Gå til innhold

Gifte seg med utenlandsk statsborger (EU)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som har giftet seg med en utenlandsk statsborger som kommer fra et land Norge ikke krever visum fra? Det vil si f.eks. Frankrike, Storbritannia, Tyskland etc.

Vet at disse trenger å registrere seg når de skal oppholde seg i landet i mer enn 3 mnd, men er usikker på om de da regnes som at de har oppholdstillatelse, som jo er et krav for å få gifte seg i Norge.

Vet at man kan søke om forlovelsestillatelse osv., men er den enkle registreringen nok når forloveden er fra et EU-land?

Hvis han registrerer seg, og bor her i Norge (midlertidig), kan han da gå til ambassaden for å få papirer på at han ikke er gift i hjemlandet, eller må han gjøre det der? Leste at det sto at hvis man bodde i hjemlandet men skulle gifte seg her, måtte man søke derfra. Bodde man her, derimot, kunne man søke gjennom ambassaden.

Har prøvd å lese meg opp på dette, men det er så mye papirer og skjemaer og hit og dit, og dette er helt nytt for meg. Derfor ville jeg gjerne høre om noen andre hadde vært gjennom samme prosessen med en forlovede fra EU/EØS/Schengen eller andre visumfritatte kandidater.

Anonym poster: ae01cab9dd1ec363bab6a7f4b6ec179a

Anonym poster: 863faa288cc807e114e11a4c27c0c5e2

Videoannonse
Annonse
Gjest GirlDreamer
Skrevet

Jeg skal gifte meg i Norge med min forlovede fra Storbritannia, og vi bor begge i England. Har jeg skjønt det rett, så trenger han ikke noe oppholdstillatelse for å gifte seg, fordi han er fra EU og har dermed gyldig opphold mens han er her. Min forlovede trenger papirer fra hjemlandet for å bevise at han kan gifte seg, samt fylle ut alle de norske papirene også. De engelske papirene er gyldige i ett år hvis jeg husker rett.

Men hva som trengs og ikke avhenger vel kanskje om hvor lenge han er i Norge før dere skal gifte dere også. Men regner med at det burde gå greit å ordne papirer på ambasaden hvis han allerede er i Norge, men hadde jeg vært dere ville jeg sendt en epost til de for å være på den sikre sidne.

• Liker 1
Skrevet

Oppholdstillatelse er ikke noe problem for å få giftet seg, men papirene fra hjemlandet må dere skaffe. Lurt å ta kontakt så snart som mulig, slik at dere vet hvordan disse skaffes. De skal jo sendes med godkjenningspapirene og da er det jo litt behandlingstid.

Dersom dere skal bo i Norge etter at dere har giftet dere, blir oppholdstillatelse et poeng. Der spiller din inntekt inn - har du råd til å forsørge mannen din? Evt om dere skal bo hos foreldre en stund, kan de signere på at de vil forsørge ham. Dersom dere skal bo i Oslo/Akershus er det best å oppsøke Skattekontoret på Grønland - vi prøvde i Ski først, men ble kasteball mellom politiet og skatteetaten. I Oslo er det lange køer, men de kan ihvertfall sakene sine.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg skal i likhet med GirlDreamer gifte meg med min engelske samboer og vi bor begge i England. Jeg var også i tvil om hva som godtas som bevis på lovlig opphold i Norge og tok derfor kontakt med skatteetaten. Fikk dette svaret:

"Når det gjelder å forevise gyldig opphold i Norge skal vi ha kopi av flybilletter til Norge. En prøvingsattest er gyldig i 4 mnd. Dere sender inn all dokumentasjon i saken, også en ekteskapsattest med apostille på din samboer, nå han har fått nytt pass."

(Samboer er i ferd med å fornye passet.)

Skrevet

Vil det si at om flybillettene inn er en dato innenfor 90 dager, så er dette ok?

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Jeg trodde pass er gyldig bevis på opphold i Norge jeg? Og hvilke flybilletter, de vi bruker når vi skal gifte oss?

Skrevet

Opphold i Norge gjelder fra man offisielt flytter til Norge - så dersom dere bor i utlandet frem til 3 måneder før bryllupet (evt kortere), er det ikke noe problem å gjennomføre selve bryllupet. Da holder det å bekrefte statsborgerskap i EU/EØS. Jeg husker faktisk ikke at vi måtte vise noe pass i forbindelse med bryllupet i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...