Gå til innhold

Samordna Opptak/"tredje fremmedspråk"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har Reform94-vitnemål fra VGS (gikk ut i 2005) og prøver å finne ut om jeg får poeng for et språk jeg hadde. I følge http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/sprakpoeng/index.html står det at "Et tredje fremmedspråk på 4 + 4 + 4 uketimer" gir 1 poeng, jeg hadde Spansk C-språk 4 timer i uka alle tre årene.

Men har fått mail fra SO som sier at "tredje fremmedspråk betyr at du hadde et fremmedspråk i tillegg til spansk." Er det riktig?? Var det noen som hadde engelsk, spansk OG ENDA et språkfag på videregående da? Synes det høres rart ut.. Så dvs at jeg ikke får noen poeng for spansken min?

Anonym poster: 1a648b91f08f3370340936816889e921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde engelsk, fransk og et fremmedspråk til, ja :)

Skrevet

Jeg har Reform94-vitnemål fra VGS (gikk ut i 2005) og prøver å finne ut om jeg får poeng for et språk jeg hadde. I følge http://www.samordnao...oeng/index.html står det at "Et tredje fremmedspråk på 4 + 4 + 4 uketimer" gir 1 poeng, jeg hadde Spansk C-språk 4 timer i uka alle tre årene.

Men har fått mail fra SO som sier at "tredje fremmedspråk betyr at du hadde et fremmedspråk i tillegg til spansk." Er det riktig?? Var det noen som hadde engelsk, spansk OG ENDA et språkfag på videregående da? Synes det høres rart ut.. Så dvs at jeg ikke får noen poeng for spansken min?

Anonym poster: 1a648b91f08f3370340936816889e921

Selvfølgelig. Hva tror du? Et tredje fremmedspråk!

Du skriver at du hadde C-språk, som vel var "nybegynnernivå" og for de som ikke hadde fremmedspråk på ungdomsskolen? Da var det slik at man måtte ha C-språk i tre år, mens man "slapp unna" med to år B-språk (pluss årene man hadde det språket på ungdomsskolen). Med andre ord så har du ikke hatt noe ekstra språkfag i forhold til hva alle måtte ha, og da skal du selvsagt ikke få noen ekstra poeng heller. Hadde du derimot valgt å ta et tredje fremmedspråk, eller om du hadde hatt B-språk og i tillegg valgt å fortsette med dette språket ett år ekstra, så hadde du fått tilleggspoeng.

Språkpoeng er for de som har valgt å ta mer språkfag enn minstekravet.

Anonym poster: f8f1c034c873378cac16bcbc2518c2d5

• Liker 2
Skrevet

Jaggu, jeg kjenner ingen fra min tid på vgs som hadde tre språk, visste ikke at det gikk an engang jeg :klo: Så da får jeg ingen poeng for spansken min, da? Det er jo litt krise for min del faktisk :( Jaja.

Anonym poster: ffbfea4d262e9f9b86e7ca8f194db44e

Skrevet (endret)

Jeg hadde selv engelsk, tysk og spansk på videregående.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Man får ikke poeng for obligatoriske fag, altså for minstekravet. Det vil ikke gitt noen mening siden alle må ta de uansett. Det som "belønnes" er ekstrakompetanse som man har bestemt er ettertraktet, altså realfag og språk.

Anonym poster: 18769fa267247ed2d85b8412c2f6cce0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...