Gå til innhold

Yorkshire terrier - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer litt på å bli hundeeier, og har sett litt på rasen Yorkshire terrier. Er det noen som har erfaringer å dele? :)

Skrevet

Kjenner noen som har en Yorkshire og den er helt fantastisk:)

Den er ganske snill, elsker kos, glad i små barn og andre hunder. Har hørt fra eier at den trenger god oppdragelse og oppfølging. De kan bjeffe en del, men det kan unngås hvis man lærer den til at det ikke er greit. De kan være litt kresne av seg, den jeg kjenner til er utrolig kresen på været. Regner det ute så nekter den å gå. Men med tolmodighet og trening blir det en veldig flott hund!:)

Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding, dette høres bra ut :)

Ha en strålende lørsdagskveld!

Skrevet (endret)

...

Endret av Portvinpiken
Skrevet

Flotte hunder, men de trenger mye mosjon og ikke minst mental stimuli! Jeg var interessert i rasen selv, men ville ha en litt roligere hund som ville trives bedre med en roligere hverdag, dermed falt valget på en annen liten rase som minner mye om Yorkien, men som har et lavere energinivå. Men om du er aktiv og i tillegg ønsker å bruke tid på å utfordre den mentalt er de helt fantastiske hunder!

Om du ikke ønsker mye pelsstell bør du holde den kortklipt. De er flotte med lang pels, men må da ofte gres hver eller hver annen dag. Små hårete hunder må også ofte bades oftere. Selv bader jeg min ca hver 7-10 dag og hun må fønes og gres. For spesiellt interesserte, hehe ;)

Du bør også trene den til å ikke hoppe på møbler, da unngår du slitasje på hofter og knær. Tennene bør pusses så ofte som mulig, da infeksjoner lett kan oppstå. Husk å spørre oppdretter om helsebevis ang. sykdommer. Små hunder er også anbefalt å bli hos sin mor flere uker lenger enn større hunder, så undersøk dette. I USA er regelen 12 uker.

Er litt sent nå, så jeg kunne sikkert skrevet mer, men du får spørre om du lurer på noe.

Skrevet

Jeg jobber med noen som driver yorkie-oppdrett. UTROLIG mye jobb med pelsen hvis man vil stille dem. Og det er masse kriterier for hvordan de "skal" se ut hvis de skal gjøre det bra på utstilling, visstnok. Men hvis man bare skal ha dem som familiehund er det jo noe annet. De hun har er veldig kosete og vennlige, men i flokk blir det innmari mye bjeffing, pluss at de tisser inne selv om de er voksne. Men det er nok fordi de er en stor flokk og "må" markere. Vil anbefale deg å ta kontakt med en seriøs oppdretter, er visst mange useriøse som avler på de som har bein- og tannproblemer, så man må undersøke endel på forhånd.

• Liker 1
Skrevet

Har du barn? I så fall ville jeg vurdert en annen rase. Har dere ikke barn, kan YT være en fin rase :) Men det er en terrier da, ikke glem det. De krever jo oftes litt mer tålmodighet og kunnskap enn andre selskapsraser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...