Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg studerer økonomi og ledelse og skal søke meg inn på master i økonomi og ledelse - siviløkonomstudie våren 2013 og begynner høsten 2013. Da vil jeg høre om noen har erfaringer fra å studere på Høgskolen i Sør-trøndelag, Universitetet i Agder og Universitetet i Nordland.

NHH er forøvrig ikke noe alternativ siden opptakskravet er 4,10 i snitt, noe som jeg ikke har. BI er heller ikke et alternativ siden jeg ikke gidder å betale ekstra penger for å studere der.

Jeg tenkte bare å høre hvilke fordeler og ulemper det er ved disse skolene og studie generelt.

Anonym poster: aaddf0e9034b14f389134729e1008df0

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/720248-sivil%C3%B8konomutdanning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg studerer økonomi og ledelse og skal søke meg inn på master i økonomi og ledelse - siviløkonomstudie våren 2013 og begynner høsten 2013. Da vil jeg høre om noen har erfaringer fra å studere på Høgskolen i Sør-trøndelag, Universitetet i Agder og Universitetet i Nordland.

NHH er forøvrig ikke noe alternativ siden opptakskravet er 4,10 i snitt, noe som jeg ikke har. BI er heller ikke et alternativ siden jeg ikke gidder å betale ekstra penger for å studere der.

Jeg tenkte bare å høre hvilke fordeler og ulemper det er ved disse skolene og studie generelt.

Hørt mye bra om hist. Tar selv masteren ved Uia, og det ble dessverre en nedtur i forhold til bacheloren, så hold deg unna.

Anonym poster: e22474c553a61f5d55fcff6243957dd2

Litt forksjellig informasjon om de forskjellige former for siviløkonomstudie og byene.

Profileringer for master i økonomi og ledelse - siviløkonomstudie ved de tre ulike skolene:

Høgskolen i sør-trøndelag sine profileringer: Finansiering og investering, Markedsføring, Strategi, organisasjon og ledelse, Økonomistyring.

Universitetet i Agder sine profileringer: Finansiell økonomi, Økonomisk styring og prosjektledelse, International management and strategy.

Universitet i Nordland sine profileringer: Entreprenørskap og innovasjonsledelse, Logistikk og transport ,Økonomistyring, Finansiering og investering, Økologisk økonomi, International Business and Marketing, Energy Management, Sustainable management.

Utenlandsopphold for de ulike skolene:

Ved Universitetet i Agder er det mulighet å reise utenlands et semester og det er tredje semesteret.

Ved Universitet i Nordland kan man reise utenlands både i 2. og 3. semester for den vanlig siviløkonomutdanningen. Men hvis man velger Sustainable management eller Energy management må man oppholde seg 1 semester i Russland.

Ved Høgskolen i Sør-trøndelag kan man reise utenlands på 3. semesteret.

Antall studenter:

Universitetet i Agder har 9 500 studenter høsten 2010, kan sikkert ha forandret seg nå.

Høgskolen i Sør-trøndelag har omlag 8 000 studenter.

Universitet i Nordland har 6 000 studenter.

Befolkning ved de forskjellige byene:

Bodø: 49 040

Trondheim 179 123

Kristiansand: 84 139

Kan vel anta at bokostnadene stiger ettersom folketallet i de forskjellige byene stiger. Kanskje er det også vanskeligere å skadde seg studentbolig eller annen bolig i de større byene.

Hørt mye bra om hist. Tar selv masteren ved Uia, og det ble dessverre en nedtur i forhold til bacheloren, så hold deg unna.

Ts her.

Forstår jeg det rett hvis jeg antar at du tok bacheloren din ved UIA?

Kan du utdype litt om hva som er dårlig med å ta master ved Uia? Hvilken profilering valgte du?

Ts her.

Forstår jeg det rett hvis jeg antar at du tok bacheloren din ved UIA?

Kan du utdype litt om hva som er dårlig med å ta master ved Uia? Hvilken profilering valgte du?

Tok bacheloren der ja, og var strålende fornøyd, så masteren ble nedtur. Vil ikke utdype så mye, men det har vært mye konflikter etter at fakultetet gikk inn for å bli en handelshøyskole, og det merker vi studentene. Lite åpenhet, og ledelsen har ikke helt bakkekontakt med kvaliteten. Man merker det også godt når foreleserne mistrives. Var nok bedre for noen år siden.

Personlig hadde jeg gått for Trondheim, studiet der er ofte ansett som en god nr 2 etter NHH.

Tok bacheloren der ja, og var strålende fornøyd, så masteren ble nedtur. Vil ikke utdype så mye, men det har vært mye konflikter etter at fakultetet gikk inn for å bli en handelshøyskole, og det merker vi studentene. Lite åpenhet, og ledelsen har ikke helt bakkekontakt med kvaliteten. Man merker det også godt når foreleserne mistrives. Var nok bedre for noen år siden.

Personlig hadde jeg gått for Trondheim, studiet der er ofte ansett som en god nr 2 etter NHH.

Ts her. Trondheim er nok et godt valg. Når ble Universitetet i Agder handelshøyskole? Synd å høre at masteren ble en nedtur. Jeg tenker at det er nok en fordel å uteksaminerer meg fra en handelshøyskole. Universitetet i Nordland avdeling Handelshøyskolen i Bodø har vist vært handelshøyskole siden 1985, mens Trondheims økonomisk høgskole ble handelshøyskole når de fikk opprettet doktorgradstudium 30.11.2012. Jeg har forstått det slik at både høgskolen i Sør-trøndelag og Handelshøyskolen i Bodø bruker forelesere fra Norges handelshøyskole på masternivå og noe på bachelornivå. Gjør universitetet i Agder det samme?

Annonse

Ts her. Trondheim er nok et godt valg. Når ble Universitetet i Agder handelshøyskole? Synd å høre at masteren ble en nedtur. Jeg tenker at det er nok en fordel å uteksaminerer meg fra en handelshøyskole. Universitetet i Nordland avdeling Handelshøyskolen i Bodø har vist vært handelshøyskole siden 1985, mens Trondheims økonomisk høgskole ble handelshøyskole når de fikk opprettet doktorgradstudium 30.11.2012. Jeg har forstått det slik at både høgskolen i Sør-trøndelag og Handelshøyskolen i Bodø bruker forelesere fra Norges handelshøyskole på masternivå og noe på bachelornivå. Gjør universitetet i Agder det samme?

Er vel ca 2 år siden. Det innebærer egentlig bare at de fikk et eget navn, og at masse uenigheter oppstod.

Nei, lite med forelesere fra NHH, men noen av foreleserne er jo utdannet derfra. Jeg vil egentlig ikke klage på foreleserne i seg selv, hvertfall ikke de fast ansatte, det er bare alt kaoset som skaper problemer og usikkerhet. Beklager at jeg ikke vil utdype så veldig, men situasjonen er litt spesiell.

Jeg gikk i Bodø for noen år siden. Hadde aldri vært nord for Trondheim da jeg dro... Det ble vellykket assa - utrolig godt studentmiljø, gode forelesere og masse sosialt. De hade samarbeid med NHH, så noen av foreleserne var derfra. Anbefales :-)

Anonym poster: 366cb4a3bcbb89be00c02e08a2cfb4c7

Jeg tar masteren ved UMB og er kjempefornøyd. Foreleserne er veldig flinke, og de er lette å komme i kontakt med dersom man lurer på noe. Synes også at veilederne er flinke og gir raske og enkle svar på det man lurer på. Min veileder på masteren har også mange kontakter i næringslivet, og han har presentert meg for en del av de, noe som er veldig nyttig, både med tanke på arbeidet med masteren og når jeg skal søke jobb.

Jeg har også hørt veldig mye bra om TØH.

Anonym poster: afaae4c428b6eddcc3f9a20304192fae

TS her. Takk for alle svar så langt. Ikke helt å velge. Når det kommer til hva store revisjonsselskaper som KPMG, PWC, E&Y, BDO og Deloite, verdsetter de sikkert høyest de studentene som utdanner seg fra NHH eller BI, men har lagt merke til at disse selskapene fra tid til annen har bedriftspresentasjoner på de ulike skolene, for å kunne rekruttere dyktige studenter. Men det skal nå sies at det ikke er sikkert at noen av de selskapene er den rette arbeidsplassen for meg.

Kan vel nevne at det er litt høyere karaktersnitt på TØH enn det er på de andre to skolene. Det kan tenkes at grunnen til det er at skolen befinner seg i Trondheim hvor det bor mange mennesker i tillegg til at det er mange som ønsker å bo der. Tror nok samtidig at det er flere som kvier seg for å dra nordover, siden mange kanskje assosierer byen Bodø som et gammelt fiskevær.

Har i grunn aldri vurdert UMB ettersom jeg ikke kjenner noen som har gått/går der.

Du kan fint få jobb i de fire store selv om du ikke er utdannet fra NHH eller BI. Jeg vil ikke si hvor jeg studerer, men vet om mange som har fått jobb der. Du trenger gode karakterer, en god søknad - og et bra intervju.

Dessuten finnes det et hav av andre interessante arbeidsgivere også. ;)

• 2 år senere...
Gjest nilsson

Tidlere TØH (Trondheim Økonomiske Høyskole Høgskole), nå HhiT (Handelshøyskolen i Trondheim) er kjent for å være snille med karaktersettingen, så det kan være et klokt valg. Nesten alle får A eller B.

Endret av nilsson

Skjønner ikke hvorfor du ikke kan utdype, du er jo anonym. Jeg tok bachelor i Trondheim og er på 5. året master ved UiA. TØH var bra på sin måte, kort oppsummert var min opplevde faglige kvalitet hakket over på TØH i forhold til UiA.

Problemet for min del på UiA var litt det obligatoriske fagutvalget, det var et par utdaterte og lite relevante fag, men disse er borte nå. De kjører litt en extreme makeover på masterprogrammet samtidig som de tilbyr MRR fra høsten av. Dette virker å ha ført til uforberedte/ukomfortable forelesere i noen fag og ikke minst et helt elendig utvalg av valgfag 3. semester for mitt kull. Det var enda verre for utvekslingsstudentene som virkelig satt igjen med svarteper da det engelske tilbudet var patetisk. Det hjalp ikke at lederen for fagutvalget i 2014 blant studentene var 100% dukknakket med tanke på kritikk mot fakultetet og fokuserte heller på å få kastet ut de som (med rette) ikke var fornøyde, dette individet var mest opptatt av å ha tittelen på CVen sin samt å sjekke 1. klassinger.

Hvordan det blir fremover kan en ikke gi noe entydig svar på, men det er fortsatt noen innkjøringsproblemer med det nye programmet for 4. klassingene ut fra det jeg har hørt. Noe annet å bemerke er at det er to eksamensperioder i semesteret, det vil si at du har 2+2 fag i stedet for 4 på en gang. Dette har både fordeler og ulemper, men har nok vært en katalysator i forhold til innkjøringsproblemene. Det er ikke mye som kan gå galt hvis det er 6-7 uker til eksamen etter første forelesning.

Anonymous poster hash: 7a0e1...c57

Annonse

Tidlere TØH (Trondheim Økonomiske Høyskole Høgskole), nå HhiT (Handelshøyskolen i Trondheim) er kjent for å være snille med karaktersettingen, så det kan være et klokt valg. Nesten alle får A eller B.

Hæ? Dette kan umulig være sant. De er jo strenge her? Snitt på C i mange fag, og sitter med noen C og D selv. Er jeg utrolig dum som ikke får A?

Anonymous poster hash: aa80a...787

• Liker 1

Tull. Strykprosenten er høy i mange fag, og gjennomsnittskarakteren er så godt som alltid C. D og E er like vanlig som A og B, om ikke vanligere. Nesten imponerende hvordan du klarte å dra denne "faktaen din" ut fra der sola aldri skinner.

Anonymous poster hash: 52e8e...78a

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest nilsson

Dette finnes det empiri på. NHH, BI og andre økonomiske høyskoler deler ut flest toppkarakterer.

Sammenligner vi Samf. Øk ved UiO/NTNU med TØH/BI så tilsvarer en C ved UiO/NTNU en A ved TØH/BI.

Jeg sier ikke at karaktersettingen er feil - sammenligner vi pensumet på Samf. Øk med Øk. Ad. så er det som barnebøker å regne. Derfor er det naturlig at flere får gode karakterer.

http://www.dn.no/talent/2014/10/16/2159/Utdannelse/-urimelig-mange-som-fr-a-og-b

Endret av nilsson
AnonymBruker

Dette finnes det empiri på. NHH, BI og andre økonomiske høyskoler deler ut flest toppkarakterer.

Sammenligner vi Samf. Øk ved UiO/NTNU med TØH/BI så tilsvarer en C ved UiO/NTNU en A ved TØH/BI.

Jeg sier ikke at karaktersettingen er feil - sammenligner vi pensumet på Samf. Øk med Øk. Ad. så er det som barnebøker å regne. Derfor er det naturlig at flere får gode karakterer.

http://www.dn.no/talent/2014/10/16/2159/Utdannelse/-urimelig-mange-som-fr-a-og-b

Men makroøkonomi er jo bare 7,5 studiepoeng av en 180 poengers grad på høgskolene også da. Blir litt feil å sammenligne med de dedikerte studieprogrammene innen dette på universitetene.

Den jusen man har som del av en øk- ad grad er jo garantert mye letteren enn den de som tar jus på universitetet har også, men det sier jo ganske lite.

Anonymous poster hash: afaae...fae

• Liker 1
AnonymBruker

100 prosent bull

Anonymous poster hash: aa80a...787

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...