det et politisk aspekt ved dette. Hvor mye av livet ditt og dine valg er statens ansvar? Hvor mye kan du egentlig forvente at staten skal legge til rette for deg? Hvilke tilpasninger i ditt eget privatliv kan samfunnet forvente at du skal gjøre før du roper på at staten skal ordne ting for deg?

Anonym poster: 3914e750c0daf9f474b357b8714d7edd

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...