AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #1 Skrevet 2. februar 2013 For det første, jeg har aldri tatt fly alene før så jeg trenger litt hjelp her. Jeg skal ta turen over til Canada i sommer og skal nå bestille billetter. Jeg har funnet en billett hvor jeg først reiser til Amsterdam for så å reise videre en time senere. Er ikke dette veldig kort tid? Ca. hvor lang tid bør man ha mellom to fly? Anonym poster: 2b855edc1729c764feaf085de932be3e
capo Skrevet 2. februar 2013 #2 Skrevet 2. februar 2013 Jeg har hatt 15 minutter mellom neste avreise, men da slapp jeg å hente bagasjen. Har reist mye og jeg syns en time er akkurat passe. Hvis du må hente bagasje er det bare å hente den og kanskje gå gjennom sikkerhetskontrollen og til gaten. Hvis du slipper å hente den er det bare å gå rett til neste gate
Kjetil E Skrevet 2. februar 2013 #3 Skrevet 2. februar 2013 For det første, jeg har aldri tatt fly alene før så jeg trenger litt hjelp her. Jeg skal ta turen over til Canada i sommer og skal nå bestille billetter. Jeg har funnet en billett hvor jeg først reiser til Amsterdam for så å reise videre en time senere. Er ikke dette veldig kort tid? Ca. hvor lang tid bør man ha mellom to fly? Anonym poster: 2b855edc1729c764feaf085de932be3e Har du gjennomgående bilett så har selskapet uansett annsvaret for å få deg videre selv om du skulle miste flyet ditt. I Amsterdam kan faktisk 1 time være snaut. Schipool er enorm og alt er i en terminal i praksis. I værste fall kan det være 45 min beregnet gange fra gaten du kommer til til gaten du skal til. Pluss at du skal gjennom emigrasjonskontroll. Jeg ville ikke satset på 1 time i Amsterdam.
Cata Skrevet 2. februar 2013 #4 Skrevet 2. februar 2013 (endret) Enig, en time på Schiphol er snaut. Husk at sjansen for forsinkelser er hjertelig til stede i tillegg til det Kjetil E sier om at det kan være langt å gå (løpe) fra gaten der du kommer inn til den du skal reise fra. Er det forsinkelser kan du også oppleve at du rekker flyet, men at de ikke rekker å få bagasjen din over. Endret 2. februar 2013 av Cata
Mynona Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 Hadde jeg skulle mellomlande i Amsterdam ville jeg hatt 2 timer. Den er svær. Og du må jo muligens hente bagasjen og sjekke den inn igjen. (har ikke skjønt om det er noe system på når man må det og ikke. Synes det virker tilfeldig) Og hvertfall du som ikke er så reisevant (om jeg forstod det riktig) kan kanskje surre litt ekstra på Schipol. Det som er bra der er at det er veldig godt merket med skilter og tiden det tar til gatene fra der de står.
Kjetil E Skrevet 2. februar 2013 #6 Skrevet 2. februar 2013 Hadde jeg skulle mellomlande i Amsterdam ville jeg hatt 2 timer. Den er svær. Og du må jo muligens hente bagasjen og sjekke den inn igjen. (har ikke skjønt om det er noe system på når man må det og ikke. Synes det virker tilfeldig) Og hvertfall du som ikke er så reisevant (om jeg forstod det riktig) kan kanskje surre litt ekstra på Schipol. Det som er bra der er at det er veldig godt merket med skilter og tiden det tar til gatene fra der de står. Apropos bagasje, hvis du har kjøpt gjennomgående bilett (altså kjøpt hele reisen i en bilett) så trenger man ikke tenke på bagasjen ved mellomlanding. Ihvertfall ikke hvis du skal videre til et tredje land. Men skal du fly innenriks etter mellomlandingen så må du i mange land (ikke alle) hente bagasjen ta den med gjennom tollen for så å sende den på et bagasjebånd etterpå. Enkelte land trenger du ikke det for eks Danmark der for du først bagasjen ved din sluttdestinasjon. I Norge og USA for eks må du ta bagasjen gjennom tollen på din transit flyplass. Har du derimot ikke kjøpt gjennomgående bilett så er jeg usikker, men da må du uansett sjekke inn og få boardingcard for ny flygning. Er dog usikker på bagasjen.
Mynona Skrevet 2. februar 2013 #7 Skrevet 2. februar 2013 Apropos bagasje, hvis du har kjøpt gjennomgående bilett (altså kjøpt hele reisen i en bilett) så trenger man ikke tenke på bagasjen ved mellomlanding. Ihvertfall ikke hvis du skal videre til et tredje land. Men skal du fly innenriks etter mellomlandingen så må du i mange land (ikke alle) hente bagasjen ta den med gjennom tollen for så å sende den på et bagasjebånd etterpå. Enkelte land trenger du ikke det for eks Danmark der for du først bagasjen ved din sluttdestinasjon. I Norge og USA for eks må du ta bagasjen gjennom tollen på din transit flyplass. Har du derimot ikke kjøpt gjennomgående bilett så er jeg usikker, men da må du uansett sjekke inn og få boardingcard for ny flygning. Er dog usikker på bagasjen. Har opplevd på gjennomgående billett med flere mellomlandinger at vi måtte hente bagasjen på noen av flyplassene, men ikke alle. Fikk alle 4 boardingkortene på OSL da vi sjekket inn der. Har lurt på om det er selve flyplassen som bestemmer om man må hente eller ikke. Uavhengig av billett og destinasjon. Men aner ikke.
Jellybean78 Skrevet 2. februar 2013 #8 Skrevet 2. februar 2013 Hadde 1 time i overgang sist jeg var nede på Schiphol, og jeg måtte løpe mellom utgangene, som lå laaaangt unna hverandre....pluss måtte jo stå i kø for å komme gjennom passkontroll....da jeg endelig kom fram til boardinggaten hadde var de godt igang med å stige på flyet, vil sterkt anbefale deg med 2 timer som ventetid....så slipper du stresset.
Kjetil E Skrevet 2. februar 2013 #9 Skrevet 2. februar 2013 Har opplevd på gjennomgående billett med flere mellomlandinger at vi måtte hente bagasjen på noen av flyplassene, men ikke alle. Fikk alle 4 boardingkortene på OSL da vi sjekket inn der. Har lurt på om det er selve flyplassen som bestemmer om man må hente eller ikke. Uavhengig av billett og destinasjon. Men aner ikke. Hm merkelig, men har du da måttet sjekke inn bagasjen på nytt? Eller har du kun tatt den med gjennom for så å sette den på et eget bånd for transit bagasje? I Amsterdam trenger man ihvertfall ikke tenke på bagasjen ved transit og gjennomgående bilett. Trengte ihvertfall ikke det da jeg var i transit der i 2002.
Mynona Skrevet 2. februar 2013 #10 Skrevet 2. februar 2013 Hm merkelig, men har du da måttet sjekke inn bagasjen på nytt? Eller har du kun tatt den med gjennom for så å sette den på et eget bånd for transit bagasje? Akkurat det husker jeg ikke. Er en stund siden. Og mange flighter siden den turen der.
Kjetil E Skrevet 2. februar 2013 #11 Skrevet 2. februar 2013 Akkurat det husker jeg ikke. Er en stund siden. Og mange flighter siden den turen der. Da husker du kanskje ikke om du skulle ha innenriks eller utenriks fly videre? For hvis du skulle ha innenriks videre så er det egentlig ganske naturlig siden grunnen da isfåall var at du måtte ta den gjennom tollen. Siden det var da du ankom landet.
Mynona Skrevet 2. februar 2013 #12 Skrevet 2. februar 2013 Da husker du kanskje ikke om du skulle ha innenriks eller utenriks fly videre? For hvis du skulle ha innenriks videre så er det egentlig ganske naturlig siden grunnen da isfåall var at du måtte ta den gjennom tollen. Siden det var da du ankom landet. Nei, det var ikke innenriks. Ruten var OSL - Købenavn - Zürich (bagasjehenting) - Singapore - Bankok. Det var en laaaaang tur
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 3. februar 2013 #14 Skrevet 3. februar 2013 Hadde 1 time i overgang sist jeg var nede på Schiphol, og jeg måtte løpe mellom utgangene, som lå laaaangt unna hverandre....pluss måtte jo stå i kø for å komme gjennom passkontroll....da jeg endelig kom fram til boardinggaten hadde var de godt igang med å stige på flyet, vil sterkt anbefale deg med 2 timer som ventetid....så slipper du stresset. Jeg mellomlandet nylig på Schiphol med 1,5 time ene veien og 2 timer andre veien. Jeg var fornøyd med tiden, men er jo gøy å surre rundt på flyplassen og bare se på folk og å slappe av i de vibratorstolene, de koster 2 euro, mener jeg å huske. Gikk fra ene ytter-terminalen til en annen ytter-terminalen, tok rundt 15-30 min siden jeg måtte igjennom en ny sikkerhetssjekk, samt passjekk. Schiphol er en veldig grei flyplass, og det er retningsskilt og kart for dummies over hele flyplassen, hvis man roter seg vekk skal man være ganske fjern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå