Gå til innhold

Synes du det er det greit å kansellere i siste liten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er endel mennesker som ser ut til å tro at det alltid er greit å kansellere i siste liten. Jeg synes det er helt greit hvis det gjelder et avslappet cafèbesøk, men f.eks middag eller fest synes jeg er litt frekt.

F.eks: Før jul hadde vi invitert åtte stykker på pinnekjøttlag. Pinnekjøttet må (som kjent) vannes ut og kjøpes da minst 24 timer før. Vi hadde handlet akevitt, hentet ekstra bord osv.

På morgenen fikk vi sms fra det ene venneparet, sønnen hadde blitt syk så de kunne ikke komme. Greit nok, men èn av dem kunne vel kommet (vi kjenner begge to - og dette var ikke en parmiddag).

På formiddag kom sms nummer to om at det andre paret hadde kommunisert dårlig og de måtte på en annen middag samme dag. I fem-tiden (to timer før de skulle komme) kom sms fra den ene jenta om at hun ikke kom likvel - uten forklaring.

Så da var vi plutselig fem istedenfor ti. Ikke akkurat en festmiddag, og masse, masse mat til overs. Vi hadde flere venner vi kunne ha invitert, men ikke i siste liten!! Flaut overfor de som kom også, og hadde gledet seg til litt fest.

Det samme skjedde sist helg, da en venninne skulel ha bursdagsfest - parykkparty. Hun hadde faktisk kjøpt inn parykker til alle som skulle komme, men bare litt over halvparten kom.

Dette er ikke snakk om løse facebook invites, men invitasjoner hvor man faktisk har sagt at man kommer på mail/sms... Synes det er utrolig dårlig gjort!

Det skal sies at de som ofte kansellerer i siste liten, er de som sjelden gidder å arrangere noe selv, så de vet ikke hvor mye arbeid som ligger bak.

Bøør man ikke ha en god unnskyldning for å avlyse i siste liten? Tenker dere ikke over at vertskapet kanskje ville invitert andre hvis dere ikke kom, og at dere skylder dem å faktisk komme hvis dere sier dere skal komme??

Anonym poster: 2b7e49c81455db9f7bd485d6de6417b2

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Kaninpus
Skrevet

Jøss, ikke bare jeg som har erfaringer med dette altså! Jeg er så sinna på nettopp sånna avlysninger om dagen at jeg faktisk har slutta å invitere enkelte nå. Avlysninger i siste liten er helt ok dersom det dreier seg om reelle ting som kan oppstå (som f.eks at jeg har termin om få uker, og kan komme til å føde når som helst. DET er en reell grunn). Andre reelle grunner er om helt spesielle ting har oppstått som ikke er mulig å forhindre. Jeg mener at om en vil noe nok, så finnes det ofte løsninger! Jeg har noen sånne "venninner" som alltid blir sjuke, "har ikke penger", "katta til tremenningen min har forstua labben" og liknende. Og det skjer konstant. Har også opplevd å lage til en masse mat til folk som ikke kommer. Det er FREKT når det skjer ofte! :(

Skrevet

Nei, det er ikke greit å kansellere i siste liten. Bare som en nødløsning.

Det beste er å ikke be sånne folk, ja.

• Liker 3
Gjest Katten.
Skrevet

Om noe dukker opp som gjør at man ikke kan, så kan man ikke.

• Liker 6
Skrevet

Har veldig lyst når invitasjonen kommer så orker man ikke når kvelden er der, og tror det er bare "meg" som ikke kommer det kan da ikke være så farlig å avlyse.

Skrevet

Om noe dukker opp som gjør at man ikke kan, så kan man ikke.

Men her er vel spørsmålet hva dette noe er. Jeg oppfatter det ikke som at TS beklager seg over det faktum at uventede hendelser eller situasjoner som umuliggjør oppmøte kan oppstå, men snarere at inviterte gjester melder avbud tett opptil selskapet uten at årsaken for avbud er spesielt alvorlig. Når man takker ja til en invitasjon ligger det i dette et ansvar for å planlegge godt nok, og å faktisk møte opp. Å melde avbud i siste liten når verten har investert tid, penger og energi på ditt forventede besøk er dårlig gjort, det er da helt selvsagt.

• Liker 9
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det er greit å avlyse i siste liten, ihvertfall ikke uten gyldig grunn. Man kan jo bli syk på morgenen, og ikke orke likevel. Men om barnet er sykt, så trenger vel strengt tatt ikke begge foreldrene å være hjemme.

Å ikke oppgi noen grunn, hadde gjort meg rimelig irritert.

Selv holder jeg alltid avtaler, og forventer det av andre tilbake. Nå er kanskje jeg litt drøy, som til og med blir irritert på folk som sier de sender meg en sms på kvelden og ikke gjør det..... hehe.

• Liker 2
Skrevet

Syns det er greit dersom det er sykdom som hindrer en, (og andrr spesielle årsaker som føding) men ikke ellers! Da er det bare frekt ovenfor arrangører

• Liker 1
Skrevet

Jeg avlyser hvis jeg ikke føler meg i form. Burde kanskje bli flinkere til å si at jeg kanskje kommer, istedenfor å si at jeg kommer. :blomst:

Skrevet

Jeg synes det er kjempeirriterende når folk gjør det, men må innrømme at jeg gjør det en del selv også. Jeg har for det meste en god grunn, men det er ikke sånne grunner du forteller, så det blir en del tamme unnskyldninger om vonde mager og dobbelbooking.. Men jeg prøver å gi beskjed en stund i forveien så det ikke skal bli for mye styr.

Gjest Gjest_Mann
Skrevet

Folk som gjør slikt er utrolig respektløse. Dessverre er dette en konsekvens av facebook og sms - folk mister fullstendig folkeskikk. Mistenker at det gjelder flere kvinner enn menn.

Jeg pratet faktisk om dette nå nylig med en kamerat jeg har hatt i over 25 år. Han og samboer/kona arrangerer ofte middager o.l, og opplever det samme. Han hadde begynt å sile ut mange av "facebook-vennene", fordi han så at de var falske og overfladiske "venner" som aldri møtte opp. En av grunnene til at han fortsatt er min kamerat var nettopp pga jeg har respekt for andre sin tid og holder avtaler. Er man en god venn - ikke bryt avtaler. Sier mye om deg og din moral.

Skrevet

Generelt sett, nei, det er ikke greit. Synes rett og slett ikke noe om det.

Jeg er villig til å tilgi om det skjer i et nødstilfelle at man rett og slett ikke kan. Det kan jo skje. Men av likevel, hvor ofte skjer liksom det? Det er ikke akseptabelt om det er den samme personen for 10-ende... eller 4, gang, selv om det var en god grunn. Da får man heller planlegge bedre neste gang.

Anonym poster: b04360bb8eae31802d3c30ef73c8c43d

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg avlyser hvis jeg ikke føler meg i form. Burde kanskje bli flinkere til å si at jeg kanskje kommer, istedenfor å si at jeg kommer. :blomst:

men føler deg ikke i form, hva mener du egentlig da? jeg føler det er noe mange bare sier som unnskyldning for at de er litt trøtte eller ikke gidder.
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er av de som avlyser i siste liten. Dette grunnet skjult sykdom. Noe jeg ikke nødvendigvis forteller hele verden at jeg har.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg er av de som avlyser i siste liten. Dette grunnet skjult sykdom. Noe jeg ikke nødvendigvis forteller hele verden at jeg har.

men da har du jo en grunn, men jeg mener du burde dele dette med dine nærmeste venner iallefall så ikke de bare tror du er kjip. og om det er narkolepsi som det tyder på at du har fra ordtaket så ser jeg ikke hva som skulle være flaut med å informere om det.
  • Liker 1
Skrevet

. Men sidan du sjølv veit at du har sjukdomen kan du då kanskje i staden svare at du kanskje kjem, så vertskapet veit at du er usikker. Kan du forresten utdjupe kva du meiner er skjult sjukdom?
Skrevet

Kjenner meg SÅ igjen i HI.

Sånt gjør meg rasende, og også ganske lei meg, når jeg & kjæresten har laget et opplegg og folk sier fra samme dag at de ikke kommer.

Dessverre er det flere av mine nærmeste venner som er ustabile på denne måten, og da spør jeg meg hvor gode venner de egentlig er. Har begynt å la være å invitere dem som oftest gjør dette... Sikkert litt merkelig for noen av de beste vennene å ikke bli invitert, men som ts sier, vi har mange venner, dog ikke som stiller på øyeblikkelig varsel. Derfor inviterer vi dem som sannsynligvis kommer...

Tror kanskje jeg har vært litt sånn selv tidligere, men i dag når jeg aksepterer en invitasjon til noe så skal det MYE til for at jeg avlyser.

Anonym poster: 37374b4fa3d846262b760897c9f4c5cb

• Liker 2
Skrevet

. Men sidan du sjølv veit at du har sjukdomen kan du då kanskje i staden svare at du kanskje kjem, så vertskapet veit at du er usikker. Kan du forresten utdjupe kva du meiner er skjult sjukdom?

Nei og nei.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei og nei.

om de ikke vet du har en sjult sykdom så kommer ale til å sitte å si. herregud rosalie er så kjip. hver gang vi inviterer henne sier hun ja, men hun dukker aldri opp. Og til slutt vil de ikke gidde å invitere deg mer.
  • Liker 2
Skrevet

Har slutta å invitere sånne folk jeg og. Nå er det ikke snakk om store middagselskaper, men vennekvelder der vi fks har handla inn noe ekstra eller tatt hensyn til en person fordi hun kun har tid den dagen e.l, også dukker de ikke opp! Eller at vi sitter og venter på sistemann og når vi ringer etter en time og spør om de snart kommer, så "nei jeg kan ikke komme likevel!"

Det er liksom snakk om de samme personene omtrent hver gang det arrangeres noe. Greit å avlyse en gang iblandt, det gjør jeg selv også. Men pleier vanligvis å sjekke på forhånd om den dagen virkelig er ledig for meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...