Gå til innhold

Når tørker ungene seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det vanlig at barna begynner å tørke seg seg selv etter å gjort nummer to?

Jeg vet om en i familien som er snart 11 og ikke tørker seg selv. Jeg vet han kan, men han gidder visst ikke og mora kommer løpende når han roper. Jeg vet også at han er flau over dette og dette er en ellers en helt normalt oppegående gutt. Men mora kan vel ikke tørrke han langt opp i 30-årsalderen heller? Er det ikke på tide at det stopper? For jeg vet at gutten har tørket seg selv om mora ikke har vært der og en gang satt han der i 1 og en halv time siden mora var opptatt, da ble han lei og gjorde det selv.

Og er ikke dette noe man bør kunne ihvertfal i løpet av 6-årsalderen, om ikke før?

Anonym poster: e7dcdc750fcaeedd33dfcc1984e772d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet mitt begynte på skolen ved 5,5 år. Sommeren før begynte barnet tørke seg selv også tok jeg kvalitetsjekk etterpå den første tiden. Hjelper å tørke nå når barnet er 6 om det er diare o.l på gang, men ellers klares det fint på egenhånd.

Når barna er 4 år bør en begynne tenke på det. Ei venninne av meg har barn som ble 6 år 2.januar, mens mitt barn ble 6 år i romjulen. De er egentlig like gammel, men mitt barn går på skolen nå. Ser det forventes lite av barnet fra moren sin side. Kan verken tørke seg selv, skrive navnet sitt eller noen bokstaver.

Jeg er forøvrig lærer og vi har ikke tid å hjelpe barna tørke seg ved skolestart.

Skrevet

Barnet mitt begynte på skolen ved 5,5 år. Sommeren før begynte barnet tørke seg selv også tok jeg kvalitetsjekk etterpå den første tiden. Hjelper å tørke nå når barnet er 6 om det er diare o.l på gang, men ellers klares det fint på egenhånd.

Når barna er 4 år bør en begynne tenke på det. Ei venninne av meg har barn som ble 6 år 2.januar, mens mitt barn ble 6 år i romjulen. De er egentlig like gammel, men mitt barn går på skolen nå. Ser det forventes lite av barnet fra moren sin side. Kan verken tørke seg selv, skrive navnet sitt eller noen bokstaver.

Jeg er forøvrig lærer og vi har ikke tid å hjelpe barna tørke seg ved skolestart.

Og ang . 11 åringen. Det syns jeg rett og slett er ekkelt og på grensen til hva som bør gjøres.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Barn bør være selvhjulpne på toalettet når de begynner på skolen. Å tørke en 11-åring bak er å gjøre barnet en gigantisk bjørnetjeneste!

• Liker 3
Skrevet

Det er vel greit at ungene kan tørke seg selv bak før de begynner på skolen.

Jeg har ei på 3,5 som har begynt å tørke seg selv, det går overraskende bra (må sjekke da, og hun er like stolt hver gang, hehe). Har og en unge som går på skolen, og det er uaktuelt å tørke han bak. Det har han gjort i mange år allerede.

Skrevet

Jeg skulle tørke niesen min på to år (etter nummer en da), og etter jeg var ferdig skulle hun også tørke litt også, selv om hun alle rede var ren.

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min har tørket seg siden han var 4 når går han mot sitt 6 år

og datteren min på 4 som går inn i sitt 5 år har tørket seg siden hun var 4!

Skrevet

Guttungen er 4 år nå og vi har begynt at han tørker litt selv og så tar jeg siste rest.

Anonym poster: e46e624ad07e4999fe86044a92f84b9a

Skrevet

Jeg har ikke fått lov til å tørke min siden han begynte å gå på do. Dessuten har han det for seg at det skal bare rives av 2 tørk ikke mer og ikke mindre så jeg gjør feil hvis jeg prøver meg.

Skrevet

Min 4,5 åring tørker seg selv for det aller meste, en sjelden gang ber han om hjelp og det er helt greit. Vi øver på at han skal bli mest mulig selvstendig før skolestart - det skaper mestringsfølelse å ta ansvar for ting selv!! Den siste "seieren" hans var å klare å lukke glidelåsen på jakka selv, nå er det kun tannpuss jeg hjelper til med og en og annen sjekk når han tørker seg bak etter å ha gjort nummer 2... Hva gjør 11 åringen på skolen? Går rundt med bæsj i rumpa hele dagen - for det står da vitterlig ingen voksne klar med toalettpapiret på do??? Vår jobb som foreldre består i hovedsak på å hjelpe ungene å mestre ting selv og se til at de vokser opp til å bli selvstendige individer som kan ta vare på seg selv.... Noe annet er på grensen til omsorgssvikt..

Skrevet

Min ble 4 i november og tørker seg selv når det er nr 1. Når det er nr 2 roper hun på oss så hjelper vi henne. I barnehagen sier hun at hun tørker seg selv når hun gjør nr 2 også for "det er ingen som kommer når hun roper", hehe....

Skrevet

Jenta mi er 2 år og 4 mnd, hun vil allerede selv tørke seg når hun har vært på do(er ikke så ofte siden hun fortsatt bruker bleie men). Problemet er bare at hendene ikke er lange nok:p

Skrevet

Når er det vanlig at barna begynner å tørke seg seg selv etter å gjort nummer to?

Jeg vet om en i familien som er snart 11 og ikke tørker seg selv. Jeg vet han kan, men han gidder visst ikke og mora kommer løpende når han roper. Jeg vet også at han er flau over dette og dette er en ellers en helt normalt oppegående gutt. Men mora kan vel ikke tørrke han langt opp i 30-årsalderen heller? Er det ikke på tide at det stopper? For jeg vet at gutten har tørket seg selv om mora ikke har vært der og en gang satt han der i 1 og en halv time siden mora var opptatt, da ble han lei og gjorde det selv.

Og er ikke dette noe man bør kunne ihvertfal i løpet av 6-årsalderen, om ikke før?

Anonym poster: e7dcdc750fcaeedd33dfcc1984e772d1

Har jobba i barnehage, og der greide de fleste 4-åringene dette greit selv. Så rundt den alderen der.

Anonym poster: 666f69e620bcb1fbf20b0b5c6966f21b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...