Gå til innhold

Hvordan behandler man Eksem?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Locobase er gull! Og hudlege er ikke dyrt så lenge du får henvisning fra legen din. Det er nok ventetid til hudlegen, skal dit selv nå om en halv måned og fikk henvisning i januar. Men med kortisonkrem og locobase repair kan jeg holde det i hvert fall litt under kontroll så jeg ikke blir gal :)

Endret av Surriball
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slitt med eksem hele livet, er nå 23. Den siste tiden har jeg begynt å ta tilskudd av omega 3, fiskeolje høykonsentrert og nattlysolje som har omega 6. Da folk med eksem mister ofte dette veldig fort, spesielt omega 6. I tillegg tar jeg sinktabletter, da dette hjelper til med å lege sår. (hos helsekostbutikkene i hvertfall Life får du tatt en sinktest gratis)

Bruk a-krem på områdene, da a-vitamin er med på å reparere huden. I tillegg vil jeg anbefale mulitvitamin for at kroppen skal holde seg så mye som mulig i balanse av vitaminer og mineraler. Til poenget mitt, jeg er nå kvitt eksemet, jeg har noen få tørre partier om jeg ikke smører meg, men det er alt! Og jeg har slitt lenge! Jeg trenger ikke å bruke kortison lenger!

Det kan være lurt å sjekke deg hos legen om du har mangler på noe. Jeg tar omega 3 uten konsultasjon da jeg er allergisk mot fisk, og ikke får i meg nok.

Anonym poster: de60f236a438d95573c5a12981bcc9c2

Hei!

Jeg har tatt Sinktest,og hadde ingenting av Sinkmangel!:) Jeg bruker å ta Omega 3 kappsler av og til :) Jeg vurderer å dra til legen nå Mandag!:)

Takk for tips og svar!

Skrevet

nei, men kortisonkremer er jo noe man bør være litt forsiktig med

Skjønner!:) takk for svar!

Skrevet

Prøv fete hudkremer først, for hydrokortison kan gjøre vondt verre om eksemet ikke går over fort.

Huden kan bli avhengig av hydrokortisonen og kroppen kan slutte å produsere kortison selv. (mer vanlig ved kortisontabletter)

De forslagene til kremer du har fått allerede er gode, jeg legger på Locobase fra apotek, den finnes i to "styrker", gul for tørr hud, orange for ekstra tørr hud.

Det kan også hende at du har fått vintereksem, det skal ikke behandles med kortison med mindre det blir voldsomt og får blemmer.

Da er det fettkremer som gjelder, gjerne i kombinasjon med Rosebud-salve på ekstra kalde dager.

Hei!

Jeg har prøvd å hapå Spenol,men da ble eksem bare mere hissig..Har fått et tips om krem fra Body Shop som jeg vurderer med å prøve,men skal vell først ta turen innom legen før jeg prøver noe annet :)!

Takk for svar!

Skrevet

Spenol er ikke en spesielt fet krem, så det kan hende vanninnholdet i den gjorde eksemet verre. Men ta deg en tur innom legen, det skader ikke å være på den sikre siden. For alt vi vet kan det være alt fra vintereksem og allergiske reaksjoner til psoriasis.

:klemmer:

• Liker 1
Skrevet

ok, det der er tull.Huden blrr ikke avhengig av kortisonkrem. Hvor i all verden får du slik informasjon fra??

Jeg har barn med eksem og gått til spesialister i 15år,Tatt opp dette med kortisonkremer flere ganger,samt diskutert dette i NAAF, aldri en eneste gang har noen kommet med noe i den retningen du sier.

Det er rett og slett vondt å lese feilinformasjon som i verste tilfelle kan gi en atopiker oppbluss av eksemet

Kortison kremer (eller andre prep.) skal brukes etter anvisning fra LEGE. Og det er den berømte Eksemtrappa de fleste atopikere smører seg etter. Kortison er et hjelpemiddel når det står på som værst.

Ikke mal fanden på døra ,vær så snill!

Det som funker best på min eksem er ei krukke med dødehavssalt (påstås det, i hvert fall!) som min far ble prakket på hos noen som står og selger på stand på kjøpesentre. Jeg var skikkelig skeptisk, men den hjelper faktisk kjempebra! Det svir akkurat når jeg bruker den, men etterpå klør det ikke i hele tatt. Da er mye gjort for min del, siden min eksem innimellom klør så mye at jeg klorer meg til blods. Utenom det bruker jeg Locobase Repair og Locobase Fet krem. Jeg har forsøkt både hydrokortison fra apotek og kremer på resept, men den saltskrubben er faktisk det som har hjulpet meg best! :)

Hei!

Jeg har mine tilfeller der jeg nesten klør meg til blods,og det er ikke koseligt i det heletatt :s Jeg skal vell ta turen innom legen før jeg evt prøver det!:) Ikke artig med eksem kjenner jeg :/

Takk for tips og svar!

Skrevet

Locobase er gull! Og hudlege er ikke dyrt så lenge du får henvisning fra legen din. Det er nok ventetid til hudlegen, skal dit selv nå om en halv måned og fikk henvisning i januar. Men med kortisonkrem og locobase repair kan jeg holde det i hvert fall litt under kontroll så jeg ikke blir gal :)

Hei!

Tusen takk for tips&svar!:D Jeg skal ta turen innom legen før jeg prøver noe!:)

• Liker 1
Skrevet

Spenol er ikke en spesielt fet krem, så det kan hende vanninnholdet i den gjorde eksemet verre. Men ta deg en tur innom legen, det skader ikke å være på den sikre siden. For alt vi vet kan det være alt fra vintereksem og allergiske reaksjoner til psoriasis.

:klemmer:

Uff,trodde Spenol var "en av de fete kremene":s Men prøvde det bare i annsiktet da :P Kan man få vintereksen på ryggen,skuldrene og nedover mot brystene :s? Jeg har hørt av noen at det kan være vaskemiddler som kan gi utslag på eksem,men jeghar aldri vært allergisk eller noe sånt før, så jeg skal vell ta turen innom legen for å få et sikkelig svar på dette ekkle eksemproblemet mitt!:)

Skrevet

Man kan få vintereksem over hele kroppen, jeg får det på hendene, overarmene og "sideflesket" mellom mage og rygg. Allergi kan oppstå når som helst, og det er heller ikke umulig å få en allergisk reaksjon på noe uten å være allergisk hele tiden. Jeg får skikkelige hives om jeg får vaskemiddelrester rett på huden, feks.

Håper du finner ut av det snart :)

Skrevet

Fikk du snakket med legen idag? (:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...