Gå til innhold

Rotte som biter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! eg har overtatt en rotte som er 1,5 år gammel. Han har en uvane, den biter.. Noen som har tips til meg??

Anonym poster: 04287636b8eea0e21a64224a40cc0787

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! eg har overtatt en rotte som er 1,5 år. denne rotten har en uvane, den biter.. Noen som har tips til meg??

Skrevet

I hvilken sammenheng biter den?

Skrevet

Er det noen spesielle situasjoner som utløser bitingen? Biter den for å gi beskjed om at den er lei kos og dull, eller skjer det uprovosert? Er rotta sosialisert fra den var liten?

Anonym poster: 8a2ae1dddaace7604a8e4c395b2b0f93

Skrevet

Denne rotten har ikke vert så sosial. Den biter viss vi tar handa inn i buret og den biter viss den når den er ute av buret. det er ingen spesielle situasjoner.

Skrevet

Den biter viss vi tar handa inn i buret og kommer for nært den, og den biter når han er ute av buret..

Skrevet

Hvis du nettopp har mottatt den, kan du først bare la han bli vant til deg og lukten din, uten at du nødvendigvis må ta på. Rotter kan være usikre på nye omgivelser de og. La den komme til deg! Ha godbiter tilgjengelig.

Men hvis han har hatt uvanen hele livet sitt, er han rett og slett bare aggressiv og sky. Men det kan bare de forrige eierne svare på!

Skrevet

Prøv å bygg opp tillit, kos med den, la den bli vant med deg, og vis at du er vennen dens. Ellers som sagt over så kan det hende det bare er sånn den er. Jeg selv hadde før et dverghamster som ikke likte mennesker i det hele tatt, og beit. Dette var umulig å gjøre noe med.

Skrevet

Hmm, da vet jeg ikke helt desverre, da jeg ikke har hatt dette problemet på mine gnagere.

Får rotta aktivisert seg i løpet av dagen? Noe å gnage på? Det kan jo hende det hjelper om den får gnagd litt fra seg, og brukt litt energi. :)

Anonym poster: 8a2ae1dddaace7604a8e4c395b2b0f93

Skrevet

At den biter kan godt være fordi den er redd/forsøker å forsvare seg. Har tassen vært alene hele livet? Rotter er flokkdyr, og trenger burkompiser (av samme kjønn) for å trives, de blir fort usikre og deprimerte av å være alene, og om den i tillegg ikke er særlig menneskevant er det ikke rart i det hele tatt at den biter, dessverre. Videre er det helt logisk at den biter når det kommer en fremmed hånd inn i buret - et utrygt dyr som blir trengt opp i et hjørne vil alltid forsøke å forsvare seg.

Om bittet er dypt/går gjennom huden er det lurt å la en lege se på det ifht gnagerbittfeber, og sørg for at alle som skal håndtere rotta er vaksinert mot stivkrampe (om jeg ikke husker feil bør man revaksineres hvert tiende år for å være trygg).

Anbefaler forumet til Norsk Tamrotteforening på www.tamrotter.com, der er det masse folk med erfaring, som helt sikkert kan gi noen gode råd :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...