Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har planer om å ha privat avtale ang. barnebidrag. Har brukt bidragsveilederen og funnet ut en sum. Jeg er gift på ny og hjemme med barn. (tre tilsammen) Nå står jeg uten inntekt og min eks mener jeg skal skjønnslignes, slik at han skal betale mindre. Dette er kanskje riktig, men jeg finner ikke noe om det inne på sidene til Nav.

Evt. hvor stor sum det gjelder. Dette er viktig å få med i beregningen.

Er det noen som vet noe om dette.

Anonym poster: ef14a013807150791e772bbc0d42fbbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke mening å få noe av skriften tydeligere (markert). TS

Skrevet

Skhønnsliknet blir du ikke, men NAV kan sette en antatt inntekt på deg for berekning av bidrag, om det ikke er nødvendig for deg å gå hjemme.

Anonym poster: a4452d20eb2221754c82a0af9f4a28f6

Skrevet

Skhønnsliknet blir du ikke, men NAV kan sette en antatt inntekt på deg for berekning av bidrag, om det ikke er nødvendig for deg å gå hjemme.

Anonym poster: a4452d20eb2221754c82a0af9f4a28f6

Det er ikke "nødvendig" å gå hjemme for meg. Jeg gjør det fordi vi ønsker det ovenfor barna, og fordi vi har mulighet økonomisk. Hvor finner jeg ut hvor mye de kan sette som antatt inntekt? Og hvor finner jeg ut av om de virkelig gjør det? Hva om jeg f. eks begynner på et studie? Altså, jeg er ikke ute etter å lure meg unna, men å finne riktig bidrag fra barnefar.

Jeg kan sikkert ringe til Nav, men dårlig erfaring derfra med forskjellige svar fra en annen gang. Derfor hører jeg her om noen har vært borte i dette.

Skrevet

Du skal skjønnslignes dersom ligningsmyndighetene ikke tror det du har levert i selvangivelsen er korrekt, eller dersom du ikke har levert selvangivelse.

Se: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2003/nou-2003-7/5/6/1.html?id=

Tro meg, du vil ikke bli skjønnslignet. Det er aldri til din fordel. Jeg ble skjønnslignet en gang og fikk 110.000,- i baksmell. Det smeller noe så jævlig. Heldigvis fikk jeg en kompis som jobbet som økonom til å ta saken og han gjorde slik at jeg fikk 36.000,- igjen.

I dette tilfelle tror jeg exen din prøver å lure deg slik at han slipper å betale det han skal.

En skjønnsligning er aldri til din fordel. Ligningen blir satt ut fra det myndighetene vet om deg, og så blir det utvist skjønn. De har egne satser for hvor mye penger man trenger til privat forbruk og hvor mye et barn koster deg. Dersom du har tjent mindre enn dette vil du bli straffet hardt dersom du ikke klarer å bevise at du har hatt ikke skattepliktige midler til rådighet. Bevisbyrden er ganske streng og ligger på deg.

Skrevet

Du skal skjønnslignes dersom ligningsmyndighetene ikke tror det du har levert i selvangivelsen er korrekt, eller dersom du ikke har levert selvangivelse.

Se: http://www.regjering.../5/6/1.html?id=

Tro meg, du vil ikke bli skjønnslignet. Det er aldri til din fordel. Jeg ble skjønnslignet en gang og fikk 110.000,- i baksmell. Det smeller noe så jævlig. Heldigvis fikk jeg en kompis som jobbet som økonom til å ta saken og han gjorde slik at jeg fikk 36.000,- igjen.

I dette tilfelle tror jeg exen din prøver å lure deg slik at han slipper å betale det han skal.

En skjønnsligning er aldri til din fordel. Ligningen blir satt ut fra det myndighetene vet om deg, og så blir det utvist skjønn. De har egne satser for hvor mye penger man trenger til privat forbruk og hvor mye et barn koster deg. Dersom du har tjent mindre enn dette vil du bli straffet hardt dersom du ikke klarer å bevise at du har hatt ikke skattepliktige midler til rådighet. Bevisbyrden er ganske streng og ligger på deg.

I mitt tilfelle forsørger min nye mann meg (og barna...to felles og det ene jeg har med eksen) Da kan jeg vel ikke bli straffet for noe.

Min eks mener jeg skal skjønnslignes for å finne en ca sum jeg "skulle" ha tjent hvis jeg jobbet, slik at denne summen skal settes inn i tabellen for beregning av bidrag. Og at han da ender opp med lavere sum i barnebidrag enn det han har funnet ut nå.

Skrevet

Nå må du tenke deg om, ellers går du på en skikkelig økonomisk smell.

Det beste for deg er å bli lignet sammen med din mann, da trekkes det som trengs for ditt livsopphold fra ham og han får mindre skatt. Dette tjener dere på siden dere har felles økonomi.

Dersom du ikke lignes under ham, vil du måtte bevise hvor pengene du har levd for kommer fra, og siden du ikke kan bevise at de kommer fra ham siden du ikke lignes under ham vil dette ikke tjene deg. Dere vil tape stort på at du blir skjønnslignet.

Dere vil faktisk gå på dobbelt tap fordi han ikke vil få fratrekket for deg, og du må i tillegg betale mellomlegget som skjønnsligningen vil gi.

Skrevet

Jeg tror ikke TS og Bjørkeris snakker om det samme. Det er ikke snakk om at skatteetaten skal skjønnsligne TS, men eventuelt om NAV vil estimere en inntekt for TS. Dette har ingen innvirkning på skatten, kun barnebidraget eksen må betale.

Anonym poster: 589d4228d0cf570b72896342325dcba7

• Liker 3
Skrevet

Hvis du velger bort arbeide for å gå hjemme i en omsorgsrolle så kan han kreve at det skjønnsfastsettes en inntekt på deg. Da setter NAV en inntekt på deg ut fra hva du normalt ville kunnet oppnå i arbeidslivet og reduserer den med 20%.

Du kan ikke velge bort arbeid og vente at eksen din skal plukke opp slakket, så derfor er denne ordningen tilstede.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du velger bort arbeide for å gå hjemme i en omsorgsrolle så kan han kreve at det skjønnsfastsettes en inntekt på deg. Da setter NAV en inntekt på deg ut fra hva du normalt ville kunnet oppnå i arbeidslivet og reduserer den med 20%.

Du kan ikke velge bort arbeid og vente at eksen din skal plukke opp slakket, så derfor er denne ordningen tilstede.

Skjønnsfastsettes var nok sikkert det rette ordet. Det var eksen som sa skjønnsligne (noe jeg ser er helt feil ord). Jeg er ikke ute etter å velge bort arbeid for å få han til å betale mer, jeg ønsket bare å vite hvordan min "liksom" inntekt ble regnet ut, slik at vi fikk dette riktig. Er det er gjennomsnittsinntekt av hva jeg er utdannet som, f. eks tannpleier og deretter trekke ifra 20% på dette? Blir det trukket fra noe fordi jeg har to barn til som jeg forsørger? Altså ett barn med eksen og to med min nye mann.

Skrevet

Jeg tror ikke TS og Bjørkeris snakker om det samme. Det er ikke snakk om at skatteetaten skal skjønnsligne TS, men eventuelt om NAV vil estimere en inntekt for TS. Dette har ingen innvirkning på skatten, kun barnebidraget eksen må betale.

Anonym poster: 589d4228d0cf570b72896342325dcba7

Ah, det tror jeg du har rett i. Ingen vil skjønnslignes frivillig. Det er nok som Løvetanten skriver at det er snakk om skjønnsfastsetting. Etter noen kjappe søk på google etter "skjønnsfastsetting barnebidrag" ser det da også ut som om barnefaren har en god sak. Og det skulle vel egentlig bare mangle også, TS er jo forsørget for.

Det mest rettferdige er vel at hun enten skjønnsfastsettes eller at det beregnes etter den samlede inntekten til husstanden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er riktig at dere ved beregning av bidrag tar utgangspunkt i inntekten du ville hatt dersom du var i full jobb. http://forum.kvinneg...owtopic=602244. Denne saken går på mye av det samme og her vant barnefar.

TS: Jeg er enig i det du skriver, jeg har bare ikke funnet ut hvordan de regner det ut..Men fikk svar på det meste i siste innlegg. Men jeg vil tro jeg kan trekke ifra litt fordi jeg forsørger tre barn også.. Og hva med at jeg må ha barnehage/sfo hvis jeg skal ut i jobb. Tas dette hensyn til i min samlede inntekt?

Et eksempel: Jeg går ut i arbeidlivet nå. Tjener 15000 utbet. i mnd. Forsørger 3 barn (sammen med ektefelle), to barn i barnhage og ett barn på sfo. Blir dette tatt med hvis nav fastsetter en inntekt på meg?

Skrevet

Ah, det tror jeg du har rett i. Ingen vil skjønnslignes frivillig. Det er nok som Løvetanten skriver at det er snakk om skjønnsfastsetting. Etter noen kjappe søk på google etter "skjønnsfastsetting barnebidrag" ser det da også ut som om barnefaren har en god sak. Og det skulle vel egentlig bare mangle også, TS er jo forsørget for.

Det mest rettferdige er vel at hun enten skjønnsfastsettes eller at det beregnes etter den samlede inntekten til husstanden.

Skrevet

TS: Er jeg som har brukt feil ord, jeg gjenga hva barnefar sa og tenkte ikke at det gjalt skatt. Jeg er ikke uenig at det skal beregnes en inntekt på meg. Lurte på hvordan det ble gjort. Kanskje jeg finner mer, når jeg søker på rett ord.

Det bør vel beregnes etter min inntekt, for det er meg og min eks sitt barn. Min nåværende manns inntekt har ikke noe å si for bidraget. (Han har ikke forsørgeransvar for et barn som ikke er hans - selvom i praksis her, gjør han jo det)

Skrevet

Mitt og min eks sitt barn, skulle det stå....TS

Skrevet (endret)

Er du utdannet tannpleier og har jobbet som dette så er det grunnlaget for NAVs skjønnsfastsetting. De vil også redusere årsinntekten/grunnlaget med 20%, fordi både mor og far har anledning til å gå ned 20% i lønn.

De andre barna du har forsørges av deg og barnas far, og så vidt jeg vet vil de ha minimalt å si for bidragets størrelse. Din husstands samlede inntekt eller fars husstands samlede inntekt har heller ingenting å si for bidragets størrelse.

Min mann fikk sin ekskone skjønnslignet da hun reduserte stillingen sin til 50% fordi "hun hadde lyst". Da satte likevel NAV inntekten til 80% av årslønnen hennes (og hun valgte faktisk å gå opp i stilling igjen :fnise: )

Endret av Løvetanten
Skrevet

Er du utdannet tannpleier og har jobbet som dette så er det grunnlaget for NAVs skjønnsfastsetting. De vil også redusere årsinntekten/grunnlaget med 20%, fordi både mor og far har anledning til å gå ned 20% i lønn.

De andre barna du har forsørges av deg og barnas far, og så vidt jeg vet vil de ha minimalt å si for bidragets størrelse. Din husstands samlede inntekt eller fars husstands samlede inntekt har heller ingenting å si for bidragets størrelse.

Min mann fikk sin ekskone skjønnslignet da hun reduserte stillingen sin til 50% fordi "hun hadde lyst". Da satte likevel NAV inntekten til 80% av årslønnen hennes (og hun valgte faktisk å gå opp i stilling igjen :fnise: )

TS: Jeg har ikke jobbet i noen relevant stilling til utdannelsen min på mange, mange år. Jeg har kun tatt sporadiske jobber, for å få erfaring mot ett nytt studie. Men som sagt, jeg er ikke ute etter å være hjemme for å "straffe" min eksmann. Dette er et valg jeg har tatt for mine barn. Jeg ønsker bare en rettferdig sum å plotte inn i bidragsveilederen.

Skrevet

Etter det jeg ser skal det settes etter evne. Og dine evner er det du er utdannet som, og da høyeste utdanning.

Skrevet

Etter det jeg ser skal det settes etter evne. Og dine evner er det du er utdannet som, og da høyeste utdanning.

Det virker rimelig (og minus 20% av dette som det sto lengre oppe?)

Hva skjer hvis jeg evt. begynner å studere, og må ta opp lån?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...