barnesangen Skrevet 2. februar 2013 #1 Skrevet 2. februar 2013 Hei. Vi har en datter på 3mnd som siste 3uker har slitt med soving på dagen. Heldigvis har hun sovet godt på natten-til siste uken. Hun beg å våkne rundt kl 03, fikk mat om det trengtes og sovnet raskt igjen. Gjennom uken har det blitt mer utfordrende å roe henne. Toppet seg i natt med våken baby fra 02-05...to måltider gikk ned på høykant. Hun viste gode symptomer på å være trøtt , men klarte ikke å få henne til å sove...ingen hyling...resultatet er en veldig overtrøtt baby som akkurat nå har sovnet igjen....hvordan kan vi hjelpe henne til å finne søvnen igjen på natten? Har hatt fast leggetid kl 19 siden hun var 8 uker, men har måttet legge tidligere denne uken da hun har vært trøtt rundt kl 18...
Molimaki Skrevet 2. februar 2013 #2 Skrevet 2. februar 2013 Ut i fra det du beskriver å den plutselig endring i mønster, høres det ut som et tigerspring... http://voresborn.dk/baby-0-1/psykologi-og-udvikling/1439-syv-fantastiske-tigerspring (Jeg kunne kun finne den på dansk til deg)
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #3 Skrevet 2. februar 2013 Når barnet har sovet fra klokken 19 til klokken 2 så er det 7 timer. Hvor mange timer kan man forvente at barn sover i strekk? Anonym poster: 7139cc68261af9fa41b174478cf638ce 1
Thomasine Skrevet 2. februar 2013 #4 Skrevet 2. februar 2013 ...må glise litt, selvom dette nok er slitsomt for dere. Kan fortelle at mine barn alltid har vært våkne flere ganger per natt. Om så bare for å gå bort til senga vår... Er på 15 året med i allefall våken 1 gang pr. natt... ...forskjellige barn da... Vi får sove når vi er på voksenturer, når vi har barnevakt og når barna blir store...hihihi 1
Gjest kine Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 Hei. Vi har en datter på 3mnd som siste 3uker har slitt med soving på dagen. Heldigvis har hun sovet godt på natten-til siste uken. Hun beg å våkne rundt kl 03, fikk mat om det trengtes og sovnet raskt igjen. Gjennom uken har det blitt mer utfordrende å roe henne. Toppet seg i natt med våken baby fra 02-05...to måltider gikk ned på høykant. Hun viste gode symptomer på å være trøtt , men klarte ikke å få henne til å sove...ingen hyling...resultatet er en veldig overtrøtt baby som akkurat nå har sovnet igjen....hvordan kan vi hjelpe henne til å finne søvnen igjen på natten? Har hatt fast leggetid kl 19 siden hun var 8 uker, men har måttet legge tidligere denne uken da hun har vært trøtt rundt kl 18... Skjønner ikke problemet! Om hun sover fra 18 til 03 er det jo 9 timer(!!).
Elizia Skrevet 2. februar 2013 #6 Skrevet 2. februar 2013 Måtte le litt da jeg leste dette. (mine barn våknet 6-8 g per natt frem til de var nesten året og enda våkner 3 åringen 1 gang per natt) Skjønner det kan være overgang at babyen plutselig endrer sovemønster, men det er fhv normalt at babyer våkner på natta og endrer sovemønster. Det vil gå seg til etterhvert. 1
Gjest anonym Skrevet 2. februar 2013 #7 Skrevet 2. februar 2013 3 måneder og våkner på natta??? Og hva så? Dere har bare vært griseheldige om babyen har sovet natten gjennom hittil. Her er jeg fortsatt oppe 1-10 ganger per natt for min 2-åring. Så det er nok bare en endring i søvnmønster, noe man må regne med skjer mange ganger før babyen blir stort barn, kutter dagdupp og forhåpentligvis en dag sove 12 timer sammenhengende ;-)
Harlekin Skrevet 2. februar 2013 #8 Skrevet 2. februar 2013 Dere trenger ikke være så nedlatende i svarene deres til TS, da. Men TS, det er normalt at babyer endrer sovemønster, og (dessverrre) er det normalt at de begynne å sove mer urolig når de blir 3-4-5 måneder gamle. Det kan være så mange ting, utviklingssprang, tenner, økt bevissthet på verden omkring - eller en kombinasjon av dette. Så jeg tror ikke det er så mye å gjøre med dette, annet enn å forsøke å holde på gode rutiner, har trygghet og ro om babyen, og gjøre så godt dere kan for å roe det om natten. Det kommer nok å være både gode og dårlige søvnperioder i månedene og årene fremover, men til slutt går det over, og barnet vil sove godt om natten. 1
Stinelin Skrevet 2. februar 2013 #9 Skrevet 2. februar 2013 Ja her var det mange nedlatende svar. TS er ute etter hvorfor det endrer seg nå og hva de kan gjøre, hjelper ikke å høre at andre ikke har sovet på ei hel natt på 15år. Problemet er ikke at hun sover 7 eller 9 timer i strekk, men at hun ikke sover videre fra kl.3 om natta. Det kan være ganske slitsomt når man er vant til at de sovner fort etter mat. Jeg vil tippe at det er en periode som dere må igjennom, de forandrer av og til vaner, og ikke alltid til det bedre. Kan bare foreslå å prøve ut ulike metoder for å få henne til å sovne igjen, og sjekke ut ting som kan være ubehagelig for henne (temperatur, sult, luft el.). Så er det bare å trøste seg med at det ofte går over av seg selv, og håpe at det ordner seg fort. Det kan være utviklingssprang som gjør henne mer urolig. Vår gutt har alltid våknet mange ganger om natta, men sovner heldigvis fort etter mat. Er i senga 11timer pr natt. Kjenner at det stresser meg om han skulle være våken enn vanlig om nettene, siden han sover korte perioder i utgangspunktet. Føler at vi ikke har så mye mer å gå på ifht søvnbehov, men må man så må man.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #10 Skrevet 3. februar 2013 Poenget med at barnet har sovet 7 eller 9 timer er at barnet har fått den søvnen det trenger på en stund? Etter min erfaring så må man endre søvnmønsteret flere ganger etter hvor mye søvn barnet trenger. Da mine var bittesmå la jeg de så sent som mulig, rundt 2-3 mnd endret jeg, la dem rundt 22 tiden slik at de fikk en mating rundt 1 på natten (er nattrangel selv), så sov de til rundt 6-7 tiden. Må endre sovemønsteret på dagtid også. Man må se på antall timer barnet sover, når burde man legge for at det skal sove til mest mulig normale tider. Man kan ikke forvente at så små barn skal sove i 10-12 timer i strekk (selv om noen gjør det). Noen sover mye og andre sover lite. Anonym poster: 7139cc68261af9fa41b174478cf638ce 1
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2013 #11 Skrevet 3. februar 2013 Ut i fra det du beskriver å den plutselig endring i mønster, høres det ut som et tigerspring... http://voresborn.dk/...ske-tigerspring (Jeg kunne kun finne den på dansk til deg) Åh gud ja.. enig med deg. Har en slik jente. Det er utrolig utmattende og mest fordi det fortsetter langt opp i skolealder.. og folk anser "slike" barn som problembarn.. *sukk* ( MÅ jo være diagnosebarn det det der kakle kakle...) Ni år og stadig bedring da.
SummerJoy Skrevet 3. februar 2013 #12 Skrevet 3. februar 2013 hvordan kan vi hjelpe henne til å finne søvnen igjen på natten? Har hatt fast leggetid kl 19 siden hun var 8 uker, men har måttet legge tidligere denne uken da hun har vært trøtt rundt kl 18... Ha på lite lys, minst mulig "dulling"... Ellers er en 3 mnd gammel baby heldigvis såpass liten at du trenger ikke stå opp selvom hun er våken i en periode midt på natten. Jeg husker min hadde en periode hvor han våknet i 4-5 tiden. Da ble vi bare liggende i sengen og kose, hadde noen småleker liggende som han fikk titte på, tok gjerne opp rullegardinen så han kunne titte litt på trærne som flagret i vinden osv (litt uaktuelt på denne årstiden..) Hun finner nok roen igjen snart. Forøvrig veldig bra at dere har fått til fast leggetid fra 18
SummerJoy Skrevet 3. februar 2013 #13 Skrevet 3. februar 2013 (endret) Når barnet har sovet fra klokken 19 til klokken 2 så er det 7 timer. Hvor mange timer kan man forvente at barn sover i strekk? Anonym poster: 7139cc68261af9fa41b174478cf638ce I 3 mnders alder kan noen oppleve at barnet sover så mye som 12 timer i strekk. Forøvrig er det mer vanlig at barnet får 1-4 måltider i denne perioden, men at barnet sovner igjen etter hvert måltid er noe man kan forvente, så det er langt i fra slik at man må regne med dag kl 2 fordi man legger barnet kl 19.. Endret 3. februar 2013 av SummerJoy
Sol79 Skrevet 3. februar 2013 #14 Skrevet 3. februar 2013 Min kunne også være våken 1-2 timer midt på natta før. Nå er han våken en gang i timen hele natta gjennom i steden for... 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #15 Skrevet 3. februar 2013 Det er helt normalt. Jeg er oppe på nettene enda og her er eldste barn 12 år!! Så noe soving får vi gjøre i grava. Samsov om det er problemer. Vi samsov med alle, og da var jeg heldig med 4 timer sammenhengende søvn. At en 3 mnd gammel baby er våken på natten er da høyst normalt. Anonym poster: e9ecdbdcc0fccda6aef1abff52dbc402
charactouy Skrevet 4. februar 2013 #16 Skrevet 4. februar 2013 Vi har også vært velsignet med god nattesøvn hos barnet fra starten av, men har likevel hatt flere slike runder som du beskriver. For oss bedret det seg når vi slo oss til ro med at om barnet våkner om natta, blir det 3 timer våkentid. Da roet vi oss, det ble enklere for barnet å roe seg, og vi ble generelt i bedre humør hele gjengen. Og plutselig sluttet barnet å våkne på natta igjen for en periode. Vi har opplevd at vårt barn generelt kun våkner om natta dersom det faktisk er noe - alt fra at det er sultent (som baby) via tannfrembrudd til sykdom (spesielt i vinter - første bhg-vinteren gir endel sykdom). Gi barnet mat om det er sultent, la det slappe av sammen med deg/dere til barnet er klar for å legge seg igjen. Ikke stress med det. Her har vi tilbrakt mange sene nattetimer i godstolen på stua med lav musikk i halvsøvne med baby i armkroken. (Et hett tips kan være å velge én spesiell artist/plate - vi hørte mye Queen i den perioden og barnet på 20mnd roer seg så å si alltid om vi setter på Queen nå. Fin søvnassosiasjon om det er trøblete å roe ned for senga når de blir eldre.) Og fremfor alt aksepter at "sånn er livet som foreldre til vårt barn nå, dette ordner seg etter hvert". Akkurat den tanken har jeg som sagt hatt god nytte av gjennom våkentid på natta, trøbbel med legging og mange andre utfordringer som småbarnsmor
Gjest Clafoutis Skrevet 4. februar 2013 #17 Skrevet 4. februar 2013 Veldig enig med sistemann som sier at man bare må akseptere at det er sånn det er akkurat nå. Vi sliter veldig med søvnen til gutten vår (4,5 mnd), spesielt på dagtid er han nesten umulig å få til å sove. De to siste ukene har han imidlertid også begynt å våkne og ville stå opp rundt kl 4 hver natt, og det tar lang tid før han sovner igjen. (Og når han tilslutt sovner våkner han uansett igjen senest kl 6.30, og da MÅ vi stå opp. Han spiser også minst annenhver time hver natt, så det blir ikke mye søvn på 'a mor Men for oss (eller spesielt meg, siden det er jeg som tar han mest om natten) har det hjulpet veldig å fokusere på at dette er midlertidig, det går over en dag, og jeg får ikke gjort så mye med at det er sånn det er nå. Det kommer en dag der alt er glemt og jeg bare savner den herlige babytiden
charactouy Skrevet 4. februar 2013 #18 Skrevet 4. februar 2013 Kan føye til at når vi en skjelden gang har våkenetter eller trøblete legging nå, så kjenner jeg på at det er faktisk litt godt å sitte sene nattetimer med musikk og barn i godstolen Det er sprøtt, men jeg savner den kosen det var å bare slappe av med babyen og favorittmusikken vår. 1
Gjest alenemormed2små Skrevet 13. februar 2013 #19 Skrevet 13. februar 2013 Det er HELT NORMALT, er det virkelig slik at dagens foreldre forventer å sove 8-12 timer i strekk hver natt med barn under 5 år? Sovehysteri vil jeg kalle det, og når folk virkelig synest det er ett problem med opp om natta eller nattevåk så burde folk kanskje revurdere det å få barn..? Barn våkner på natten, enten er det sulten, kald, varm, klør, tørst, sykt, ukomfortabelt, tannfrembrudd, mareritt, vil ha nærhet osv. Det er slik å få barn og bli foreldre.. beste rådet og trøsten; det går over etterhvert, og gjør så godt du kan for å være tålmodig og slapp av.. det går bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå