AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #1 Skrevet 2. februar 2013 Antar at jeg kommer til å få endel kritikk for dette, men ønsker bare å dele noen tanker og få litt synspunkter fra dere andre rundt dette temaet. Sønnen min starter på skole til høsten. Etter å ha snakka med en kollega av meg, fikk jeg vite at datra hans (hun går på ung.skolen nå) blir mobba fordi hun er helt norsk. Hun går på en skole rett i utkanten av Oslo. Hun blir kalt "norske hore" osv. De har tatt dette opp med rektor og skole mange ganger, men det blir ikke bedre. I hennes klasse er det 3 stk som er etnisk norske, resten innvandrere (både 1. generasjon og 2.generasjons) Da samtaler med skolen ikke hjalp problemet, tok han direkte kontakt med foreldrene til "verstingene", men det har heller ikke hjulpet. Også tenker jeg da....At er det slik det skal bli? At norske barn blir mobba fordi de er ...norske...? Det er jo såklart ikke noe jeg ønsker. Jeg og kjæresten min snakket om dette, og han har litt lyst til å flytte tilbake til der han kommer fra (som er nærmere Oslo igjen) Men etter å ha diskutert dette om skoler og innvandring fant vi ut at dette ikke er noe vi ønsker. På barneskolen han gikk på var det tidligere 2 utlendinger i klassen, mot nå (20 år senere) hvor denne gruppen utgjør 80% av skolens elever. For min del kommer det ikke på tale å sende ungen min til en skole der han vil føle seg annerledes som etnisk norsk. Da flytter jeg heller enda lengre ut på "landet" der jeg vet det er mindre innvandring.Jada, noen vil kanskje si at barn kan bli mobbet for hva som helst, (og jeg selv ble mobbet da jeg var liten fordi jeg var litt større enn de andre) men det er flere ting som også gjør at jeg er skeptisk til å sende barnet mitt på en skole der utlendinger er majoriteten på skolen. Og jeg kan jo ikke være alene om å føle det sånn, når jeg leser stadigvekk av nordmenn flytter vekk fra Grorud etc. fordi det er for mye utlendinger der. Jeg synes det er dumt at vi må flytte fra byene fordi vi føler oss "truet" av den høye andelen med utlendinger, og kanskje overdriver jeg, men dette er sånn jeg føler det og det får jeg ikke gjort så veldig mye med, Jeg ønsker å høre saklige tilbakemeldinger fra andre, om hva andre tenker om dette, og gjerne hvordan erfaringer de har med sine barn hvis de går i skoler som er flerkulturelle. (Og for å legge til, jeg har generelt sett ikke noe i mot utlendinger, jeg har hatt ett lengre forhold til en mann som er adoptert fra Korea, så vær så snill å ikke påstå at jeg er rasistisk) AM Anonym poster: a5b7c963fde0e654954dac68798e5902 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #2 Skrevet 2. februar 2013 Ja enkelte deler av Oslo (Grorud, Grønland osv.) er det nok veldig skjevt fordelt. Derimot synes jeg fordelingen rundt østensjø, hellerud, Oppsal, Manglerud og deromkring med ca 50/50 fordeling av norske og innvandrere er perfekt. Jeg ønsker at barnet mitt skal være vant med å omgås fremmedkulturelle såvel som sine egne. Men ser at om det er to-tre norske og at barnet blir en minoritet i eget land at det er ødeleggende. Men det er jo bare å unngå Grorud da? Anonym poster: 976b6d6ee6616bc27c43c0542255b117 1
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2013 #3 Skrevet 2. februar 2013 Jeg er helt enig med deg, jeg. Vi må kunne kreve at myndighetene tvangsoppløser ghettoene, og tillater mer enn 30-40 % ifremmedkulturelle nnvandrere på en skole. Det er de som skal integreres, ikke oss.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2013 #4 Skrevet 2. februar 2013 *IKKE. Myndighetene må IKKE tillate mer enn 30-40% fremmedkulturelle på en skole.
Sura Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 Kanskje man skulle innføre såkalt "busing", som de gjorde i USA på femtitallet? Transportere innvandrerbarna rundt til skoler med mindre innvandrertetthet? Har ikke historien lært oss noen ting? 1
annemette Skrevet 2. februar 2013 #6 Skrevet 2. februar 2013 (endret) .. Endret 2. februar 2013 av annemette
Binta Ba Skrevet 2. februar 2013 #7 Skrevet 2. februar 2013 Husk nå at barn med en utenlandsk forelder også gå under betegnelsen ikke etnisk norsk..og de er det bare flere og flere av i Oslo. Personlig har jeg ingen problemer med å sende ungen min på en skole med en overvekt av ikke-norske, så fremt skolen viser til gode resultater, og jeg ser at barnet trives. For min del er DET det viktigste, ikke hvor mange ikke-norske det er. Det er forferdelig at skoler ikke tar tak i mobbing, om det nå er fordi ungen er større enn andre, har briller, eller feil hudfarge, være seg ene eller andre veien. Og en skole som ikke tar ansvar for sånt, er ikke en skole jeg ville sendt mine barn på. 1
Gjest gjest Skrevet 2. februar 2013 #8 Skrevet 2. februar 2013 Jeg ville aldri hatt barnet mitt på en skole med mange innvandrere. Ønsker at barnet mitt skal vokse opp med norsk kultur, ikke "flerkultur". Jeg har negative erfaringer fra en skole med 50 % innvandrere, mye "hore", osv. Synes også 30-40 % er alt for mye. Jeg tror mange av de som synes dette er en helt ok utvikling aldri har bodd i områder med mange innvandrere.
ViljaH Skrevet 3. februar 2013 #9 Skrevet 3. februar 2013 Jeg er helt enig med deg. Jeg synes det er helt uakseptabelt og hårreisende at skoler i Norge har 90% innvandrere. Vi er et lite land, vi kan ikke ta inn så voldsomme mengder innvandrere! Og de må spres utover, og ikke klumpe seg ihop. Det er de som skal fornorskes, ikke spre sin kultur. Fremmedkulturelle skal være et krydder i vårt samfunn, ikke hovedingrediens. Jeg synes det er helt misforstått når skoler i Drammen avlyser juleavslutning på skolen, og forbyr nisseluer på barna. SFO-ansatte som putter hijab på de to norske jentene fordi det var "enklere" enn å forklare hvorfor de ikke skulle ha det. Jeg føler innvandring og integrasjon er fullstendig frisluppet, og savner en sterk og tydelig politisk leder som både forteller hvor skapet skal stå, og, får det satt der. Det er så mye kosemose vissvass omkring dette viktige temaet. 5
Muscae Skrevet 3. februar 2013 #10 Skrevet 3. februar 2013 . SFO-ansatte som putter hijab på de to norske jentene fordi det var "enklere" enn å forklare hvorfor de ikke skulle ha det. Har dette virkelig skjedd? Det vil jeg gjerne se kilde på! Sånn skal det jo ikke være!
Gjest gjest Skrevet 3. februar 2013 #11 Skrevet 3. februar 2013 Har dette virkelig skjedd? Det vil jeg gjerne se kilde på! Sånn skal det jo ikke være! Det er kanskje denne saken som menes? http://www.aftenpost...icle3091773.ece
Muscae Skrevet 3. februar 2013 #12 Skrevet 3. februar 2013 Det er kanskje denne saken som menes? http://www.aftenpost...icle3091773.ece 2
annemette Skrevet 3. februar 2013 #13 Skrevet 3. februar 2013 Jeg vet om flere steder der majoriteten av elevene er utenlandske, bla. Lørenskog (og drammen, som det vises til i artikkelen) Jeg synes det som skrives lengre opp her er viktig, at "Fremmedkulturelle skal være et krydder i vårt samfunn, ikke hovedingrediens." Og når 80-90 % av elevene er utenlandske, så er det noe galt... Jeg synes det er flott at innvandrerbarn får gå på norsk skole og lære norske verdier, men når norske 6-åringer føler seg tilsidesatt og vil bruke hijab "fordi alle andre gjør det" da føler jeg at det har gått for langt. Og jeg tror at utenlandske barn ville integrert seg bedre om man ble spredt litt rundt, slik at man ikke får egne klasser /miljøer med bare utenlandske. Formålet må jo være å lære disse barna norsk språk, norsk historie, norsk levesett..? Vi vi integrere disse inn i vår norske kultur, ikke visa versa? 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #14 Skrevet 3. februar 2013 Husk nå at barn med en utenlandsk forelder også gå under betegnelsen ikke etnisk norsk..og de er det bare flere og flere av i Oslo. Personlig har jeg ingen problemer med å sende ungen min på en skole med en overvekt av ikke-norske, så fremt skolen viser til gode resultater, og jeg ser at barnet trives. For min del er DET det viktigste, ikke hvor mange ikke-norske det er. Det er forferdelig at skoler ikke tar tak i mobbing, om det nå er fordi ungen er større enn andre, har briller, eller feil hudfarge, være seg ene eller andre veien. Og en skole som ikke tar ansvar for sånt, er ikke en skole jeg ville sendt mine barn på. Barn med én utenlandsk forelder regnes i hvert fall ikke som minoritetsspråklig i Oslo (med mindre foreldrene ved innskrivning på skolen har oppgitt et annet språk enn norsk som morsmål). En annen ting er det at skoler med mange minoritetsspråklige svært sjelden har gode resultater. Og dette er ikke fordi lærerne der ikke gjør en god jobb. Tvert imot, lærerne på skoler med mange minoritetsspråklige gjør som regel en langt bedre jobb enn lærerne på "vestkantskoler" fordi det kreves så enormt mye mer av dem for å oppnå fremgang hos elevene. Men resultatene blir likevel forholdsvis dårlige fordi utgangspunktet er så svakt. Det er klart at det er vanskelig å gjøre elever svært gode i matematikk og engelsk når de forstår så lite norsk at de bare får med seg en brøkdel av det læreren sier. Jeg har jobbet i Osloskolen i mange år, så dette er ikke noe jeg tror, men noe jeg vet. Anonym poster: 42ca7d5bcea0e1c9b08b5862ae480fe6 1
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2013 #15 Skrevet 3. februar 2013 http://webtv.tv2.no/.../?progId=695538 Anbefaler denne lenken til dere, om hvordan en klasse med hovedsaklig minroitetsspråklige elever ble fikk Norges beste resultater på de nasjonale prøvene.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #16 Skrevet 3. februar 2013 http://webtv.tv2.no/.../?progId=695538 Anbefaler denne lenken til dere, om hvordan en klasse med hovedsaklig minroitetsspråklige elever ble fikk Norges beste resultater på de nasjonale prøvene. Jeg føler ikke helt dette kan sammenlignes med de andre VANLIGE skolene i Oslo, da dette faktisk er en katolsk PRIVATskole, der foreldrene (mener å huske ut fra reportasjen) betaler 40 000,- pr elev.... Anonym poster: a5b7c963fde0e654954dac68798e5902
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2013 #17 Skrevet 3. februar 2013 Slå av det tallet til halvparten du, så skal du se at det stemmer. http://www.stsunniva...asjon&Itemid=33 Men skolen får kun 85% av støtten andre skoler får, og ender totalt sett opp med mindre penger per barn. Likevel klarer de å prioritere ekstraundervisning og flere lærere.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #18 Skrevet 3. februar 2013 St. Sunniva-eksempelet viser hvor viktig det er at foreldre er opptatte av at barna skal gjøre det bra på skolen. Har man engasjerte foreldre som oppforder barna til å yte sitt beste, som passer på at de lærer å holde seg til regler og avtaler, som engasjerer seg i barnas utdannelse og som ikke minst formidler at skole er viktig og er noe som skal tas alvorlig, kommer man langt. Jeg jobbet en stund på en skole med omtrent bare norske elever, men på et sted hvor utdannelse ikke hadde noe høy verdi for foreldrene, og hvor en stor del av foreldrene direkte motarbeidet skolen. Skolen lå langt nede på de nasjonale prøvene, miljøet var dårlig med mye mobbing, og selv om de aller fleste av lærerne gjorde sitt beste for å skape et bedre sosialt miljø (noen få hadde gitt opp etter en årelang kamp, mange (slik som jeg) søkte på andre jobber etter kort tid), hjalp dette lite når foreldrene til elevene med adferdsproblemer selv hadde adferdsproblemer (hva annet kan man kalle det når de drar til mobbeofrenes familier i beruset tilstand for å slenge dritt til dem). Anonym poster: d19347d75075c98cb3c5624102a0832e 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #19 Skrevet 3. februar 2013 Man skal vel heller ikke se bort fra at barn av foreldre som ønsker å sende barna til en katolsk privatskole også legger litt ekstra engasjement i barnas utdannelse og oppfordrer til læring. En sterk historie, og jeg skulle absolutt ønske at alle skoler kunne få til det samme! Anonym poster: 5e1dee2cd172e0f81ec0ee00cb660f10
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #20 Skrevet 3. februar 2013 Slå av det tallet til halvparten du, så skal du se at det stemmer. http://www.stsunniva...asjon&Itemid=33 Men skolen får kun 85% av støtten andre skoler får, og ender totalt sett opp med mindre penger per barn. Likevel klarer de å prioritere ekstraundervisning og flere lærere. Ok, jeg husket ikke helt og skreiv også det i første kommentaren... Men jeg tror at når barna har foreldre som bryr seg såpass at de faktisk betaler 20000,- for at barna skal gå på en bra skole, så tar det også jobben med å følge opp i lekser, foreldremøter + alt som hører til. Venninna mi jobber som kontaktlærer på ung.skolen, og forteller stadigvekk om foreldre som ikke bryr seg med å møte opp på foreldresamtaler, og som ikke passer på at barna har gjort lekser, har med matpakke etc etc! Hovedsakelig gjelder dette de utenlandske. Feil å ta alle under en kam, men ofte er dette er problem på skoler der majoriteten er utlendinger. Anonym poster: a5b7c963fde0e654954dac68798e5902
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå