AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 I dag sto det at jeg forbrente 150 kalorier da jeg tråkket i 25 min. Men jeg stilte ikke inn alder, vekt og høyde. Hvordan kan maskinen si at man forbrenner så så mange kalorier? Hvilken høyde og vekt tar de utgangspunkt i? Jeg veier 96,7 kg og er 163 cm høy. Siden jeg veier så mye, så innbiller jeg meg at jeg har forbrent mer enn 150 kalorier, ettersom det sikkert bare er noe standardgreier som står. Anonym poster: b6f0232576ea48e2568747f9bf7c14ec
Gjest *Maja* Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Det er vanskelig å si siden vi ikke vet puls, hvor hardt du tråkket etc. Jeg vet at det ikke er store forskjell på jogging og ellipse, men ellipse krever mer tråkking enn løping. På 25 minutter løper jeg ca. 5 km. og da har jeg brent ca. 250 kalorier. Da har jeg en gjennomsnittsfart på 12 km/t. Men en tyngre person ville brent mer siden de har mer å brenne. Er nok lettere for deg å holde orden med en pulsklokke.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 Det er vanskelig å si siden vi ikke vet puls, hvor hardt du tråkket etc. Jeg vet at det ikke er store forskjell på jogging og ellipse, men ellipse krever mer tråkking enn løping. På 25 minutter løper jeg ca. 5 km. og da har jeg brent ca. 250 kalorier. Da har jeg en gjennomsnittsfart på 12 km/t. Men en tyngre person ville brent mer siden de har mer å brenne. Er nok lettere for deg å holde orden med en pulsklokke. Takk for svar, men når jeg får oppgitt hvor mange kalorier jeg har forbrent, hvilken vekt og høyde tar maskinen da utgangspunkt i? For en dame på 50 kg og 170 cm vil jo få akkurat det samme kaloriantallet som meg dersom hun har tråkket like fort like lenge som hva jeg gjorde. Mens jeg som er 163 cm og 96,7 kg får oppgitt at jeg har forbrent like mye. Jeg skjønner bare ikke hva selve maskinen tar utgangspunkt i. Anonym poster: b6f0232576ea48e2568747f9bf7c14ec
Kira-delta Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 Jeg vet ikke akkrat, det blir nesten umulig å si. For den har nok bare tatt utgangspunkt i gjennsomsnittspersonen i det landet der den er designet. Men har den ikke pulsmåler på håndtakene da?
Gjest Solsmil Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 På elipsemaskinene jeg bruker på Elixia går det ann å stille inn vekt og alder. Jeg ser at jeg forbrenner litt mer når jeg gjør det (er ganske tung) men ikke så mye. Du har nok forbrent noe mer
Pingting Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 Kaloriforbrenning er en vanskelig greie, hvor det er vanskelig å regne ut nøyaktig forbruk også der man vet alt om høyde, vekt, fettprosent, puls etc. Og slike maskiner er notorisk unøyaktige. Nå er det sikkerteldig stor forskjell mellom dem, men f.eks. den jeg har viser omtrent dobbelt (!) så mange kalorier forbrent som pulsklokka mi gjør. Jeg mistenke gj at de gjør det slik for at det skal virke som om treningsutstyret gjør mer nytte enn det faktisk gjør... Uansett hva du bruker så vil det kun gi deg et ca-tall. Jeg ville heller lett litt etter oversikter på nettet eller kjøpt en pulsklokke enn å gå ut fra det ellipsemaskinen sier. Jo flere ting du har å sammenligne mellom, jo bedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå