Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2013 #1 Skrevet 2. februar 2013 Blæ, jeg er så lei kommentarer fra venner og bekjente om hvordan jeg og samboeren min bruker pengene våre. Vi har god/grei økonomi, begge jobber fulltid jeg tjener ca 700.000 i året og han ca 1.100.000. Vi har ingen barn og skal heller ikke ha det. Vi eier en leilighet sammen + at jeg eier en leilighet jeg leier ut. Min leilighet er nedbetalt og vi har ca 800.00 i lån på den vi eier sammen. Den er verdt rundt 4mill i dag. Jeg har en 2 år gammel bil uten lån, sambo har en litt eldre bil uten lån. Vi har en gammel seilbår vi har pusset opp uten lån + en hytte på fjellet sammen med mine søsken. Ingen av oss er super fan av å reise, vi trives med vår/sommer/høst på fjorden og noen helger på fjellet om vinteren. Sambo driver med en dyr bilsport som koster mye i løpet av ett år. Men det er det han brenner for og vil prioritere. Jeg elsker mote og fashion og bruker endel på det. Kjøper heller få, dyre klassiske ting en masse billig. Har noen dyre vesker og sko, men dette er klassiske ting og som gleder meg (og ikke minst varer i årevis...) Men venner og bekjente synes tydeligvis det er helt greit og normalt å komme med kommentarer om hvordan vi prioriterer pengebruken. Jeg kjenner jeg unngår de mer og mer, og når jeg skal treffe de passer jeg på å ha på meg gamle klær, gå uten veske osv.. Bare fordi det blir så mye styr rundt det og det orker jeg ikke. Traff på noen av de i byen i dag og da var det tydeligvis fritt frem å kommentere vesken min, spørre hva den kostet og si hvor galskap det var. På sammenkomster er det alltid kommentarer om hvordan kjæresten min har råd til å drive med hobbyen sin osv... Jeg skjønner at det koster å ha barn, og at man da gjerne vil ha hus. Men at folk skal engasjere seg så mye i at vi bor i en helt passe leilighet isteden for å låne oss ihjel til å kjøpe enebolig, det fatter ikke folk. Ikke at vi ikke heller reiser på lange, dyre ferier. For det er nemelig akseptabelt. Jeg bryr meg døyten om hvordan andre bruker penger, skal jeg liksom si til min veninne jeg vet har det stramt økonomsik at jeg ikke fatter at de har valgt å få ett barn til?? Tror ikke det. Jeg er fullstendig klar over at vi ikke kunne levd slik vi gjør i dag OM vi hadde valgt å få barn, men nå har vi da valgt anderledes, hvorfor kan ikke folk respektere det? Jeg er i midten av 30 årene og sambo i slutten, om vi hadde villet ha barn hadde vi sikkert merket det til nå??? Sukk, blir bare så irritert, synes det er utrolig frekt å kommentere voksene folks økonomi på den måten. Og før noen sier det, JA vi gir til veledighet, og NEI vi flasher ikke med tingene (jeg tør jo knapt bruke det ute blandt kjentfolk).
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #2 Skrevet 2. februar 2013 Du får si klart ifra at de ikke har noe med hvordan du lever livet ditt. Og så kutter du ut de vennene som ikke klarer å svelge sin misunnelse og sjalusi. Anonym poster: 238219076a7aef8ec79c5bc2910e0fa9 1
Adhara Skrevet 2. februar 2013 #3 Skrevet 2. februar 2013 Skjønner hva du mener. Min familie har også en tendens til å sitte og slarve om pengebruken min. Forskjellen på meg og deg er at jeg har dårligere økonomi enn deg da. Men det er likevel JÆVLA irriterende. Jeg er snart 27 år, har bodd mange år for meg selv, har samboer, greier meg fint uten økonomisk hjelp fra familien osv. De har ingenting med pengene mine å gjøre. Med meg går det mye i sminkekjøp, siden det er en interesse jeg har, ting til hjemmet, vesker osv. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 Synes også det er en uting å spørre hverandre om hvor mye leiligheten / huset man har kjøpt kostet, hvor mye man har i gjeld, i lån, hvor mye man tjener osv. Dessverre spør venninnene mine om dette like lett som om de spør om jeg har sukker/mel. Jeg synes rett og slett økonomi og hjem er private ting å prate om! Anonym poster: 1a693d99f977285e4519a3b493876276 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #6 Skrevet 2. februar 2013 Jeg syns det er veldig respektløst. De har da ingenting med hvordan dere prioriterer pengebruken deres. Anonym poster: b847d3bf75f26458cc7f637ae63c5608
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #7 Skrevet 2. februar 2013 For en tid tilbake fikk jeg skaffet meg en leilighet ved hjelp av å ha spart selv, samt at faren min hjalp meg. Overhørte da at typen til ei "god" venninne av meg snøftet; "hvor fikk a de penga fra?" halvfrekt da jeg pratet i telefonen med henne og fortalte de gode nyhetene. Syntes det var så utrolig frekt! De unnet meg helt klart ikke å ha klart å komme meg inn på boligmarkedet. Det hører for øvrig med til historien at de senere fikk tilslag på en leilighet selv, men denne ble såpass dyr at det i ettertid viste seg at foreldrene til denne typen hadde måttet hjelpe til for dem også. Så fei for egen dør sier jeg bare! Anonym poster: 1a693d99f977285e4519a3b493876276 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #8 Skrevet 2. februar 2013 Det lyser sjalusi av de "vennene dine". Anonym poster: 5892312a9415331a46efe3f61b86bf5a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #9 Skrevet 2. februar 2013 Kan du ikke bare si at måten du prioriterer din økonomi på, er en privatsak? Det hadde vært like respektløst om du hadde kommentert deres vaner - noe du også lar være å gjøre. Men det er nok lettere å "ta" deg pga mange er vant til nøysomhet (noe jeg personlig syns er en fin dyd). Uansett: et vennskapsforhold trenger respekt i bunnen, ellers blir det unngåelse, som i ditt tilfelle. Anonym poster: 0677361f71a2b71af0dfbb694331beb3 1
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2013 #10 Skrevet 2. februar 2013 Gi dem en beskjed om å slutte å blande seg opp i ting de ikke har noe med.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2013 #11 Skrevet 2. februar 2013 Finn deg noen du har mer til felles med. Selv bruker jeg ikke mange tusen på en veske, og velger heller ikke venner som gjør det.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #12 Skrevet 2. februar 2013 Det er nok sykdommen misunnelse som regjerer og det får du ikke gjort noe annet med enn å heve deg over. Jeg mistet jobben min jeg fordi jeg kjøpte meg rekkehus, siden jeg var vikar, så fikk jeg ikke fortsette fordi nærmeste sjef ikke tålte at jeg kjøpte meg hus.... det svartnet for henne. Så langt kan sykdommen gå.. Anonym poster: 4fdb3e404a1fe7c3b2809dc18975bb9a
Fossefall Skrevet 2. februar 2013 #13 Skrevet 2. februar 2013 Finn deg noen du har mer til felles med. Selv bruker jeg ikke mange tusen på en veske, og velger heller ikke venner som gjør det. Høres igrunn litt misunnelig ut du også... 2
smilo Skrevet 2. februar 2013 #14 Skrevet 2. februar 2013 Neste gang noen kommenterer dette så kan du spørre dem om de ville likt at du hadde kommentert deres økonomi. Da tenker jeg det blir stille. 2
lillemia Skrevet 2. februar 2013 #15 Skrevet 2. februar 2013 Neste gang de spør hva noe kostet, sier du bare at du ikke aner hvor mye du betalte, du bare dro kortet, for du har så mye på kontoen at du knapt merker til noe veskekjøp Jeg bryr meg ikke særlig om dyre vesker eller sko selv, så i mine øyne er det sløseri. Men du har tydeligvis veldig god økonomi, og du har brukt pengene fornuftig ved å investere i bolig, og kjøpe bil uten å ta opp lån, så at du velger å skeie ut med dyre vesker og designerklær, syns jeg bare er vel fortjent! Vennene dine er åpenbart misunnelige, og hvis de fortsetter å klage på kjøpene dine, syns jeg du skal si i fra at det er plagsomt at du ikke kan kjøpe noe uten at de kommer med sure kommentarer. Spør dem rett ut om de er misunnelige, da tenker jeg de blir flaue 3
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2013 #16 Skrevet 2. februar 2013 Det er tåpelig når andre legger seg oppi pengebruken til andre,men self.bør man kunne gi råd om man har venner som sliter økonomisk og ikke klarer å prioritere rett. Det er ikke tilfelle i dette innleggget. Jeg har en "veninne" hun teker på penger hele tiden,det er ganske slitsomt å føre en samtale med henne,for uansett kommer kostnader opp som tema. jeg kan fortelle at jeg kjøpte meg nye gardinet etc,da regner hun med en gang ut hvor mange gardiner jeg trengte å kjøpe og hvor mye det kostet og spør hvordan jeg fikk penger til det(jeg er i full jobb) det er slik med alt jeg forteller,hvis jeg kjørte til byen,regner hun ut km,bensinforbruk og pris. synest det er håpløst å snakke med dette mennesket og ungår det så godt jeg kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå