Gå til innhold

Hannhunder som slåss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en stor hannhund og naboen har en stor hannhund - og dessverre tåler de ikke trynet på hverandre. Ved enhver anledning blir det slåsskamp. De biter seg fast i hverandre og det er utrolig vanskelig å skille dem og jeg er seriøst redd for alvorlige konsekvenser.

Selvsagt har vi de ikke løs sammen, men siden vi er nære naboer skjer det fra tid til annen at de møtes og en av de er løse. For å være mer nøyaktig er det nabohunden som er løs og oppsøker vår hund, men jeg tenker at det like godt kunne vært vår f.eks fra døra til bilen.

Noen sier at dersom hundene får være løs ordner de opp seg imellom, men jeg vet ikke om jeg vil tørre å gjøre noe sånt. Ser for meg alvorlige skader. Er det noen som har tips og råd blir jeg veldig glad for det.

Anonym poster: ecb91c472cfb2a2b4001eadb5d071ce9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de er så sinte på hverandre er det ikke i det hele tatt lurt å la de "ordne seg opp imellom", for da kan de jo får alvorlige skader. Dessuten skjønner jeg ikke at naboen din ikke har hunden i bånd, noe som er uansvarlig. Tipset mitt er jo egentlig å spørre naboen om han kan begynne å gjøre dette. Med mindre det finnes andre måter å løse situasjonen på.

• Liker 2
Skrevet

Det dere gjør da er enkelt. Dere se til å ha hundene i bånd. Noe annet er uansvarlig, selv om det vare er fra bilen.

Anonym poster: eec8272b2f52491aeb51e69fb493b5d8

• Liker 5
Skrevet

TS her.

Mulig jeg var uklar i første innlegg. Det jeg ønsker innspill på er om det er mulig å få hundene til å bli venner eller iallefall akseptere hverandre. Noen med slik erfaring?

Skrevet (endret)

Vanskelig om de alt har vært i tottene på hverandre

Det kan testes ut ved å gå turer sammen, den minst aggressive hunden først ,så neste hund m/eier

Ville dog ikke anbefalt det,da jeg tviler på at det har noe for seg.

Endret av Kårky
  • Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Hold dem unna hverandre. Det er vel båndtvang der dere bor uansett? Eller er det ikke det?

Hvis man "lar dem ordne opp" kan det bety at den ene blir sjefen - og den andre dør/blir hardt skadet.

Skrevet

Enig med Kårky.

Både at det beste er å gå tur i bånd uten at de er så nære at de knurrer el.l. Men også at når de har vært i tottene på hverandre over lengre tid så skal man være veldig tålmodig og gå tur sammen veldig ofte.

Da jeg flyttet hit jeg nå bor traff vi på en hund, både den og mine oppførste seg som idioter. Så jeg sa til eieren at om vi går en tur sammen en dag så ville de sikkert roe seg. Det skjedde aldri, så den hunden og ene min oppfører seg fortsatt som idioter når de ser hverandre. Nå hadde jeg ikke giddi å prøvd engang.

Anonym poster: dc3ebbd9c492ee4bc6d4fdfece558f9a

Skrevet

TS her.

Mulig jeg var uklar i første innlegg. Det jeg ønsker innspill på er om det er mulig å få hundene til å bli venner eller iallefall akseptere hverandre. Noen med slik erfaring?

Det er mulig ja, men det kreves mye arbeid fra begge hundeeiere så dere må være beredt til å jobbe med dette daglig og hele tiden konsekvent.

Hvis det er et alternativ så er det et par punkter det er verdt å merke seg:

- Hunder som har dårlig erfaring med hverandre kan bruke inntil 1 år med å bli komfortable i hverandre selskap. Spesielt den som har blitt "tatt" vil føle lenge at det ikke er noe hyggelig å være sammen med "mobberen". Dette betyr at hundene skal ha en avstand som er så stor at ingen av de føler ubehag/sinne/frustrasjon ovenfor hverandre, og må løses ved avstand og evt gjerde imellom (evt. en "sluse" også) slik at de kan være i nærheten, men ikke for nær.

- Paralellgåing ved at begge går med hver sin hund i bånd med så stor avstand at ingen av hundene reagerer på hverandre. Dette varierer mellom 100 meter og 5 meter avstand. Avstanden minskes ettersom hundene blir mer komfortable med hverandre.

- Aldri kjefting, aldri "heie på" som det oppfattes når man roper etc.

- Etterhvert kan søksøvelser med avstand til hverandre hjelpe veldig på å få positive opplevelser av å være sammen.

- Aldri, aldri må hundene igjen få mulighet til å fly på hverandre. Dette er viktig.

Om begge eiere er innstilt på å jobbe med dette over lang tid så kan det gå veldig fint. Dog jeg er usikker på hvor mye dette lar seg gjøre i praksis av den enkle grunn at man kanskje ikke er like dedikert som hvis man var eiere av begge hundene og faktisk MÅTTE gjøre det. For det er en jobb - tro meg :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Tispa vår er 4,og nabohunden er 6. Det er vår hund som går til angrep. Aner ikke hvorfor

Anonym poster: 0410a0f6ee661e07bd6e480abeee90f5

Skrevet

Kan han være usikker? At det i starten var den andre som angrep og han etterpå nå da har lært at angrep er det beste forsvar?

Men MÅ hundene omgås? Han min går ikke overens med ei bikkja oppi gata. Begge legger seg i selene, krangler, bjeffer og lager et voldsomt leven. Men derfor får de heller ikke møtes, vi unngår hverandre på tur og holder de unna hverandre. Med mindre de MÅ gå sammen pga familie, kjærester o.l så ser jeg ikke vitsen med det hvis ikke begge går 100% inn for det!

Skrevet

Tispa vår er 4,og nabohunden er 6. Det er vår hund som går til angrep. Aner ikke hvorfor

Anonym poster: 0410a0f6ee661e07bd6e480abeee90f5

2 tisper som har lagt hverandre for hat- blir aldri venner...

Skrevet

2 tisper som har lagt hverandre for hat- blir aldri venner...

Det er ikke nødvendigvis helt riktig. Det kreves arbeid, men det kan fikses.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis helt riktig. Det kreves arbeid, men det kan fikses.

Da kreves det veldig mye arbeid og kunnskap,tror det er få tilfeller man kan klare å fikse 2 tisper som har lagt hverandre for hat, jeg ville aldri tatt på meg en slik oppgave.

Tisper er uberegnelig, hormonelle... Ikke alltid de gir noen forvarsel eller før de flyr på og skal "drepe"... så er de i feil syklus osv.. ikke lett nei

Hanner derimot er mye lettere å fikse:-)

Skrevet

Da kreves det veldig mye arbeid og kunnskap,tror det er få tilfeller man kan klare å fikse 2 tisper som har lagt hverandre for hat, jeg ville aldri tatt på meg en slik oppgave.

Tisper er uberegnelig, hormonelle... Ikke alltid de gir noen forvarsel eller før de flyr på og skal "drepe"... så er de i feil syklus osv.. ikke lett nei

Nei, man kan ikke generalisere og si at "tisper er uberegnelige og flyr på og skal "drepe" uten forvarsel osv. Det høres jo helt vilt ut! Og jeg vil påstå at man ikke helt har satt seg inn i hva en hund faktisk er, om man går rundt å tror dette.

Ja, det skal endel arbeid til for å tilvenne to hunder som har dårlige erfaringer med hverandre og om man ønsker så kan man gjøre dette. Har man derimot ikke tid/overskudd/lyst, så blir det vanskelig.

Jeg er usikker på hvor du får det fra at hanner er "lettere å fikse". Dette kommer jo helt an på problemstillingen, bakgrunnen til hunden etc. etc.

Jeg synes dette var skremmende mye generalisering over ting som ikke er riktig.

Skrevet

Nåja, jeg har vært borti både to tisper som ikke tålte hverandre og to hanner som ikke tålte hverandre. Tispene var lettere å trene til å tåle hverandre og nå er de perlevenner, hannene er det verre med, der må vi være på vakt fremdeles etter lang tid.

Det kommer mer an på hunden og grunnen til "slåssingen" enn kjønnet.

Skrevet

Har hatt hannhunder i 20 år, og aldri hatt problemer med slossing, hverken innad i flokken eller utad.. men nå har jeg i tillegg 2 tisper og de virkelig hater hverandre og den største hadde fint drept den minste om jeg ikke hadde vært der de gangene de smalt sammen..

Det er velkjent blandt de med litt fartstid innen hund, at tisper er mer lunefulle enn gutta, dette pga hormoner osv..

Har spurt flere anerkjente "adferdsspesialister" og instruktører- INGEN har lyst til å prøve engang på mine 2 jenter...

Skrevet

Har hatt hannhunder i 20 år, og aldri hatt problemer med slossing, hverken innad i flokken eller utad.. men nå har jeg i tillegg 2 tisper og de virkelig hater hverandre og den største hadde fint drept den minste om jeg ikke hadde vært der de gangene de smalt sammen..

Det er velkjent blandt de med litt fartstid innen hund, at tisper er mer lunefulle enn gutta, dette pga hormoner osv..

Har spurt flere anerkjente "adferdsspesialister" og instruktører- INGEN har lyst til å prøve engang på mine 2 jenter...

Huff, det synes jeg var trasig. Hvis anerkjente adferdsspesialister ikke vil engang prøve... Da ville jeg faktisk sett på hvor "anerkjente" disse er.

Skrevet (endret)

Selvsagt kan tispene være lunefulle rundt løpetiden, men det er ikke dermed sagt at det er nærmest umulig å fikse to tisper kontra to hanner. At du har hatt hunder i 20 år sier ingenting annet enn at du nettopp har hatt hunder lenge. Jeg har også hatt hund noen år men påberoper meg ikke ekspertkunnskap fordi, nettopp pga at hunder er forskjellige uavhengig av kjønn.

Jeg personlig har bedre erfaring med at tisper er enklere å "fikse" på grunn av at jeg har mer erfaring med det kjønnet, du har mer erfaring med hanner og da er det jo logisk at du klarer dette kjønnet bedre.( evt rasen?)

Du kan ikke si at tisper Er uberegnelige, de kan være det ja men det kan jammen meg han-hunder være også. Det kommer som sagt tidligere helt an på hunden, forhistorie, psyke, rase ol.

Jeg har omplasseringshunder av begge kjønn, ingen har hatt det særlig bra tidligere men tispa var enklest å fikse for mitt vedkommende ihvertfall-

Kan jeg spørre hvilke annerkjente adferdsspesialister du har vært hos?

Endret av Sinner
Skrevet

Rivaliserende ulver vil drepe hverandre. Det er dessverre ikke håp om at de kan bli venner.

Anonym poster: 4671246818729c77b9d0849f9dff03b3

Skrevet

Rivaliserende ulver vil drepe hverandre. Det er dessverre ikke håp om at de kan bli venner.

Anonym poster: 4671246818729c77b9d0849f9dff03b3

Vi snakker om domestiserte hunder, ikke ulv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...