AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Jeg har en nydelig datter som sliter med at når hun blir frustrert eller har lignende følelser som dette, så river hun ut håret av hodet sitt. Hun gjør det ikke alltid, men hun har nå gjort dette i litt over et år i situasjoner både hjemme, på skole og også når vi skal handle. Hun selv sier at hun ikke får vondt når hun river ut håret selv, men når vi skal gre håret hennes så får vondt, og for ikke å snakke om når vi setter håret opp. Hun har ikke langt hår, så det er begrenset med floker. Hun "plukker" seg ikke skallet. Har noen av dere vært borti det før eller vet hvor man kan lese om dette? Jeg skal ta det opp med legen, men føler også det er litt begrenset for hvor mye han kan hjelpe ut over å henvise henne til noen... Så da liker jeg å lese litt ved siden av. Det er så vondt å ikke vite hva dette kommer av! Anonym poster: 9d688fc8e33a5c7e183e7bc7b046c9e6
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 http://nhi.no/sykdommer/hud/har-og-hodebunn/trikotillomani-13787.html Ellers søk "trikotillomani hos barn" på Google.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 Hvor gammel er datteren din? Og hvordan utarter sinnet/ frustrasjonen seg utover hårrivingen? Dere har ikke klart å se noen rød tråd med når dette skjer? Jeg har erfaring med barn og tvang. Da min sønn var 4-7 år levde han med mange ulike tvangslidelser. Alt fra farge på klær til ekstremt vasketvang (av hender). De råd vi fikk var å prøve å bryte tvangen. Heller ta utbruddet enn å tillate håndvask hele tiden, feks.. Men det er tøft.. Anonym poster: 9986efe7989171ca44e975b6487a9b81
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #4 Skrevet 2. februar 2013 Jeg er voksen og gjør det samme...... Det er bare gammel 'vane' og er ikke skallet. Men det heter vel noe, som en diagnose...., Anonym poster: 510c025b2174ecc13c68e30427785507
Fysikeren Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 Det heter trichotillomani, som nevnt oppi her. Kognitiv-terapi er en del brukt som behandling av denne tvangslidelsen.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #6 Skrevet 2. februar 2013 Jeg vil anbefale å ta henne med til en psykolog. Jeg slet med noe lignende på slutten av barneskolen (klorte hull i huden på armene under stress). Jeg klarte å slutte med dette av meg selv, men ser i ettertid at jeg hadde hatt det bedre om noen tok tak i problemet der og da, eller hvertfall annerkjente dem. Anonym poster: f7bba026934742f70cfac6b44dd972e5 1
Fysikeren Skrevet 2. februar 2013 #7 Skrevet 2. februar 2013 Jeg vil anbefale å ta henne med til en psykolog. Jeg slet med noe lignende på slutten av barneskolen (klorte hull i huden på armene under stress). Jeg klarte å slutte med dette av meg selv, men ser i ettertid at jeg hadde hatt det bedre om noen tok tak i problemet der og da, eller hvertfall annerkjente dem. Anonym poster: f7bba026934742f70cfac6b44dd972e5 Veldig enig, ta tak i det med så fort som mulig. Jo lenger man går med det, jo vanskeligere blir det å slutte.
Gjest Dorey Skrevet 2. februar 2013 #8 Skrevet 2. februar 2013 Jeg sleit lenge med vaskemani, da jeg var barn (10-11 år). Det gikk over av seg selv tilslutt (men nå som jeg har fått barn har det kommet tilbake.) Jeg ville nok tatt det opp med fastlegen og fått henvisning til BUP, kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå