Spirito Skrevet 17. mars 2004 #1 Del Skrevet 17. mars 2004 Jeg vurderer å legge panel i taket og male det hvitt. Taket mitt er fra før belagt med takplater, og disse er blitt spaklet. Sparkelen er stygg, og platene er ikke pene. Jeg aner ikke hva som er under, men tør liksom ikke å åpne og kikke heller. Tenk om det er bare isolasjon og bjelker, og så står jeg her uten tak? Ihvertfall, jeg leter etter takbelegg jeg kan smelle utenpå de stygge platene. Jeg bor i en toppleilighet med skråtak, og tenkte at det kunne bli koselig med panel. Men blir det kanskje for loft-aktig? Og er panel fortsatt moderne, eller er det andre ting som er in nå? Skal selge om noen få år, og er interessert i å få høyest mulig takst. Hvor finner jeg billig, fin panel? Har hørt at det finnes ned i 45-50 kroner kvadraten, men jeg finner det ikke på nettsidene verken til maxbo eller byggmakker. Der koster det mye mer. Eller er det andre ting enn panel jeg bør tenke på? Tar mer enn gjerne imot tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2004 #2 Del Skrevet 18. mars 2004 Så lenge du maler panelen hvit synes jeg ikke at det blir for loftaktig. Anbefaler deg å male første strøket før du spikrer opp panelen. Det er lettere og du får maling der det kan bli svinnsprekker. Prisen er jeg ikke sikker på. Det er jo også mange ulike typer panel, så du må nesten ta deg en tur til et trelastlager og se hva de har. Skal du ha mange kvadrat kan du spørre hvor mange prosent rabatt du får. Spør flere steder. Vil anbefale deg å fjerne takplatene som er der. Da får du se om det er skikkelig isolert bak, du får sjekket at det er dampsperre (plast) bak og du ser hvor taksperrene som du skal spikre i sitter. Vil faktisk også anbefale å kjøpe spikerpistol og kompressor (Biltema har billig), for det blir utrolig mange spiker som skal inn, og de bør helst dores det siste stykke for å unngå stykke merker i panelt. Tror ikke du taper noe i forhold til et salg å legge et pent panel i taket. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Jones Skrevet 18. mars 2004 #3 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg tror det blir finest med panel :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 18. mars 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 18. mars 2004 Tusen takk for svar! Da blir det ikke gjort noe før i sommer ihvertfall, hvis jeg må ta ned takplatene først. Aner jo ikke hva som er under. Har bare ett rom, så jeg er avhengig av å bo i rommet mens jeg pusser opp. :-? Litt lettere på sommeren kanskje, da kan man ihvertfall lufte masse uten å fryse ihjel, og det er ikke krise å ikke ha tak noen dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2004 #5 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg har panel i taket. Har leilighet på toppen i tomannsbolig med skråtak. Nå er jeg møkkalei alt som heter furu...og skal male hele taket i stua hvitt for å få et lysere rom. Skråtak gjør rommet mindre, men med et lysere tak virker alt større. Panelt tak gir en lun følelse. Tenkte først å lysne det mørke takpanelet med beis..men går heller for matt heldekkende hvit oljemaling. Skal forøvrig pusse opp og legge nye tak i hele leiligheten. Vet ikke om det blir plater eller panel i resterende rom. Har noen stygge tak fra 1950, så noe må gjøres. Håper jeg slipper å først måtte ta vekk det som ligger der allerede. Trodde man bare kunne spikre plater/panel rett på?. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2004 #6 Del Skrevet 19. mars 2004 Er underlaget plant så bør det ikke være noe problem å spikre rett på. Men skal man gjøre en skikkelig jobb (som alltid er å anbefale), kan man like godt sjekke hvordan det ser ut på baksiden og eventuelt rett opp feil der (som manglene isolasjon, fuktproblemer e.l.). Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 19. mars 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 19. mars 2004 Tusen takk for alle synspunkter og tips! Det blir nok 99% sikkert hvitt, oljemalt paneltak her til sommeren. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille mor Skrevet 20. mars 2004 #8 Del Skrevet 20. mars 2004 Bare ett lite tips ang. maling av panel: husk å kvistlakke først, ellers så tyter kvaen ut gjennom malingen. og att du maler not og fjer på panelen før du setter den opp, slik at når panelen "går" slipper du sprekker med umalt panel. Og panelen må være tørr, og spikres på sidene ikke i midten. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 20. mars 2004 #9 Del Skrevet 20. mars 2004 Vi har nettopp tømt hele stua vår og skal pusse opp. Det første som skal gjøres, er nettopp å legge panel i taket! Har gjort det på kjøkken/allrom med stort hell; det ble virkelig flott! Vi bruker en semihvit oljebeis som egentlig er beregnet for utendørs bruk. To strøk. Stålspot'er i taket blir skikkelig flott til. Jeg synes et flott, malt/beiset paneltak løfter kvaliteten og stilen mange hakk! Lykke til med jobben - for det er litt av et arbeid. Man bør ha tilgang på spikerpistol... I dag skal vi ut og handle panel, 42 kvadrat som skal beises i to omganger...joda, det vil nok ta litt tid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiko Skrevet 21. mars 2004 #10 Del Skrevet 21. mars 2004 I år gleder jeg meg til noen feriedager i forkant av påska. Da skal det males og fornyes i den grusom kjedelige stua som er full av farger. Da vi bygde huset satte vi opp furupanel i entreen, for såvidt greit, men etter noen år blir de jo mørkere og de stjeler mye lys. Har så inderlig lyst til å male panelet med en lys farge, men ikke alle i familien er vistnok moden for det ennå. (Har man først malt panelet, er det jo ingen vei tilbake). Men så var det stua da, den SKAL vi ihvertfall gjøre noe med. I dag er det furulister under taket, noe som gjør rommet sammentrykt. Så nå skal de endelig bli hvit slik som taket. Alle veggene i stua skal også få en lys farge, men er usikker hva som vil passe best. Burde jeg ta utgangspunkt i møblene som har gråfarge, eller vil det uansett bli bra bare det er en lys farge? Veggseksjonen malte vi perlegrå for noen år siden, det skulle vel gå bra mot en lys vegg? Kan noe svare meg på hvor lang tid det tar fra vi maler en barneseng og til den nyfødte kan bruke den? Det er snakk om vannbasert maling, har hørt at det er så mye gasser i malinga, at det må gå ca 1/2 år før den kan brukes?! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. mars 2004 #11 Del Skrevet 21. mars 2004 Vi har panel i alle tak. Orker ikke tak-ess. I stua, på kjøkkenet og i gangen er det beiset med en matt hvitfarge. På badet er det lasert ganske mørk brunt. På soverommet har vi malt det lyst. I TV-stua er det mørkbeiset og på et annet rom er det lakkert med lys grå panel-lakk. Synes ikke at det ser loftsaktig ut noe sted, annet enn på loftet Loftet er egentlig ikke et loft heller, men har skråtak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2004 #12 Del Skrevet 26. mars 2004 Hei. Hvis du skal male panel, bør du kjøpe gran. Gran gir et veldig bra resultat med kvistlakk som grunning.Den er ikke så "feit" som furu, hvor kvistutslag ofte forekommer. Prisen varierer noe, men den ligger på 65-100 kr. Tips om typer som egner seg i tak: Faspanel, skyggepanel. Hvis du ikke maler den før montering, vent i et par uker før du behandler den. Den kryper sammen forholdsvis fort. Litt avhengig av temperaturen i rommet. Lykke til!! Hilsen en tømrer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 27. mars 2004 #13 Del Skrevet 27. mars 2004 Vi skal også ha panel i takene oppe, så snart min kjære får ut fingeren. Det kan riktignok ta sin tid, men jeg håper jo det blir før tiåret er omme.... Syns panel i taket er stiiilig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2004 #14 Del Skrevet 27. mars 2004 Vil som tømrer også anbefale gran. Mindre kvist og billigere. Resutatet ble kjempebra hos oss. Malt panel er hundre ganger finere enn takplater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 27. mars 2004 #15 Del Skrevet 27. mars 2004 Vil bare legge til at det er flere alternativer enn takplater og panel - jeg har valgt å ha sparklede og malte gipsplater både i tak og på vegger i huset mitt. Kjempefint - nesten et "must" i moderne hus eller leiligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå