AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Har lest her inne at folk mener at apparater på treningssentre ikke er styrketrening? Hva er det da? Hva er det godt for? Anonym poster: 04776fc08b1f8d4988119a02ea61ba45
Quilliam Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 De trener styrke, men på en annen måte enn frivekt. Apparater fokuserer mer direkte på muskelen de er lagd for å trene, når du trener frivekter trener du også støttemusklatur. Trener du på apparater vil du bli sterk, men kroppen din vil ikke bli like allsidig. Så det fungerer om du trener for utseende sin skyld, men ikke i nærheten så bra som frivekter om du trener for ytelsesevne.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 Selvsagt er det styrketrening, og jeg har aldri sett noen her som påstår noe annet. Det er hvor bra/dårlig det er i forhold til frivekter det diskuteres, ikke hvorvidt det kvalifiserer som styrketrening overhodet. Anonym poster: 4e9288310d1e71202b5235a50f556d7d 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 Jeg prøver å gå ned i vekt - få en litt finere og mer "trent" kropp. Og det er i den forbindelse jeg gjerne vil benytte meg av apparatene. Anonym poster: 04776fc08b1f8d4988119a02ea61ba45
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 Du kan gjerne holde på med apparatene, men om du klarer å overføre øvelsene etterhvert til frivekter vil det gi deg mer. Med tanke på støttemusklaturen. Anonym poster: d7869d2a8a4d3c5c128f62a7d84c8437
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 Jeg prøver å gå ned i vekt - få en litt finere og mer "trent" kropp. Og det er i den forbindelse jeg gjerne vil benytte meg av apparatene. Anonym poster: 04776fc08b1f8d4988119a02ea61ba45 Ok. Apparater bygger muskler. Avhengig av hva du definerer som "trent" vil apparater kunne være mer eller mindre hensiktsmessige. Anonym poster: 4e9288310d1e71202b5235a50f556d7d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 Ok. Apparater bygger muskler. Avhengig av hva du definerer som "trent" vil apparater kunne være mer eller mindre hensiktsmessige. Anonym poster: 4e9288310d1e71202b5235a50f556d7d Trent = mindre dvask Anonym poster: 04776fc08b1f8d4988119a02ea61ba45
Fim Skrevet 2. februar 2013 #8 Skrevet 2. februar 2013 Trent = mindre dvask Anonym poster: 04776fc08b1f8d4988119a02ea61ba45 Du kan sikkert oppnå "mindre dvask" med apparater, ihvertfall hvis du går gjennom en 20-30 varianter hver gang du trener, men hvis du skal ha sterk kjernemuskulatur og en velproporsjonert kropp, og bli sterkere på en sunn og funksjonell måte, er det _mye_ bedre med frivekter. Kjør gode helkroppsøvelser som markløft, knebøy, planke og push-ups. For mer lokalisert trening for f.eks armer og skuldre er også frivekter å foretrekke foran apparater, fordi du da er nødt til å stabilisere resten av kroppen mens du holder på. Sånn jeg ser det er apparater først og fremst en ting for kroppsbyggere. Resten av oss, som trener for å få en sterk, sunn og holdbar kropp som ser bra ut, bør bruke frivekter:) 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #9 Skrevet 2. februar 2013 Du kan sikkert oppnå "mindre dvask" med apparater, ihvertfall hvis du går gjennom en 20-30 varianter hver gang du trener, men hvis du skal ha sterk kjernemuskulatur og en velproporsjonert kropp, og bli sterkere på en sunn og funksjonell måte, er det _mye_ bedre med frivekter. Kjør gode helkroppsøvelser som markløft, knebøy, planke og push-ups. For mer lokalisert trening for f.eks armer og skuldre er også frivekter å foretrekke foran apparater, fordi du da er nødt til å stabilisere resten av kroppen mens du holder på. Sånn jeg ser det er apparater først og fremst en ting for kroppsbyggere. Resten av oss, som trener for å få en sterk, sunn og holdbar kropp som ser bra ut, bør bruke frivekter:) Har liksom inntrykk av det motatte, på treningssenteret er det jo de svære mannfolka som trener med frivekter, mens alle damene er på apparater. Anonym poster: 04776fc08b1f8d4988119a02ea61ba45 1
Fim Skrevet 2. februar 2013 #10 Skrevet 2. februar 2013 Har liksom inntrykk av det motatte, på treningssenteret er det jo de svære mannfolka som trener med frivekter, mens alle damene er på apparater. Anonym poster: 04776fc08b1f8d4988119a02ea61ba45 Jeg sa bør, ikke at det er sånn det er
Gjest Tidssone Skrevet 2. februar 2013 #11 Skrevet 2. februar 2013 Jeg har hørt at man bør variere mest mulig. Dvs trene styrketimer i sal, frivekter og apparater. Rett og slett for å få mest mulig variasjon, noe som fører til bedre fremgang. Jeg har hatt en periode nå der jeg bare trente pump i sal og jammen meg hadde jeg mistet mye styrke da jeg skulle trene frivekter igjen. Likeledes hadde jeg mistet mye da jeg begynte å trene pump igjen. Klarte mye mindre vekt på stangen og syntes det var seriøst tungt med så kjappe repetisjoner. Hadde treningsverk lenge.
Supraspinatus Skrevet 3. februar 2013 #12 Skrevet 3. februar 2013 All trening med motstand er jo i grunnen styrketrening. Alt som får kroppen sterkere. Om det er bra styrketrening er noe helt annet. Man kan trene seg opp til å se ut som en bodybuilder ved å bare trene apparater eller isolasjonsøvelser. Det finnes mange historier om det. Selv er jeg tilhenger av øvelser som bruker mest mulig muskler i en øvelse. Ikke bare er det effektivt. Det er også veldig praktisk. Så og si alle de store bevegelsene vi gjør i hverdagen er flerleddsøvelser. Alt fra å bøye seg, løfte, hoppe, klatre, sette seg, osv. Jeg tror at for en sunn, praktisk kropp, er det viktig å variere treningen i alle dimensjonene av styrketrening. Fra eksplosiv, til styrke, til utholdenhet og statiske hold.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #13 Skrevet 3. februar 2013 Men for meg som er litt lubben da..så kan jeg ikke skjønne at det er fare for å bli stor sånn dere snakker om av å trene litt armer og sånn et par ganger i uka på de apparatene i tillegg til jogging? Vil det ikke ved en sånn type bruk fungere som at man får litt mer definerte muskler f.eks? Anonym poster: 04776fc08b1f8d4988119a02ea61ba45
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2013 #14 Skrevet 3. februar 2013 For å få definerte muskler, må du ned i fettprosent. Og det er vel ikke noe tvil om at det er frivekter som er tingen. Anonym poster: c6340c7ca56a9a3cb356d7955f655eca
Fim Skrevet 3. februar 2013 #15 Skrevet 3. februar 2013 Men for meg som er litt lubben da..så kan jeg ikke skjønne at det er fare for å bli stor sånn dere snakker om av å trene litt armer og sånn et par ganger i uka på de apparatene i tillegg til jogging? Vil det ikke ved en sånn type bruk fungere som at man får litt mer definerte muskler f.eks? Anonym poster: 04776fc08b1f8d4988119a02ea61ba45 Det er ikke faren for å bli for stor som er problemet med apparattrening. Ja, du vil få større biceps av å trene på et apparat for biceps, det er ikke det. Men du vil få den samme effekten ved å løfte frivekter - pluss en bonuseffekt, nemlig at frivektbruk trener mange flere muskler samtidig. Ta vanlig bicepcurl med stang som eksempel. I tilegg til bicep vil du belaste kjernemuskulatur i rygg, mage, bryst og skuldre. Det er bøttevis av småmuskler som er med i bevegelsen, og disse trenger også å være sterke hvis du skal ha en sunn kropp som varer til du blir gammel. For all del, hvis det eneste du ønsker deg fra treningen er en muskel som er synlig, så kos deg på apparatene. Men hvis du allikevel skal bruke tid på å trene er det vel like greit å gjøre det slik at kroppen din får størst mulig gevinst, eller? I så fall er frivekter tingen. Sjekk ut fitnessbloggen eller liknende nettsider hvis du trenger tips og teknikk.
Inwe Skrevet 4. februar 2013 #16 Skrevet 4. februar 2013 Man blir ikke diger bare av å løfte en vekt!! Det skal faktisk ganske mye til før jenter blir "store" av styrketrening. Det vil lønne seg å trene i frivektsområdet om du vil ha raske resultater
Gjest Erja Skrevet 5. februar 2013 #17 Skrevet 5. februar 2013 Men ikke glem å trene kondisjon - det er ikke vits med masse muskler hvis man ikke har kondis. Jeg trente i hovedsak med vekter - men det var først når jeg begynte med seriøs kondisjonstrening flere ganger ukentlig at jeg følte meg i skikkelig god form.
Larsern Skrevet 5. februar 2013 #18 Skrevet 5. februar 2013 (endret) Apparater er gjerne utformet slik at man belaster enkelte muskelgrupper uten å belaste andre særlig mye, det medfører at man mister mye av samspillet med resten av kroppen og man får på langt nær den samme effekten. En veldig stor del av fysisk styrke er faktisk samspillet mellom flere og større muskelgrupper, og den "praktiske" styrken man trenger i hverdagen baserer seg nesten utelukket på flerleddsbevegelser og de såkalte baseøvelsene (knebøy, markløft og benkpress/skulderpress). Med mindre man har veldig dårlige ledd eller andre skader så kan jeg ikke se en eneste god grunn til å trene med apparater. Det er en dårligere treningsform. For kroppsbyggere kan det være nyttig for å få fremhevet enkelte muskelgrupper for å få bedre harmoni (muskelstørrelse i forhold til andre muskelgrupper), men bortsett fra det så baserer de en forsvinnende liten del av treningen sin på apparattrening. Endret 5. februar 2013 av Larsern 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå