Gå til innhold

Foreldre til barn i barnehagen - ville du visst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er foreldre til barnehagebarn, er dere fornøyde med barnehagen deres? Det har vært mye snakk i media i det siste om barnehageansatte som klager på arbeidshverdagen med økte krav til kartlegging, observasjoner og dokumentering, flere barn på hver avdeling, uten flere voksne, vikarstopp, flere ufaglærte, derav enkelte ikke egner seg til jobben, men "tar det de får", endringer i økonomisk støtte (tidligere fikk hver kommune øremerkede midler til barnehage, nå får kommunene støtte, men den er ikke øremerket, og går derfor inn i "potten" som hver kommune har til disposisjon), flere og flere førskolelærere på dispensasjon fra utdanningskravet osv osv.

Jeg har jobbet i ulike barnehager over lengre tid, og nå, etter at kommunene tok over finansieringen, har jeg merket stor forskjell. Jeg jobber i en barnehage der jeg ikke ville hatt mitt eget barn. Jeg har ikke barn enda, men jeg mener at slik forholdene er der, så ville jeg heller valgt andre muligheter, fremfor den barnehagen...

Vi har en del flerspråklige (og sånn er det nesten overalt) som ikke får den oppfølgingen de trenger for å lære det norske språket godt nok til å følge med på skolen, disse faller også utenfor leken og går glipp av de gode vennskapene. Vi har enkelte med sosiale vansker - men ingen diagnose (jeg tror ikke de er "diagnosebarn", men har bare problemer med å tilpasse seg store barnegrupper, kaos og stadig nye eller fraværende personale) - og uten diagnose, ingen støtte i form av ekstra personale, spesielle tiltak osv. Dette er tilstander som burde utløst ekstra midler til en ekstra person på avdelingen, som kunne ta seg spesielt av disse barna, for å hjelpe dem inn i lek, støtte dem med språket, dele inn smågrupper og andre tiltak som kan hjelpe.

Vi er stort sett alltid en person for lite på jobb, enten det er sykdom (spesielt utsatt blant flinke assistenter som har jobbet alle sine dager i barnehage, og merker det på helsa i 50-årene, samt blant unge med syke barn - begge deler finner du mye av i barnehage), eller møter, kontortid, flere møter eller man må steppe inn for andre som er syke på andre avdelinger. Vi skal i utgangspunktet være 3 på jobb med 16-20 barn i alderen 3-6 år. Stort sett er vi to..

Mange steder setter man inn vikar ved sykdom (men ikke ved møter, kontortid og flere møter). Vikarer kan man stort sett dele inn i tre grupper: De som fungerer av seg selv (de får ofte fast jobb i en barnehage ganske kjapt, og kan derfor ikke brukes så lenge som vikar...), de som dilter etter deg (går du inn på et rom, kommer de diltende etter, gir samme beskjed som du gir barna, henger seg på samme formingsaktivitet som du driver med osv. Noe som fører til at du må gå ut til de andre barna, som da er alene. Vikaren dilter etter...) og de som er glade i å perle/tegne med de rolige barna. De sitter der ved bordet, perler sine egne kunstverk, og titter aldri opp for å se hva som foregår i lokalet rundt dem. Så når vi har vikar er vi i beste fall 2,5 voksne på jobb.

Turer blir stadig avlyst, barna har sjeldent noe kreativt å sende hjem, for alt går etter "samlebåndprinsippet" ("Nå skal vi ha om påske, og da skal alle lage påskekyllinger, og de skal se sånn ut, og inneholde det og det, og så blir mamma og pappa glade" liksom...), de flinke, sosiale barna klarer seg i stor grad selv, for all oppmerksomhet må gå til de som ikke klarer seg like godt på egen hånd (tidligere nevnte språkproblemer og sosiale problemer). Alle klager blitt avvist av ledelsen som sier at vi har "nok timer i forhold til antall barn - vel det er noe som ikke fungerer, og da bør man kanskje se på antallet voksne som skal fikse alle problemene (og ikke bare det, vi skal gi barna verdifull tid, skape minner, skape gode situasjoner, gi omsorg, leke, og gi barna rom for å skape lærdom av sine erfaringer - gi barna en god barndom) istedenfor å se på antall timer...

Vi går på jobb, gjør vårt beste, men opplever nesten daglig situasjoner der vi mister kontrollen. Når en voksen skal ha pause, har den andre (pluss evt vikaren, som jo fins og er til stede, selv om hun bare perler) alt ansvaret for 16-20 barn. Jeg klarer ikke å se alt som skjer, vi klarer slett ikke å høre alt som blir sagt, og vi klarer på ingen måte å hindre barna i å gjøre det de (utspekulerte som de er innimellom) har satt seg fore av pøbelstreker.. Om en av dem skader seg, og trenger omsorg, førstehjelp eller andre ting skjer (tisset seg ut, trenger hjelp på do, kaster opp osv) så er det ingen igjen til å se til resten. De kan være langt ute på hovedveien før jeg når dem igjen..

Barnehagen skal ikke være et sted der man unngår å skade seg. Der man unngår at noe forferdelig skjer. Det skal ikke være et sted der man holder barna samlet, for å ha kontroll på dem. Det skal ikke være slik at barna slutter å spørre om du kan være med å leke, å spille eller lese bok for dem - fordi de vet at du nesten aldri har tid. Det skal ikke være et sted man føler at alt man har lært om barns utvikling, om barns måte å lære på, om barns behov for nærhet og omsorg, om barns behov for tilstedeværende voksne - alt man har lært - blir tilsidesatt av hensyn til økonomi!

Det er et sosialt eksperiment vi driver med - jeg kaller det offentlig omsorgssvikt. Men jeg skal ikke snakke så høyt om det, av hensyn til lojalitet til arbeidsgiver, og jeg skal i alle fall ikke skape frykt blant foreldrene - som er de eneste som kan gjøre noe med det.. Jeg glatter over, sier at det har gått fint, forteller om positive hendelser, passer på å ta bilde når vi klarer å få til noe morsomt, og lar foreldrene leve i løgnen.. Og jeg er ikke alene...

Ville du visst det? Og hva ville du gjort, som forelder?

Anonym poster: ff14b36d25ec1d77f5202dd725041a53

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har dessverre rett her ja. Og heldigvis står nå førskolelærer frem og sier sitt. Mer folk til barnehagene. Barna trenger flere fang å sitte i! Dagens beste innlegg, heier på deg!

Anonym poster: f004464b2f8c363b793e27ff25fbf036

• Liker 9
Skrevet

Jeg tenker at foreldre burde få vite jeg da. Vi som jobber i barnehagene kan ikke si så mye som du sier, på grunn av lojalitet og taushetsplikt. Barna er for små til å si i fra selv.

• Liker 2
Gjest Kaninpus
Skrevet

Jeg jobber i skolen, og det er helt like utfordringer der, så er klar over hvordan det står til.Mye fravær,mye bruk av ufaglærte vikarer som kommer rett fra videregående. Det er grusomt fortvilende, og jeg forstår ikke at ikke foreldre klager mer! Om jeg hadde hørt at mitt barn hadde hatt ufaglærte lærervikarer nesten et helt skoleår, hadde jeg sagt så til de grader fra! Jobba også på SFO for noen år siden, og der var det så mye fravær, at vi kunne ikke gjøre noe annet enn å så og si bare være ute. Må si jeg kjenner meg igjen i det du sier om vikartyper. Jeg og har reagert på de som bare sitter der og ikke gjør noe med ungene, eller bare står rett opp og ned og glor/skravler med andre ansatte. Sier ikke en skal ta over leiken til barna, men det er alltid noe å gjøre på, sirkulere rundt og ha oversikt over hvor ungene er, eller rydde,vaske eller fikse noe om en er "arbeidsledig". Tenk deg hvordan disse litt apatiske folka er i skolen i forhold til å lede klasser....Say no more...

• Liker 4
Skrevet

Ja jeg er meget irritert over rammeplanen skolebarn skal gjennom. Den er så lang som et vondt år, og det er ikke rart mange elever sliter med motivasjonen og lære alle disse tingene. De lærer så mye på så kort tid, istedetfor å lære i dypden på mindre tema. Her læres klokka, gangen, subrtahere og plusse med doble tall alt på 2 uker......Hvis de da fikk lære klokka på 2 uker, lære minus på 3 uker og plusse i 2-3 uker, ja da kunne faktisk flere hengt med og forstått hva de holder på med. Nå sitter vi foreldre hjemme og skal forklare vår 6 åring alt dette her, for ukesmålene og rammeplanen sier de skal KUNNE dette innen en uke. Blir helt matt jeg. Rammeplanen kommer fra regjeringen, de bare pøser på med all kunnskap små barn skal inn med, mens flere og flere sliter. Hva er målet deres?? Få flere navere og flere skoleleie og trøtte folk??? Nei, noe må skjer og det SNAREST.

Så kan vi ta eldreomsorgen i samme slengen. Det er likt der. 80 åringer ligger i tissevåte bleier frem tll 12 på dagen, for de har ikke nok folk til å hjelpe de opp Der er også mangel på vikarer, og alle sykehjem er sprengt. 90 åringer må være hjemme alene, gjerne demente og de kan finne på og brenne ned huset. 90 åringer som ønsker sykehjem får ikke sykehjem, for det er ikke plass. Alvorlig syke må gjerne ligge på gangene eller på badene på sykehjemmene. Dette er Norge, verdens rikeste land.....

• Liker 5
Skrevet

Det du sier er dessverre hverdagen i alt for mange barnehager. Jeg jobber ikke i barnehage selv, men sitter i styret og SU i barnas barnehage og vi har mange av de samme utfordringene. Jeg må si at ut ifra de forutsetningene som er gitt så gjør personalet en fantastisk jobb, men miljøet er ikke optimalt for alle barn. Det skal ikke mange uengasjerte ansatte til før alt raser og selv ikke de "flinke" barna får den oppfølgingen de trenger.

Jeg tror flere og flere begynner å bli klar over problemene i barnehagen, og forhåpentlig vil det etterhvert bli øremerket mer penger til barnehagene. Nå mener jeg ikke at alle problemer blir løst ved å kaste penger på dem, men det nytter ikke å pålegge barnehager å ha et visst antall pedagoger når de ikke har råd til å ansette dem. De aller fleste problemene vi ser i barnehagen bunner ut i for få resurser.

• Liker 4
Gjest Kaninpus
Skrevet

Jeg har jobba på en skole hvor de hadde en PERFEKT løsning dersom lærere hadde fravær. De hadde ingen bruk av ringevikarer. Skolen hadde så godt med ressurser, at det som oftest var to lærere i mange timer( LUKSUS!). Så dersom en lærer var borte, så kunne den ekstra læreren da steppe inn i den klassen. Og dette var jo lærere som alle barna kjente til uansett, så da var jo alt helt greit. Den skolen hadde naturlig nok masse ressurser. Lite fravær var det også på den jobben, noe jeg tror har med enormt godt miljø der å gjøre+en stabil og god ledelse.

• Liker 2
Skrevet

Det som er trist er at problemer ifht språk og sosiale vansker bør taes ta tak i så tidlig som mulig. Det er mye lettere å gå inn og ordne opp i barnehagen, enn etter at barnet har begynt på skole, hvor kravene til elevens funksjon både faglig og sosialt- er mye høyere.

Anonym poster: f13c0f101d72bd375893fd8bdd4781c2

• Liker 2
Gjest Kaninpus
Skrevet

Det som er trist er at problemer ifht språk og sosiale vansker bør taes ta tak i så tidlig som mulig. Det er mye lettere å gå inn og ordne opp i barnehagen, enn etter at barnet har begynt på skole, hvor kravene til elevens funksjon både faglig og sosialt- er mye høyere.

Og jeg skal love deg at på skolen så blir slikt tatt tak i ALT FOR SENT pga ressursmangel. De fleste som blir utredet blir ikke det før rundt 5. trinn, og det er skremmende sent. Da er det gjerne to eller halvannet år igjen, så er det ungdomsskole. Utredning tar også lang tid.

• Liker 1
Skrevet

Du nevner et sosialt eksperiment. Det blir veldig spennende å se hvordan det går med de barna som vokser opp under samme tidsklemme som sine foreldre.

Jeg kjenner foreldre med to-tre barn som hver er med på 2-3 aktiviteter. I tillegg har de hus og full jobb og seg selv å pleie. Ungene har lekser og venner og bursdagsfester og kinoturer og i helgene er det aktiviteter for da skal man lære noe og være kulturelle og ha kvalitetstid. Jeg fortstår ikke hvordan de får det til (jeg som barnløs blir helt matt, bare av å høre på ukeplanen!).

Jeg fatter ikke hvordan de får det til. eg forstår ikke hvor de henter tiden fra. Og på toppen av dette sitter barna i barnehager, skoler og sfo'er som er underbemannet, full av ufaglærte vikarer og med en læreplan som ikke henger i hop.

1/3 av norsk ungdom dropper ut av videregående skole, flere henvender seg til psykriatrien, hvordan vil det gå med de som vokser opp i dag?

• Liker 8
Skrevet

Og jeg skal love deg at på skolen så blir slikt tatt tak i ALT FOR SENT pga ressursmangel. De fleste som blir utredet blir ikke det før rundt 5. trinn, og det er skremmende sent. Da er det gjerne to eller halvannet år igjen, så er det ungdomsskole. Utredning tar også lang tid.

Det er litt sykt at elever går ut 7årige barneskole og verken kan lese eller skrive. Det er helt klart at ungene kommer såpass på etterskudd at de må jobbe veldig hardt bare for å ta igjen de andre elevene. Når disse elevene allerede har læringsvansker så sier det seg selv at det blir veldig tøft å jobbe hardere enn vanlig.

Gjest Kaninpus
Skrevet

Det er litt sykt at elever går ut 7årige barneskole og verken kan lese eller skrive. Det er helt klart at ungene kommer såpass på etterskudd at de må jobbe veldig hardt bare for å ta igjen de andre elevene. Når disse elevene allerede har læringsvansker så sier det seg selv at det blir veldig tøft å jobbe hardere enn vanlig.

De aller fleste går selvsagt ut av skolen og kan både lese og skrive, men grunnet ressursmangel, får de svake mindre og mindre. De sterke klarer seg, selv om de nok må regne med å kjede seg en del siden vi lærere ikke har anledning til å lage til oppgaver med større utfordring for de (vi er jo i utgangspunktet pålagt det, men det er fysisk umulig når en er alene med 30 barn!) Jeg tror dette vil føre til at stadig flere lærere ikke gidder mer, og kaster inn håndkleet. Å være lærer, er i seg selv en fantastisk jobb når du har midlene til å utføre jobben på en tilfredstillende måte. Men det har du dessverre sjelden. Nå har det blitt så ille mange steder, at jeg syns nesten det hadde vært bedre om skolene var nedslitte og stygge men med nok lærere. Slik det er i dag, er det ofte nye, freshe skoler, masse fravær blant personalet, unger på selvstyr og slitte utdaterte lærebøker fra 90-tallet. HOFF!!!!!!!!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det du sier er dessverre hverdagen i alt for mange barnehager. Jeg jobber ikke i barnehage selv, men sitter i styret og SU i barnas barnehage og vi har mange av de samme utfordringene. Jeg må si at ut ifra de forutsetningene som er gitt så gjør personalet en fantastisk jobb, men miljøet er ikke optimalt for alle barn. Det skal ikke mange uengasjerte ansatte til før alt raser og selv ikke de "flinke" barna får den oppfølgingen de trenger.

Jeg tror flere og flere begynner å bli klar over problemene i barnehagen, og forhåpentlig vil det etterhvert bli øremerket mer penger til barnehagene. Nå mener jeg ikke at alle problemer blir løst ved å kaste penger på dem, men det nytter ikke å pålegge barnehager å ha et visst antall pedagoger når de ikke har råd til å ansette dem. De aller fleste problemene vi ser i barnehagen bunner ut i for få resurser.

Det VAR øremerkede midler til barnehage i alle kommuner frem til 1 januar 2011. Så ble det fjernet. Først skaffet de barnehage til alle barn, og så tok de bort pengene som skulle til for å drive..

Det finnes nemlig omtrent 10 000 utdannede førskolelærere som jobber i andre yrker i dag. Jeg mener ikke at løsningen på alle problemer er å ha utdannede pedagoger, men det ville hjulpet veldig. Man lærer om barns utvikling, behov, hvordan barn lærer (via lek), hvordan man skal håndtere ulike barn med ulike/særskilte behov, hvordan man skal samarbeide med foreldre osv. Og får man inn en ung barne- og ungdomsarbeider, så sikrer man barnehagen en person som er interessert i barn og barns beste. Det kan man ikke si om alle de som "ramler innom" barnehagen i dag. Fakta er at man bygde ut barnehagene alt for raskt, uten å sikre at det var kompetente voksne til å ta seg av barna som faktisk skulle være der hver dag...

Og angående de 10 000 som finnes i andre yrker, så kunne man fått mange av de tilbake ved å heve lønnen, sikre bedre arbeidsvilkår (skape gode barnehager, istedenfor elendige, sånn som nå, gi dem anerkjennelse for den jobben en gjør i barnehagen osv.

Jeg har jobba på en skole hvor de hadde en PERFEKT løsning dersom lærere hadde fravær. De hadde ingen bruk av ringevikarer. Skolen hadde så godt med ressurser, at det som oftest var to lærere i mange timer( LUKSUS!). Så dersom en lærer var borte, så kunne den ekstra læreren da steppe inn i den klassen. Og dette var jo lærere som alle barna kjente til uansett, så da var jo alt helt greit. Den skolen hadde naturlig nok masse ressurser. Lite fravær var det også på den jobben, noe jeg tror har med enormt godt miljø der å gjøre+en stabil og god ledelse.

Om man satte inn en ekstra person på hver avdeling. En ekstra person som var interessert i å jobbe med, og lære om barn. En som kjente barna og rutinene, og var glade i barna. Så ville nok de fleste barnehager opplevd økt kvalitet, og de fleste barn ville opplevd mer trygghet. Kommunen ville kanskje spart litt på vikarutgifter også...

Endret av Kjemi
  • Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i skolen, og det er helt like utfordringer der, så er klar over hvordan det står til.Mye fravær,mye bruk av ufaglærte vikarer som kommer rett fra videregående. Det er grusomt fortvilende, og jeg forstår ikke at ikke foreldre klager mer! Om jeg hadde hørt at mitt barn hadde hatt ufaglærte lærervikarer nesten et helt skoleår, hadde jeg sagt så til de grader fra! Jobba også på SFO for noen år siden, og der var det så mye fravær, at vi kunne ikke gjøre noe annet enn å så og si bare være ute. Må si jeg kjenner meg igjen i det du sier om vikartyper. Jeg og har reagert på de som bare sitter der og ikke gjør noe med ungene, eller bare står rett opp og ned og glor/skravler med andre ansatte. Sier ikke en skal ta over leiken til barna, men det er alltid noe å gjøre på, sirkulere rundt og ha oversikt over hvor ungene er, eller rydde,vaske eller fikse noe om en er "arbeidsledig". Tenk deg hvordan disse litt apatiske folka er i skolen i forhold til å lede klasser....Say no more...

TS her

Vær vennlig å ta skoledebatten et annet sted. Kanskje du kan opprette en egen tråd om det temaet? Her snakker vi om barnehagebarn, små barn som kanskje ikke klarer å uttale seg på egen hånd, og en barnehagelov som sier så fint at

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet

ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og

danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal

bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv

og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på

åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet,

verdier om kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og

som er forankret i menneskerettighetene.

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang.

De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen.

Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter.

De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og

anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel

og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt

sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme

demokrati og likestilling og motarbeide alle former for

diskriminering.

(Barnehageloven § 1 Formål)

Dette greier vi ikke. Med de rammevilkårene som finnes for barnehager i dag, så klarer vi det ikke. Vi holder dem innenfor, rimelige, kontrollerte omgivelser, der målet er at ingen skal klare å skade hverandre eller seg selv. Alt annet er en bonus...

• Liker 1
Skrevet

De tar ikke inn vikarer, for de sparer penger da også. De kjører heller 2 voksne på 24 barn. Etter klokka 14 er det meget lav bemanning i alle barnehager, for da er tidligvaktene gått hjem. Da skal 2 stk klare seg alene med all bleieskift, mat, ha samling og aktiviteter til de blir hentet. Det er 3 timer der ikke alle barna kan bli sett eller få oppmerksomhet. Da går det på rullebånd, de primære behovene blir stilt, men det er ikke godt nok.

• Liker 1
Skrevet

Det dere beskriver her er jo helt hinsides! Hvor lenge har dere jobbet i barnehage? Hvor lenge har det vært slik?

Gjest Kaninpus
Skrevet

TS her

Vær vennlig å ta skoledebatten et annet sted. Kanskje du kan opprette en egen tråd om det temaet? Her snakker vi om barnehagebarn, små barn som kanskje ikke klarer å uttale seg på egen hånd, og en barnehagelov som sier så fint at

Dette greier vi ikke. Med de rammevilkårene som finnes for barnehager i dag, så klarer vi det ikke. Vi holder dem innenfor, rimelige, kontrollerte omgivelser, der målet er at ingen skal klare å skade hverandre eller seg selv. Alt annet er en bonus...

Beklager :blomst: Ville bare nevne jeg var klar over hva du mente, og at det var likt i skolen, og så ble jeg revet med. Skal opprette ny tråd jeg :danse: Forøvrig støtter jeg deg i det du sier! Det er håpløst!

• Liker 1
Skrevet

Det dere beskriver her er jo helt hinsides! Hvor lenge har dere jobbet i barnehage? Hvor lenge har det vært slik?

TS her:

Har jobbet i bhg siden 2006. Ting har gått gradvis, med stadig flere barn (barnehageløftet), større barnegrupper, stadig flere krav til førskolelærer (mer kontorarbeid) og så videre. Men virkelig ille ble det etter 2011 når finansieringen ble tatt over av kommunene..

Skrevet

Det er ikke bare i min barnehage at det skjer. Se blant annet her:

Jeg puster ut, ser meg rundt og tenker at dette er en pedagogisk slagmark. Pedagogikken er på retrett. Vi voksne som er i barnehagen er rett og slett sjanseløse. Det er for mange treåringer og for få voksne. Vi er for få hender og for få fang, og da hjelper det faktisk ikke at hodene våre er kloke. Fire voksne på 25 treåringer er helt på grensen, det burde være minstekravet. Men det er det jo ikke. Fire voksne på 25 treåringer er bonusdagene, når ingen er syke eller på møter. Ofte er de tre eller to.

Etter denne dagen er jeg rett og slett trist. Det jeg har vært med på i dag har ingenting med pedagogikk, læring, kvalitet eller omsorg å gjøre. Jeg har oppbevart barn i den tiden foreldrene deres har vært på jobb. Holdt dem innenfor gjerdet. Jeg kjenner at jeg ikke vil være med på dette, at jeg neppe hadde holdt lenge som pedagogisk leder med sånne rammer. Men jeg vil verken forlate den synkende skuten eller gå ned med den. Jeg bestemmer meg for to ting:

For det første skal jeg skrive innlegg, diskutere og engasjere meg. Jeg skal gi min tanke og mening en hørbar stemme.

For det andre skal jeg neste høst gi min stemme til det partiet jeg mener har en forsvarlig barnehagepolitikk. Punktum. Mye er viktig ved valget, men denne gangen skal barnehagebarna få min stemme.

Hentet fra:

http://www.barnehageforum.no/ShowArticle.aspx?ArticleID=2268&CategoryID=16&SubCategoryID=1&fb_action_ids=10151170850202191&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=246965925417366

All tilgjengelig forskning viser at det aller viktigste vi kan gjøre for at barna skal ha gode dager i barnehagen er å sikre nok ansatte og god kompetanse i personalet.

Bemanningen har ikke klart å holde tritt med den voldsomme økningen i barnehageplasser. Det er ikke uvanlig å se uteområder der 35 barn leker, mens bare to voksne følger med.

Hvis den ene voksne må inn for å skifte en bleie, står plutselig én voksen – og det er kanskje en fersk assistent – alene igjen med alle 35 barna.

Hva da hvis noen slår seg? Eller forsvinner bak en busk? En så dårlig bemanning går på sikkerheten løs. Nå må vi diskutere hvor mange voksne som trengs for å sikre liv og helse, men egentlig burde vi diskutere hvor mange som trengs for å sikre et godt pedagogisk tilbud.

Vi vet at det er mange lærere i norske barnehager som blir både rasende og alvorlig bekymret på grunn av ressursmangelen i barnehagene. Noen blir flaue.

Hvordan tror du det føles å måtte avlyse foreldresamtalene fordi det har vært stor utskiftning av personalet og så få på jobb at ingen kjenner barna godt nok til å kunne snakke om hvordan de egentlig har det?

Hentet fra http://pluss.vg.no/2012/12/20/1063/1rxxBi2?fb_action_ids=10151145686707191&fb_action_types=og.recommends&fb_ref=recomended_article&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=246965925417366

Det er ikke slik at Maren på ett trenger læringsmål å strekke seg etter. Aysen på halvannet har ikke bruk for tiltak mot sosial utjevning. Ahmed på to trenger ikke først og fremst å få språket sitt kartlagt. Ingeborg på to og et halvt klarer seg uten matematikkrom i barnehagen. Og Trine på tre har aldri ønsket seg utvidet åpningstid. Det de alle fem derimot har bruk for er voksne, kunnskapsrike mennesker som byr på et fang og et smil som base for å utforske verden. Og når dette grunnlaget er lagt trengs de samme voksne til å sette himmel og jord i bevegelse for å verne om, utvide og danne grunnlaget for det viktigste i et lite barns liv: Leken og de mellommenneskelige relasjonene.

Det har blitt meg fortalt at om man setter levende frosk opp i en kjele hvor kanten rundt er så lav at de kan hoppe ut om vannet de står i blir for varmt, -så gjør de ikke det, om man bare varmer dem opp gradvis. De holder ut til de er døde og kokte fordi prosessen skjer gradvis.

Jeg ville foretrekke at man ærlig og redelig hadde satt temperaturen på fullt fra første stund, så alle vi frosker kunne hoppe ut i tide.

Begge hentet fra http://www.barnehagskebetraktninger.no/

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet nå i barnehage i 3,5 år. da jeg begynte å jobbe der var vi grunnbemanning på 5 voksne(2 pedagoger/3 assisenter) og hadde ca 25 barn per avdeling. Nå er vi 3 pedagoger og 3 assistenter på 31 barn.

Vi har også inne i gjennomsnitt 2 voksne på arbeidsavklaring ol. til en hver tid ( noen ganger 1 eller 3)

vi kan dele gruppen opp i 3 hver dag, og det er så utolig godt for både voksne og barn.

De fleste ganger vi har inne vikarer er det vikarer som barna kjenner til. vi bruker to forsjellige vikarbyrå og har liste der over vikarer vi ønsker. Har ikke det ene ringer noen vikarer vi ønsker så tar vi kontakt med det andre vikarbyrået. Noen ganger tar vi inn vikar dersom det er noe spesielt vi skal og det hadde vært greit med ekstra bemanning ( midten av desember, avslutning av prosjekter) eller dersom pedagogene har mye kontorarbeid å gjøre.

Prosjekter har vi til en hver tid. gjerne i opptil 6 mnd om samme prosjekt. Det kan være om alt fra "livet i havet" til kjendte kunstnere.

Det jeg leser om hverdagen i barnehagene til de andre som skriver her skremmende.

Anonym poster: 3781d2e966195bc47e01a942b9cd1360

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...