Gå til innhold

Tidsplan når man ikke skal fotograferes mellom vielse og middag? Synsing mottas med takk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha sen vielse, og velger derfor å ta fotograferingen først. Da slipper også gjestene å vente på oss, noe vi synes er supert.

Vielsen er 15:30. Regner med at den blir relativt kort, kanskje en halvtime max? Selskapslokalet er rundt en halvtime med kollektivt/et kvarter med bil fra vielsesstedet.

Vi tenker å servere champagne når gjestene kommer frem. Og så middag. Er kl 17 urealistisk, mon tro? Hva med 18? Enda senere? Vi har ingen kaffegjester, og etter all sannsynlighet er det ingen barn som skal være med på middagen.

Hva ville du som gjest foretrukket - litt lengre tid tid til å sippe sprudlevann og mingle, og så middag senere - eller middag tidligere og så mer tid til festen etterpå? Ingen skal selvfølgelig gå sultne - er det senere middag kommer vi til å servere noe ved siden av champagnen. :)

Og hva i alle dager gjør man med åpning av gaver når man kommer samtidig som gjestene? :klo: De bryllupene jeg har vært i, så er det gjerne noen som pakker opp mens brudeparet fotograferes. Er det et alternativ at brudeparet åpner gavene selv? På en side synes jeg det høres hyggelig ut, man har også muligheten til å takke giverne litt mer direkte, på en måte. På den andre siden ser jeg for meg at det fort kan bli litt kleint hvis alle føler de "må" følge med. Det er sikkert dødskjedelig å se på at brudeparet skal pakke opp gaver fra 50-60 gjester, jeg foretrekker i grunnen at gjestene skal kose seg på den måten de selv helst vil.

Synsing?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med vielse klokken 15.30, litt hilsing og klemming og fotografering utenfor vielseslokalet etterpå, og transport til festlokalet vil vel klokken fort bli nærmere 17 før alle gjestene er på plass der, tenker jeg.

Jeg tror jeg ville sagt middag klokken 17.30 eller 18.00.

Når det gjelder gaver tenker jeg at det er greit at noen andre enn dere to åpner dem. Det er bedre om dere bruker tida deres på å være sammen med gjestene! Gavene kan for eksempel pakkes opp mens folk drikker champagne og mingler, eller dere kan vente til pausen mellom middag og kaffe.

Endret av Filliputt
  • Liker 1
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Her var det mange ting ikke jeg engang har tenkt på... feks dette gaver.

Jeg ville servert middagen kl.1730/1800 som den over meg sier. Det er aldri feil å sette av tid til noe sprudlende og godt i glasset. Men det kommer jo også helt an på hvor lenge middagen er ment til å vare og ikke minst hvor lenge dere har lokale.

Er det festgjester som liker å slå ut håret og danse eller er det gjester som heller liker godt drikke og mingling og ikke er like ivrige på dansinga. Mye å ta hensyn til. :)

Når det kommer til gavene har jeg ingen formening om hva som er lurt og ikke. Annet enn at jeg synes det er bortkastet tid som brudeparet å gjøre det selv på bryllupsdagen.

Skrevet

Takk for synsinger! :)

Dere har selvfølgelig rett - det er mye bedre å sette av litt ekstra tid før middagen enn at folk skal stresse/knapt nok rekke å drikke sprudlevannet sitt. Bedre å få tid til et halvt glass for mye enn for lite, sant? :eeeh:

Vi har lokalet til kl 2, og aner ikke hvor lenge middagen skal vare. Det er en 3,5-retters (normal treretters med en liten sorbet/hvilerett mellom for- og hovedretten). Tror ikke det blir all verdens med taler, og de som blir er nok neppe kjempelange.

Og gjestene kommer i alle varianter tror jeg - men en fellesnevner er nok at det knapt nok finnes en eneste skikkelig danseløve. Det er nok flere som tar turen innom dansegulvet, men jeg tipper det vil bli stående tomt i perioder (kan jo også legge til at vi har droppet liveband av samme grunn). Og selv om det er folk som er glad i en fest, så er det ikke hæla i taket og slikt - heller å sitte med en whisky og løse verdensproblemer. (lokalet vårt har flere stuer i tillegg til spisesalen, jeg regner med at folk blir sittende endel der)

Og det at å pakke opp gavene selv betyr mindre tid med gjestene tenkte jeg ikke på en gang! :klaske: Det kan vi jo ikke ha noe av, særlig siden vi begynner såpass sent på dagen.

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Samme type gjester som oss det da, dansegulv er nesten bortkastet og spillelisten inneholde like gjerne Tool som Celine Dion. :fnise:

Men du - vi skal også ha vielsen sent og alt det der. Er det fullstendig på jordet å be gjesten om å IKKE pakke inn gavene, men heller bare sette de på gavebordet slik at man ikke trenger gaveopppakkere.

Skrevet

Haha, jeg ser for meg tidenes mest schizofrene spilleliste!

Hey - det var kanskje ikke så dumt! Jeg har aldri helt sett poenget med å pakke innbryllupsgaver så pent uansett, brudeparet får jo aldri se det. Eneste dumme da er om noen har med penger eller gavekort e.l. - men det kan vel løses ved å ha en "gaveansvarlig" som kan ta i mot alt og passe litt på. Det blir jo uansett mye mindre jobb for den personen enn normalt - og mer tid til å drikke vin og prate tull! :biggrin:

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Blir nok ikke noe C.D den kommende brudgom vil vel heller kutte av seg hodet enn at My heart will go on spilles. Men kan jo ikke bare ha en røff spilleliste.

Hvis man klarer å formidle til alle at det ikke er nødvendig med innpakkning, er det jo som du sier helt greit å ha en som er gaveansvarlig som tar seg av alle penger og gavekort. Viktigste er jo at de blir låst inn et sted. Man kan jo skrive sum eller kanskje enda bedre en kode i kortene.

Skrevet

Hei. Ang det med gaver så har jeg tenkt på det selv..Og tror jeg har kommet fram til en løsning på det.

Jeg elsker å pakke opp gaver, blir som en liten unge da :danse:

Men ønsker ikke å sløse tid på det under bryllupet, så kom vel egentlig fram til at pakkene skal stå på gavebordet og se fine ut, og når selskapet er ferdig så skal de leveres til oss hjemme.

Eventuelt at de blir stående i lokalet og at vi åpner de dagen etterpå, men vi har jo lokalet vårt i 3 dager da ;)

Skrevet

Takk for innspill, men det er nok ikke et alternativ for oss. Mange av gjestene synes det er stas å se på gavebordet, det er en morsom greie i løpet av kvelden, og det fungerer nok ofte som en slags "ice-breaker" gjestene imellom, så det elementet vil vi veldig gjerne beholde. Og ikke minst så er det hyggelig om vi får muligheten til å takke så mange som mulig på selve dagen, i tillegg til takkekort senere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...