Gå til innhold

Prioritering og planlegging av økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som er midt i 40-årene som ennå ikke har egen bolig. Hun er skilt, har ny samboer og leier leilighet for mange tusen kroner i året. Jeg vet hun fikk penger da hun og ex-mannen delte boet for flere år siden. Har prøvd å foreslå for henne at hun prioriterer på en uøkonomisk måte og at hun heller burde kjøpe seg noe for å betale til seg selv, men det bare preller av.

Hun jobber som butikksjef i en liten by, og det er ikke kjempedyrt å kjøpe noe der. Tjener sikkert greitt, bruker pengene på mye "fjas".

Er det bare jeg som synes det er en merkelig prioritering? Låner penger til splitterny bil, og betaler 100 000 kr i året i leie av leilighet.

Anonym poster: 4b3957c69512a27c17aa7dd1b28a1975

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun synes det er helt greit å leie og at hun heller foretrekker bil og andre ting du synes er fjas? :) Ikke alle er like!

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er en merkelig prioritering, men det er jo fordi det er merkelig for meg.

Jeg ville ikke gjort som henne.

Med mindre hun kommer løpende til deg for å "låne" penger og/eller snylter på deg ved at du alltid spanderer når dere gjør noe sammen, så er ikke hennes prioriteringer din sak. Du har sagt din mening og kommet med forslag, det ønsker hun tydeligvis ikke. Og det er igrunn forståelig, så lenge hun ikke skaper trøbbel for seg selv eller andre.

Anonym poster: 5bbe97572b33f9a0e2a160242f48f5e5

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke min sak, men for min egen del opplever jeg økonomisk trygghet i å vite at jeg eier noe av verdi og som jeg kan selge hvis noe skulle gå gæærnt. Jeg opplever også at jeg har bedre økonomi enn henne, selv om vi i utgangspunktet har nokså lik inntekt. Hun synes ikke hun har råd til å reise på weekendtur eller ferie, fordi for mye av inntekten går til husleie og større skatt enn det jeg betaler. Likeledes føler jeg at jeg har større økonomisk sikring når jeg blir gammel/pensjonist/ufør, og at jeg har lagt grunnlaget for å kunne leve godt også om 10-20-30 år.

Konklusjonen min er vel at vi er forskjellig, veeeldig forskjellig.

Skrevet

Likeledes føler jeg at jeg har større økonomisk sikring når jeg blir gammel/pensjonist/ufør, og at jeg har lagt grunnlaget for å kunne leve godt også om 10-20-30 år.

Akkurat dette er et viktig moment å notere seg bak øret hvis man bikker 40 og fremdeles leier leilighet. Når man blir pensjonist, så faller nødvendigvis inntekten radikalt, men husleien vil være uendret.

De fleste har jo gjerne nedbetalt boliglånet innen pensjonisttilværelsen, og det er klart at pensjonen vil rekke mye lenger for disse enn for en som må bruke en stor andel av pensjonen på å betale husleie.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ei venninne som er midt i 40-årene som ennå ikke har egen bolig. Hun er skilt, har ny samboer og leier leilighet for mange tusen kroner i året. Jeg vet hun fikk penger da hun og ex-mannen delte boet for flere år siden. Har prøvd å foreslå for henne at hun prioriterer på en uøkonomisk måte og at hun heller burde kjøpe seg noe for å betale til seg selv, men det bare preller av.

Hun jobber som butikksjef i en liten by, og det er ikke kjempedyrt å kjøpe noe der. Tjener sikkert greitt, bruker pengene på mye "fjas".

Er det bare jeg som synes det er en merkelig prioritering? Låner penger til splitterny bil, og betaler 100 000 kr i året i leie av leilighet.

Nå kan det være mulig da (til og med eiendomsmeglerne sier det) at det kan være ganske så lurt, om man får valget, å leie bolig, fremfor å eie bolig nå.

Alle skjønner vel hvorfor, om man ser på utviklingen over flere år nå. Og alle vet det ikke kan fortsette og det vil bli veldig brutal nedgang.

Kanskje så ille som 20-40%.

• Liker 1
Skrevet

Nå kan det være mulig da (til og med eiendomsmeglerne sier det) at det kan være ganske så lurt, om man får valget, å leie bolig, fremfor å eie bolig nå.

Alle skjønner vel hvorfor, om man ser på utviklingen over flere år nå. Og alle vet det ikke kan fortsette og det vil bli veldig brutal nedgang.

Men dette rådet gjelder utelukkende om du kjøper for å selge. Om du kjøper for å bli gammel der spiller ikke verdifall så stor rolle. Om en nedbetalt bolig er verdt 200 000 eller 2 mill er uvesentlig - du bor likevel i den uten å betale leige.

Selvsagt er det surt, men om du leiger i det boligboblen sprekker (om den gjør det) vil leigeprisene ikke gå ned, fordi de som ikke lengre har råd til å eige må ut på leigemarkedet.

Noe helt annet om venninnen satte pengene på fond eller i bank - men hun kjøper ting som aldri har og aldri vil få verdi.

Anonym poster: 89f2f36c5f5e6751201c96b5b9370513

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at du bekymrer deg for venninnen din, men det er hennes valg og hennes liv.

Anonym poster: 479dfbee44b7335a98dafe06e9d0a906

• Liker 2
Skrevet

Det vil aldri lønne seg å leie framfor å eie, selv om boligbobla skulle sprekke. Jeg opplever nå at jeg "øker gapet ytterligere" økonomisk mellom oss, fordi jeg for tiden betaler mye mer tilbake på huslånet enn planlagt, dette fordi rentene er såpass lave nå. Sikret meg har jeg også gjort, fordi en del av lånet er bundet med lav fastrente for en tid tilbake, da nivået lå på sitt beste. Reduserer forhåpentligvis tilbakebetalingstiden med 10 år hvis rentene holder seg lave et år eller to til.

Med såpass lavt rentenivå er jeg enda mere tvilende til hvorfor man velger å leie framfor å eie.....

Skrevet

Dette har du ikke noe med, så jeg foreslår at du ligger unna.

• Liker 5
Skrevet

Men, så er det slik at innen den tid kan vedkommende ha brukt tilsvarende på å leie en bolig. Så noen fasit for hva som lønner seg er ikke gitt.

Skrevet

Det vil aldri lønne seg å leie framfor å eie, selv om boligbobla skulle sprekke. Jeg opplever nå at jeg "øker gapet ytterligere" økonomisk mellom oss, fordi jeg for tiden betaler mye mer tilbake på huslånet enn planlagt, dette fordi rentene er såpass lave nå. Sikret meg har jeg også gjort, fordi en del av lånet er bundet med lav fastrente for en tid tilbake, da nivået lå på sitt beste. Reduserer forhåpentligvis tilbakebetalingstiden med 10 år hvis rentene holder seg lave et år eller to til.

Med såpass lavt rentenivå er jeg enda mere tvilende til hvorfor man velger å leie framfor å eie.....

Selvfølgelig er det fullt mulig at boligmarkedet kan komme i en situasjon hvor det lønner seg å leie fremfor å eie. Det er det som har skjedd i mange land hvor bobla har sprukket. Men uansett er dette ikke din sak, og jeg ser ikke hvorfor du skal bruke energi på å tenke på hvor mye bedre du synes din løsning er. Din økonomi - dine valg, hennes økonomi - hennes valg. Folk er forskjellige, og å insistere på å gi råd som ikke er bedt om, er å ødelegge vennskapet.

Anonym poster: 5d2e1f8677fa4d2b38ff1f8e481315dd

• Liker 2
Skrevet

Huff, synes det er litt trist når folk skal bry seg så inmari om hva andre gjør og bruker sine penger til. Folk er forskjellige og prioriterer forskjellig. Mulig det er uøkonomisk, men det er hennes valg. Hvis dere bor på et lite sted er det ikke nødvendigvis bankers å investere i bolig om markedet ikke er så godt som i større byer. Kanskje hun flytter om noen år og har lyst å gjøre noe annet. Da har hun ikke bekymringen om å tape ved evt. salg. 40 år er dessuten ikke gammelt i dag. Det er fremdeles nesten 30 år til hun går av med pensjon, og man kan betale ned et boliglån på 20 år og hun vil fremdeles være gjeldsfri flere år før hun blir pensjonist.

Selv eide jeg ikke egen bolig før jeg ble 42 år gammel. Jeg prioriterte friheten av å kunne flytte å gjøre andre ting.

Anonym poster: d5a0fd58fefb65eb957895bffa09cb3c

• Liker 2
Skrevet

Det er fryktelig irriterende når folk legger seg borti de valgene man tar. La henne gjøre som hun vil. Folk må få lov til å ta endre valg enn en selv, samme hvor lite lure de valgene er.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...