Villat Skrevet 2. februar 2013 #1 Skrevet 2. februar 2013 Hei! Jeg har fått eksem mellom skulderbladerene, men det har spredd seg oppover skuldrene og ned mot brystene. Det klør og er veldig ekkelt! Har forresten aldri fått noe slikt før. Noen her som har noe tips til hva man gjøre for å bli kvitt dette? Evt råd? Takk for svar!
FruLuna Skrevet 2. februar 2013 #2 Skrevet 2. februar 2013 Hvor fort har det spredd seg? Er det bare tørt, eller med blemmer? Så lenge det ikke er kviser, kan du prøve med hydrokortison eller Mildison som du får kjøpt reseptfritt på apotek. Fuktighetskrem er også veldig viktig. Hvis det sprer seg ytterligere eller ikke blir bedre, bør du oppsøke lege for å evt. få sterkere kortison, da må du ha resept.
Sugerøret Skrevet 2. februar 2013 #3 Skrevet 2. februar 2013 Fet krem! Og ikke minst,få en hudlege til å sjekke eksemet.Slik at du får riktig medisiner (kremer osv.) Hydrokortisonsalve 1% får du reseptfritt på apotek. Smør tynt lag på eksemet morgen og kveld.Bruk fet krem (f.eks Ceridal fettkrem,canoderm 5%) minst 2 -3 ganger om dagen. IKKE klø
Surriball Skrevet 2. februar 2013 #4 Skrevet 2. februar 2013 Få legen din til å se på det. Hvis hydrokortison (reseptfritt) fra apoteket ikke funker, så trenger du kanskje noe sterkere
Villat Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 2. februar 2013 (endret) Hvor fort har det spredd seg? Er det bare tørt, eller med blemmer? Så lenge det ikke er kviser, kan du prøve med hydrokortison eller Mildison som du får kjøpt reseptfritt på apotek. Fuktighetskrem er også veldig viktig. Hvis det sprer seg ytterligere eller ikke blir bedre, bør du oppsøke lege for å evt. få sterkere kortison, da må du ha resept. Hei! Det er tørrt! Det på skuldrene har var i ca 1 uke,men begynte å spre seg utrolig fort på bare to dager det med skuldrene og nedover :/ Takk for svar! Endret 2. februar 2013 av Villat
humalla Skrevet 2. februar 2013 #6 Skrevet 2. februar 2013 Jeg fikk også eksem ut av det blå for litt over to år siden. Begynte med litt på skuldra, og spredte seg nedover armene, ryggen og brystet. Det så helt jævli ut etterhvert. Dro til legen og de trudde det var sopp. Ble behandlet for det, men det gikk ikke bort. Ble henvist til hudlege som fant ut at det var atopisk eksem. Fikk noen piller og anbefalinger på fete kremer. Kremen jeg fikk var svært sterk og kunne enten fjerne eller forsterke pigmentene. Kremen funket bra, og med pillene forsvant eksemen nesten helt. Om sommeren forsvinner eksemen helt, men om vinteren kommer det tilbake igjen. Kremen jeg fikk fjernet forresten noen av pigmentene, så det er vanskeligere å bli brun, pluss at jeg ble hvit-brun-prikkete der jeg hadde eksemen. Men det har blitt bedre nå Jeg anbefaler at du smører fet fuktighetskrem på morgen, etter du har dusja(fordi da har du fjernet det naturlige fettlaget på huden), og før du legger deg. Kom deg til lege og blir henvist derfra før det sprer seg enda mer. Det kan faktisk ble helt jævlig hvis du ikke gjør noe med det!! Lykke til
Villat Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2013 Fet krem! Og ikke minst,få en hudlege til å sjekke eksemet.Slik at du får riktig medisiner (kremer osv.) Hydrokortisonsalve 1% får du reseptfritt på apotek. Smør tynt lag på eksemet morgen og kveld.Bruk fet krem (f.eks Ceridal fettkrem,canoderm 5%) minst 2 -3 ganger om dagen. IKKE klø Hei! Tusen takk for tips og svar! Skal bite tenna sammens,og prøve med å ikke klø!
Villat Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 2. februar 2013 Få legen din til å se på det. Hvis hydrokortison (reseptfritt) fra apoteket ikke funker, så trenger du kanskje noe sterkere Hei! Tusen takk for svar! Skal dra nå på mandagen for å prøve ut Hydrokortison 1%! 1
Gjest BettyBoop Skrevet 2. februar 2013 #9 Skrevet 2. februar 2013 Hei! Jeg har fått eksem mellom skulderbladerene, men det har spredd seg oppover skuldrene og ned mot brystene. Det klør og er veldig ekkelt! Har forresten aldri fått noe slikt før. Noen her som har noe tips til hva man gjøre for å bli kvitt dette? Evt råd? Takk for svar! gå til legen før du prøver selv svake kortisonkremer syns jeg, så finner du kanskje årsak til eksemen og hva slags type eksem det er, så kan han forordne kremer og evt kortisonkrem
Villat Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #10 Skrevet 2. februar 2013 Jeg fikk også eksem ut av det blå for litt over to år siden. Begynte med litt på skuldra, og spredte seg nedover armene, ryggen og brystet. Det så helt jævli ut etterhvert. Dro til legen og de trudde det var sopp. Ble behandlet for det, men det gikk ikke bort. Ble henvist til hudlege som fant ut at det var atopisk eksem. Fikk noen piller og anbefalinger på fete kremer. Kremen jeg fikk var svært sterk og kunne enten fjerne eller forsterke pigmentene. Kremen funket bra, og med pillene forsvant eksemen nesten helt. Om sommeren forsvinner eksemen helt, men om vinteren kommer det tilbake igjen. Kremen jeg fikk fjernet forresten noen av pigmentene, så det er vanskeligere å bli brun, pluss at jeg ble hvit-brun-prikkete der jeg hadde eksemen. Men det har blitt bedre nå Jeg anbefaler at du smører fet fuktighetskrem på morgen, etter du har dusja(fordi da har du fjernet det naturlige fettlaget på huden), og før du legger deg. Kom deg til lege og blir henvist derfra før det sprer seg enda mer. Det kan faktisk ble helt jævlig hvis du ikke gjør noe med det!! Lykke til Hei! Høres nesten omtrent ut til meg hvor det har spredd seg! Det har ikke spredd seg noe nedover armene mine,men virker som om det er på vei for å si det sånn.. Fikk forresten eksem helt ut av det blå selv!:s Hvis ikke Hydrokortison fungerer til meg(skal få tak i det på Mandag),så må jeg dra til legen, fordi dette er helt grusomt!Klør noe veldig Er det dyrt og dra til Hudlege(i Trondheim,isåfall har du noe tips til hvor?) Håper virkelig jeg får stoppet dette,helt jævelig for å si det sånn med å unngå å klø
Villat Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 2. februar 2013 gå til legen før du prøver selv svake kortisonkremer syns jeg, så finner du kanskje årsak til eksemen og hva slags type eksem det er, så kan han forordne kremer og evt kortisonkrem Er det noe som kan skje hvis jeg ikke går til legen og prøver ut kremer?:s Sitter og vurderer sterkt og dra til legen på mandagen istedet for Apoteke nå :s
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #12 Skrevet 2. februar 2013 prøv dette; Matvarer som ofte gir kløe ved eksem Av Gisle Rød , 22.04.2003 Matvarer som kan virke irriterende på eksem - histaminfrigjørere En rekke ikke allergiske matvarer virker irriterende på allerede eksisterende eksem, men kan også medføre rødme og irritasjon i tidligere frisk hud. Dette er mat som inneholder biokjemiske stoffer som virker via forskjellig mekanismer på huden. Den mest kjente her er citrusfruktene. Mange av de andre benevnes som histaminrike eller histaminfrigjørende matvarer. Dette er ikke matvarer som eksembarn nødvendigvis het må unngå, men som kanskje i perioder må begrenses. Det er ofte også et mengdespørsmål - man kan tåle litt ketsjup på pølsa, men ikke mengder. I det følgende er de vanligste irritantmatvarene for barn uthevet. Man bør uansett prøve seg frem å se hvordan barnet tolerer de forskjellige matvarer. Vanlge eksempler: Citrus: Appelsin, mandarin, sitron, grape frukt, juice Histaminfrisettende matvarer Tomat og tomatprodukter (ketsjup, pure), jordbær, sjokolade, dypvannsfisk, brunost, stekeskorpe, stekt og røkt mat, sterkt saltet mat, sterkt søtet mat, kanel Histaminrike matvarer Tomat, spinat, banan, salami, gjær, lagret ost, øl og vin, skalldyr, kanel, makrell, tunfisk, sardiner, nitritt tilsatt i kosten Fra Kjell Aas (Allergiske barn) Anonym poster: 4fb6b2ea9d71da7732fca02c5dcfd2c4
humalla Skrevet 2. februar 2013 #13 Skrevet 2. februar 2013 Hei! Høres nesten omtrent ut til meg hvor det har spredd seg! Det har ikke spredd seg noe nedover armene mine,men virker som om det er på vei for å si det sånn.. Fikk forresten eksem helt ut av det blå selv!:s Hvis ikke Hydrokortison fungerer til meg(skal få tak i det på Mandag),så må jeg dra til legen, fordi dette er helt grusomt!Klør noe veldig Er det dyrt og dra til Hudlege(i Trondheim,isåfall har du noe tips til hvor?) Håper virkelig jeg får stoppet dette,helt jævelig for å si det sånn med å unngå å klø Jeg ville dratt til legen før du prøver andre produkter. Du betaler kun egenandel hos hudlege trur jeg? Skjønner at det klør helt grusomt, og at det er så fantastisk tørt hjelper ikke stort. Kom deg til legen til mandag du, i helgen får du smøre på aloe vera og annen fuktighetskrem. Fikk faktisk body butter(kokosnøttlukt) fra Body shop til jul. Smører den på to ganger om dagen, og det hjelper faktisk veldig på eksemen ;o Den er veldig tykk da, så sikkert mye derfor. Sol og saltvann er det beste, men er litt kaldt å hive seg i sjøen nå
Villat Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #14 Skrevet 2. februar 2013 prøv dette; Matvarer som kan virke irriterende på eksem - histaminfrigjørere En rekke ikke allergiske matvarer virker irriterende på allerede eksisterende eksem, men kan også medføre rødme og irritasjon i tidligere frisk hud. Dette er mat som inneholder biokjemiske stoffer som virker via forskjellig mekanismer på huden. Den mest kjente her er citrusfruktene. Mange av de andre benevnes som histaminrike eller histaminfrigjørende matvarer. Dette er ikke matvarer som eksembarn nødvendigvis het må unngå, men som kanskje i perioder må begrenses. Det er ofte også et mengdespørsmål - man kan tåle litt ketsjup på pølsa, men ikke mengder. I det følgende er de vanligste irritantmatvarene for barn uthevet. Man bør uansett prøve seg frem å se hvordan barnet tolerer de forskjellige matvarer. Vanlge eksempler: Citrus: Appelsin, mandarin, sitron, grape frukt, juice Histaminfrisettende matvarer Tomat og tomatprodukter (ketsjup, pure), jordbær, sjokolade, dypvannsfisk, brunost, stekeskorpe, stekt og røkt mat, sterkt saltet mat, sterkt søtet mat, kanel Histaminrike matvarer Tomat, spinat, banan, salami, gjær, lagret ost, øl og vin, skalldyr, kanel, makrell, tunfisk, sardiner, nitritt tilsatt i kosten Fra Kjell Aas (Allergiske barn) Anonym poster: 4fb6b2ea9d71da7732fca02c5dcfd2c4 Hei! Kan jeg få eksem av forskjellige matvarer, det visste jeg ikke! Jeg har aldri vært allergisk mot noe, og håper ikke jeg er det/blir det for å si det sånn! Jeg tror jeg velger å dra til legen på mandagen hvis dette blir værre ut helga! Helt jævlig med å ikke klø :/
Villat Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #15 Skrevet 2. februar 2013 Jeg ville dratt til legen før du prøver andre produkter. Du betaler kun egenandel hos hudlege trur jeg? Skjønner at det klør helt grusomt, og at det er så fantastisk tørt hjelper ikke stort. Kom deg til legen til mandag du, i helgen får du smøre på aloe vera og annen fuktighetskrem. Fikk faktisk body butter(kokosnøttlukt) fra Body shop til jul. Smører den på to ganger om dagen, og det hjelper faktisk veldig på eksemen ;o Den er veldig tykk da, så sikkert mye derfor. Sol og saltvann er det beste, men er litt kaldt å hive seg i sjøen nå Ja vurderer å dra til legen nå på mandagen ja! Oioi!Da bør jeg vell få tak i den :D Haha litt vell for kaldt med å hive seg rett uti sjøen nå ja ! Takk for tips og råd!:D
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #16 Skrevet 2. februar 2013 Jeg har slitt med eksem hele livet, er nå 23. Den siste tiden har jeg begynt å ta tilskudd av omega 3, fiskeolje høykonsentrert og nattlysolje som har omega 6. Da folk med eksem mister ofte dette veldig fort, spesielt omega 6. I tillegg tar jeg sinktabletter, da dette hjelper til med å lege sår. (hos helsekostbutikkene i hvertfall Life får du tatt en sinktest gratis) Bruk a-krem på områdene, da a-vitamin er med på å reparere huden. I tillegg vil jeg anbefale mulitvitamin for at kroppen skal holde seg så mye som mulig i balanse av vitaminer og mineraler. Til poenget mitt, jeg er nå kvitt eksemet, jeg har noen få tørre partier om jeg ikke smører meg, men det er alt! Og jeg har slitt lenge! Jeg trenger ikke å bruke kortison lenger! Det kan være lurt å sjekke deg hos legen om du har mangler på noe. Jeg tar omega 3 uten konsultasjon da jeg er allergisk mot fisk, og ikke får i meg nok. Anonym poster: de60f236a438d95573c5a12981bcc9c2
Gjest BettyBoop Skrevet 2. februar 2013 #17 Skrevet 2. februar 2013 (endret) Er det noe som kan skje hvis jeg ikke går til legen og prøver ut kremer?:s Sitter og vurderer sterkt og dra til legen på mandagen istedet for Apoteke nå :s nei, men kortisonkremer er jo noe man bør være litt forsiktig med Endret 2. februar 2013 av BettyBoop
Minya Skrevet 2. februar 2013 #18 Skrevet 2. februar 2013 Prøv fete hudkremer først, for hydrokortison kan gjøre vondt verre om eksemet ikke går over fort. Huden kan bli avhengig av hydrokortisonen og kroppen kan slutte å produsere kortison selv. (mer vanlig ved kortisontabletter) De forslagene til kremer du har fått allerede er gode, jeg legger på Locobase fra apotek, den finnes i to "styrker", gul for tørr hud, orange for ekstra tørr hud. Det kan også hende at du har fått vintereksem, det skal ikke behandles med kortison med mindre det blir voldsomt og får blemmer. Da er det fettkremer som gjelder, gjerne i kombinasjon med Rosebud-salve på ekstra kalde dager. 1
Sugerøret Skrevet 2. februar 2013 #19 Skrevet 2. februar 2013 Prøv fete hudkremer først, for hydrokortison kan gjøre vondt verre om eksemet ikke går over fort. Huden kan bli avhengig av hydrokortisonen og kroppen kan slutte å produsere kortison selv. (mer vanlig ved kortisontabletter) De forslagene til kremer du har fått allerede er gode, jeg legger på Locobase fra apotek, den finnes i to "styrker", gul for tørr hud, orange for ekstra tørr hud. Det kan også hende at du har fått vintereksem, det skal ikke behandles med kortison med mindre det blir voldsomt og får blemmer. Da er det fettkremer som gjelder, gjerne i kombinasjon med Rosebud-salve på ekstra kalde dager. ok, det der er tull.Huden blrr ikke avhengig av kortisonkrem. Hvor i all verden får du slik informasjon fra?? Jeg har barn med eksem og gått til spesialister i 15år,Tatt opp dette med kortisonkremer flere ganger,samt diskutert dette i NAAF, aldri en eneste gang har noen kommet med noe i den retningen du sier. Det er rett og slett vondt å lese feilinformasjon som i verste tilfelle kan gi en atopiker oppbluss av eksemet Kortison kremer (eller andre prep.) skal brukes etter anvisning fra LEGE. Og det er den berømte Eksemtrappa de fleste atopikere smører seg etter. Kortison er et hjelpemiddel når det står på som værst. Ikke mal fanden på døra ,vær så snill! 1
Thorn Skrevet 2. februar 2013 #20 Skrevet 2. februar 2013 Det som funker best på min eksem er ei krukke med dødehavssalt (påstås det, i hvert fall!) som min far ble prakket på hos noen som står og selger på stand på kjøpesentre. Jeg var skikkelig skeptisk, men den hjelper faktisk kjempebra! Det svir akkurat når jeg bruker den, men etterpå klør det ikke i hele tatt. Da er mye gjort for min del, siden min eksem innimellom klør så mye at jeg klorer meg til blods. Utenom det bruker jeg Locobase Repair og Locobase Fet krem. Jeg har forsøkt både hydrokortison fra apotek og kremer på resept, men den saltskrubben er faktisk det som har hjulpet meg best! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå