Gå til innhold

Spare til barn, mulig løsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en toåring vi ikke har spart noe penger til (student da jeg ble gravid, en del ulønnet permisjon på meg med kun mannens inntekt, kjøpt hus osv). Barnet har egen konto med gavepenger fra dåp/bursdag/jul etc. Tenker litt på hvordan vi best kan løse det med sparing til barn fremover når vi planlegger flere barn, har bedre økonomi og sånt. Synes det er vanskelig å få det "rettferdig", økonomisk situasjon kan jo svinge oppgjennom årene til barna er 18. Vet jo heller ikke hvor mange barn vi får og dermed hvilket sparebeløp man kan legge seg på. Er det en god løsning å lage en sparekonto til barna felles og spare etter evne, for så å dele denne likt når den tid kommer? Selvsagt egne gavekontoer. Andre gode løsninger på dette? :)

Anonym poster: dd79f16237c0c15e68d12643ac4a2d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan jo lage egne sparekontoer for hvert barn. Og så enten erstatte det første barnet skulle hatt første 2 årene. Eller bare legge dere på jevn sum årsmessig; 0-5 år 500 kr i mnd, 5-10 år 1000 i mnd.

Vi har sparekonto til våre (jeg eier dem) hvor barnetrygd og gaver settes inn. Deler av barnetrygd blir det kjøpt aksjefond for hver mnd. Så barna vil ha ulikt beløp når de er 18 pga svingninger i markedet, forskjeller i renteutvikling osv. Det synes jeg er ok, sålenge vi gjør likt med det vi setter inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...