AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Ja, hvor vanskelig er det? Spesielt med tanke på realfag. Spurte om dette i en annen relatert tråd, men fikk ikke svar, så jeg prøver her HVA slags matte er det man må gjennom på studiet? Ligninger? Er det noe rene mattefag? Eller er det bare at man lærer om ulike kjemiske prosesser i kroppen? Eller er det i form av beregning av doser til bedøvelser etc. Lurer veldig på dette. Lurer også på hvor mye fysikk det er. Er det mye eller er det bare matte og kjemi? Er det bare matte de første årene? Hvordan er det fordelt? Vet at man har teori med medisin 3 og et halv semester så en del teori etter det, så mye praksis de siste årene. Klarer man det hvis man bare har en god og jevn arbeidsinnsats? Jeg er ikke i tvil om at jeg ville passet som tannlege og interessen er så absolutt på plass. Jeg er bare usikker på om jeg klarer studiet :/ Håper det er noen tannleger eller studenter her som kan svare Anonym poster: 5b33f0593d1d12a5309ae83ce99eb766
White Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Matten brukes bl.a i den grunnleggende kjemien, og i statistikkfaget. Det er formelregning og statistikkregning. Dette er egne fag i begynnelsen av studiet (iallefall hos oss), men det kommer igjen senere i andre fag, der man er avhengig av å ha denne kunnskapen i bunnen for å kunne forstå. Alt bygger på det man har lært. Eksempelvis i samfunnsodontologi der man må kunne tolke informasjonen, og i skriving av masteroppgaven. Fysikken kommer mye inn i røntgenfaget, der man lærer mye om stråling og oppbyggingen av selve røntgenapparatet. Alt går, men det krever mye egeninnsats. Med klinikk hele dagen fra åtte til fire og forelesning midt på dagen, krever det at man setter seg ned på kveldstid for å lese pensum. Den praktiske delen av studiet lærer man på skolen, teorien bak må man, i tillegg til forelesningene, lese selv. Det er hardt, men veldig moro! (Bortsett fra i eksamensperiodene, hvor man helst bare vil legge seg ned og dø )
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #3 Skrevet 2. februar 2013 Ikke vanskelig i det hele tatt hvis du har et godt grunnlag med realfag fra Vgs, Tok min tannlege utdannelse i Polen, og har praktisert nå i 7 år. Anonym poster: 2fdd90ba67ec6360854f6b549a3e99bb 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #4 Skrevet 2. februar 2013 Får dere som studerer til tannlege / har blitt tannlege mange klønete og halvfrekke kommentarer om "hvorfor gidder dere å jobbe med de brune tennene til folk?", "hvem vil vel jobbe med noe slikt", "hvorfor vil dere bruke dagen på å kikke inn i de gule tennene med dårlig ånde til andre mennesker?" osv osv osv?? Jeg hadde interesse for å bli tannlege, men HVER gang jeg nevnte dette for voksne / andre på min alder, så kom slike frekke kommentarer..... Anonym poster: cc557b58f7407be179a843b60e0026fb
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 Er det mulig?! Jeg skjønner virkelig ikke hva som feiler folk. Det er mulig det ofte er forsøk på å være litt joviale og morsomme, men det går jo an å ha på seg antennene sine før man går ut. Jeg studerer for øvrig et smalt humanistisk fag og gruer meg alltid til å fortelle det til folk pga. reaksjonene som alltid kommer, men jeg trodde virkelig ikke at tannlegestudenter måtte slite med det samme. Anonym poster: 71cf364c25405b44201efbe7307fae3d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #6 Skrevet 3. februar 2013 Får dere som studerer til tannlege / har blitt tannlege mange klønete og halvfrekke kommentarer om "hvorfor gidder dere å jobbe med de brune tennene til folk?", "hvem vil vel jobbe med noe slikt", "hvorfor vil dere bruke dagen på å kikke inn i de gule tennene med dårlig ånde til andre mennesker?" osv osv osv?? Jeg hadde interesse for å bli tannlege, men HVER gang jeg nevnte dette for voksne / andre på min alder, så kom slike frekke kommentarer..... Anonym poster: cc557b58f7407be179a843b60e0026fb Ja! Enten får man slike reaksjoner, eller så er det folk som synes det er kjempestilig/veldig imponerende/spennende/kunne tenkt seg å bli tannlege selv. Har heldigvis opplevd mest av den siste sorten, men også en del av de første. Dessuten er det mange som begynner å snakke om sine egne erfaringer med tannleger, eventuelt at de spør om vi øver på hverandre... Synes det er spesielt latterlig når "æsj-kommentarene" kommer fra folk som skal bli sykepleiere (eller leger)... For å si det sånn: tannleger jobber med rett hull på kroppen! Heller råtne tenner og dårlig ånde enn avføring, rektaleksplorasjon og bleieskift Anonym poster: 38c49570a993667abe107a983ae073f1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #7 Skrevet 3. februar 2013 Tusen takk for svar Hva bruker man statistikk til i tannlegefaget? Matte i kjemien er jo greit nok, regner med det er en del ligninger? Og fysikk ifb med røntgen er også greit, sikkert vanskelig med det er jo også ganske interessant. Jeg syntes også det er rart når sykepleiere og hjelpepleire syntes det er ekket å jobbe med tannhelse... Når jeg nevner tannlege er det mange som syntes det er et bra valg pga. jobbmuligheter, lønn osv. Men de skjønner kanskje ikke helt appellen. At noen syntes det er ekkelt bryr jeg meg fint lite om, jeg ville vært rimelig stolt og glad om jeg kunne sagt jeg gikk på tannlegestudiet. Så lenge man har jevn og god arbeidsinnsats vil man kunne klare dette studiet? Og hvis du også har gode grunnleggende realfagkunnskaper. Jeg kunne også tenke meg å studere i utlandet. Hvordan var det å studere i polen? Får man jobb i Norge etter studiene eller må man gjennom en stor papirmølle, kurs etc? Anonym poster: 5b33f0593d1d12a5309ae83ce99eb766
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #8 Skrevet 3. februar 2013 Synes det er spesielt latterlig når "æsj-kommentarene" kommer fra folk som skal bli sykepleiere (eller leger)... For å si det sånn: tannleger jobber med rett hull på kroppen! Heller råtne tenner og dårlig ånde enn avføring, rektaleksplorasjon og bleieskift Anonym poster: 38c49570a993667abe107a983ae073f1 Får du slike kommentarer fra lege og sykepleierstudenter? Det har jeg vansker for å tro.. Anonym poster: ed2ad524ec4efba8b1eb9dbb29259806
White Skrevet 3. februar 2013 #9 Skrevet 3. februar 2013 Kommentarene om at det er så ekkelt å være tannlege, hørte jeg først fra de jeg jobbet sammen med på sykehjemmet på sommeren Statistikken brukes i mange aspekter i tannlegeyrket, det forskes stadig innen faget, og for å forstå de vitenskaplige artiklene er det ofte nødvendig med statistikk-kunnskaper. Som tidligere nevnt kan det også komme godt med ved skriving av masteroppgave, hvis man velger en slik retning for oppgaven. Som tannlege forplikter man seg til å holde seg oppdatert på hva som skjer. Både via etterutdanningskurs, og vitenskaplige artikler som gis ut. Jeg studerer i Norge, så kan ikke svare på hvordan det er å studere i utlandet.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #10 Skrevet 3. februar 2013 Får du slike kommentarer fra lege og sykepleierstudenter? Det har jeg vansker for å tro.. Anonym poster: ed2ad524ec4efba8b1eb9dbb29259806 Jeg kan bekrefte at slike holdninger fra leger ikke er uvanlig. Da jeg studerte medisin var det mange som uttrykte æsj om tannlegejobbing. Mange leger som sa de aldri kunne tenkt seg en jobb der de måtte grave i munnen på folk ...de var glasset ikke skulle bli tannleger. Som kjent går jo tannleger og medisinstudenter sammen de første 3-4 semesterne i Norge. Anonym poster: 40238b4d43c28cdb09c7a3633da60d52
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #11 Skrevet 3. februar 2013 Retting ovenfra :-) : medisinstudentene var glad de ikke skulle bli tannleger, de synes jobben virket ekkel. Anonym poster: 40238b4d43c28cdb09c7a3633da60d52
Gjest test123 Skrevet 3. februar 2013 #12 Skrevet 3. februar 2013 Jeg kan bekrefte at slike holdninger fra leger ikke er uvanlig. Da jeg studerte medisin var det mange som uttrykte æsj om tannlegejobbing. Mange leger som sa de aldri kunne tenkt seg en jobb der de måtte grave i munnen på folk ...de var glasset ikke skulle bli tannleger. Som kjent går jo tannleger og medisinstudenter sammen de første 3-4 semesterne i Norge. Anonym poster: 40238b4d43c28cdb09c7a3633da60d52 en ting er for å erte folk på andre studier(sånn er det vel alltid), men om man synes munnen til folk er ekkel så er kanskje ikke legeyrket det de burde sikte på.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #13 Skrevet 3. februar 2013 Jeg har erfaring med at særlig ingeniører/økonomer føler at yrker som tannlege / lege / sykepleier / psykolog og andre "helse"utdanninger er yrker som er så langt borte fra komfortsonen deres som mulig. Da kommer det kommentarer som at, "æsj, skal du grave i tenna tel folk hele dagen" - til tannleger "æsj tenk på alle sår og blemmer du må sjekke i ræva og huet på folk" - til leger og sykepleiere "æsj, skal du sitte og høre på alle de bedrøvelige pasientene hele dagen, og være en søppelbøtte for dems problemer" Min erfaring bare. Også fra folk som studerer juss. Min tanke er at de har liten innsikt i at selv om de selv ikke passer for et yrke, så kan en annen passe perfekt til det. Anonym poster: cc557b58f7407be179a843b60e0026fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå