AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #1 Skrevet 2. februar 2013 En nær bekjendt av meg har et barn som begynner på skole til høsten og jeg er bekymret for dette barnet. Jeg har i lang tid undret meg endel over morens avgjørelser i forhold til barnet. Men hvordan det egentlig var viste jeg ikke før i dag. Jeg ønsker å levere bekymringsmld men jeg har ikke selv sett alt, noe har jeg fått vite i dag av min bror. Kan jeg likevel gi en bekymringsmld eller burde jeg overtale min bror til å gjøre det ettersom det er han som har sett det meste? Han vegrer seg fra å gjøre det siden moren er en venninne av han. Han sier at han vil snakke med henne først og se om det hjelper. Dette har jeg sett: - mor kjøpte vogn i høst siden barnet var så "vanskelig å holde styr på når de skal på buss" - barnet bruker smukk ennå. -barnet bruker forsatt bleie om natt og når det skal noen steder siden moren "syntes det er flau og stressende om det skulle skje uhell" -er det andre med henne som har barn er mor bare opptatt av de andre barnet, ikke sitt eget Dette fikk jeg vite i dag: - mor og far krangler og skriker til hverande forran barnet når det leveres til samvær. -mor mater forsatt barnet. Få ikke spise selv, for mor "gidd ikke vaske hele tiden" -Barnet slår hodet sitt mot vegger og gulv. -kostholdet består i hovedsaklig skiver,suppe eller pølse/potetmos(sånn i pose) hjemme hos mor. Hvis det er pølser så varmer mor de bare i mikro. Far har barnet bare hver annen helg. Anonym poster: 008ad061c323257c5d703f2ec16c6993
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #2 Skrevet 2. februar 2013 Ingen grunn til bekymringsmelding.Hun er bare lat,thats it. Anonym poster: d9775894c8129b60e28aba72daf27e8b 3
Hjemme med 4 Skrevet 2. februar 2013 #3 Skrevet 2. februar 2013 Det mest alvorlige her er vel at barnet slår hode sitt i veggene/gulvet.... Tytelig tegn på frustrasjon som det ikke får hjelp med i følge barnepsykologi.... Om det hjelper med en mekymriongsmelding kan mann jo aldri vite,men det skader jo ikke å ringe inn..... Husk at du kan være annonym når du ringer.....
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #4 Skrevet 2. februar 2013 Ja, greit nok det. Men når det går på bekostning av barnet, blir det faktisk omsorgssviket mener nå jeg. Hvordan tror du dette barnet vil få det på skolen. Det er bare 6 mnd skolestart. Og er det virkelig greit at barnet skader seg selv uten at mor gjør noe for å skaffe hjelp til barnet TS Anonym poster: 008ad061c323257c5d703f2ec16c6993
Leanne Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 Høres ut som om mor trenger en del veileding i forhold til å være den voksne i samspill med barnet. Mange av løsningene hun velger er lettvinte, vogn fordi da er barnet rolig på bussen - kontra være den voksne, sette grenser og forventninger til barnet slik at det er rolig uten vogn... Det samme gjelder jo maten, pølsemat fordi barnet ønsker det, eller fordi mor er lat.. Det med bleie er veldig vanlig, jeg har vært på flere overnattingsturer med barnehagebarn (siste året i bhg) og det er alltid noen som har bleie på natta. Klart det er kjempe flaut for barnet om det skulle tisse på seg i en sånn setting, på overnatting borte.. Synes klart du kan ta kontakt med barnevernet på telefon, og komme med din bekymring. Med litt veiledning og gode råd tror jeg både mor og barnet vil få det bedre. 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #6 Skrevet 2. februar 2013 Høres ut som om mor trenger en del veileding i forhold til å være den voksne i samspill med barnet. Mange av løsningene hun velger er lettvinte, vogn fordi da er barnet rolig på bussen - kontra være den voksne, sette grenser og forventninger til barnet slik at det er rolig uten vogn... Det samme gjelder jo maten, pølsemat fordi barnet ønsker det, eller fordi mor er lat.. Det med bleie er veldig vanlig, jeg har vært på flere overnattingsturer med barnehagebarn (siste året i bhg) og det er alltid noen som har bleie på natta. Klart det er kjempe flaut for barnet om det skulle tisse på seg i en sånn setting, på overnatting borte.. Synes klart du kan ta kontakt med barnevernet på telefon, og komme med din bekymring. Med litt veiledning og gode råd tror jeg både mor og barnet vil få det bedre. Ja jeg vet at det er mange som forsatt bruker bleie om natten i samme alder. Men her er det også snakk om på dagtid dersom de skal en tur på kino, shopping o.l Og hun mente at det var flaut for seg selv(altså for moren) TS Anonym poster: 008ad061c323257c5d703f2ec16c6993
Leanne Skrevet 2. februar 2013 #7 Skrevet 2. februar 2013 Når det er på dagtid også, så høres ikke det bra ut. (med mindre det er en fysisk årsak som gjør at barnet må ha bleie da, som ikke vi vet om... Men når jeg hører om bleie, smokk og vogn på et barn som skal til skolen til høsten så høres det veldig feil ut. ) 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #8 Skrevet 2. februar 2013 Hvis du skal levere en bekymrings melding må det være mer enn som det du beskriver, det skal være snakk om direkte omsorgsvikt. og slik du beskriver det så er det ikke omsrogsvikt, mer uenighet om hvordan oppdra barnet. Så lenge barnet får mat, ikke blir mishandlet og blir skiftet på til når det trengs, så kan det ikke kalles omsrogsvikt. Anonym poster: af50605aab8227bc25e1c20c89150167 3
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2013 #9 Skrevet 2. februar 2013 Det er omsorgssvikt om moren behandler ei helt frisk og normal fem sekstrinns som en baby. Ring barnevernet og la dei undersøke om moren er korka eller klarer å ta til seg veiledning i å oppdra et barn til å bli et selvstendig individ.
lillevill Skrevet 2. februar 2013 #10 Skrevet 2. februar 2013 Det mest alvorlige her er vel at barnet slår hode sitt i veggene/gulvet.... Tytelig tegn på frustrasjon som det ikke får hjelp med i følge barnepsykologi.... Om det hjelper med en mekymriongsmelding kan mann jo aldri vite,men det skader jo ikke å ringe inn..... Husk at du kan være annonym når du ringer..... Så vidt jeg vet så er det vanlig at barn dunker hodet sitt når det er frustrert, og vil ha oppmerksomhet.
kulu-kulu Skrevet 2. februar 2013 #11 Skrevet 2. februar 2013 Det er omsorgssvikt om moren behandler ei helt frisk og normal fem sekstrinns som en baby. Ring barnevernet og la dei undersøke om moren er korka eller klarer å ta til seg veiledning i å oppdra et barn til å bli et selvstendig individ. Enig med denne. Virker ikke som mor er selvsikker/trygg nok på seg selv til å velge riktige løsninger, som er til det beste for barnet. Barnet trenger å føle mestring , det virker ikke som dette skjer,ifølge dette innlegget. Jeg ville ringt bft for å forhøre meg om en slik situasjon . Om det er noe du eller din bror kan gjøre , for å få henne på rett spor. Kanskje vil hun ha hjelp til å komme på rett spor , men klarer ikke å ta steget selv? 3
Muscae Skrevet 3. februar 2013 #12 Skrevet 3. februar 2013 Hvis du skal levere en bekymrings melding må det være mer enn som det du beskriver, det skal være snakk om direkte omsorgsvikt. og slik du beskriver det så er det ikke omsrogsvikt, mer uenighet om hvordan oppdra barnet. Så lenge barnet får mat, ikke blir mishandlet og blir skiftet på til når det trengs, så kan det ikke kalles omsrogsvikt. Anonym poster: af50605aab8227bc25e1c20c89150167 Dette kan vel i beste fall kalles misforstått omsorg. At mor svikter er uansett klart... 1
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2013 #13 Skrevet 3. februar 2013 Hvis du skal levere en bekymrings melding må det være mer enn som det du beskriver, det skal være snakk om direkte omsorgsvikt. og slik du beskriver det så er det ikke omsrogsvikt, mer uenighet om hvordan oppdra barnet. Så lenge barnet får mat, ikke blir mishandlet og blir skiftet på til når det trengs, så kan det ikke kalles omsrogsvikt. Anonym poster: af50605aab8227bc25e1c20c89150167 Du tar helt feil. For å levere bekymringsmelding er det nok at man er bekymret for barnet. Så er det opp til barnevernet å vurdere om det er noen sak eller ikke.
Gjest Magdalene Skrevet 3. februar 2013 #14 Skrevet 3. februar 2013 Er du bekymret, lever en bekymringsmelding. Syns barnevernet det er noe som ikke er som det skal, undersøker de saken. 2
Hjemme med 4 Skrevet 3. februar 2013 #15 Skrevet 3. februar 2013 Så vidt jeg vet så er det vanlig at barn dunker hodet sitt når det er frustrert, og vil ha oppmerksomhet. I følge slole og psykologer er dette et klart tegn på omsorgssvikt dersom dette er metoden barnet viser frustrasjon på.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #16 Skrevet 3. februar 2013 Er du bekymret, lever en bekymringsmelding. Syns barnevernet det er noe som ikke er som det skal, undersøker de saken. Riktig, og jeg vet om et par tilfeller der barnevernet er inne med hjelpetiltak uten at det er noe åpenbart riv ruskende galt som alle ser og forstår. Men familien har likevel uheldige mønstre og mor strever med å fylle morsrollen, så de trenger hjelp. Det er ikke alle som er under barnevernet som bedriver mishandling og fyll hver helg- det er flere grensetilfeller enn man tror Jeg synes du skal la BV avgjøre, TS, og det gjør du best ved å ta en telefon. Anonym poster: 96192cd91f27382e52ac737c0d8dd395
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #17 Skrevet 3. februar 2013 Jeg vil ikke si dette er omsorgsvikt, men tror denne mammaen kunne trengt litt veiledning ja. Kan jo hende at barnet er krevende av en grunn, at noe ligger bak og da kan bv hjelpe de med å få kontakt med de rette instansene. Anonym poster: aabecb999cd9942800e8874dc662eabf
mamma_mia Skrevet 3. februar 2013 #18 Skrevet 3. februar 2013 Er det ingen som har tenkt på at dette barnet kan ha en form for diagnose/ spesielle behov siden han fremdeles sitter i vogn, bruker bleier, dunker hodet i veggen osv? Det var det første jeg tenkte.
Gjest Riskjeks Skrevet 3. februar 2013 #19 Skrevet 3. februar 2013 Barnet kan ha en form for funksjonshemming, ja. Evt er mora bare veldig lat. Høres ikke ut som optimale forhold for ungen, men å sende bekymringsmelding pga dette, er å dra det altfor langt. Virker som om folk er blitt veldig opptatte av å skulle kontakte barnevernet nå for tida, j.f diverse tråder på foreldre-forum. Vel og bra å være observant, men barnevernet har langt verre saker å ta seg av enn dette. Hvis du virkelig er så bekymra, TS, hvorfor ikke snakke med dama selv? Eller oppfordre broren din til å gjøre det? Kanskje hun har en vanskelig hverdag. Spør om dere kan passe ungen litt, ta ham/henne med og gjøre noe hyggelig. Har du/dere erfaring med barn, merker dere nok ganske fort om han/hun virker velfungerende eller ikke.
SummerJoy Skrevet 3. februar 2013 #20 Skrevet 3. februar 2013 Får vondt av det du skriver. Høres ut som hun behandler ungen som en baby, og ungen dunker hodet i veggen av ren frustrasjon. Bekymringsmeldinger handler da ikke bare om grov omsorgssvikt, BV kan også hjelpe med veiledning. Forøvrig glad for at man har kontroller på helsestasjonen når man hører om sånt. De fanger det nok opp om noe ikke er som det skal... Skulle man tro iallefall...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå