Gå til innhold

Modningsrier? Oppdatert med hvordan det gikk.

Tirius

Anbefalte innlegg

Hei!

Er 38 uker på vei.

De siste 4-5 døgnene har jeg hatt kynnere som har tatt mye mer "tak". I går kom de med 10-12 min mellomrom i en god times tid. Så ga det seg.

I dag har jeg hatt det siden klokka elleve, men nå med ganske nøyaktig 6 minutter mellom hver. Det tar godt "tak" og jeg kjenner ubehag nederst i magen. I overgangen der kynneren/rien gir seg får jeg masse murringer i korsryggen.

Er det dette som er modningsrier? Og som kan vare i en evighet? Jeg kjenner jeg egentlig ikke stresser i det hele tatt, men nå har de jo faktisk vært jevne ganske lenge og jeg kjenner de som ganske ubehagelige.

I tillegg har jeg vært veldig løs i magen de siste to døgnene og hatt masse energi, som om kroppen forbereder seg.

Hadde dere ringt føden for dette?

Endret av Tirius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg hadde nok ikke ringt føden. Det høres ut som du kan være i de helt, helt tidlige faser av fødsel. Når det blir mer enn bare ubehagelig kan du ta kontakt med føden. Kjipt å stikke inn bare for å bli sendt hjem. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde nok ikke ringt føden. Det høres ut som du kan være i de helt, helt tidlige faser av fødsel. Når det blir mer enn bare ubehagelig kan du ta kontakt med føden. Kjipt å stikke inn bare for å bli sendt hjem. Lykke til. :)

Ja, det er i grunn det jeg tenker også. Selv er jeg helt rolig, er nok født sånn, verre med mannen - han er ganske stressa. :fnise: Takk for det. :)

Leser også at modningsrier kan holde på i ukevis - er det vanlig? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, modningsrier kan holde på i ukesvis, dessverre. Men det er nok oftere at man ikke går slik veldig lenge. Iom at du er løs i magen og har mer ubehag enn kun selve modningsrien, så gjetter jeg på at du slipper å gå slik i ukesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt sånne kynnere/modningsrier i godt over en uke nå, er 40+4 i dag. Heldigvis blir det litt verre for hver gang da, men det slutter alltid... Spesielt de siste dagene har det blitt mye murring både nederst i magen og korsryggen. Likner litt på menssmerter. Trodde at vannet gikk i går og var en tur på føden men det viste seg at det nok ikke var det. Livmorhalsen så ut til å være ca 3 cm, så ble litt skuffet for å være ærlig...

Men jeg får bare holde ut og prøve å være tålmodig. Plutselig så går jo kynnere over til rier - og det gleder jeg meg til! Merkelig å gå å håpe på mer vondt, men nå synes jeg det er på tide å få møte den lille babyen :)

Jeg ringer ikke føden før jeg er sikker på at det er rier og ca 5 min i mellom. Nå har jeg riktignok 10min til sykehuset da...

Edit: glemte å svare på selve spm om å ringe føden, hehehe ;)

Endret av Kissin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor sa til meg at når du har jevne rier, og 2 rier innenfor 10 min periode, så ringer man eller drar. For noen er det vanskelig å vite helt hva det er, også vanskelig for dem å svare sikkert over telefon. Og slik min kropp fungerer er sikkert ikke slik din gjør, stor variasjon. Jeg kan bare gjette, og gjetter da at fødsel er ikke langt unna! Første fødsel hos meg startet slike modningsrier nå og da ca. 15 timer før det satte ordentlig igang. Andre fødsel ca 2 timer før (det jeg vet, var natt og jeg sov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min nabo gikk sånn som deg i 4 døgn og da det tok seg opp og hun kom på føden så hadde hun 9 cm åpning! Så jeg vil tippe at det ikke er så lenge til fødsel for din del. Løs mage kan også være et godt tegn. Det var det hvertfall for min del :)

Lykke til med innspurten og håper du slipper å vente så mye lenger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ringe føden? Du trenger da ikke be om å bli tatt inn på kontroll, eller si du tror du er i fødsel. Men det kan kanskje være godt å få pratet med noen som kan gi deg råd?

Anonym poster: 4a2f871aeddb1b2438e9a1c4b262f255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, modningsrier kan holde på i ukesvis, dessverre. Men det er nok oftere at man ikke går slik veldig lenge. Iom at du er løs i magen og har mer ubehag enn kun selve modningsrien, så gjetter jeg på at du slipper å gå slik i ukesvis.

Takk for svar igjen :-)

Jeg har hatt sånne kynnere/modningsrier i godt over en uke nå, er 40+4 i dag. Heldigvis blir det litt verre for hver gang da, men det slutter alltid... Spesielt de siste dagene har det blitt mye murring både nederst i magen og korsryggen. Likner litt på menssmerter. Trodde at vannet gikk i går og var en tur på føden men det viste seg at det nok ikke var det. Livmorhalsen så ut til å være ca 3 cm, så ble litt skuffet for å være ærlig...

Men jeg får bare holde ut og prøve å være tålmodig. Plutselig så går jo kynnere over til rier - og det gleder jeg meg til! Merkelig å gå å håpe på mer vondt, men nå synes jeg det er på tide å få møte den lille babyen :)

Jeg ringer ikke føden før jeg er sikker på at det er rier og ca 5 min i mellom. Nå har jeg riktignok 10min til sykehuset da...

Edit: glemte å svare på selve spm om å ringe føden, hehehe ;)

Takk for din historie:) Ikke like oppløftende men like greet å vote at man ikke nødvendigvis er nær fødsel :fnise:

Jordmor sa til meg at når du har jevne rier, og 2 rier innenfor 10 min periode, så ringer man eller drar. For noen er det vanskelig å vite helt hva det er, også vanskelig for dem å svare sikkert over telefon. Og slik min kropp fungerer er sikkert ikke slik din gjør, stor variasjon. Jeg kan bare gjette, og gjetter da at fødsel er ikke langt unna! Første fødsel hos meg startet slike modningsrier nå og da ca. 15 timer før det satte ordentlig igang. Andre fødsel ca 2 timer før (det jeg vet, var natt og jeg sov).

Men nå er det kanskje rier som gjør vondt? Disse gjør jo ikke vondt, eneste grunnen til at jeg vil karakterisere de rier er fordi de kommer jevnlig.

Kan jeg spørre om du hadde lange fødsler?

Min nabo gikk sånn som deg i 4 døgn og da det tok seg opp og hun kom på føden så hadde hun 9 cm åpning! Så jeg vil tippe at det ikke er så lenge til fødsel for din del. Løs mage kan også være et godt tegn. Det var det hvertfall for min del :)

Lykke til med innspurten og håper du slipper å vente så mye lenger! :)

Oi, tenk å komme inn med 9 cm. Det må jo være greit :fnise: Takk for det! Jeg er ikke spesielt utålmodig enda av en eller annen grunn, men det er selvsagt helt ok å bli ferdig også. Og møte lille snuppa :-)

Hvorfor ikke ringe føden? Du trenger da ikke be om å bli tatt inn på kontroll, eller si du tror du er i fødsel. Men det kan kanskje være godt å få pratet med noen som kan gi deg råd?

Anonym poster: 4a2f871aeddb1b2438e9a1c4b262f255

Fordi jeg ikke er det minste bekymra selv, bare litt nysgjerrig på hva det kan være. Har ingen behov for at noen skal berolige meg eller gi meg råd, egentlig. :fnise: Men om jeg faktisk blir bekymra ringer jeg selvsagt i stede for å spørre her. :)

Har vært mye fart i dag så har verken tatt tiden eller merket de så godt når jeg er i bevegelse, da er magen steinhard uansett. I kveld har jeg for det meste hatt ca 10 min mellom hver rie. Men det tar pauser før det begynner igjen regelmessig. Fascinerende, denne kroppen :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det kanskje rier som gjør vondt? Disse gjør jo ikke vondt, eneste grunnen til at jeg vil karakterisere de rier er fordi de kommer jevnlig.

Kan jeg spørre om du hadde lange fødsler?

Jeg syntes du sa de var vonde jeg? Jaja. Jeg hadde kynnere, altså helt smertefrie sammentrekninger hvor magen ble steinhard, nå og da de siste par mnd vel. Den første ømme kynneren hadde jeg 19 timer før sønnen min ble født. Den dagen fikk jeg 1-2 ømme kraftige kynnere, så ingenting neste par timene, så et par kynnere igjen. Øm korsrygg hele dagen, lå med varmepute på i senga og slappet av. Så var jeg oppe en tur for å se på tv - vannet gikk med første kraftige skikkelige rien. For meg stemte det visdomsordet "du VET når du har rie og ikke kynner". Var på sykehuset 20 min senere, ankom med 5 cm åpning, barnet var ute 2,5 timer senere. Jordmor sa noe om at det jaggu ikke er mange førstegangs som holder ut til 5 cm hjemme. Men jeg hadde ikke prøvd å holde meg, den tidlige modningen hadde bare tuslet ivei i eget milde tempo. Så jeg har stor tro på at slik modning er bra, heller enn å få relativt harde rier fra første cm. La oss få høre hvordan det gikk med deg i denne tråden når du har fått da!

Andre barnet var mye likt, bare kortere modning, ankom sykehus med 6 cm uten å prøve å være heltinne hjemme, fødsel på sykehus tok da 2 t 15 min. Jevn og god fremgang, uten at det er styrtfødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du sa de var vonde jeg? Jaja. Jeg hadde kynnere, altså helt smertefrie sammentrekninger hvor magen ble steinhard, nå og da de siste par mnd vel. Den første ømme kynneren hadde jeg 19 timer før sønnen min ble født. Den dagen fikk jeg 1-2 ømme kraftige kynnere, så ingenting neste par timene, så et par kynnere igjen. Øm korsrygg hele dagen, lå med varmepute på i senga og slappet av. Så var jeg oppe en tur for å se på tv - vannet gikk med første kraftige skikkelige rien. For meg stemte det visdomsordet "du VET når du har rie og ikke kynner". Var på sykehuset 20 min senere, ankom med 5 cm åpning, barnet var ute 2,5 timer senere. Jordmor sa noe om at det jaggu ikke er mange førstegangs som holder ut til 5 cm hjemme. Men jeg hadde ikke prøvd å holde meg, den tidlige modningen hadde bare tuslet ivei i eget milde tempo. Så jeg har stor tro på at slik modning er bra, heller enn å få relativt harde rier fra første cm. La oss få høre hvordan det gikk med deg i denne tråden når du har fått da!

Andre barnet var mye likt, bare kortere modning, ankom sykehus med 6 cm uten å prøve å være heltinne hjemme, fødsel på sykehus tok da 2 t 15 min. Jevn og god fremgang, uten at det er styrtfødsel.

Jeg skrev jeg kjenner ubehag. Om det ble oppfattet som smerter/vondt var ikke det meningen, for så ille er det ikke. Men det er ingen tvil når de kommer, om du skjønner. :-) Takk for at du delte din erfaring! Jeg skal gjøre mitt beste for å huske på en oppdatering når frøkna er kommet til verden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg lovte en oppdatering og her kommer den! :)

Modningsriene fortsatte i nesten 2 uker, de. Så gikk vannet tidlig torsdag morgen. En kjempefin fødsel, 2 min mellom riene fra første stund (men veldig svake) og fin progresjon, ingen komplikasjoner. Jenta var ute på kvelden, etter "jordmorregning" tok fødselen 6 1/2 time. Men 15 1/2 etter at vannet gikk.

Jeg er i uforskammet god form og alt jeg gruet meg til har gått bra. Bare et par pyntesting, dobesøkene går bra ( :fnise: ) og vi har det så fint alle tre i den lille familien vår. Pappaen er verdens stolteste og vil helst dulle med jenta si hele dagen. Herlig!¨

Så alt i alt har det her gått som en drøm. Og jenta får garantert en liten søster eller bror en gang. Ikke noe man gjør hver dag, men det var definitivt verdt det. :)

Endret av Tirius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valentinsbaby, gitt. Gratulerer. :)

Typisk, hun som har de to foreldrene i verden som er aller minst fan av den dagen :fnise: Velvel, da har vi noe å feire på den dagen fremover også! Tusen takk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...