AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #1 Skrevet 2. februar 2013 Jeg sliter med en fæl hoste nå. Og hver gang jeg hoster, får jeg vondt, en verkende smerte i høyre skulder. Vanskelig å plassere smerten helt korrekt, men virker som den sitter enten i selve skulderleddet eller litt nærmere nakken. Kanskje hele skulderen. Men hva er årsaken til at jeg får vondt der når jeg nå hoster? Føles nesten som en forbigående senebetennelse, og litt trykkende og murrende smerte. Går over etter noen minutter. Strekker jeg noen muskler, eller er det noe annet? Anonym poster: 2ac7d97b7b915d6a68a4288cb9c333ef
Minya Skrevet 2. februar 2013 #2 Skrevet 2. februar 2013 Det kan godt hende du har forstrukket en av senene i øvre ryggparti, enten øverst mot nakken, eller innunder skulderbladene. Det kan føre til at en nerve legger seg i klem slik at det kjennes ut som senebetennelse i skulderen. Det kan også hende at du har fått en liten senebetennelse, men siden du beskriver den som forbigående og kun når du hoster, så setter jeg en knapp på stive muskler/strukket sene. Det er slett ikke uvanlig når man hoster som en gammel mann med emfysem. Har du badekar, ta deg et varmt bad. Evt en lang varm dusj om du ikke har badekar. Hold deg varm, ha på deg genser inne, bruk bolero eller pledd over skuldrene og forsøk å strekke kroppen litt forsiktig innimellom. Går det ikke over når hosten roer seg, bør du kontakte lege i tilfelle du trenger betennelsesdempende. Du kan også ta et par Ibux daglig, da Ibux er betennelsesdempende.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #3 Skrevet 2. februar 2013 Jeg har badekar, kan teste ut om det hjelper i kveld. Kan dessverre ikke ta ibux da jeg er gravid. Anonym poster: 2ac7d97b7b915d6a68a4288cb9c333ef
Minya Skrevet 2. februar 2013 #4 Skrevet 2. februar 2013 Har du eteriske oljer eller badesalt hjelper det også til å få kroppen til å slappe av når du ligger i badekaret. Ta med deg en liten bok eller noe slik at du kan roe helt ned i en halvtimes tid.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 Ok Anonym poster: 2ac7d97b7b915d6a68a4288cb9c333ef
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #6 Skrevet 2. februar 2013 Å har vondt i skulderen på samme sted, nær nakken og smerten kommer alltid når jeg begynner å bli syk eks. forkjølet, influensa osv. Så dette er senebetennelse? hvorfor er den værst når jeg er syk? Anonym poster: 45157dca819e1397cc5716431d24dad1
Minya Skrevet 2. februar 2013 #7 Skrevet 2. februar 2013 Det er ikke nødvendigvis senebetennelse. Hvis du ha vondt på det stedet hver gang du blir syk, kan det hende du har en undeliggende kronisk tilstand av stive muskler. Det kommer ofte av stillesitting, mye databruk, lesing (studenter sliter feks mye med det), strikking eller feil løfteteknikk i jobbsammenheng. Det hjelper som oftest å begynne å trene, ta noen yogatimer og få seg litt massasje.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #8 Skrevet 2. februar 2013 Det kan stemme, jeg var hos legevakten etter 5 dager med sterk og kraftig hodepine. Viste seg at jeg har veldig stiv nakke, så det kan være noe underliggende som blir litt "presset på" når jeg hoster. TS Anonym poster: 2ac7d97b7b915d6a68a4288cb9c333ef
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #9 Skrevet 2. februar 2013 Det kan også være at du hoster så mye at du irriterer mellomgulvsmuskelen. Pga. hvordan man utvikler seg i fosterlivet, er det slik at smerte i denne muskelen kan kjennes i skulderen. Men det kan også være lokale muskler i skulderen som gjør vondt, vanskelig å vite. Anonym poster: 004ef815b1ecb10d0c92cfd83fb5a6f7
Minya Skrevet 4. februar 2013 #10 Skrevet 4. februar 2013 Det kan stemme, jeg var hos legevakten etter 5 dager med sterk og kraftig hodepine. Viste seg at jeg har veldig stiv nakke, så det kan være noe underliggende som blir litt "presset på" når jeg hoster. TS Anonym poster: 2ac7d97b7b915d6a68a4288cb9c333ef Det høres veldig typisk ut for spenningshodepine ihvertfall. Spenningshodepine er fremprovosert av stive muskler i rygg og nakke, og det kan igjen fremprovosere senebetennelselignende symptomer. Jeg fikk påvist min kroniske senebetennelse da jeg gikk rundt med migrenelignende hodepiner i lang tid, før en lege var smart nok til å sjekke om nakken min var stiv. Da jeg fikk behandling hos manuellterapeut, ble nakken hundre ganger bedre, men senebetennelsefaen ligger fortsatt og lusker, slik at jeg fortsatt kan få dritstiv nakke og skuldre. Ble det noe bedre etter et varmt bad? Har du mannen tilgjengelig (gjettverk siden du er gravid), kan du be ham om å massere deg. Det beste hadde vært om du kunne ligge på magen, men om du ligger på siden eller sitter i en stol med lav rygg på, hjelper det ganske mye om du klarer å slappe av og han klarer å kna deg ordentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå